עמוד 1 מתוך 1
''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 12:23 am
על ידי שבע
מצאתי בכתב-יד לאחד מהראשונים (מן המאה הראשונה לאלף הששי) - אשר לא נדפס עדיין, אודות דברי רשב''י הנודעים: ''יכולני לפטור את כל העולם מן הדין וכו' ואלמלא יותם בן עוזיהו עמנו - מן העולם ועד העולם'', וזה לשונו:
''ומה שצרף ר' שמעון לזה [ליותם] עמו יותר מישי אבי דוד, או מאותם שמתו בעטיו של נחש,
נ''ל משום דהוא יותר רבותא כשהמלך אינו חוטא -
שלבו גס עליו יותר משאר העם''.
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 12:26 am
על ידי יגאל10
ר' רבינו בחיי עה"פ אשר נשיא יחטא
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 12:38 am
על ידי עקביה
המלך יותם אינו נמנה בין אלה שמתו בעטיו של נחש, ומ"מ הוא יוצא דופן, שכן הוא המלך היחיד בכל מלכי ישראל ויהודה שלא נאמרה עליו בתנ"ך אף מילת ביקורת.
כמש"כ המפרש (המכונה רש"י) לד"ה:
רש"י דברי הימים ב פרק כז
(ב)
ככל אשר עשה עזיהו אביו - הטובות שעשה אביו וזהו שאמר רבי שמעון בן יוחאי במסכת סוכה אלמלא יהי' אברהם אבינו מקבל עליו כל עונות הדורות עד לו אני הייתי מקבל עלי חטאי הדורות מאברהם עד לי ואם היה יותם בן עזיהו עמי היינו מקבלין עלינו מאברהם ועד סוף הדורות שבכל המלכים שלפניו ולאחריו מצינו בהם חטא חוץ מיותם, דוד רק באוריה החתי שלמה נשיו הטו לבבו ורחבעם עזב את תורת ה', אביה וילך בכל חטאת אביו, אסא הוציא כסף וזהב מאוצרות בית ה' ונתן הנביא בית המהפכת, יהושפט נתחבר לרשע יהורם הרג אחיו אחזיהו אמו יועצתו להרשיע יואש הרג זכריה ונעשה קדש אמציה השתחו' לפסילי שעיר עזיהו נכנס להיכל להקטיר אחז הלך בדרכי מלך ישראל וגם עשה מצבות לבעלים חזקיה גבה לבו ויהי עליו קצף ועל שלשה לא הודו לו, מנשה עשה הרע בעיני ה' יאשיהו לא שמע דברי נבואה מפי אלהים צדקיה עשה הרע בעיני ה' ולא נכנע מפני ירמיה אבל יותם לא נמצא בו שום דופי (כך אמר לי ר' אלעזר בר משה):
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 12:58 am
על ידי לייטנר
אכן, ושמו ומהותו זהים, כמובן מלבד ההסתייגות הקבועה: "רק הבמות לא סרו...".
אגב, מי העיד על עצמו שנשמתו היא נשמת יותם?
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 2:00 am
על ידי איש גלילי
לייטנר כתב:אכן, ושמו ומהותו זהים, כמובן מלבד ההסתייגות הקבועה: "רק הבמות לא סרו...".
אכן, מעודי תמהתי על פירוש זה (המיוחס לרש"י), ש"רק הבמות לא סרו" הוא פגם של חוסר מחאה בחטא של כריתות, ואיך ע"פ זה יהיה יותר מדוד המלך ויותר מחזקיהו ויאשיהו שביערו את כל הבמות.
נסיתי פעם לתרץ באיזה אופן של 'ווארט' חסידי, אבל תירוץ הולם לפי הפשט לא מצאתי.
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 2:10 am
על ידי יגאל10
לייטנר כתב:אגב, מי העיד על עצמו שנשמתו היא נשמת יותם?
רמ"י חרל"פ.
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 5:33 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
יגאל10 כתב:לייטנר כתב:אגב, מי העיד על עצמו שנשמתו היא נשמת יותם?
רמ"י חרל"פ.
איפה כתוב ככה?
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 6:18 pm
על ידי יגאל10
כך זכורני. נחכה לליטנר שיתן מ"מ מדוייק..
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 7:59 pm
על ידי שכניה בן יחיאל
עיין שו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן לב
.... דאין ספק אצלי שאסור לנתוץ אבן מבמה לא מיבעיא בשעת היתר הבמות אלא אפילו בשעת איסור במות משנבנה בהמ"ק מ"מ אותם הבמות שנבנו בשעת היתר נ"ל שאסור לנתוץ מהם שום דבר ושהע"ה השאירם ולא הרסם כלל:
ובזה יובן מה שצע"ג על מלכי יהודה החסידים אשר נאמר בדורם רק הבמות לא סרו עוד העם מזבחים ומקטרים בבמות והיה נוהג מנהג זה עד שבא חזקי' מלך יהודה הוא הסיר כל הבמות להציל העם מחיוב כרת דקדשים בחוץ, וק' מ"ט לא עבדו כן קמאי דקמאי, ועל נחש הנחשת אחז"ל [חולין ו' ע"ב] מקום הניחו לו להתגדר בו והראשונים פירשו טעם של מלכי יהודה משום שלא רצו לשלוח יד במעשי ידיו של מרע"ה אבל על הבמות קשיא, אע"כ היינו טעמא כי מדינא היה אסור לנתוץ אותם שנבנו לשם ה' בשעת היתר במות וכיון שעמדו על עמדם לא עצרו כח המלכים להשבית העם מלהקריב בתוכם קדשים בחוץ, וחזקי' מלך יהודה סבר למיגדר מילתא שאני כמו גבי נחש הנחשת, או ס"ל נהי דשהע"ה כדין עביד שלא הסירם בשעת בנין בהמ"ק מ"מ אח"כ אחר שנכשלו בם רבים והקריבו בחוץ נעבדו בהו עבירה ממילא הותרה הנתיצה ונתחללו מקדושתם, ותי' זה צ"ע קצת מכלים שהזניח אחז וגנזם חזקי' וסיעתו עיין בע"ז נ"ב ע"ב, ולמה לא התיכם ועשה מהם כלים אחרים אע"כ נשארו באיסור נתיצה.......
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 9:02 pm
על ידי לייטנר
יגאל10 כתב:כך זכורני. נחכה לליטנר שיתן מ"מ מדוייק..
הד הרים פ'.
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 1:04 am
על ידי יגאל10
האם יש עוד אי מי בדור האחרון שחצב מחצב סוד הנשמות?
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 11:28 am
על ידי ר_חיים_הקטן
החכם הר' אברהם אנתבי (אדס, סבו של הרב יהודה אדס) ראה בחלומו שר' יהודה פתיה היה גלגול מהנוב"י
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 11:38 am
על ידי בברכה המשולשת
ר_חיים_הקטן כתב:הבן איש חי אמר על תלמידו הרב יהודא פתייה שהיה גלגול נשמת בעל הנודע ביהודה.
ועל רבו רבי עבדאללה סומך שהוא תיקון אחז
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 11:58 am
על ידי מה שנכון נכון
ר_חיים_הקטן כתב:הבן איש חי אמר על תלמידו הרב יהודא פתייה שהיה גלגול נשמת בעל הנודע ביהודה.
מה המקור?
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 12:24 pm
על ידי לייטנר
לייטנר כתב:יגאל10 כתב:כך זכורני. נחכה לליטנר שיתן מ"מ מדוייק..
הד הרים פ'.
ושם גם כתב שמקור נשמת רבו הראי"ה היא חזקיהו (שאגב, זה גם השם שהוסיפו לו בחוליו אשר מת בו).
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 2:47 am
על ידי לב חיים
ר_חיים_הקטן כתב:החכם הר' אברהם אנתבי (אדס, סבו של הרב יהודה אדס) ראה בחלומו שר' יהודה פתיה היה גלגול מהנוב"י
תיקון טעויות .ענתבי ולא אנתבי.עדס ולא אדס.
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 2:50 am
על ידי לב חיים
בברכה המשולשת כתב:ר_חיים_הקטן כתב:הבן איש חי אמר על תלמידו הרב יהודא פתייה שהיה גלגול נשמת בעל הנודע ביהודה.
ועל רבו רבי עבדאללה סומך שהוא תיקון אחז
ספר בניהו בן יהוידע על סנהדרין דף צ/א
"ומדברים האלה תבין ותלמוד לכמה עניינים והוא, שזה קרוב לחמישים שנה חלם חכם אחד חסיד ומקובל פה עירנו על חכם רשום שהיה עודנו חי פה עירנו שהוא גלגול אחז מלך יהודה, ראה כמה שנים יש מזמן אחז עד דורות אלו, ועדיין לא נשלם התיקון בגלגול, ועוד אגיד לך חידוש אחר כי מקרוב חלם תלמיד חכם אחד פה עירנו על תלמיד חכם וירא שמים אחד השי"ת יאריך ימיו ושנותיו שהוא גלגול אחאב מלך ישראל, וזה התלמיד חכם אשר חלמו עליו חלום זה היה קשה בעיניו הדבר הזה שהוא גלגול אחאב שנמנה בכלל הנזכרים והיה מצטער על זה, ואמרתי לו אל תצטער, חדא, כי ודאי אתה יש לך נפש שלך ורק חלק אחד מנפש אחאב נתגלגל בך, ועוד מי זוטר בעיניך אחאב שהיה מדורות הראשונים אשר נפשם היתה גדולה מאד, והמתגלגל הוא רק חלק הטוב, ומי יודע אם יש בדור זה אחד שקול כנגד חלק הטוב של אחאב שנתגלגל בך, ואמרתי לו השי"ת יאריך ימיך ושנותיך לטובה ולשלום ויעזרך לתקן נפש עצמך ונפש המתגלגלת בך אמן כן יהי רצון:
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ד' אוגוסט 28, 2019 12:07 am
על ידי אור החכמה
דברי מור אבא הגרי"ח סופר שליט"א בקונטרס אורייתא סימן א' בפתגמא דנא
- 11.pdf
- (276.26 KiB) הורד 377 פעמים
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 9:23 pm
על ידי עושה חדשות
בפי' ר"ח בסוכה שם כ' "רשב"י היה במערה י"ג שנה ונראה לו בדרך מראות אלהים גודל כבודו והיה יודע בעצמו שהוא חסיד גדול והיה אומר ... ואילמלי יותם כו' ולמה יותם לפי שנתברר לו כי לא קבל מזכיותיו בעוה"ז כלום שכל צדיקים קבלו בעוה"ז מעין השמור להן לעוה"ב ור' שמעון ובנו ויותם לא קבלו בעוה"ז לפיכך היתה להם זכות גדולה משאר הצדיקים".
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 11:44 pm
על ידי אורח
בפי' ר"ח בסוכה שם כ' "רשב"י היה במערה י"ג שנה ונראה לו בדרך מראות אלהים גודל כבודו והיה יודע בעצמו שהוא חסיד גדול והיה אומר ... ואילמלי יותם כו' ולמה יותם לפי שנתברר לו כי לא קבל מזכיותיו בעוה"ז כלום שכל צדיקים קבלו בעוה"ז מעין השמור להן לעוה"ב ור' שמעון ובנו ויותם לא קבלו בעוה"ז לפיכך היתה להם זכות גדולה משאר הצדיקים".
כבר הובא בדברי הגריח"ס שליט"א לעיל
Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''
פורסם: ג' ספטמבר 26, 2023 7:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
עקביה כתב:המלך יותם אינו נמנה בין אלה שמתו בעטיו של נחש, ומ"מ הוא יוצא דופן, שכן הוא המלך היחיד בכל מלכי ישראל ויהודה שלא נאמרה עליו בתנ"ך אף מילת ביקורת.
כמש"כ המפרש (המכונה רש"י) לד"ה:
רש"י דברי הימים ב פרק כז
(ב)
ככל אשר עשה עזיהו אביו - הטובות שעשה אביו וזהו שאמר רבי שמעון בן יוחאי במסכת סוכה אלמלא יהי' אברהם אבינו מקבל עליו כל עונות הדורות עד לו אני הייתי מקבל עלי חטאי הדורות מאברהם עד לי ואם היה יותם בן עזיהו עמי היינו מקבלין עלינו מאברהם ועד סוף הדורות שבכל המלכים שלפניו ולאחריו מצינו בהם חטא חוץ מיותם, דוד רק באוריה החתי שלמה נשיו הטו לבבו ורחבעם עזב את תורת ה', אביה וילך בכל חטאת אביו, אסא הוציא כסף וזהב מאוצרות בית ה' ונתן הנביא בית המהפכת, יהושפט נתחבר לרשע יהורם הרג אחיו אחזיהו אמו יועצתו להרשיע יואש הרג זכריה ונעשה קדש אמציה השתחו' לפסילי שעיר עזיהו נכנס להיכל להקטיר אחז הלך בדרכי מלך ישראל וגם עשה מצבות לבעלים חזקיה גבה לבו ויהי עליו קצף ועל שלשה לא הודו לו, מנשה עשה הרע בעיני ה' יאשיהו לא שמע דברי נבואה מפי אלהים צדקיה עשה הרע בעיני ה' ולא נכנע מפני ירמיה אבל יותם לא נמצא בו שום דופי (כך אמר לי ר' אלעזר בר משה):
א. חסרים שם כמה מלכים:
עתליה - המלכה המרשעת...
אמון, יהואחז, יהויקים, יהויכין - כנראה דמויותיהם מספיק ברורות למי שלומד תנ"ך כך שאין צורך לפרט.
ועצ"ע.
ב. גם איש-בושת בן שאול לכאורה לא נמצא בו פגם (עכ"פ לא במזיד), וצ"ע.
ג. ייתכן שיש עוד ממלכי ישראל שלא נאמרה עליהם ביקורת מפורשת, אם כי בפשטות כולם הלכו בדרכי ירבעם וכו'.