אתנחתא כתב:אך איפה ראית שזה הלכה למשה מסיני? מבואר רק שמנהגים הם תורה שבעל פה שעדיין לאנ נכתבו (ובימינו דור כתיבת חקירת מנהגים מבצעים את כתיבה למנהגים...)
אתנחתא כתב:האמירה מיוחסת כבר לאדמורי בעלזא מלפני מהר"א.
אך איפה ראית שזה הלכה למשה מסיני? מבואר רק שמנהגים הם תורה שבעל פה שעדיין לא נכתבו (ובימינו דור כתיבת חקירת מנהגים מבצעים את כתיבה למנהגים...)
אליחי כתב:כמדומני שעיקר תוקפו של מנהג אינו אלא כשהוא בא כצורה לקיום מצוה או הלכה, אבל כשאינו בא אלא כמנהג סתם, וכגון גילוח ראש החתנים בתער, לכאו' אינו מנהג חשוב יותר מאשר לשחק שחמט במוצאי שבת.
וכי כל מה שעשה סבי מצוה הוא. ??? אתמהה.
בשו"ת חלק ג' סי' עב כתב:'דסבירא ליה להראב"ד דחתן אסור בתספורת כדי שלא יכנס מנוול לחתונתו כי היכי דאמרינן גבי רגל וכי היכי דאמרינן גבי אנשי משמר ואנשי מעמד שהם אסורים בתספורת כדי שלא יכנסו מנוולים למשמרתם ולמעמדם'.
אליחי כתב:תיקן עזרא שיהו רוכלים מחזירים בעיירות בכדי שיהו בנות ישראל נאות על בעליהן, וכי נוי זה הלכה הוא או מצוה הוא, וכי היאך שנהגה סבתי להתקשט צריכה אשתי להתקשט.
וכי צריך אני להדר השבת בכסות נקיה שלבש סבי.
והרי כל א' מבין שלא שייך לקבוע בזה כלל א' לכולם, ואין בזה טעם לקבוע לכולם.
והחושב שכך עשו בכל הדורות עד משה מסיני, ונשתכח מנהג זה ולא נשתייר אלא בבעלז המעטירה, ולא הוזכר אף ברמז במק"א, אינו אלא מן המתמימים עצמם לדעת.
מורה צדק כתב:עצם המנהג של תספורת זו, אפשר שהוא מנהג טוב, אף עד כדי לומר שהוא הלכה למשה מסיני?
ישנם מנהגים רבים שהושרשו בטעות, וישנם אף כאלה הנוגדים את ההלכה, האם הם גם הל"מ?
אליחי כתב:כמדומני שעיקר תוקפו של מנהג אינו אלא כשהוא בא כצורה לקיום מצוה או הלכה, אבל כשאינו בא אלא כמנהג סתם, וכגון גילוח ראש החתנים בתער, לכאו' אינו מנהג חשוב יותר מאשר לשחק שחמט במוצאי שבת.
איש_ספר כתב:תולדות אדם, תסלח לי על דברי: אין זו חכמה לומר דברים מסוג מסוים ולסיים ב: 'תתחילו לתקוף'. מקובלנו מחז"ל שמצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע. וכל ערום יעשה בדעת.
זקן ששכח כתב:איש_ספר כתב:תולדות אדם, תסלח לי על דברי: אין זו חכמה לומר דברים מסוג מסוים ולסיים ב: 'תתחילו לתקוף'. מקובלנו מחז"ל שמצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע. וכל ערום יעשה בדעת.
יש פעמים שההימנעות מדיבור נכללת בלא תעשה ד'בל תשקצו'...
זקן ששכח כתב:אליחי כתב:כמדומני שעיקר תוקפו של מנהג אינו אלא כשהוא בא כצורה לקיום מצוה או הלכה, אבל כשאינו בא אלא כמנהג סתם, וכגון גילוח ראש החתנים בתער, לכאו' אינו מנהג חשוב יותר מאשר לשחק שחמט במוצאי שבת.
מורה צדק, לא עליך היתה תלונתי, אלא על כמה כותבים נחמדים.
לעצם ענין הלמ"מ, לא לכך היתה התייחסותי, אלא לזלזול.
ומה שהעתקתי לעיל הינו צימוק אחד מתוך אותם פנינים נפלאים של המתאבקים בעפר ה'חכמים בעיניהם'...
כלבאשבוע כתב:אצטער אם כבר כתבו מלפני את המקור הברור ביותר לשאלת פותח האשכול.
אך היות ולא עברתי על כל ענבי האשכול אלא רק על אחדים, אציין כמקור את דברי הירושלמי בפאה פ"ב ה"ד: "אמר ר' זעירא בשם ר' יוחנן אם באת הלכה תחת ידיך ואין אתה יודע מה טיבה אל תפליגנה לדבר אחר שהרי כמה הלכות נאמרו למשה בסיני וכולהן משוקעות במשנה".
וע"ע בספר אגרא לישרים סי' כ"ט להגאון רבינו אהרן חיים הלוי צימרמן זצ"ל
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 548 אורחים