השואל מרבו כתב:כמדומה שראיתי איזה מאמר בעניין בקובץ מאה שערים לזכר קלמן מירסקי כמודמה. אני מקווה שאין זכרוני מטעני.
איש_ספר כתב:וכן בשבילי אמונה נתיב ח. דברים חריפים על ענין זה ממש: ראיתי תועי רוח, שחשבו עשיית המצות שאביי ורבא נושאין ונותנין בהן, דבר קטן, שלא עלה ביד המתעסק בהן רק שכר עשייתן, שאין בעשייתן רק שקיים מצות השם יתברך כו', עד... ומזה יצא להם ביטול העשייה בכלל המצות, כתפלה ותפילין, ואיסור והיתר, ואין נותנין דעתן, רק בחכמת הפילוסופיא, וחושבין שזהו מעשה מרכבה, וזה באמת אבדון ומות, והמאמינים כן נבדלים מקהל ישראל וכו',
חד ברנש כתב:איש_ספר כתב:וכן בשבילי אמונה נתיב ח. דברים חריפים על ענין זה ממש: ראיתי תועי רוח, שחשבו עשיית המצות שאביי ורבא נושאין ונותנין בהן, דבר קטן, שלא עלה ביד המתעסק בהן רק שכר עשייתן, שאין בעשייתן רק שקיים מצות השם יתברך כו', עד... ומזה יצא להם ביטול העשייה בכלל המצות, כתפלה ותפילין, ואיסור והיתר, ואין נותנין דעתן, רק בחכמת הפילוסופיא, וחושבין שזהו מעשה מרכבה, וזה באמת אבדון ומות, והמאמינים כן נבדלים מקהל ישראל וכו',
ועכשיו מצאתי, לפליאתי, שהכל מובא, בסתם, בדרשותיו של ר' יהושע אבן שועיב, תלמידו של הרשב"א:
ולכאורה ר"מ אלדבי שאב מר"י אבן שועיב, האם ידוע מקטעים אחרים השתמשות ר"מ אלדבי בדרשות אבן שועיב?
חד ברנש כתב:ומכאן שאלה עד כמה דברי ר"מ אלדבי משקפים את המצב במקומו ובזמנו.
יבנה כתב:דברי רה"ג מופיעים באהל מועד שער ראשית חכמה הארוך דרך ו נתיב א, ע"ש עוד בזה.
אמ' ריש לקיש אין העולם מתקיים אלא בהבל פיהם של תינוקות של בית רבן ואין מבטלין תינוקות של בית רבן אפילו לבנין בית המקדש, וכל עיר שאין בה מלמדי תינוקות מחריבין אותה ואמרי לה מחרימין אותה, בזה המאמר באו ללמדנו עד היכן מגיע זכות תלמוד תורה, והטעם לכל זה בשביל שאין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד ותלמוד הוא שמביא [את] האדם לידי מעשה, ואמרו רבותי' ויתר הב"ה על ע"ז ועל גלוי עריות ושפיכות דמים ולא ויתר על תלמוד תורה ואמרו כשם ששכר תלמוד תורה גדול מכל המצות כך עונש בטול תורה גדול מכל העבירות, ואמרו כי דבר ה' בזה ואת מצותו הפר הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה (במדבר טו, לא) זהו שאיפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק, ובפרק כל המנחות באות אמרי ליה רבנן לר' פרודא ר' עזרא בר בריה דר' אבטילס דהוא עשירי לר' אלעזר בן עזריה דהוא עשירי לעזרא קאי אבבא אמ' להו מאי כולי האי אם בר אוריאן הוא יאי בר אבהן ובר אוריאן יאי ויאי בר אבהן ולאו בר אוריאן אישא תיכליה, ואמרו בסיפרי ארור אשר לא יקים (דברים כז, כו) אדם שלמד ושנה ולמד לאחרים וקיים את התורה ויש בידו כח להחזיק ידי העוסקים בתורה ובמצות ולא החזיק (ו)הרי זה בכלל לא יקים, ואמ' החכם ע"ה עץ חיים היא למחזיקים בה (משלי ג, יח), והשב בתשובה שלימה ישים כל עמלו בתורה כי משני פנים מגינה התורה על האדם מן הייסורין, האחד כי אמרו ותלמוד תורה כנגד כולן, והשני כי ישים עמלו בתורה ותדד שנתו מעיניו עליה במקום יסוריין כמו שאמרו כל הגופין לעמל יולדו אשרי מי שהיגיעה שלו בתורה ועוד אמרו למה נקרא שמה תושייה שמתשת כחו של אדם, ונהגו אבות העולם למנוע מן ההגיון התלמידים המתחילים כמו שמצינו בתשובת רבינו האי גאון ז"ל ששלח אל הרב הנגיד וזה ממה שכתו' אליו, תקון הגוף ומישור הנהגת האדם הוא עסק המשנה והתלמוד ואשר טוב לישראל כי למוד התורה יועיל לעצמו ולחכמים שכמותו ויועיל לעמי הארץ כי ימשכם לדרכי המצות והתורה ואשר יסיר לבו מזה ויתעסק בדברים ההם יסיר מעליו תורת שמים ויפסד באותם הענינים כי יסלק מעליו כל דבר תורה לגמרי ומזאת ההסרה יארע לבני אדם שישבש דעתם עד שלא יחושו לעזיבת התפלה, אבל אשר ימציאו עצמם לתורה וליראת שמים יצא להם מזה כי ינהיגו כל ההמון לאחרית טובה בלי פקפוק ולא ישימו שום ספק בהקב"ה ואם תראה שאותם בני אדם המתעסקים באותם דברים יאמרו לך כי היא דרך סלולה ובזה ישיגו ליד[י]עת הבורא ית' לא תאבה להם, ודע באמת כי יכזבו אליך ולא תמצא יראת חטא וזריזות וענוה וטהרה וקדושה אלא באותם המתעסקים במשנה ובתלמוד אלו דברי הגאון אביהם של ישראל, ובתשובה לרבי' שב"א ראיתי הלחץ אשר המחזיקים בספרי היונים לוחצים ונלחצים כנגד התורה וחכמיה ומי מהם ימלט זולת(ו)[י] מי שממלא כריסו מקדשי רבינא ורב אשי כמו הרב שאמר על עצמו שלא לקח שאר החכמות רק לרקחות ולטבחות ולאופות ומעידין ספריו על דבריו, ואם יש בספרי היונים קצת דברים מועילים לנו יש ללמוד ולירוא ממה שאמרו על בן סירא שעם היות בספרו קצת דברים נאים עד שהביאום בגמרא בשביל שיש בו דברים בטלים אסרו להגות בו כל שכן באלו (שוגמרין) [שגורמין] לסור מאחרי [ה'] וכי תאמר שלא יטעו אחריהם ולא יאמינו אותם לפי שחברו אותם חכמי האומות רואה אני שאם יחוק אדם להם חקקי און בספר ויקראו אותם באזניהם בשם ארסטו וחבריו שלא יהרהרו עוד אחריו, וכל פתי אשר שוקד על לשונו דבריהם ולבו רק מהם יקרא חכם וזה הגורם הגדול לחוק שוא ודבר כזב בספריהם למרות עיני התורה השלימה כי לא תשיגם על זה מלחמה על כן מקצתם לא הניחו מקרא שלא הפכוהו ויאמרו ממשל משלים הוא, ועקרו כל הגבולות לפרש שנים עשר בני יעקב שנים עשר מזלות, ועמלק יצר הרע, ולוט השכל ואשתו החומר והיא שנ' עליה שהיתה נציב מלח, ודעת אלו האנשים מהשם ומעבודתו נגרע וחוזרים לסורם רק תפח רוחם וצורם לבלות שאולה, וצא וראה הגדול שנתגדל באותם חכמות מה הוא בתפילין ובתפלה ובשאר מצות, ועל יתר הדברים מה אתן קול כי יולד בארץ ספר ששמוהו כחותם על זרועם ובו צלמות ולא סדרים ובכל סדר וסדר יתנוהו עטרה לראש, והוא שורש פורה לענה ורוש, אחרי זאת אומר הירוצון בסלע סוסים ובבקרים אחרוש אם כיון להשחית בחציו נחריש עד בא אשר לו המשפט ובעל הכרם יכלה את קוציו וישמח אברהם ביוצאי חלציו, וזהו המכוון בזאת התשובה אם תשיב לחכם שבמונפשלייר, ראה גם ראה איך הרחיקהו שקידת ספרי היונים, ועל המתרחק מאותן החכמות אמ' דוד ע"ה אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד (תהלים א, א) וגו' כי באמת מהם יצא רשע, אבל מי שכל חפצו בתורת השם ית' ויהגה בה יומם ולילה הוא קיום העולם וגם בשבילו נברא כמו שאמרו על שלשה דברים העולם עומד על התורה וכו' ומפני שישראל מקבלי התורה והעבודה אמרו עליהם רבותי' שמחשבתן קדמה לכל ושהכל נברא בשבילם, וזהו שכתו' בתורה שקדמה לעולם אלפים שנה צו את בני ישראל דבר אל בני ישראל, והביאו משל על זה למלך שהיה נשוי למטרונה ולא היו לו ממנה בן פעם אחת היה מהלך בשוק וראה שם מילנין וכלי זהב אמ' טלו מילנין אלו וכלים אלו לבני היו הכל אומרי' בן אין לו והוא אומ' טלו אלו מילנין לבני, ואמרו המלך איסטרוגולוס גדול הוא אילולי שצפה שהוא עתיד להעמיד ממנה בנים לא היה אומ' כן, כך אילולי שצפה הקדוש ברוך הוא [ש]לאחר עשרים וששה דורות עתידין ישראל לקבל התורה לא היה כותב צו את בני ישראל דבר אל בני ישראל.
ר"ח חגיגה טז. כתב:מתני' כל המסתכל בד' דברים ראוי לו כאילו לא בא לעולם. פי' טוב ממנו הנפל שלא בא לעולם כי אין לאדם להתעסק אלא [במה] שנצטוה להכיר קונו בעשיית חוקיו ומשפטיו כי עשיית משפט וצדקה הם ידיעתו של הקדוש ברוך הוא כדכתיב בעשיית צדקה ומשפט הלא הוא הדעת אותי נאום ה' ולעשות מצותיו ותורותיו אבל להסתכל לידע מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור לא. כי לא נתנה רשות לאדם להתעסק אלא בדבר שהוא מן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים ולא בדברים אחרים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים