עמוד 1 מתוך 1

כינוי של"ה לספר <שני> לוחות הברית

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2010 11:40 pm
על ידי זקן ששכח
ספרו של רבינו ישעיה הלוי הורוביץ נתכנה בפיות עמך בית ישראל על פי ראשי תיבות שמו 'שני לוחות הברית' וכינוהו של"ה.
תמה אני אבל, שכן מדוייק בהקדמת הספר שקרא שמו 'לוחות הברית' [לא 'שני לוחות הברית'], ולא פעם אחת אלא פעמיים הודגש דבר זה בהקדמתו.
האם יש הסבר המניח את הדעת מפני מה נשתנה שמו וקוצר?

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2010 11:49 pm
על ידי יאיר
זקן ששכח כתב:ספרו של רבינו ישעיה הלוי הורוביץ נתכנה בפיות עמך בית ישראל על פי ראשי תיבות שמו 'שני לוחות הברית' וכינוהו של"ה.
תמה אני אבל, שכן מדוייק בהקדמת הספר שקרא שמו 'לוחות הברית' [לא 'שני לוחות הברית'], ולא פעם אחת אלא פעמיים הודגש דבר זה בהקדמתו.
האם יש הסבר המניח את הדעת מפני מה נשתנה שמו וקוצר?


התארך התכוונת..

אחרת איך היו קוראים לו?...הל"ה?!

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2010 11:53 pm
על ידי אתנחתא
יש על כך התירוץ המפורסם - אם כי לא ה"מדעי", שיש ספרים שבגלל שקראו לעצמם שם יומרני העם מעצמו לא נהגו לכנות את הספר בשמם המקורי, כמו משנה תורה שקוראים לו יד החזקה או רמב"ם, ותורת משה שנקרא החת"ס וספרי האלשיך שלא נקראו על שמם וכמו כן לוחות הברית. אך כיצד התהווה הדבר זה עדיין תעלומה.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2010 11:53 pm
על ידי זקן ששכח
יאיר כתב:
זקן ששכח כתב:ספרו של רבינו ישעיה הלוי הורוביץ נתכנה בפיות עמך בית ישראל על פי ראשי תיבות שמו 'שני לוחות הברית' וכינוהו של"ה.
תמה אני אבל, שכן מדוייק בהקדמת הספר שקרא שמו 'לוחות הברית' [לא 'שני לוחות הברית'], ולא פעם אחת אלא פעמיים הודגש דבר זה בהקדמתו.
האם יש הסבר המניח את הדעת מפני מה נשתנה שמו וקוצר?


התארך התכוונת..

אחרת איך היו קוראים לו?...הל"ה?!

יאיר, קוצר! במקום לקראו בשמו קוראים לו רק בראשי תיבותיו. אגב, אתה מכיר הרבה ספרים שמכנים אותם בראשי תיבותיהם ולא בשם המפורש?
וטענתך שאם כן יקראו לו ל"ה, לכאורה מה טענה היא, יקראו לו 'לוחות הברית'!

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2010 11:55 pm
על ידי זקן ששכח
אתנחתא כתב:יש על כך התירוץ המפורסם - אם כי לא ה"מדעי", שיש ספרים שבגלל שקראו לעצמם שם יומרני העם מעצמו לא נהגו לכנות את הספר בשמם המקורי, כמו משנה תורה שקוראים לו יד החזקה או רמב"ם, ותורת משה שנקרא החת"ס וספרי האלשיך שלא נקראו על שמם וכמו כן לוחות הברית. אך כיצד התהווה הדבר זה עדיין תעלומה.

הדבר הזה ידוע לי, ואף יש לי איזושהי השערה בקשר לג' אותיות ראשי התיבות, אולם אני מצפה לתשובה טובה יותר.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:00 am
על ידי יאיר
זקן ששכח כתב:
יאיר כתב:
זקן ששכח כתב:ספרו של רבינו ישעיה הלוי הורוביץ נתכנה בפיות עמך בית ישראל על פי ראשי תיבות שמו 'שני לוחות הברית' וכינוהו של"ה.
תמה אני אבל, שכן מדוייק בהקדמת הספר שקרא שמו 'לוחות הברית' [לא 'שני לוחות הברית'], ולא פעם אחת אלא פעמיים הודגש דבר זה בהקדמתו.
האם יש הסבר המניח את הדעת מפני מה נשתנה שמו וקוצר?


התארך התכוונת..

אחרת איך היו קוראים לו?...הל"ה?!

יאיר, קוצר! במקום לקראו בשמו קוראים לו רק בראשי תיבותיו. אגב, אתה מכיר הרבה ספרים שמכנים אותם בראשי תיבותיהם ולא בשם המפורש?
וטענתך שאם כן יקראו לו ל"ה, לכאורה מה טענה היא, יקראו לו 'לוחות הברית'!


גם ספר זה מכונה הרבה פעמים שני לוחות הברית..וכשאומרים השל"ה מתכוונים בד"כ לגדול שכתבו..

ורוב גדולי ישראל מכונים בר"ת כשם ספריהם.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:01 am
על ידי זקן ששכח
התואיל לפרט, יאיר?

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:04 am
על ידי יאיר
ערכתי..עיין.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:05 am
על ידי זקן ששכח
יאיר כתב:ערכתי..עיין.

לצערי לא הבנתי עדיין. האם אתה מכיר רבים שנקראים, לא נכתבים בר"ת?

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:08 am
על ידי אוצר החכמה
יש לי דוגמה לעוד ספר שנקרא בר"ת
צל"ח

ונראה לי שההסבר הפשוט הוא שלפעמים כשהראשי תיבות יותר קלים להאמר מאמצים את ביטוי הר"ת

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:13 am
על ידי יאיר
לא מכיר..אבל כשאומרים השל"ה בד"כ מתכוונים לר' ישעיה זצ"ל ולא לספר..

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:32 am
על ידי נראה לענד
השואלים והדנים הנכבדים ימחלו,
א. השאלה אינה אל הציבור אלה אל המהדיר הראשון שחקק שם הספר בשער 'שני לוחות הברית'. וממילא איש לא התעמק בין שורות ההקדמה של השל"ה שהוא כאילו קרא שמו רק 'לוחות הברית'.
התירוץ על הקושי' על הנכד המדפיס מצוי גם הוא, וחבל שלא התבוננו בהקדמת ההוצאה החדשה המצויינת של השל"ה שי"ל ע"י מכון יד רמה של הרב מאיר כ"ץ מחיפה [עמ' מ], שם מאריך ומביא שהשל"ה מחולק למספר חלקים חלק ראשון דרך חיים, חלק שני לוחות הברית, והוא נחלק לשנים, תורה שבכתב ושבע"פ, על כן שם הכולל לשניהם הוא שני לוחות הברית (פתיחת חלק תורה שבכתב). בקרב בית ישראל נתקבל שם זה כשמו המקודש.

למעשה כותב בן השל"ה הרה"ק בעל ווי העמודים בהקדמתו שבראש הספר ד"ה הכלל העולה, החיבור הזה הוא חוט המשולש ... ועשה חיבור על תורה שבכתב, ועשה חיבור על תורה שבע"פ... ולשניהם קרא שם 'לוחות הברית' ושתי התורות חיברם לאחדים ותורה אחת, הרי שתים מחברת, חיבור דרך חיים וחיבור לוחות הברית, והיו לאחדים ... שתיהם חוברות.
אם כן שני הלוחות הם לוח תורה שבכתב ולוח תורה שבע"פ כמפורש בהקדמת השל"ה לחלק 'שני לוחות הברית' תורה שבכתב... [אות ב במהדורה הנ"ל] "...ויען כי השתי תורות הם תורה אחת כי יחדיו יהיו תמים, על כן שם הכולל לשניהם 'שני לוחוות הברית...".
ואולי גם שנים הם 1 לוחות הברית, 2 דרך חיים, כפי שאולי ניתן להבין בהקדמת הבן.
אוצר החכמה כתב:יש לי דוגמה לעוד ספר שנקרא בר"ת
צל"ח

ונראה לי שההסבר הפשוט הוא שלפעמים כשהראשי תיבות יותר קלים להאמר מאמצים את ביטוי הר"ת

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:44 am
על ידי נראה לענד
יסלחו לי הקוראים כי עדיין איני בקי ברזי הכתיבה עדיין, ורציתי לצטט ולהעיר גם בעניין הצל"ח, וצורף הציטוט לתשובתי הקודמת.
בעניין הצל"ח ההסבר פשוט, בראש השער מהדורה ראשונה נכתב באותיות גדולות
צל"ח
ורכב על דבר אמת
ספר
[באותיות בינוניות]
ציון לנפש חיה
על כן ברור שקראוהו בשם לפי האותיות הגדולות ביותר בשער

[אולי המנהל יעלה מהאוצר צילום השער שבראש ח"ב של צל"ח השלם החדש]

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:54 am
על ידי גלילי
נראה לענד כתב:יסלחו לי הקוראים כי עדיין איני בקי ברזי הכתיבה עדיין, ורציתי לצטט ולהעיר גם בעניין הצל"ח, וצורף הציטוט לתשובתי הקודמת.
בעניין הצל"ח ההסבר פשוט, בראש השער מהדורה ראשונה נכתב באותיות גדולות
צל"ח
ורכב על דבר אמת
ספר
[באותיות בינוניות]
ציון לנפש חיה
על כן ברור שקראוהו בשם לפי האותיות הגדולות ביותר בשער

[אולי המנהל יעלה מהאוצר צילום השער שבראש ח"ב של צל"ח השלם החדש]

למה דווקא ח"ב?
ScreenShot007.jpg
ScreenShot007.jpg (26.4 KiB) נצפה 9838 פעמים

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 12:58 am
על ידי יאיר

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 1:29 am
על ידי אורי אגסי
תצחק, לקח לי כמה פעמים לראות עד שתפסתי מה התכוונת, אבל זה נראה לי דוקא אפשרות מעניינת.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 1:39 am
על ידי יאיר
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15462&BOOKS&page=1

הלינק השני לפעמים נפתח בעמוד 2

זה יותר טוב..

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 2:07 am
על ידי איש_ספר
אתנחתא כתב:יש על כך התירוץ המפורסם - אם כי לא ה"מדעי", שיש ספרים שבגלל שקראו לעצמם שם יומרני העם מעצמו לא נהגו לכנות את הספר בשמם המקורי, כמו משנה תורה שקוראים לו יד החזקה או רמב"ם, ותורת משה שנקרא החת"ס וספרי האלשיך שלא נקראו על שמם וכמו כן לוחות הברית. אך כיצד התהווה הדבר זה עדיין תעלומה.


בברכת חיים בליקוטים הובא בשם האלשטטער רב, שמטעם זה אין קוראים לספרו של מהרש"ל חכמת שלמה, אלא מהרש"ל בלבד. משום דויחכם שלמה מכל אדם וכו'...

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 4:09 am
על ידי אתנחתא
חלקו של התירוץ מבואר בשם הגדולים בערך שני לוחות הברית וזז"ל וכן 'עשרת הדברות' בשם ה'עטור' לא זכו לשם שקרא להם המחבר. וכזה התרעם הרב מוהר"א בר' אבלי וירמש בספרו 'מאורי אור', על בן המגן אברהם, על שקרא לחיבור אביו בשם שאנחנו מסיימים בו ברכה ראשונה של שמונה עשרה (=מגן אברהם), ולא הונח לו בשם 'נר ישראל' שקרא לו אביו (ראה הקדמת המגן אברהם)" וזה בא שם כדבר המובן מאליו לגבי השל"ה. יש מקור קדום בכתובים? או בשם הגדולים עצמו מפורש במק"א?

ספרים נוספים, שנקראים בר"ת הם משום מה מפרשי הטור השו"ע האשכנזים, כמו הב"ח (ואולי גם הט"ז, אך בזה יש הוגים השם המלא) ובוודאי הסמ"ע, והש"ך, ובראשונים יש לנו הסמ"ג והסמ"ק. וכמו כן יש לעיין מדוע נקרא המהרש"א כך ולא חידושי אגדות (והביאור של חכמת שלמה לא מתאים לכאן)

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 8:25 am
על ידי תולדות אדם
יאיר כתב:אולי זה נובע מכך? (לא ברצינות)..

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15460&BOOKS

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15462&BOOKS

אם הבנתי נכונה את דבריך שזה נובע מתוך טעות שבמקום "ספר שֵׁנִי - לוחות הברית" נקרא "ספר - שְׁנֵי לוחות הברית". אבל יתכן בפשיטות כיון שהמחבר חילקו לב' חלקים לכן קראוהו שני לוחות הברית.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 8:31 am
על ידי יאיר
יאיר כתב:אולי זה נובע מכך? (לא ברצינות)..

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15460&BOOKS

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15462&BOOKS


אגב..יש ג' חלקים..

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 10:41 am
על ידי נראה לענד
בראש השער מהדורה ראשונה נכתב באותיות גדולות
צל"ח
ורכב על דבר אמת
ספר
[באותיות בינוניות]
ציון לנפש חיה
על כן ברור שקראוהו בשם לפי האותיות הגדולות ביותר בשער

[אולי המנהל יעלה מהאוצר צילום השער שבראש ח"ב של צל"ח השלם החדש][/quote]
למה דווקא ח"ב?
ScreenShot007.jpg
[/quote]


שאלתך, למה דווקא ח"ב, כי לא דייקת בבקשתי
בקשתי שער המהדורה הראשונה, וצילומו נמצא שם בעמ' הראשונים של הכרך. ורואים ברור שהאותיות צלח שבראש השער הם הבולטות ביותר
כך גם בשער חלק ברכות שנדפס ע"י המחבר, שצילום שערו נמצא בכרך ראשון שם.
אין תועלת בשער שצרפת שהרי כל הצלחים המאוחרים קרויים צלח

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 11:06 am
על ידי יאיר
נראה לענד כתב:יסלחו לי הקוראים כי עדיין איני בקי ברזי הכתיבה עדיין, ורציתי לצטט ולהעיר גם בעניין הצל"ח, וצורף הציטוט לתשובתי הקודמת.
בעניין הצל"ח ההסבר פשוט, בראש השער מהדורה ראשונה נכתב באותיות גדולות
צל"ח
ורכב על דבר אמת
ספר
[באותיות בינוניות]
ציון לנפש חיה
על כן ברור שקראוהו בשם לפי האותיות הגדולות ביותר בשער

[אולי המנהל יעלה מהאוצר צילום השער שבראש ח"ב של צל"ח השלם החדש]

זה מה שבלבל..

הנה הקישור לשער המהודרה הראשונה שבראש ח"ב צל"ח השלם החדש:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?20 ... OKS&page=8

[אין צורך להעלותו יש לכולם גישה לקישור]

אבל לא הבנתי מה בינו לבין זה בח"א:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?20 ... OKS&page=7

וכמו שכתבת אח"כ: "כך גם בשער חלק ברכות שנדפס ע"י המחבר, שצילום שערו נמצא בכרך ראשון שם".

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 8:46 pm
על ידי זקן ששכח
אתנחתא כתב:ספרים נוספים, שנקראים בר"ת הם משום מה מפרשי הטור השו"ע האשכנזים, כמו הב"ח (ואולי גם הט"ז, אך בזה יש הוגים השם המלא) ובוודאי הסמ"ע, והש"ך, ובראשונים יש לנו הסמ"ג והסמ"ק. וכמו כן יש לעיין מדוע נקרא המהרש"א כך ולא חידושי אגדות (והביאור של חכמת שלמה לא מתאים לכאן)

לא עיינתי כעת, אבל אולי יתכן שזה נובע מכך שאת הקדמתו התחיל בייצוג עצמו "אני שלמה אליעזר" וכו'?
ממש באגב, ה'עולם' טוענים כי 'מהרש"א' הינו ראשי תיבות של שלמה איידלש, כלומר שלמה בן איידל. אבל כבר טען הרה"ק ר"פ מקאריץ שהיה על קבר אמו של מהרש"א והיה שמה גיטל ולא איידל. אבל האמת היא כפי שהקדים מהרש"א עצמו בספרו וכתב ששמו 'שלמה אליעזר'.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 9:55 pm
על ידי בור ועם הארץ
זקן ששכח כתב:ממש באגב, ה'עולם' טוענים כי 'מהרש"א' הינו ראשי תיבות של שלמה איידלש, כלומר שלמה בן איידל. אבל כבר טען הרה"ק ר"פ מקאריץ שהיה על קבר אמו של מהרש"א והיה שמה גיטל ולא איידל. אבל האמת היא כפי שהקדים מהרש"א עצמו בספרו וכתב ששמו 'שלמה אליעזר'.

ואני אומר שהאמת היא שהוא ר"ת שמואל איידל'ס, והיא חמותו הגבירה שהחזיקתו וישיבתו על שלחנה כמה שנים, ולא אמו. וכך נזכר בכמה מקומות בדו"ח לרע"א: מהר"ש איידלש.
ואגב, גם בדף השער של הש"סין כתוב ר' שמואל אליעזר הלוי איידלש, כך שלא רק טענת העולם.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 10:00 pm
על ידי אוצר החכמה
א. כנראה שמואל ולא שלמה.

ב. עיין כאן ג"כ http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?105807&BOOKS&page=17 ואיני יודע מנין פשוט לר"ר מרגליות שאע"פ שהיה חותם את עצמו כן אין זה ר"ת של מהרש"א

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 11:17 pm
על ידי זקן ששכח
בור ועם הארץ כתב:
זקן ששכח כתב:ממש באגב, ה'עולם' טוענים כי 'מהרש"א' הינו ראשי תיבות של שלמה איידלש, כלומר שלמה בן איידל. אבל כבר טען הרה"ק ר"פ מקאריץ שהיה על קבר אמו של מהרש"א והיה שמה גיטל ולא איידל. אבל האמת היא כפי שהקדים מהרש"א עצמו בספרו וכתב ששמו 'שלמה אליעזר'.

ואני אומר שהאמת היא שהוא ר"ת שמואל איידל'ס, והיא חמותו הגבירה שהחזיקתו וישיבתו על שלחנה כמה שנים, ולא אמו. וכך נזכר בכמה מקומות בדו"ח לרע"א: מהר"ש איידלש.
ואגב, גם בדף השער של הש"סין כתוב ר' שמואל אליעזר הלוי איידלש, כך שלא רק טענת העולם.

'ואני אומר', ממש מוישה גרויס...
אני מתחיל לחשוש שהמהרש"א היה אדמו"ר חסידי וברוח כמה עוללות החבוקות באשכולותינו סבור אף אתה הקטן שאינו ראוי להתייחסותך הנכבדה. אבל מה אעשה והוא עצמו כתב כן בהקדמתו. ומהיכא תיתי לשנות? כנראה אותו ביכל שקראת בילדותך שוה יותר בעיניך מהקדמת המהרש"א לפירושו.
וכדי בזיון וקצף.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 11:23 pm
על ידי זקן ששכח
אוצר החכמה כתב:א. כנראה שמואל ולא שלמה.

ב. עיין כאן ג"כ http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?105807&BOOKS&page=17 ואיני יודע מנין פשוט לר"ר מרגליות שאע"פ שהיה חותם את עצמו כן אין זה ר"ת של מהרש"א

א. הצדק כמובן אתך.
ב. הקדמת המהרש"א אין די בה?
מצטער אני על שהזכרתי שם של אדמו"ר חסידי. אולי עדיף שלא אזכיר שם אלא כחידוש שלי וכך להתמודד, מאשר להכשיל כמה אידיוטים בזלזול של גדולי עולם.
ואגב, האם יש מכתבים בהם חתם המהרש"א כאיזכורו של ר"ר מרגליות, או שמא שמע כך?

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 11:27 pm
על ידי המעיין
על מה יצא הקצף

אין מחלוקת שהיה שמו שמואל אליעזר כמו שכתב בהקדמתו
וגם כבר הביאו למעלה שהיה חותם איידליש ושהרע"א כך כתב את שמו
נשארה השאלה למה נקרא בשם המהרש"א האם ע"ש שמו שמואל אליעזר או על שם כינויו איידליש

ור"פ מקוריץ גם הסתפק בזה כפי הנראה כי לכן כתב שראה קבר אמו וכנראה שלא שמע על עניין חמותו שהחזיקתו.

אז מה כ"כ נורא שיכתוב מאן דהוא שזה ע"ש כינויו .
אע"פ שלדידי תמיה מנין לו לדעת כך או כך וזה נראה ויכוח עקר כל עוד שאין ראיות מוכיחות ע"ז.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2010 11:32 pm
על ידי זקן ששכח
המעיין כתב:על מה יצא הקצף

אין מחלוקת שהיה שמו שמואל אליעזר כמו שכתב בהקדמתו
וגם כבר הביאו למעלה שהיה חותם איידליש ושהרע"א כך כתב את שמו
נשארה השאלה למה נקרא בשם המהרש"א האם ע"ש שמו שמואל אליעזר או על שם כינויו איידליש

ור"פ מקוריץ גם הסתפק בזה כפי הנראה כי לכן כתב שראה קבר אמו וכנראה שלא שמע על עניין חמותו שהחזיקתו.

אז מה כ"כ נורא שיכתוב מאן דהוא שזה ע"ש כינויו .
אע"פ שלדידי תמיה מנין לו לדעת כך או כך וזה נראה ויכוח עקר כל עוד שאין ראיות מוכיחות ע"ז.

היות שקבלתי הבהרה (באישי) - מבין אני שטעיתי בהבנת דבריו וחוזרני בי מהערתי למי שכתב כן.

Re: של"ה או ל"ה?!

פורסם: ד' אוקטובר 27, 2010 11:23 am
על ידי בתוך הגולה
בור ועם הארץ כתב: וכך נזכר בכמה מקומות בדו"ח לרע"א: מהר"ש איידלש.
ואגב, גם בדף השער של הש"סין כתוב ר' שמואל אליעזר הלוי איידלש, כך שלא רק טענת העולם.


לא צריך להרחיק לרעק"א. גם בש"ך חו"מ ראש סי' נ"ו כתב מהר"ש איידלש.

Re: כינוי של"ה לספר <שני> לוחות הברית

פורסם: ג' אפריל 19, 2016 4:22 pm
על ידי נטיעות
מאימתי הוחלט שהשל"ה הק' נפטר ביום י"א בניסן? האם זו החלטה של קופות הצדקה למיניהם בלבד, או שיש לזה מקור אמיתי?

עד לפני שנים לא רבות, לא ידעו את תאריך פטירתו, מלבד הציון לחודש טבת. וגם על שנת פטירתו נחלקו הדעות וכידוע.

viewtopic.php?p=274462#p274462