לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י (שבת כד:) ע"פ כתה"י של המשנה
פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 2:56 pm
נקודה מעניינת שידידנו לייבעדיג יענקל שלח לי:
שנו חכמים במשנה בשבת (כד, ב): "אין מדליקין בשמן שריפה ביום טוב. רבי ישמעאל אומר אין מדליקין בעטרן מפני כבוד השבת, וחכמים מתירין בכל השמנים, בשמן שומשמין בשמן אגוזים בשמן צנונות בשמן דגים בשמן פקועות בעטרן ובנפט. רבי טרפון אומר אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד". וכתב רש"י: "שמן שומשמין כו' - מסקנא דמילתא דחכמים היא". וצריך להבין לשם מה הוצרך רש"י לומר זאת. אך כשנעיין במשנה כ"י פארמה וכ"י קאופמן (וכ"ה בפירוש הרוקח לפרק במה מדליקין) מובן מאוד! מצ"ב.
אגב, בטיוטה של פיה"מ לרמב"ם הוא פירש משניות אלו כאחת, ולא חילקן לשתיים.
שנו חכמים במשנה בשבת (כד, ב): "אין מדליקין בשמן שריפה ביום טוב. רבי ישמעאל אומר אין מדליקין בעטרן מפני כבוד השבת, וחכמים מתירין בכל השמנים, בשמן שומשמין בשמן אגוזים בשמן צנונות בשמן דגים בשמן פקועות בעטרן ובנפט. רבי טרפון אומר אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד". וכתב רש"י: "שמן שומשמין כו' - מסקנא דמילתא דחכמים היא". וצריך להבין לשם מה הוצרך רש"י לומר זאת. אך כשנעיין במשנה כ"י פארמה וכ"י קאופמן (וכ"ה בפירוש הרוקח לפרק במה מדליקין) מובן מאוד! מצ"ב.
אגב, בטיוטה של פיה"מ לרמב"ם הוא פירש משניות אלו כאחת, ולא חילקן לשתיים.