עמוד 1 מתוך 1

לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י (שבת כד:) ע"פ כתה"י של המשנה

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 2:56 pm
על ידי עדיאל ברויאר
נקודה מעניינת שידידנו לייבעדיג יענקל שלח לי:

שנו חכמים במשנה בשבת (כד, ב): "אין מדליקין בשמן שריפה ביום טוב. רבי ישמעאל אומר אין מדליקין בעטרן מפני כבוד השבת, וחכמים מתירין בכל השמנים, בשמן שומשמין בשמן אגוזים בשמן צנונות בשמן דגים בשמן פקועות בעטרן ובנפט. רבי טרפון אומר אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד". וכתב רש"י: "שמן שומשמין כו' - מסקנא דמילתא דחכמים היא". וצריך להבין לשם מה הוצרך רש"י לומר זאת. אך כשנעיין במשנה כ"י פארמה וכ"י קאופמן (וכ"ה בפירוש הרוקח לפרק במה מדליקין) מובן מאוד! מצ"ב.
אגב, בטיוטה של פיה"מ לרמב"ם הוא פירש משניות אלו כאחת, ולא חילקן לשתיים.

Re: לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י ע"פ כתה"י של ה

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 4:22 pm
על ידי ישראל אליהו
.

Re: לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י ע"פ כתה"י של ה

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 5:09 pm
על ידי יתר10
מלשונו של רש"י ל"נ שהיה לפניו כת"י דוג' הנ"ל שמפסיקים באות או סימן היכר אחר למשנה חדשה ממש, אלא שהנוסח שהיה לפניו כתוב בו 'שמן' בלי ב' כבכת"י קאופמן לפני התיקון [וכ"ה בירושלמי כת"י ליידן ובכמה קטעים מן הגניזה] וע"ז פירש רש"י סיומא דמילתא וכו'

Re: לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י ע"פ כתה"י של ה

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 7:26 pm
על ידי לומד_בישיבה
עד כמה שזכור לי כוונת רש"י לומר, שמה שכתוב במשנה בשמן שומשמין הוא המשך דברי חכמים שאמרו שם לפני כן וחכמים מתירין בכל השמנים. ועיין היטב בדף כו,א אין לך אלא מה שאמרו חכמים אין מדליקין. ובהמשך. ומדליקין בשמן פקועות ובנפט ויש לי בזה אריכות דברים.
כלומר, אין כוונת רש"י לומר דעד כאן דברי חכמים, אלא ההיפך הוא הנכון, כוונת רש"י לומר שההמשך גם הוא מדברי חכמים.