מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י (שבת כד:) ע"פ כתה"י של המשנה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י (שבת כד:) ע"פ כתה"י של המשנה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 10, 2015 2:56 pm

נקודה מעניינת שידידנו לייבעדיג יענקל שלח לי:

שנו חכמים במשנה בשבת (כד, ב): "אין מדליקין בשמן שריפה ביום טוב. רבי ישמעאל אומר אין מדליקין בעטרן מפני כבוד השבת, וחכמים מתירין בכל השמנים, בשמן שומשמין בשמן אגוזים בשמן צנונות בשמן דגים בשמן פקועות בעטרן ובנפט. רבי טרפון אומר אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד". וכתב רש"י: "שמן שומשמין כו' - מסקנא דמילתא דחכמים היא". וצריך להבין לשם מה הוצרך רש"י לומר זאת. אך כשנעיין במשנה כ"י פארמה וכ"י קאופמן (וכ"ה בפירוש הרוקח לפרק במה מדליקין) מובן מאוד! מצ"ב.
אגב, בטיוטה של פיה"מ לרמב"ם הוא פירש משניות אלו כאחת, ולא חילקן לשתיים.
קבצים מצורפים
קאופמן.jpg
קאופמן.jpg (80.58 KiB) נצפה 2307 פעמים
פארמה.jpg
פארמה.jpg (20.67 KiB) נצפה 2307 פעמים

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י ע"פ כתה"י של ה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' דצמבר 10, 2015 4:22 pm

.
קבצים מצורפים
שומשמין.pdf
(82.91 KiB) הורד 297 פעמים

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י ע"פ כתה"י של ה

הודעהעל ידי יתר10 » ה' דצמבר 10, 2015 5:09 pm

מלשונו של רש"י ל"נ שהיה לפניו כת"י דוג' הנ"ל שמפסיקים באות או סימן היכר אחר למשנה חדשה ממש, אלא שהנוסח שהיה לפניו כתוב בו 'שמן' בלי ב' כבכת"י קאופמן לפני התיקון [וכ"ה בירושלמי כת"י ליידן ובכמה קטעים מן הגניזה] וע"ז פירש רש"י סיומא דמילתא וכו'

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: לייבעדיג יענקל:הבנה חדשה בעומק כוונת רש"י ע"פ כתה"י של ה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' דצמבר 10, 2015 7:26 pm

עד כמה שזכור לי כוונת רש"י לומר, שמה שכתוב במשנה בשמן שומשמין הוא המשך דברי חכמים שאמרו שם לפני כן וחכמים מתירין בכל השמנים. ועיין היטב בדף כו,א אין לך אלא מה שאמרו חכמים אין מדליקין. ובהמשך. ומדליקין בשמן פקועות ובנפט ויש לי בזה אריכות דברים.
כלומר, אין כוונת רש"י לומר דעד כאן דברי חכמים, אלא ההיפך הוא הנכון, כוונת רש"י לומר שההמשך גם הוא מדברי חכמים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 213 אורחים