מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יד ביד ?!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

יד ביד ?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יולי 01, 2015 7:58 pm

ככל שידיעותי מגיעות נהוג ברוב תפוצות ישראל שלאחר החופה נותן החתן ידו ביד הכלה ומובילה לחדר יחוד [כחלק מקניני האשה שעושה משך ערב זה].
נוכחתי בחופה חבדי"ת ושם אין נוהגים כן, אלא החתן והכלה צועדים זה לצד זו. ואחד הנוכחים השיב לתמיהתי בתמיהה: הלא כל ימי חייהם 'אסור' הוא וטרייף, ועתה מותר?!
אף כי יודע אני שיש בכך 'ענינים' [וא' מהם הזכרתי לעיל], עדיין הדבר 'צורם' למתבונן.
אשמח למקורות והסברים, ותודתי מראש. בשמחות אצל כולם.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' יולי 01, 2015 8:04 pm

חבירי אמר לי שהרב בעדני אמר לו שהרב שך אמר לו שזה פריצות.

עד כמה שידוע לי, המקור הוא ש"צריך להביאה לביתו", אבל מי אמר שהוא צריך 'לסחוב' אותה לביתו? הפירוש הפשוט הוא שנותן לה להיכנס לביתו ע"מ להיות כאשתו. כנלע"ד. [אם כי זכורני שיש ט"ז, אולם גם שם נ"ל הפשט הפשוט הוא שמכניסה לביתו על דעתו].

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 01, 2015 8:05 pm

ואולי הייתה זו חופת נידה ?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 01, 2015 8:05 pm

המנהג הרווח אצל הרבה להרויח כל הצדדים, שרק סמוך ממש לחדר יחוד אוחז בידה ומכניסה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יולי 01, 2015 8:07 pm

ציטוט מספר 'בית נאמן בישראל'

ראה אשר הובא לעיל (ריש פרק י), שלכמה ראשונים ענין החופה, כאשר החתן מביא את הכלה לתוך ביתו. ויש מן הפוסקים שהבינו, ש'מביאה לתוך ביתו' היינו כפשוטו, שהחתן מוליך את הכלה עמו לתוך החופה (למנהג שנהגו רק בחופה) או לחדר הייחוד (למנהגנו שזהו עיקר החופה).
וכפי שהוא שיטת הטו"ז (אה"ע נד, ז) "לדידן שהולך החתן עם הכלה מן החופה שלנו לבית הנישואין". וכן הוא לשון ביאור הגר"א (אה"ע נה, ט) "... אבל העיקר שענין החופה שקונה הוא יציאתה מבית אביה והולכתה עם החתן לביתו לשם נישואין". [ובטו"ז (אה"ע סד, א), מוסיף עוד בתוקף קנין זה, " ... אף על גב דחופה אינה קונה באלמנה, היינו מצד החופה עצמה, אבל יש כאן קנין מצד מסירתה לרשות הבעל, כל שהולך עמה הבעל מן החופה, להוליכה לבית הנישואין באותו הליכה קונה אותה...". ובפרט זה (שיועיל ההולכה היכי דחופה אינו קונה) חולק עליו בחלקת מחוקק (שם סק"ו), ואכמ"ל].



מנהג אשכנז, לגבי 'חופת מאין' (שהיו נוהגין לעשות בבוקר יום החופה בחצר בית הכנסת - והובא כמה פעמים בהערות בפרק הקודם), שהיה החתן מוליך את הכלה בידה למקום החופה. וכפי שהוא לשון המהרי"ל (נישואין, סי' ב) "... וכאשר תבא (הכלה) עד פתח חצר בית הכנסת, הלך הרב והחשובים והיו מוליכין את החתן לקראת הכלה. והחתן תופש אותה בידו ...". וכן הוא במנהגי ורמיזא (לר' יוזפא שמש, ח"ב עמ' כד). ומעין הנהגה זו בדברי הרוקח (סי' שנג) "... וכשהכלה נכנסת לבא בשער הבית אז החתן הולך שם לקראתה ולוקח ידה ונותן אותה אל המשקוף למעלה...".
וכיום שאין נוהגים ב'חופת מאין', ואילו אל החופה דידן, אין החתן מוליך את הכלה, אלא מובאים ע"י שושבינים (כמובא בפרק הקודם), נהגו בהרבה קהילות להעביר את המנהג האמור - שהחתן מוליך את הכלה בידו - בהולכה הנוהגת לחדר הייחוד, שהוא אחד מקניני החופה.
ונציין עוד, שאף מנהג [הספרדים] אנשי ירושלים, לנהוג במנהג זה (ראה שולחן העזר, פ"ח, סעי' ח, סק"ג). ובפרי האדמה (לרבי רפאל מיוחס, ח"ג, הלכ' שבת, פרק ל) מביא בטעמו של דבר, על פי שיטת הטו"ז הנזכר, שאף באופנים שאין חופה מועילה, מועיל ההולכה לביתו, ולדעתו ההולכה היינו דוקא כשמוליכה בידו. ומאידך בספר שער המפקד (מנהגי ירושלים, לרבי רפאל אהרן בן שמעון, אב"ד קהיר. הלכ' קידושין אות יב), חולק עליו, ולדעתו אין בזה משום קנין חופה, מכמה טעמים - עיי"ש. ולדעתו טעם המנהג לאחוז ביד, מקורו במנהג שנאמר אצל האבות, "ויביאה יצחק האהלה שרה אמו...". עיי"ש רמזים נוספים.
ובשלחן העזר (שם), מביא טעם נוסף, בכדי להרוויח את קושית 'המקנה' (קו"א, סב, א. מובא פת"ש שם), שהקשה על הסוברין שברכות נישואין נאמרו 'עובר לעשייתן' לפני הייחוד, דאם זה עולה על הייחוד הלא הוה ההילוך בין מקום החופה לחדר הייחוד הפסק, כדעת הפוסקים (ראה או"ח ח) דהליכה הוה הפסק (ע"כ תוכן קושית המקנה). ולזה הנהיגו שיאחז החתן את הכלה תיכף ממקום החופה עד למקום הייחוד, שלא יהיה ההילוך הפסק.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 01, 2015 8:13 pm

ספר גימטריאות עניינים שונים סימן רפז
ונהגו, כשנכנסת הכלה בבית תחילה, כשמוליכין אותה באבוקות ואור נר בבקר ביום ו', שמגביהה החתן כשניכנסת בבית, על שם דכתיב בדברי הימים (דה"ב כ"ד ג'): "וישא לו יהוידע נשים שתים", זו אחר זו, וכתיב (רות א' ג'): "וישאו להם נשים"; ומציאה ניקנית בהגבהה, וכתיב (משלי י"ח כ"ב) "מצא אשה מצא טוב"; וביום השישי חוזרין התלמידים לעונתן. לכך נישאת האשה ברביעי, שאם תהר האשה ביום ד' או בה' או ביום ו', לא תלד בשבת ולא יחללו שבת על ידה.


אלא שכיום, רגילים להיות חכמים וצדיקים מרבותינו הראשונים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יולי 01, 2015 8:21 pm

חכם באשי כתב:ספר גימטריאות עניינים שונים סימן רפז
ונהגו, כשנכנסת הכלה בבית תחילה, כשמוליכין אותה באבוקות ואור נר בבקר ביום ו', שמגביהה החתן כשניכנסת בבית, על שם דכתיב בדברי הימים (דה"ב כ"ד ג'): "וישא לו יהוידע נשים שתים", זו אחר זו, וכתיב (רות א' ג'): "וישאו להם נשים"; ומציאה ניקנית בהגבהה, וכתיב (משלי י"ח כ"ב) "מצא אשה מצא טוב"; וביום השישי חוזרין התלמידים לעונתן. לכך נישאת האשה ברביעי, שאם תהר האשה ביום ד' או בה' או ביום ו', לא תלד בשבת ולא יחללו שבת על ידה.


אלא שכיום, רגילים להיות חכמים וצדיקים מרבותינו הראשונים.


אני לא בטוח שהמנהג התבטל מחמת צדקות. המנהג כנראה היה מקובל בתקופה שהיו נושאים נשים בגיל מאד צעיר. קשה לי לדמיין להרים נערה בת עשרים.
(אולי כמו שמגביהים פיל על גבי זמורות)?

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' יולי 01, 2015 8:24 pm

עתניאל בן קנז כתב:ציטוט מספר 'בית נאמן בישראל'

ראה אשר הובא לעיל (ריש פרק י), שלכמה ראשונים ענין החופה, כאשר החתן מביא את הכלה לתוך ביתו. ויש מן הפוסקים שהבינו, ש'מביאה לתוך ביתו' היינו כפשוטו, שהחתן מוליך את הכלה עמו לתוך החופה (למנהג שנהגו רק בחופה) או לחדר הייחוד (למנהגנו שזהו עיקר החופה).
וכפי שהוא שיטת הטו"ז (אה"ע נד, ז) "לדידן שהולך החתן עם הכלה מן החופה שלנו לבית הנישואין". וכן הוא לשון ביאור הגר"א (אה"ע נה, ט) "... אבל העיקר שענין החופה שקונה הוא יציאתה מבית אביה והולכתה עם החתן לביתו לשם נישואין". [ובטו"ז (אה"ע סד, א), מוסיף עוד בתוקף קנין זה, " ... אף על גב דחופה אינה קונה באלמנה, היינו מצד החופה עצמה, אבל יש כאן קנין מצד מסירתה לרשות הבעל, כל שהולך עמה הבעל מן החופה, להוליכה לבית הנישואין באותו הליכה קונה אותה...". ובפרט זה (שיועיל ההולכה היכי דחופה אינו קונה) חולק עליו בחלקת מחוקק (שם סק"ו), ואכמ"ל].




מי הכריח בט"ז ש'מביאה לביתו' הכוונה יד ביד? י"ל בפשיטות שהחתן הולך עם הכלה לבית הנישואין, וגם "מסירתה לרשות הבעל", הכוונה שנכנסת לרשות הבעל, אולם מי אמר שצריך יד ביד?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 01, 2015 8:24 pm

עתניאל,
בזמן הראשונים לא נישאו בגיל תשע או עשר. אלא, לכל המוקדם, באמצע גיל העשרה, ואז אין כ"כ נפק"מ בין נערה בת 15 לנערה בת 18.

תוכן
הודעות: 6439
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 01, 2015 8:25 pm

בחו"ל אצל בני תורה נהוג לא לגעת כלל בפומבי בשום מקום ובשום זמן.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יולי 01, 2015 8:28 pm

ישראל אליהו כתב:
עתניאל בן קנז כתב:ציטוט מספר 'בית נאמן בישראל'

ראה אשר הובא לעיל (ריש פרק י), שלכמה ראשונים ענין החופה, כאשר החתן מביא את הכלה לתוך ביתו. ויש מן הפוסקים שהבינו, ש'מביאה לתוך ביתו' היינו כפשוטו, שהחתן מוליך את הכלה עמו לתוך החופה (למנהג שנהגו רק בחופה) או לחדר הייחוד (למנהגנו שזהו עיקר החופה).
וכפי שהוא שיטת הטו"ז (אה"ע נד, ז) "לדידן שהולך החתן עם הכלה מן החופה שלנו לבית הנישואין". וכן הוא לשון ביאור הגר"א (אה"ע נה, ט) "... אבל העיקר שענין החופה שקונה הוא יציאתה מבית אביה והולכתה עם החתן לביתו לשם נישואין". [ובטו"ז (אה"ע סד, א), מוסיף עוד בתוקף קנין זה, " ... אף על גב דחופה אינה קונה באלמנה, היינו מצד החופה עצמה, אבל יש כאן קנין מצד מסירתה לרשות הבעל, כל שהולך עמה הבעל מן החופה, להוליכה לבית הנישואין באותו הליכה קונה אותה...". ובפרט זה (שיועיל ההולכה היכי דחופה אינו קונה) חולק עליו בחלקת מחוקק (שם סק"ו), ואכמ"ל].




מי הכריח בט"ז ש'מביאה לביתו' הכוונה יד ביד? י"ל בפשיטות שהחתן הולך עם הכלה לבית הנישואין, וגם "מסירתה לרשות הבעל", הכוונה שנכנסת לרשות הבעל, אולם מי אמר שצריך יד ביד?


למה אתה מביא רק חצי ציטוט, תסתכל בהמשך...

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי קומי_אורי » ד' יולי 01, 2015 8:28 pm

ר' תוכן, אתה מתכוין בחופה? או מעבר לזה, כי כמדומה שגם בא"י המנהג בערך כך.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' יולי 01, 2015 8:36 pm

"באותה הליכה קונה אותה" היינו בהליכתם יחד. אבל מאיפה ההמצאה שלוקחה בידו?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 01, 2015 8:41 pm


עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יולי 01, 2015 8:48 pm

ישראל אליהו כתב:"באותה הליכה קונה אותה" היינו בהליכתם יחד. אבל מאיפה ההמצאה שלוקחה בידו?


שוב לא הבנתי את שאלתך.

החלק הראשון של הציטוט היה על עצם ההולכה כקנין.

החלק השני של הציטוט (עם הפרדת פיסקאות), הוא על המקורות שהמנהג היה שהחתן אוחז ביד הכלה.

בא זה ולימד על זה.

(שוב. הכוונה שאלו המצוטטים בחלק האחרון נהגו את ההולכה בצורה זו. כמובן מי שלא נהג כך. הבין שההולכה היא ללכת יחד, ולא להוליך בפועל ממש, כדבריך. [וזה היה בקטע שדלגתי. - בקשו מקורות לאלו שכן נוהגים כך, ולא לאלו שלא נוהגים כך...).

תוכן
הודעות: 6439
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 01, 2015 8:52 pm

קומי_אורי כתב:ר' תוכן, אתה מתכוין בחופה? או מעבר לזה, כי כמדומה שגם בא"י המנהג בערך כך.


גם בחופה, גם בכל מקום. זכרוני שטיילתי פעם בגינה במקום נידח וראיתי זוג זקנים חרדים נתמכים אחד בשני. וכשראו אותי מיד הסירו ידם זה מזו.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יולי 01, 2015 9:35 pm

א. תודה לכל המשיבים.
ב. שוחחתי השבוע עם יהודי חשוב מחסידי גור. הוא סיפר לי שגם אצלם המנהג הוא כן, ובשם ה'בית ישראל' הסביר שהוא על פי הנכתב אצל יצחק אבינו עליו השלום 'ויביאה האהלה שרה אמו'.
ג. עדותו של הר' בעדני בשם הר' שך תמוהה מאד, וכי אצל בני עדות המזרח אין נוהגים בכך? וכבר הוזכר לעיל מנהגם. ועוד, אצל הליטאים אין נוהגים כן? וכי הרב שך עצמו היה מקפיד כאשר היה מסדר קדושין שלא ילכו כן החתן והכלה?!
ד. מעתה, אשמח אם יעלה אי מי מקורות לאותם שנהגו שלא כן.

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ה' יולי 02, 2015 1:37 am

זכורני בשבת תחכמוני בישיבה גדולה, שא' הרבנים דרש בפנינו סקירה כללית מעניני נישואין וכו'. ובין הדברים והמנהגים, הזכיר גם המנהג שהחתן מגבי' כלתו ונושאה (לענין הקנין וכנזכר). והוסיף להעיר, שלכאו' - כפי השערתו גרידא (ולא יותר מזה) - המנהג הנפוץ אצל הגויים (להבדיל), וגם אצל המודרניים ולא-דתיים בתוך עמנו, שהחתן מגביהה ונושאה בזרועיו - לכאו' נשתלשל איכשהו מזה המנהג המוזכר בספרים. ע"כ.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 02, 2015 2:47 am

כמה נפלא. ומהיכן המקור לשאר כל "מנהגיהם"?!
אגב, בכנות אעיר שאין מוחי הקט מסוגל להבין דבורים שכאלה על ידי א' הרבנים [...] בפני רוקים.
זו דעתי ויתכן שאני טועה.

דוב גרין
הודעות: 234
הצטרף: א' דצמבר 28, 2014 9:24 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי דוב גרין » ה' יולי 02, 2015 8:31 am

.
נערך לאחרונה על ידי דוב גרין ב ב' אוקטובר 26, 2015 4:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ה' יולי 02, 2015 4:00 pm

גם לי ידוע בצורה מוסמכת בהחלט, שהרב שך לא אהב/היה נגד מנהג זה. ע"כ.
אין זה אומר שהוא חשב שזה אסור מדינא, אלא שאין זה מנהג/נוהג ראוי.
תמימות לחשוב שכ"כ קל לשרש נוהג שהתקבל בצורה כה רחבה (לפחות במגזר המדובר) ואפי' אם קוראים לך הרב שך.

תוכן
הודעות: 6439
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 02, 2015 5:15 pm

בן_אליעזר כתב:זכורני בשבת תחכמוני בישיבה גדולה, שא' הרבנים דרש בפנינו סקירה כללית מעניני נישואין וכו'. ובין הדברים והמנהגים, הזכיר גם המנהג שהחתן מגבי' כלתו ונושאה (לענין הקנין וכנזכר). והוסיף להעיר, שלכאו' - כפי השערתו גרידא (ולא יותר מזה) - המנהג הנפוץ אצל הגויים (להבדיל), וגם אצל המודרניים ולא-דתיים בתוך עמנו, שהחתן מגביהה ונושאה בזרועיו - לכאו' נשתלשל איכשהו מזה המנהג המוזכר בספרים. ע"כ.


מי רוצה לנחש לאיזה מגזר שייך "רב" זה?

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ו' יולי 03, 2015 1:11 am

תוכן כתב:
בן_אליעזר כתב:זכורני בשבת תחכמוני בישיבה גדולה, שא' הרבנים דרש בפנינו סקירה כללית מעניני נישואין וכו'. ובין הדברים והמנהגים, הזכיר גם המנהג שהחתן מגבי' כלתו ונושאה (לענין הקנין וכנזכר). והוסיף להעיר, שלכאו' - כפי השערתו גרידא (ולא יותר מזה) - המנהג הנפוץ אצל הגויים (להבדיל), וגם אצל המודרניים ולא-דתיים בתוך עמנו, שהחתן מגביהה ונושאה בזרועיו - לכאו' נשתלשל איכשהו מזה המנהג המוזכר בספרים. ע"כ.


מי רוצה לנחש לאיזה מגזר שייך "רב" זה?


מדובר ברב יר"ש ומורה הוראה בפועל, ממגזר חסידי. ושוב, זה הי' השערתו בלבד והוא בן אדם ולא נביא. ובזה אסתפק

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' יולי 03, 2015 1:57 am

זקן ששכח כתב:שוחחתי השבוע עם יהודי חשוב מחסידי גור. הוא סיפר לי שגם אצלם המנהג הוא כן, ובשם ה'בית ישראל' הסביר שהוא על פי הנכתב אצל יצחק אבינו עליו השלום 'ויביאה האהלה שרה אמו'.
.

ושוב, כתוב כאן איך הביאה?
איך הגישה צריכה להיות בסוגיא זו? שהוא הביאה יד ביד כל עוד לא יוכח אחרת?

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' יולי 03, 2015 2:10 am

זקן ששכח כתב:עדותו של הר' בעדני בשם הר' שך תמוהה מאד, וכי אצל בני עדות המזרח אין נוהגים בכך?

ראה שו"ת עולת יצחק (להגר"י רצאבי) חלק ב', עמ' שצ"ח, ד"ה ואגב, שכותב שחלק מן האשכנזים נהגו בזה, ואצליהם לא נוהגים כך.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' יולי 03, 2015 2:52 pm

ישראל אליהו היקר, שאלתך שאלה, ועדיין המנהג הכלל ישראלי, כמעט מקיר אל קיר, יש בו כדי להעיד על משהו.

פרנצויז, יתכן ואצלך כל כהי העור חד הם, אבל למיעוט ידיעתי הרב רצאבי הינו תימני ולא ספרדי.

בן אליעזר, כותב הנך שמדובר ברב חסידי, ואף הנך מבין [גם אם דובר אמת הנך] שחזות מופלאה ומוזרה ראינו כאן, וזאת לפני שאלתי מה המקור לשאר כל 'מנהגיהם' של אותם אנשים. אני ממש תמה לשם מה לחפש סמך למנהגיהם, וכי הם עצמם מנסים להתלות באילן כלשהו בבואם לקבוע 'מנהגים'?!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי משולש » א' יולי 05, 2015 12:22 am

זכורני שיש כמה וכמה פוסקים (גם אשכנזים וגם ספרדים) שכותבים דווקא לתת יד כחלק מקנין הנישואין. וכמו שהביאו כאן כבר מרוקח מהרי"ל חתם סופר ועוד.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי פרנצויז » א' יולי 05, 2015 5:25 pm

זקן ששכח כתב:פרנצויז, יתכן ואצלך כל כהי העור חד הם, אבל למיעוט ידיעתי הרב רצאבי הינו תימני ולא ספרדי.

הספרדים כהי עור? מעולם לא שמעתי על כך בלתי היום!
ובתשובה לתמיהות, השאלה היתה על הגר"ש בעדני שליט"א, ואם אני לא טועה הוא תימני.
וחוץ מזה, הגר"י רצאבי הביא שרק חלק מהאשכנזים נוהג כך (ומביא מקורות מקדמונים אשכנזים), זאת אומרת שהוא ראה שהספרדים והתימנים לא נהגו בזה.
ומה שהובא לעיל מס' שולחן העזר, אי אפשר להוכיח ממנהג הספרדים בירושלים (של אז) שכך נהגו כל הספרדים בכל ארצות פזוריהם בעולם, מקצה המערב עד קצה המזרח.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי משולש » ו' יולי 10, 2015 12:48 am

אביא רשימה חלקית של מקורות שמביאים אחיזת יד ביד:

, "נוהגים שהחתן אוחז ביד הכלה ומוליך אותה אל חדר היחוד". (רש"א שטרן: הלכות והליכות אירוסין ונישואין השלם פרק ט' סעיף ט').


מוליכין אותם לחדר היחוד... והחתן אוחז הכלה בידו ומוליכה, וכן המנהג. (שו"ת הלל אומר אבן העזר נה)

נוהגין שהחתן מוליך את הכלה לחדר זה, דהיינו שאוחזה בידה (רמ"מ פקשר: ענבי הגפן ח"א פרק ו סעיף נב).

• "אוחז החתן את הכלה בידו ומוליכה לחדר היחוד... וכן נוהגים חסידים ואנשי מעשה" (נטעי גבריאל נישואין ח"ו פרק לז סעיף א'). ושם כתב שמנהג יקירי ירושלים שיוצאים בחיבוק ידים.

"אחרי אמירת שבע ברכות, משלבים החתן והכלה, לראשונה בחייהם, את זרועותיהם ופונים לחדר הייחוד". (ר"ב לנדוי - מנהגי הפרושים בא"י בספר ילקוט מנהגים (וסרטיל).

"המנהג בעיר הקודש, שמקפידים כשמגיעים לד' אמות שלפני חדר הייחוד, שהחתן מחזיק בהכלה והוא מוליכה בדוקא לחדר ייחוד, וכלשון חז"ל: 'מכניסה לחופה', ולא שנזדמנו להיות ביחד, אלא שמכניסה למטרת נישואין" (תשובות והנהגות ח"ד רפ"ו ב')

"המנהג שהחתן והכלה הולכים שלובי ידים מן החופה לחדר הייחוד" (ר"ב אדלר - הנישואין כהלכתן חלק א' עמ' שפ הערה 208)


"הקב"ה... ביום הכפורים... מוליך אותנו יד ביד להיכל התשובה... וכמו שאנו מתפללים בתפילת נעילה: 'אתה נותן יד לפושעים'... והליכה זו שמוליך אותנו יד ביד היא בחינת החתונה, וכמו שהחתן מוליך את הכלה, ועל כן יום הכפורים הוא יום החתונה שלנו עם הקב"ה, וכדאיתא להדיא במשנה האחרונה במסכת תענית: 'ביום חתונתו – זו מתן תורה', שביום הכפורים נתנו לוחות האחרונות הכוללים כל התורה, ותו דכשנסלח אז חטאתם הוי להו כאילו התחתנו עם הקב"ה כל יום מחדש". (ר"ש דבילצקי - יג מאמרות עמ' מא).

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' פברואר 24, 2016 3:47 pm

שם כתב שמנהג יקירי ירושלים שיוצאים בחיבוק ידים.

וכן אמר לי המדריך שלי (שהוא ת"ח יר"א) בשם הגריש"א שכן נוהגין ע"פ מנהג ירושלים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' פברואר 24, 2016 3:56 pm

זקן ששכח כתב:ככל שידיעותי מגיעות נהוג ברוב תפוצות ישראל שלאחר החופה נותן החתן ידו ביד הכלה ומובילה לחדר יחוד [כחלק מקניני האשה שעושה משך ערב זה].
נוכחתי בחופה חבדי"ת ושם אין נוהגים כן, אלא החתן והכלה צועדים זה לצד זו. ואחד הנוכחים השיב לתמיהתי בתמיהה: הלא כל ימי חייהם 'אסור' הוא וטרייף, ועתה מותר?!
אף כי יודע אני שיש בכך 'ענינים' [וא' מהם הזכרתי לעיל], עדיין הדבר 'צורם' למתבונן.
אשמח למקורות והסברים, ותודתי מראש. בשמחות אצל כולם.


וצ"ע לי שלא דנו כאן בעניין ההלכתי כלל אלא רק ב'טרייף' וכה"ג, הלא עניין מעשי חיבה ברבים הוא עניין הלכתי
עכשיו ראיתי באשכול המקביל שצויין כאן למעלה שכתב ר' אבי קלמן 2 מילים בנושא

ג. כמובן הקושיא עצומה, שלכאורה מנהג זה הוא נגד הדין שאסור לנהוג חיבה באשתו בפרהסיא (רמ"א אה"ע כא, ה), וצ"ל שכל שיש בדבר צורך - אי"ז בכלל חוסר צניעות, כמו שהיו מעמידים שושבינין בשעת בעילת מצוה (כתובות ו: יב. ועוד), ויש עוד דוגמאות כה"ג, ונתעצמו בזה בוויכוח באהל תורה (הנ"ל ובעוד גיליונות) שני ת"ח, אם למנהג הספרדים בדורות האח' שלא לעשות חדר ייחוד, אם יש פגם וחוסר צניעות בדבר, ואולי אף אסור מדינא (ור' http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=34), או שאי"ז רק בגדר שאין חובה לעשות חדר ייחוד, ואולי אף מוציא לעז על הראשונים, אך לא עניין של חוסר צניעות.


ובאמת הצושטעל שעשו מזה לחדר ייחוד הוא רחוק כמובן
אבל השאלה מהרמ"א (והוא בראשונים) שאלה היא

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי סתם איש » ד' פברואר 24, 2016 4:57 pm

שאלת תם. למה אם הוא מחזיק בידה נחשב שהוא מביאה לביתו, דילמא איפכא? אולי היא מביאה אותו? במה מתבטא במעשה זה שהוא מכניסה?. שמעתי שיש כאלה שנוהגים שבכניסה לחדר יחוד הוא נכנס לפניה ואז היא נכנסת ונחשב שהוא מביאה. אבל בלי זה אני לא מבין.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' פברואר 24, 2016 5:27 pm

סתם איש כתב:שאלת תם. למה אם הוא מחזיק בידה נחשב שהוא מביאה לביתו, דילמא איפכא? אולי היא מביאה אותו? במה מתבטא במעשה זה שהוא מכניסה?. שמעתי שיש כאלה שנוהגים שבכניסה לחדר יחוד הוא נכנס לפניה ואז היא נכנסת ונחשב שהוא מביאה. אבל בלי זה אני לא מבין.

אכן המנהג הוא שהחתן נכנס ראשון. ובר מן דין, נהוג היום שבעל האולם מקנה את חדר הייחוד לחתן.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי משולש » ד' פברואר 24, 2016 7:56 pm

זקן ששכח כתב:
סתם איש כתב:שאלת תם. למה אם הוא מחזיק בידה נחשב שהוא מביאה לביתו, דילמא איפכא? אולי היא מביאה אותו? במה מתבטא במעשה זה שהוא מכניסה?. שמעתי שיש כאלה שנוהגים שבכניסה לחדר יחוד הוא נכנס לפניה ואז היא נכנסת ונחשב שהוא מביאה. אבל בלי זה אני לא מבין.

אכן המנהג הוא שהחתן נכנס ראשון. ובר מן דין, נהוג היום שבעל האולם מקנה את חדר הייחוד לחתן.

כשהוא לוקח אותה בידו זה לא שהם נותנים שניהם יד זה לזה וההבדל ברור.

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי סתם איש » ה' פברואר 25, 2016 12:09 pm

משולש כתב:
זקן ששכח כתב:
סתם איש כתב:שאלת תם. למה אם הוא מחזיק בידה נחשב שהוא מביאה לביתו, דילמא איפכא? אולי היא מביאה אותו? במה מתבטא במעשה זה שהוא מכניסה?. שמעתי שיש כאלה שנוהגים שבכניסה לחדר יחוד הוא נכנס לפניה ואז היא נכנסת ונחשב שהוא מביאה. אבל בלי זה אני לא מבין.


כשהוא לוקח אותה בידו זה לא שהם נותנים שניהם יד זה לזה וההבדל ברור.

על זה היתה שאלתי במה נתינת היד מתבטאת שהוא לוקח אותה יותר מההיפך? הרי הם מחזיקים זה בזה. ישנה צורה של החזקה מסויימת שמבטאת שהוא מחזיק בה?

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 25, 2016 1:40 pm

בספר 'שורשי מנהג אשכנז' לר' בנימין שלמה המבורגר, ח"ד (אולי ח"ג) ישנה אסופה גדולה מאד על מנהג נתינת יד בדרך לחופה.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' פברואר 25, 2016 2:25 pm

סתם איש כתב:על זה היתה שאלתי במה נתינת היד מתבטאת שהוא לוקח אותה יותר מההיפך? הרי הם מחזיקים זה בזה. ישנה צורה של החזקה מסויימת שמבטאת שהוא מחזיק בה?

ראשית כל, ידיהם שלובות זו בזו. זו אינה נתינת יד רגילה. ואצלנו נוהגים שהחתן מכניס ידו תחת יד הכלה. לכשתתבונן בכך, הרי זו החזקה של החתן בכלה.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי יאיר » ו' פברואר 26, 2016 1:54 am

אני אומר לצאת ידי כל הדיעות, הכי טוב, שיחזיק בזרועה וימשוך...

(וגם כאן יהיה מי שיליץ שרק בריה מסויימת נקנית במשיכה...)

איסור והיתר
הודעות: 29
הצטרף: ש' ינואר 23, 2016 8:59 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי איסור והיתר » א' פברואר 28, 2016 3:28 pm

.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: יד ביד ?!

הודעהעל ידי עיק » א' פברואר 28, 2016 10:20 pm

לגבי עצם הנחתו של פותח האשכול שאחיזת יד איש באשתו היא "טרייף", איני יודע טעמו. ויעויין כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 40&hilite=


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 528 אורחים