יאיר כתב:ברצוני לדעת מדוע התנגדו גדולים לשיטה זו הרי השיטה מסתמכת על הגר"א ועל המשנה באבות "בן חמש למקרא וכו'"?
ידועים לי החומרים השונים ברשת בענין השיטה אך לא מצאתי לעת עתה הסבר ברור לסיבת ההתנגדות לשיטה. (מלבד שלא למדו כך בישיבות וכו' שזה לא ממש עונה על שאלתי).
אשמח אם יש לאי מישהו בדל מידע בענין או יכול להרחיב בנושא.
י. רבינוביץ כתב:השיטה הזו הוכיחה את עצמה כבר מזמן כיעילה.
י. רבינוביץ כתב:לא ברור לי כל כך מי 'התנגד', ועל מה יש להתנגד. אולי תציין מקור אחד להתנגדות?
לכל היותר אולי לא פעלו לפיה, אבל מכאן ועד להתנגד לדרך הזו הדרך ארוכה.
המהדיר כתב:י. רבינוביץ כתב:השיטה הזו הוכיחה את עצמה כבר מזמן כיעילה.
אכן? אפשר פרטים?
יאיר כתב:י. רבינוביץ כתב:לא ברור לי כל כך מי 'התנגד', ועל מה יש להתנגד. אולי תציין מקור אחד להתנגדות?
לכל היותר אולי לא פעלו לפיה, אבל מכאן ועד להתנגד לדרך הזו הדרך ארוכה.
אכן לא ראיתי ממש מקור אך כך נכתב בויקפדיה ועל כך שאלתי:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7% ... 7.9C.D7.94
"מרבית חייו נחשב הרב זילברמן כדמות חריגה בציבור החרדי וסבל מהתנגדויות לדרכו, שרבים ראו בה ערעור על המוסכמות המקובלות. מוסדות חינוך שהקים פרשו לאחר מספר שנים משיטתו ורק קומץ קטן של תלמידים צעדו בדרכו.".
י. רבינוביץ כתב:ובקיצור, לאו מר בריה דרבינא חתים עליה.
יאיר כתב: אך עדיין...משנה מפורשת היא ("בן חמש עשרה לתלמוד").
חיים כתב:
כמדומה שבמכתב רבי ישראל סלנטר מבואר כי הגמרא בימינו נחשבת למשנה, והתלמוד הם ספרי המפרשים.
לא נתקיים בו בן חמשה עשרה לתלמוד."יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו, ויוציא דבר מדבר, וידמה דבר לדבר, וידין במידות שהתורה נדרשת בהן עד שיידע היאך הוא עיקר המידות והיאך יוציא האסור והמותר וכיוצא בהן מדברים שלמד מפי השמועה--ועניין זה, הוא הנקרא תלמוד."
חיים כתב:יגל,
כלומר, לדעת הרמב"ם מי שלא עוסק בדבר זה:לא נתקיים בו בן חמשה עשרה לתלמוד."יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו, ויוציא דבר מדבר, וידמה דבר לדבר, וידין במידות שהתורה נדרשת בהן עד שיידע היאך הוא עיקר המידות והיאך יוציא האסור והמותר וכיוצא בהן מדברים שלמד מפי השמועה--ועניין זה, הוא הנקרא תלמוד."
חיים כתב:מסתבר מאוד שלוח הזמנים של המשנה מתאים לקצב הלימוד הרצוי לסדר זה, לא מסתבר שניתן לקצר תהליכים. לפיכך, לא נראה ששיטת זילברמן הונהגה בתקופת תלמידי הגר"א.
יאיר כתב:חיים כתב:מסתבר מאוד שלוח הזמנים של המשנה מתאים לקצב הלימוד הרצוי לסדר זה, לא מסתבר שניתן לקצר תהליכים. לפיכך, לא נראה ששיטת זילברמן הונהגה בתקופת תלמידי הגר"א.
לא הבנתי.
אני טענתי שתלמידי הגר"א למדו קודם תנ"ך, משנה ואח"כ גמ' (בלי קשר לגילאים במשנה באבות אלא רק לסדר) ומה אתה סובר?
יגל כתב:י. רבינוביץ כתב:ובקיצור, לאו מר בריה דרבינא חתים עליה.
אולי אינני מר בריה דרבינא, אבל אני כתבתי שם את המשפט הזה לפני כמה שנים. מה פשר ההערה "דרוש מקור" שהוספה כעת, האם דרוש מקור אנציקלופדי או שדי במקור עיתונאי?
אפרקסתא דעניא כתב:יגל כתב:י. רבינוביץ כתב:ובקיצור, לאו מר בריה דרבינא חתים עליה.
אולי אינני מר בריה דרבינא, אבל אני כתבתי שם את המשפט הזה לפני כמה שנים. מה פשר ההערה "דרוש מקור" שהוספה כעת, האם דרוש מקור אנציקלופדי או שדי במקור עיתונאי?
י',
אם תיכנס שוב בניקך דמאז ותוסיף מקור עיתונאי, זה אמור להספיק.
יאיר כתב:אגב, בשיטת זילברמן לומדים עם טעמים-אשכנז.
לא כ"כ ברור לי לשם מה.
זקן ששכח כתב:היתה גם טענה שהם לומדים חומש לפי הבנתם ולא עם פירוש רש"י.
יאיר כתב:זקן ששכח כתב:היתה גם טענה שהם לומדים חומש לפי הבנתם ולא עם פירוש רש"י.
נכון. משום שהם קודם לומדים את החומש לפי הפשט הפשוט. (=רשב"ם ולא נכנס כאן שוב לדיון האם רש"י פשטן/פירש לפי הפשט).
צh33 כתב:יש לי תשובה פשוטה כל השיטות האחרות ותיקות וכבר הצמיחו גידולים מפוארים בכל היכלי הישיבות שלא למדו הנראה בשיטת זילברמן חברון פוניבז וכו שיטה זו הינה צעירה וטרם הצמיחה גדולי תורה מפורסמים כך שנראה לי שהנסיון פשוט מתנגד לשיטה זו
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים