עדיאל ברויאר כתב:חכם באשי כתב:כנסת ישראל כתב:דברי המאירי צ"ע טובא דבגמ' בסוכה ל"ה איתא כן על אתרוג ופלפלין ושם להדיא מדובר על מאכל.
יעויין בערוך לנר, על אתר (לב ע"ב), מה שכתב ליישב.
לא הספקתי לראות את דברי הערול"נ, אך כמדומה שהריטב"א כתב בכמה מקומות שיש לשונות בש"ס שמשמשים באופנים שונים במקומות שונים, ואפשר שגם כאן כך.
חכם באשי כתב:אבל דווקא הריטב"א בסוגיין מוחק את "עץ שטעם עצו ופריו שווה"!
עדיאל ברויאר כתב:אך הוא לא מוחק מצד הקושייה הנ"ל. ולכאורה אין מניעה לקחת את הכלל שמציב במקום אחר ולהשתמש בו כאן (כמדומני שלא כל הראשונים מסכימים לכלל הזה. או לפחות לא תירצו על ידו באותם מקומות שהריטב"א תירץ, שלצערי שכחתי איזהו מקומן).
מכיוון שנתקלתי בדברי הריטב"א אגב חיפוש אחר, אציין אותם, ואולי יהיו לעזר. במקום אחד הוא מביא את הדברים גם בשם הרשב"א. אביא ציטוט אחד להמחשה, והשאר מראי מקומות:
חידושי הריטב"א מסכת ראש השנה דף ח עמוד א
לשנים למאי הלכתא. כלומר לאיזה ענין שייך ראש השנה, ואין פירושו כן בההיא דלעיל )ב' א'( כדפרישית התם, והא דלא פריק רבא לשטרות ולשתוק מיד, משום דניחא ליה לברורי מילתא למה הוצרכו לקבוע יום ידוע לכך, דכיון דאמר לשטרות ממילא משתמע דבעי למימר לשטרות דאנו מונין למלכים שכבר ידוע היה להם, ומשום דתנינן לעיל דאחד בניסן ראש השנה למלכים הוצרכו לשאול כאן לשנים למאי הלכתא,
וזה מן הלשונות שבתלמוד שהלשון אחד וענינם מתחלף, כנ"ל.
1. חידושי הריטב"א מסכת עירובין דף עא עמוד ב ד"ה כי פליגי
2. חידושי הריטב"א מסכת ראש השנה דף ח עמוד א ד"ה לשנים למאי [הובא לעיל]
3. חידושי הריטב"א מסכת ראש השנה דף יד עמוד ב ד"ה רבינא אמר
4. חידושי הריטב"א מסכת ראש השנה דף לד עמוד ב ד"ה לא אמרו
5. חידושי הריטב"א מסכת סוכה דף לה עמוד א ד"ה איכא נוסחי
6. חידושי הריטב"א מסכת תענית דף יב עמוד ב ד"ה הא דאמרינן
7. חידושי הריטב"א מסכת מגילה דף ה עמוד א ד"ה עוד אמרו
8. חידושי הריטב"א מסכת יבמות דף ט עמוד א ד"ה גרסת הספרים
9. חידושי הריטב"א מסכת יבמות דף לא עמוד ב ד"ה ואי לא
10. חידושי הריטב"א מסכת יבמות דף סב עמוד א ד"ה שאני הכא
11. חידושי הריטב"א מסכת יבמות דף פח עמוד ב ד"ה רב אשי
12. חידושי הריטב"א מסכת יבמות דף קיג עמוד א ד"ה הוא דאמר
13. חידושי הריטב"א מסכת כתובות דף עא עמוד ב ד"ה ולכולהו פירושי
14. חידושי הריטב"א מסכת כתובות דף צב עמוד א ד"ה ואתא בעל
15. חידושי הריטב"א מסכת כתובות דף צד עמוד א ד"ה אמר רב
16. חידושי הריטב"א מסכת קידושין דף עג עמוד ב ד"ה והוי יודע
17. [מובא לקמן שהוא חולק במקום זה על הכלל]
18. חידושי הריטב"א מסכת בבא מציעא דף צב עמוד א ד"ה ומר סבר
19. חידושי הריטב"א מסכת בבא מציעא דף צח עמוד ב ד"ה והא דתנן
20. חידושי הריטב"א מסכת בבא בתרא דף קלז עמוד א ד"ה מתקיף לה
21. חידושי הריטב"א מסכת מכות דף ז עמוד ב ד"ה אבל אחרים
22. חידושי הריטב"א מסכת מכות דף ח עמוד א ד"ה וכי מעיינת
23. חידושי הריטב"א מסכת שבועות דף יח עמוד א ד"ה אמר רבא
24. חידושי הריטב"א מסכת עבודה זרה דף עא עמוד א ד"ה ויש שפירשו
25. חידושי הריטב"א מסכת חולין דף קלו עמוד א ד"ה וכי תימא
26. חידושי הריטב"א מסכת נדה דף כא עמוד ב ד"ה אמר אביי (בשם הרשב"א)
אבל במקום אחד הוא חולק על כך:
חידושי הריטב"א מסכת בבא מציעא דף יט עמוד א
איזהו מתנת בריא שהיא כמתנת שכ"מ דלא קני אלא לאחר מיתה כל שכתוב בה מהיום ולאחר מיתה. פרש"י גופא מהיום ופירי לאחר מיתה. וכן משמעות זה הלשון בכל מקום וכדאיתא בפרק מי שמת,
והקשה ר"ת ז"ל דא"כ אין זו כמתנת שכ"מ, דאילו מתנת שכ"מ לא קני כלום אלא לאחר מיתה,
לכך פירש הוא ור"י ז"ל כל שכתוב בה מהיום אם לא אחזור בי עד לאחר מיתה, ואף על פי שאין זה הלשון מתפרש כן בעלמא, הרבה יש בתלמוד לשון אחד בשני מקומות שפירושו מתחלף,
ואין פי' זה מחוור דכיון דקתני סתם כל שכתוב בו מהיום ולאחר מיתה, ודאי כההוא דפרק מי שמת קאמר ועלה קאי, ועוד דהא סוף סוף לא דמי למתנת שכ"מ, דהא אי הדר בה מחיים לא קנה כלום ואפי' לאחר מיתה, ואי לא הדר ביה הא קני מהיום גופא ופירי, ומיהו בזו י"ל דה"ק איזו היא מתנת בריא שהיא כמתנת שכ"מ דלא קים ליה דקני אלא לאחר מיתה דחייש דילמא הדר ביה, ועוד דבתוספתא מפורש כפרש"י ז"ל, והכא ה"ק איזו היא מתנת בריא שהיא כמתנת שכיב מרע דלא קני קנין גמור ולא נחית לארעא אלא לאחר מיתה, כל שכתוב בו מהיום ולאחר מיתה.