עמוד 1 מתוך 1

עזרה בפענוח כת"י

פורסם: א' אפריל 19, 2015 10:25 pm
על ידי נהר שלום
(המספרים הם מספר המלים שלא פענחתי)
בית מדרש חדר א בתי נפש אחרי
2 או' דקרבתם לפני ד' 2 הי' שהי' מתקרבים אל ד' יותר מן הראוי וזנו עינהם מן השכינה וזהו אחרי מות 2 הי' 3 שכבר 3 ועוד 1 – ר"ל שהי' כעין מיתה דהיינו רק נשמתו נשרף 3 דנענשו מחמת שאמרו מת 5 הי' לשרוף 3 עיקר טעמו דשריפה היא נשמתן נשרפת וגופן קיימת 1 לקיים ואהבת לרעיך כמוך בחר לו מיתה יפה1 ל"ש זה כיון שלא קיימו ואהבת לרעיך 4 ה"ל לענשו מדה כנגד מדה לשרוף גם גופו 1 הרודף אחר הכבוד הכבוד בורחת ממנו1 זה 3 או 1 המיתה היתה משום 1 עיניהם מן השכינה ומש"ה 1 באתה לא רצת1 מן השכינה קיימת וירא ד' מהביט זכה לתמונת ד' יביט 1 וזהו 1 ויאמר ד' אל משה 1 אל אהרן אחיך ואל 2 אל 3 דכל יבא ואתה 1 בכל יביא כתב במ"י 1: במ"ר נדב ואביהו 2 מן השכינה 2 משה לא בן 1 נהנה וצרה לתמונת ד' יביט אכל 2 שם במ"ר שמשה חטא ב"ה שהחזיר פניו דהא 1 הכא 1 מיתה של נדב ואביהו הי' בשביל זה 1
ובזה מבואר 1 המדרש דדריש אחרי מות שני ב"א ר"ש פתח הכל כאשר לכל 1 א"ל 3 ד"א מקרה אחד אלו בני אהרן דכתיב בי' בשלו' 1- לרשע זה עדת קרח דכתיב בהם סורו נא ודו' אלו 3 ויצאו 1 ואלו 2 שלא 1 ויצאו שרופים 1 ויש 1 הי' קשה לר' בהנהו פסוקים אחרי מות שני ב"א 1 דהביא דרש הלזה (1 שהביא כמה דרשות 1 על האי קרא זהו דרכו של מדרש כיון שרוצה לדרוש מה דשייך להאי סדר1 קרא הביא כל דרשות על קרא זה ועיין ביפ"ת הכא 1 ובשאר מקומות) אמנם 3 דהי' קשה 1 כל 3 הללו וצ"ל דקב"ה אמר למשה כי יש לו זכות במה שהסתיר פניו כי נדב ואביהו מיתו מחמת זה שלא הסתרו פניהם1 באריכות ומש"ה מסיים נמי וימותו להורות כעין מיתה הי' שנשמה נשרפת והגוף קיים 2 מחמת זה נשרפו שאמרו מת רשותו4 באריכות וזה שכ' המדרש ה"ט אחרי מות שני ב”א וקשה כל 1 לזה מסיים 1 מקרה א' 2 ולרשע זב"א ועדת קרח שניהם נשרפו וזהו מקרה אחד וקשה הא נדב ואביהו הי' נשרף נשמה 5 דעדת קרח לא כן הי' (ועיין 2 הקשה 2 על מדרש זה ע"ש) 3 ב"א לא נשרפו רק הנשמה 1 דלא חטאו ואמרו מת 3 כל 3

Re: עזרה בפענוח כת"י

פורסם: ב' אפריל 20, 2015 7:40 am
על ידי זיבענבערגין
נהר שלום כתב:(המספרים הם מספר המלים שלא פענחתי)
בית מדרש חדר א בתי נפש אחרי
ב"ש וע"י הנ"ל, א"ו דקרבתם לפני ד' ר"ל המיתה הי' שהי' מתקרבים אל ד' יותר מן הראוי וזנו עינהם מן השכינה וזהו אחרי מות כנ"ל דהמיתה הי' מופלג מן הזמן שכבר נגזר מקודם כנ"ל, ועוד וימותו – ר"ל שהי' כעין מיתה דהיינו רק נשמתם נשרף וגופן קיימת ואי דנענשו מחמת שאמרו מתי ימותו שני זקינים כו' א"כ הי' לשרוף גם הגוף דהא עיקר טעמו דשריפה היא נשמתן נשרפת וגופן קיימת היינו לקיים ואהבת לרעיך כמוך ברור לו מיתה יפה, ובהם ל"ש זה כיון שלא קיימו ואהבת לרעיך כמ"ש הע"י הנ"ל וגם ה"ל לענשו מדה כנגד מדה לשרוף גם גופם דכל הרודף אחר הכבוד הכבוד בורחת ממנו וכבודו זה גופו כנ"ל בע"י א"ו עיקר המיתה היתה משום דזנו עיניהם מן השכינה ומש"ה כיון דאתה לא רצית ליזון מן השכינה וקיימת וירא ד' מהביט זכה לתמונת ד' יביט כנ"ל וזהו אומרו ויאמר ד' אל משה דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכ"ע אל הקודש וגו' אחיך בבל יבא ואתה אינו בבל יבוא כנ"ל במ"י וכנ"ל במ"ר נדב ואביהו זנו עיניה' מן השכינה מיתו משא"כ משה לא זן עינו נהנה וזכה לתמונת ד' יביט אבל לאפוקי ממ"ד שם במ"ר שמשה חטא ב"ה שהסתיר פניו דהא חזינן הכא דעיקר מיתה של נדב ואביהו הי' בשביל זה וק"ל.
ובזה מבואר נמי המדרש דדריש אחרי מות שני ב"א ר"ש פתח הכל כאשר לכל מקרה א' לצדיק ולרשע כו' ד"א מקרה אחד אלו בני אהרן דכתיב בי' בשלו' ובמישור - לרשע זה עדת קרח דכתיב בהן סורו נא וגו' אלו נכנס להקריב במחלוקות ויצאו שרופי' ואלו נכנסו להקריב שלא במחלוקת ויצאו שרופים עכ"ל. ויש לדקדק מאי הי' קשה לי' בהנהו פסוקים אחרי מות שני ב"א וגו' דהביא דרש הלזה (דמאי שהביא כמה דרשות מקוד' על האי קרא זהו דרכו של מדרש כיון שרוצה לדרוש מה דשייך להאי סדר מהך קרא הביא כל דרשות על קרא זה ועיין ביפ"ת הכא מזה ובשאר מקומות) אמנם לדברינו הנ"ל ניחא דהי' קשה לי' כל קושי' הנ"ל בפסוקי' הללו וצ"ל כנ"ל דקב"ה אמר למשה כי יש לו זכות במה שהסתיר פניו כי נדב ואביהו מיתו מחמת זה שלא הסתירו פניהם כנ"ל באריכות ומש"ה מסיים נמי וימותו להורות כעין מיתה הי' שנשמה נשרפת והגוף קיים וממילא לאו מחמת זה נשרפו שאמרו מתי ימותו שני זקינים כו' כנ"ל באריכות וזה שכ' המדרש הנ"ל אחרי מות שני ב”א וקשה כל הנ"ל לזה מסיים הה"ד מקרה א' לצדיק ולרשע דב"א ועדת קרח שניהם נשרפו וזהו מקרה אחד וקשה הא נדב ואביהו הי' נשרף נשמה וגוף והאיך קאמר מקרה אחד דעדת קרח לא כן הי' (ועיין בע"י .... הקשה בסוגי' הנ"ל על מדרש זה ע"ש) א"ו צ"ל דגם ב"א לא נשרפו רק הנשמה כנ"ל דלא חטאו ואמרו מתי ימותו שני זקינים כו' כנ"ל רק מחמת

Re: עזרה בפענוח כת"י

פורסם: ב' אפריל 20, 2015 9:01 am
על ידי כרם
זיבענבערגין כתב:
נהר שלום כתב:(המספרים הם מספר המלים שלא פענחתי)
בית מדרש חדר א בתי נפש אחרי
ב"ש וע"י הנ"ל, א"ו דקרבתם לפני ד', ר"ל המיתה הי' שהי' מתקרבים אל ד' יותר מן הראוי וזנו עינהם מן השכינה וזהו אחרי מות כנ"ל דהמיתה הי' מופלג מן הזמן שכבר נגזר מקודם כנ"ל, ועוד וימותו – ר"ל שהי' כעין מיתה דהיינו רק נשמתם נשרף וגופן קיימת ואי דנענשו מחמת שאמרו מתי ימותו שני זקינים כו' א"כ הי' לשרוף גם הגוף דהא עיקר טעמו דשריפה היא נשמתן נשרפת וגופן קיימת היינו לקיים ואהבת לרעיך כמוך ברור לו מיתה יפה, ובהם ל"ש זה כיון שלא קיימו ואהבת לריעך כמ"ש הע"י הנ"ל וגם ה"ל לענשו מדה כנגד מדה לשרוף גם גופם דכל הרודף אחר הכבוד הכבוד בורחת ממנו וכבודו זה גופו כנ"ל בע"י א"ו עיקר המיתה היתה משום דזנו עיניהם מן השכינה, ומש"ה כיון דאתה לא רצית ליזון מן השכינה וקיימת וירא ד' מהביט זכה לתמונת ד' יביט כנ"ל וזהו אומרו ויאמר ד' אל משה דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכ"ע אל הקודש וגו' אחיך בבל יבוא ואתה אינו בבל יבוא כנ"ל במ"י וכנ"ל במ"ר נדב ואביהו זנו עיניה' מן השכינה מיתו משא"כ משה לא זן עיניו נהנה וזכה לתמונת ד' יביט אבל לאפוקי ממ"ד שם במ"ר שמשה חטא במה שהסתיר פניו דהא חזינן הכא דעיקר מיתה של נדב ואביהו הי' בשביל זה וק"ל.
ובזה מבואר נמי המדרש דדריש אחרי מות שני ב"א ר"ש פתח הכל כאשר לכל מקרה א' לצדיק ולרשע כו' ד"א מקרה אחד אלו בני אהרן דכתיב בי' בשלו' ובמישור - לרשע זה עדת קרח דכתיב בהון סורו נא וגו' אלו נכנס להקריב במחלוקות ויצאו שרופי' ואלו נכנסו להקריב שלא במחלוקת ויצאו שרופים עכ"ל. ויש לדקדק מאי הי' קשה לי' בהנהו פסוקים אחרי מות שני ב"א וגו' דהביא דרש הלזה (דמאי שהביא כמה דרשות מקוד' על האי קרא זהו דרכו של מדרש כיון שרוצה לדרוש מה דשייך להאי סדר מהך קרא הביא כל דרשות על קרא זה ועיין ביפ"ת הכא מזה ובשאר מקומות) אמנם לדברינו הנ"ל ניחא דהי' קשה לי' כל קושי' הנ"ל בפסוקי' הללו וצ"ל כנ"ל דקב"ה אמר למשה כי יש לו זכות במה שהסתיר פניו כי נדב ואביהו מיתו מחמת זה שלא הסתירו פניהם כנ"ל באריכות ומש"ה מסיים נמי וימותו להורות כעין מיתה הי' שנשמה נשרפת והגוף קיים וממילא לאו מחמת זה נשרפו שאמרו מתי ימותו שני זקינים כו' כנ"ל באריכות וזה שכ' המדרש הנ"ל אחרי מות שני ב”א וקשה כל הנ"ל לזה מסיים הה"ד מקרה א' לצדיק ולרשע דב"א ועדת קרח שניהם נשרפו וזהו מקרה אחד וקשה הא נדב ואביהו הי' נשרף נשמה וגוף והאיך קאמר מקרה אחד דעדת קרח לא כן הי' (ועיין בע"י .... שהקשה בסוגי' הנ"ל על מדרש זה ע"ש) א"ו צ"ל דגם ב"א לא נשרפו רק הנשמה כנ"ל דלא חטאו ואמרו מתי ימותו שני זקינים כו' כנ"ל רק מחמת

Re: עזרה בפענוח כת"י

פורסם: ב' אפריל 20, 2015 4:37 pm
על ידי נהר שלום
תודה!