היא שיחתי כתב:איני כ"כ מתמצא
אבל הבנתי שמנהג ירושלים מדורי דורות לאכול יבול נכרים
ואילו דעת החזו"א שלא לאכול יבול נכרים
(המחלוקת של המבי"ט והב"י)
בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש תשובה בשבט הלוי על הז'בו ושם הוא גם נוגע בנקודה זו. כמו כן, יש את התשובה העקרונית המפורסמת של האגר"מ בעניין לחלוק על החזו"א בב"ב
להערכתי הלא-מבוססת (כתושב העיר יותר מארבעים שנה, עם כמה הפסקות קצרות) לא היום, ולא בשום זמן בעבר, היה מצב בו רוב שומרי התורה בב"ב נוהגים קדושת שביעית בפירות נכרי. הספרדים ודאי נוהגים כדעת הב"י, ורבים רבים מן האשכנזים שאני מכיר נוהגים בביתם כמנהג ירושלים. אבל קשה מאד לדעת נתונים בדוקים בזה.
אפשר לבדוק בועדות השמיטה כמה צרכנים חתמו על טופסי שליחות ומינוי אוצר בי"ד אצל הירקנים. אתפלא מאד אם מדובר ביותר מ-20% מהאוכלוסיה
היא שיחתי כתב:בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש תשובה בשבט הלוי על הז'בו ושם הוא גם נוגע בנקודה זו. כמו כן, יש את התשובה העקרונית המפורסמת של האגר"מ בעניין לחלוק על החזו"א בב"ב
אפשר שבזמן האגר"מ זה היה רלוונטי
כהיום אין זהות בין פסקי החזו"א לעיר
לדוגמא רוב תושבי העיר משתמשים בחשמל בשבת
וכעת אני מברר מה מנהג רוב תושבי העיר ביבול נכרים בשביעית
ולהעיר שכשם שדעת החזו"א שהמנהג יכול להשתנות (כידוע שכתב שכיום המנהג וכו', וכוונתו למנהג שהתחדש בזמנו)
כך גם היום המנהג אפשר שהוא שונה, וזה באתי לברר
נהנה מהאוצר כתב:היא שיחתי כתב:בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש תשובה בשבט הלוי על הז'בו ושם הוא גם נוגע בנקודה זו. כמו כן, יש את התשובה העקרונית המפורסמת של האגר"מ בעניין לחלוק על החזו"א בב"ב
אפשר שבזמן האגר"מ זה היה רלוונטי
כהיום אין זהות בין פסקי החזו"א לעיר
לדוגמא רוב תושבי העיר משתמשים בחשמל בשבת
וכעת אני מברר מה מנהג רוב תושבי העיר ביבול נכרים בשביעית
ולהעיר שכשם שדעת החזו"א שהמנהג יכול להשתנות (כידוע שכתב שכיום המנהג וכו', וכוונתו למנהג שהתחדש בזמנו)
כך גם היום המנהג אפשר שהוא שונה, וזה באתי לברר
נו באמת, בזמן האגר"מ חלק גדול מבני ברק בכלל לא היה חרדי, היום המצב השתנה ורק לכיוון ההפוך, שהרבה יותר מקום יש לפסקי החזו"א בב"ב
ודאי שכמות המשתמשים בגנרטור היום לגבי זמן האגר"מ עלה במאות אחוזים, אז לא היה כמעט גנרטורים ובודדים השתמשו בלוקסים וכדו'
היום כל שכונה יש לפחות גנרטור אחד
וכמעט כל החסידים בב"ב מקפידים על קדו"ש ביבול נכרים וכך הוראת הרב לנדא כידוע
היא שיחתי כתב:כתב לי באישי אחד מחו"ב הפורוםלהערכתי הלא-מבוססת (כתושב העיר יותר מארבעים שנה, עם כמה הפסקות קצרות) לא היום, ולא בשום זמן בעבר, היה מצב בו רוב שומרי התורה בב"ב נוהגים קדושת שביעית בפירות נכרי. הספרדים ודאי נוהגים כדעת הב"י, ורבים רבים מן האשכנזים שאני מכיר נוהגים בביתם כמנהג ירושלים. אבל קשה מאד לדעת נתונים בדוקים בזה.
אפשר לבדוק בועדות השמיטה כמה צרכנים חתמו על טופסי שליחות ומינוי אוצר בי"ד אצל הירקנים. אתפלא מאד אם מדובר ביותר מ-20% מהאוכלוסיה
משה גרוס כתב:ב"ה השנה עקב המצב הביטחוני אין יבול נכרי מהשטחים, רק מחוץ לארץ.
בברכה המשולשת כתב: אלא אפילו ב"ב גופא לא הוי אתריה דהחזו"א
צופר הנעמתי כתב:בברכה המשולשת כתב: אלא אפילו ב"ב גופא לא הוי אתריה דהחזו"א
מותר לשאול למה?
משולש כתב:האם שיטת החזון איש היא רק חומרא? או שישנם דברים שבהם היא מקלה יותר ממנהג ירושלים?
מה שנכון נכון כתב:אגב לשון הר"ש וואזנר י,קיד "ארץ ישראל אתרא דמרן החזו"א זי"ע".
בברכה המשולשת כתב:מעשה ששמעתי פעם מת"ח ירושלמי חשוב שליט"א (ייתכן שספרתי אותו פעם באשכול אחר ואיני זוכר): הת"ח הנ"ל העביר פעם שיעור בביכ"נ בפ"ת ואמר שם שהמנהג כהב"י. עללאחר מס' ימים וא קבל מכתב מת"ח חשוב בב"ב שבו נאמר שהוא שמע שהת"ח הנ"ל הורה בפ"ת דלא כהחזו"א, והרי כל היישוב החדש בארץ הוי אתריה דהחזו"א ולכן עליו לחזור בו ולהורות להם כהחזו"א. על כך השיב הת"ח הנ"ל שלא מיבעיא היישוב החדש אלא אפילו ב"ב גופא לא הוי אתריה דהחזו"א וסיים ואמר שהוא מוכן לקחת בננה של יבול נכרי ולדרוך עליה ברחוב חזו"א על מנת להדגיש זאת
משה גרוס כתב:ב"ה השנה עקב המצב הביטחוני אין יבול נכרי מהשטחים, רק מחוץ לארץ.
נהנה מהאוצר כתב:היא שיחתי כתב:וכמעט כל החסידים בב"ב מקפידים על קדו"ש ביבול נכרים וכך הוראת הרב לנדא כידוע
ומה עם איסור "בל תשחית"?
ואולי שלצורך כדי להורות הוראה מותר.
מחולת המחנים כתב:משה גרוס כתב:ב"ה השנה עקב המצב הביטחוני אין יבול נכרי מהשטחים, רק מחוץ לארץ.
התשובה באגר"מ מדבר מחולק על החז"א בשיעור דרך לימוד, לא על הנהגה הלכה למעשה.בברכה המשולשת כתב:כמו כן, יש את התשובה העקרונית המפורסמת של האגר"מ בעניין לחלוק על החזו"א בב"ב
הב"י נתקבל למרא דאתרא באופן רשמי משא"כ החז"א.המעיין כתב:לכאורה בנושא זה אם צריך לשמוע לחזון איש מאותה סיבה שצריך לשמוע לב"י א"כ לא צריך לשמוע לחזו"א שהרי הב"י הוא המתיר בעניין זה, ואם לא צריך לשמוע לב"י אע"פ שהיה מרא דארעא דישראל א"כ שוב לא צריך לשמוע לחזו"א אע"פ שהיה מרא דארעא דישראל.
בין גברא לגברא כתב:הב"י נתקבל למרא דאתרא באופן רשמי משא"כ החז"א.המעיין כתב:לכאורה בנושא זה אם צריך לשמוע לחזון איש מאותה סיבה שצריך לשמוע לב"י א"כ לא צריך לשמוע לחזו"א שהרי הב"י הוא המתיר בעניין זה, ואם לא צריך לשמוע לב"י אע"פ שהיה מרא דארעא דישראל א"כ שוב לא צריך לשמוע לחזו"א אע"פ שהיה מרא דארעא דישראל.
לא ידען כתב:מה מגדיר 'רב שמונה באופן רשמי':
רבנות ראשית?
טובי העיר?
גלימה ומצנפת?
מועצת גדולי התורה?
הסכימו רוב בני המדינה או העיר?
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שבעניילן פירות נכרים זה לא רק עניין של הב"י אלא עצם המנהג שנהג כלל הדורות
המעיין כתב:זה מאפיין של כל שיטת קונטרסי האג'נדה היוצאים חדשות לבקרים
בנושאי
פאות נכריות, חשמל בשבת, קברים וכדומה.
שעיקר עניינם הוא הלנו אתה אם לצרינו ועליך לעבור למחנה שלנו.
ובדורנו זה בפרט בעת האחרונה לבש ענין המחלוקת צורה אחרת שונה לגמרי מכל המחלוקות שהיו בישראל, ואולי שרי לומר שטרם היה כבושם הזה בעולם, והיינו מי שחולק עלי אחת דתו ואינו כלום, דוגמא לזה פיאה נכרית או פירות עכו"ם בשמיטה וכיו"ב, כאלו שמכניסים ראשיהם בין הרים גדולים או מחמת חומרא שנהגו במקום זה רוצים להטיל גם על כל העולם, ענין מפלגה הוא ולא אלו ואלו דא"ח.
סכינא חריפא כתב:קונטרסים שלמים יוצאים חדשים לבקרים מה היה המנהג אחר הב"י, האם הב"י חזר בו, על מה בדיוק היה החרם, כמה מגדולי ירושלים החמירו ע"ע בשנים קדמוניות, מה נהג הגרי"ז כחומרא אישית ומה בתור הוראה לכלל
צופר הנעמתי כתב:אם הב"י חזר בו או לא זה פוליטיקה? על מה היה החרם של הב"י זה פוליטיקה? מה היה מנהג ירושלים זה פוליטיקה? מה היתה דעת הגרי"ז זה פוליטיקה?
אם ככה אז כל האחרונים עסקו בפוליטיקה. ואולי אצלך...
המעיין כתב:לא ידען כתב:מה מגדיר 'רב שמונה באופן רשמי':
רבנות ראשית?
טובי העיר?
גלימה ומצנפת?
מועצת גדולי התורה?
הסכימו רוב בני המדינה או העיר?
תגיד אתה מה מגדיר מרא דאתרא, ולמה החזו"א בגדולתו, לפחות לסוברים שהיה כמעט יחיד בדורו, הוא לא מרא דאתרא של כל העולם?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 150 אורחים