עמוד 1 מתוך 3

ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 10:56 pm
על ידי סכינא חריפא
כל האנשים האלו ודומיהם, שגדולי הדורות כר"י אברבנאל ור' יוסף יעבץ הדורש ועוד חרצו עליהם את הדין בפה מלא ימח שמם, ושהם אפיקורסים גמורים, האם כיום מקובל שלא לדון אותם לכף חובה?
יען אני רואה לפעמים בבתי כנסיות [שמרנים ביותר, שלדוגמא להכניס את ספריו של מרן הראי"ה קוק אצלם הוא ביהרג ואל יעבור] את פירושו של נרבוני על הרמב"ם שמלא בדברים המנוגדים למסורת ישראל, וכן את פירושו של ר"י כספי.
ואולי יש לחלק בין האישים וחלקם טובים יותר וחלקם פחות?

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:15 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
אינני יודע בפרטות לגבי האישים שהזכרת, אבל באופן כללי כדאי לזכור את מאמרו של השר שלום מבעלזא שיש ראשונים שכתבו דברים שונים ובשעת מעשה הם בערו מרוב ירא"ש, אבל מי שיאמין כיום לדברים אלו הרי הוא אפיקורוס, עכד"ק. ולכאורה ר"ל שלפי ידיעות והשקפות דורם היו רשאים לכתוב דברים כאלו (לדוג' בעלמא, דברי רס"ג כנגד ענין הגלגול), אבל אחר שהוסכם בכלל ישראל ע"פ דעת רבוה"ק שיש להאמין ולסבור כך ולא כך (וכמו בדוג' הנ"ל שהזוה"ק והאריה"ק אישרו לגמרי את ענין הגלגול) אסור לפקפק בזה, והאומר אחרת הרי הוא אפיקורוס. והשי"ת ינחינו על דבר אמת למען שמו הגדול.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:19 pm
על ידי סכינא חריפא
לייבעדיג יענקל כתב:אינני יודע בפרטות לגבי האישים שהזכרת, אבל באופן כללי כדאי לזכור את מאמרו של השר שלום מבעלזא שיש ראשונים שכתבו דברים שונים ובשעת מעשה הם בערו מרוב ירא"ש, אבל מי שיאמין כיום לדברים אלו הרי הוא אפיקורוס, עכד"ק. ולכאורה ר"ל שלפי ידיעות והשקפות דורם היו רשאים לכתוב דברים כאלו (לדוג' בעלמא, דברי רס"ג כנגד ענין הגלגול), אבל אחר שהוסכם בכלל ישראל ע"פ דעת רבוה"ק שיש להאמין ולסבור כך ולא כך (וכמו בדוג' הנ"ל שהזוה"ק והאריה"ק אישרו לגמרי את ענין הגלגול) אסור לפקפק בזה, והאומר אחרת הרי הוא אפיקורוס. והשי"ת ינחינו על דבר אמת למען שמו הגדול.

חס וחלילה, הדוגמא מהרס"ג ממש לא מוצלחת שכן ח"ו אף גדול בישראל לא התבטא עליו דברים קשים. אבל כן אפשר להביא לדוגמא את הרלב"ג ועוד שעליהם מדבר השר שלום. אבל אלו שהזכרתי המסכילים הספרדים הרי חרץ עליהם ר"י יעבץ ימח שמם, לשונות קשים בתכלית הקושי וא"א לסנגר עליהם בשופו"א.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:19 pm
על ידי מחשבה אחת
ומי שמפקפק בקביעה ש"מה שהוסכם בכלל ישראל ע"פ דעת רבוה"ק שיש להאמין ולסבור כך ולא כך אסור לפקפק בזה, והאומר אחרת הרי הוא אפיקורוס" האם הוא אפיקורס?

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:20 pm
על ידי סכינא חריפא
אכן כן

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:23 pm
על ידי מחשבה אחת
סכינא חריפא כתב:אכן כן

אני מניח שאתה חסיד ביאלה.
http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.ph ... 7.99.D7.9F

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:29 pm
על ידי סכינא חריפא
מחשבה אחת כתב:
סכינא חריפא כתב:אכן כן
אני מניח שאתה חסיד ביאלה.


בדיחה תפלה וסרת טעם, אינני חסיד ביאלה ואינני חסיד כלל, ואינני הולך עפ"י תורת החסידות, יען היא לא הוסכמה בכלל ישראל ע"פ דעת רבוה"ק [אלא בחלקו].

לדעתך אולי הרמ"ק והשל"ה הב"ח ר"י אירגאז והלשם ועוד היו חסידי ביאלה? יהי לך אשר לך.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:38 pm
על ידי מחשבה אחת
סכינא חריפא כתב:בדיחה תפלה וסרת טעם, אינני חסיד ביאלה ואינני חסיד כלל, ואינני הולך עפ"י תורת החסידות, יען היא לא הוסכמה בכלל ישראל ע"פ דעת רבוה"ק.

אתה רשאי שלא ללכת עפ"י תורת החסידות, אבל חלילה לך מלומר שהיא לא הוסכמה בכלל ישראל ע"פ דעת רבוה"ק. אפי' הגרמ"צ ברגמן שליט"א מונה בספרו החביב "מבוא שערים" את הבעש"ט והמגיד ממעזריטש לפני השאג"א והגר"א.
http://www.otzar.org/aspcrops/163273_76 ... 882014.asp

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:40 pm
על ידי מה שנכון נכון
אגב בענין הנרבוני הר"י ראזין בהגהותיו על המו"נ שבסוף צו"פ דברים מתקיפו בחריפות רבה, והמו"ל העביר חלק מהבטויים החריפים לסוף הספר, וכתב שאין לקבלם כפשוטם אלא נאמרו תוך ריתחא דאורייתא וכדרך הויכוחים שבתלמוד. [ואינו נכון].
[הר"י ראזין מתקיף שם גם את "המפרש", והוא ניהו שלמה מימון בגבעת המורה. ובדפוס שהי"ל לא הוזכר שמו].
וראה עוד בהקדמת ר"י קאפח לתרגומו למו"נ אודות הנרבוני.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:14 am
על ידי ישבב הסופר
וכן הנצי"ב בהקדמה להעמק שאלה כותב בחריפות נגדו הנרבוני

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:15 am
על ידי סכינא חריפא
ישבב הסופר כתב:וכן הנצי"ב בהקדמה להעמק שאלה כותב בחריפות נגדו הנרבוני

ככל הידוע לי הוא כותב נגד המפרש ר' שם טוב

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:18 am
על ידי מה שנכון נכון
מספר אמונת חכמים לרבי אביעד שר שלום באזילה.
אמונת חכמים פרק ג.GIF
אמונת חכמים פרק ג.GIF (21.55 KiB) נצפה 17330 פעמים

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:22 am
על ידי בעל תריס
מחשבה אחת כתב:אתה רשאי שלא ללכת עפ"י תורת החסידות, אבל חלילה לך מלומר שהיא לא הוסכמה בכלל ישראל ע"פ דעת רבוה"ק. אפי' הגרמ"צ ברגמן שליט"א מונה בספרו החביב "מבוא שערים" את הבעש"ט והמגיד ממעזריטש לפני השאג"א והגר"א.

אהמ...

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:26 am
על ידי סכינא חריפא
לכידה.PNG
אור החיים לרבינו יוסף החסיד יעבץ זללה"ה
לכידה.PNG (14.44 KiB) נצפה 17319 פעמים

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:37 am
על ידי סכינא חריפא
על ר' יוסף כספי לא מצאתי דברים קשים, כנראה שהיה פחות רידיקלי מהם. ואבקש מחילה מעצמותיו על שהזכרתי את שמו בקהל האנשים החטאים האלו.

מבני דורו (ר' קלונימוס בן קלונימוס, למשל) האשימוהו בהתנשאות כלפי ההמון בעל האמונה התמימה, בחוסר עקביות, ואף בכפירה. גם לאחר מותו זכו עמדותיו לגינוי (למשל ע"י ר"י אברבנאל והרשב"ץ).

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:42 am
על ידי סכינא חריפא
יצחק אלבלג - פילוסוף ומבאר המקרא. חי במחצית השניה של המאה ה- 13 בצפון ספרד או בדרום צרפת (1299-1306). דעותיו החופשיות בפילוסופיה וביאוריו למקרא עוררו עליו את ביקורת המתפלספים והרבנים:
ר' שם טוב בספר ה"אמונות" (שער א' פ"א ופ"ד ושער ו' פ"ח) קורא אותו מין ופושע.
ר"י אברבנאל בספרו "מפעלות אלהים" ו"ישועת משיחו" מכנהו רשע ואפיקורס.
ר' אברהם שלום בספרו "נוה שלום" (מאמר ב' ס' א') אומר כי הוא סכל, רע לב ורועה רוח (עי' קול יהודה לכוזרי מאמר ה' פי"ד).

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:44 am
על ידי מה שנכון נכון
על כספי ראה כאן בדברי ר"ש פישר.
וראה כאן על צרצה.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 12:52 am
על ידי סכינא חריפא
ר' שמואל צרצא נשרף בגלל כפירתו
לכידה.PNG
סדר הדורות
לכידה.PNG (32.15 KiB) נצפה 17300 פעמים

שו"ר שהביאו מה שנכון

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 1:06 am
על ידי סגן אלוף
אשכול ישן
viewtopic.php?f=7&t=7613&p=67551&hilit=#p67474

ויסלח לי חכם באשי, אבל באמת כל הרואה את הליצנות וקלות הראש של הנרבוני וחבריו ואת דעותיהם בעניני תורה מן השמים משתומם על נסיון הדימוי לרלב"ג שכל חטאו היה על הנחת חומר קדום בלתי שומר צורתו או על סילוק הידיעה - שאלות תאולוגיות.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 7:04 am
על ידי סכינא חריפא
מפירושו זך הרעיון של הצדיק שבחבורה, ר' יוסף אבן כספי
לכידה.PNG
לכידה.PNG (23.99 KiB) נצפה 17238 פעמים

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 7:11 am
על ידי סכינא חריפא
עוד מפניניו
לכידה.PNG
לכידה.PNG (62.08 KiB) נצפה 17236 פעמים

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 7:35 am
על ידי סכינא חריפא

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 1:30 pm
על ידי סכינא חריפא
ממעלליו של נרבוני
לכידה.PNG
לכידה.PNG (73.23 KiB) נצפה 17178 פעמים

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 1:38 pm
על ידי סכינא חריפא
ממעלליו של ר"י כספי

לכידה.PNG
לכידה.PNG (31.97 KiB) נצפה 17174 פעמים

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 2:09 pm
על ידי מחשבה אחת
בעל תריס כתב:
מחשבה אחת כתב:אתה רשאי שלא ללכת עפ"י תורת החסידות, אבל חלילה לך מלומר שהיא לא הוסכמה בכלל ישראל ע"פ דעת רבוה"ק. אפי' הגרמ"צ ברגמן שליט"א מונה בספרו החביב "מבוא שערים" את הבעש"ט והמגיד ממעזריטש לפני השאג"א והגר"א.

אהמ...

כנראה שהתריס נסגר לפני שהספיק בעליו להשלים את דבריו.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 3:19 am
על ידי שש משזר
דעת בעל העקדה [עראמה] על נרבוני:

כתב עליו, כי דרכו לטמא הטהרות ולפגל הקדשים ולגלות מומים נסתרים ברמב"ם (עקדה שער ע"ז).

עוד כתב: "והתלונה הגדולה על הנרבוני הוא שקשר קשר אמיץ ברבו ובכל כיוצא בו, שהשתדל להטות דבריו הנקיים אל צד החשד ומיעוט האמונה" (שער י"ג).

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ש' ינואר 03, 2015 9:13 pm
על ידי סכינא חריפא
סכינא חריפא כתב:יצחק אלבלג - פילוסוף ומבאר המקרא. חי במחצית השניה של המאה ה- 13 בצפון ספרד או בדרום צרפת (1299-1306). דעותיו החופשיות בפילוסופיה וביאוריו למקרא עוררו עליו את ביקורת המתפלספים והרבנים:
ר' שם טוב בספר ה"אמונות" (שער א' פ"א ופ"ד ושער ו' פ"ח) קורא אותו מין ופושע.
ר"י אברבנאל בספרו "מפעלות אלהים" ו"ישועת משיחו" מכנהו רשע ואפיקורס.
ר' אברהם שלום בספרו "נוה שלום" (מאמר ב' ס' א') אומר כי הוא סכל, רע לב ורועה רוח (עי' קול יהודה לכוזרי מאמר ה' פי"ד).

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 3&pgnum=78
http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer. ... 5.fitwidth

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: א' ינואר 04, 2015 4:01 am
על ידי אביאסף
סכינא חריפא, גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה, מה לך כי נזעקת לצאת למלחמת קודש נגד פילוסופים רדיקליים שחיו לפני שש מאות שנה, אתה חושש מהשפעתם הרעה על בני דורנו? אני מבטיחך נאמנה ששום פילוסופיה אריסטוטלית -גם הקיצונית ביותר- לא מהווה איום רוחני על יהודי בן דורנו, כל הפלוסופיה הזאת כבר מזמן לא רלוונטית.
הפניית תשומת הלב לחריגים ולסוטים בהיסטוריה של היהדות אינה משרתת שום מטרה רוחנית, להיפך, רגשות הקודש של יהודים רבים כלפי המסורת היהודית והדורות הראשונים עלולים להיפגם בשל כך, ישנם אנשים שההיחשפות למידע הזה יוצרת אצלם את התחושה שלצד המסורת היהודית התקיימה תמיד כביכול גם מסורת מקבילה של כפירה, ותפיסה זאת מכניסה להם מידה רבה של קרירות ביחס למסורת בכלל.
לא מטיף אני, ולא מוכיח בשער, רק קול קורא במדבר, הוי מחשב שכר מלחמה כנגד הפסדה.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 4:17 pm
על ידי איש גלילי
יש לציין כי בשם הגדולים מציין את שמו של ר' יוסף כספי ואינו מרמז עליו ביקורת. לעומת זאת את הנרבוני אינו מזכיר כלל.
עוד יש לציין כי ר' שלמה אלקבץ מצטט אותו כמה פעמים בספר מנות הלוי.
וכן הראב"ש (מחכמי תימן בתקופה קרובה לר"י כספי) מצטט אותו פעמים רבות בפירושו.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: א' יולי 02, 2017 4:55 pm
על ידי עקביה
פנינים מפירושו של ר"י כספי:

על הפסוק
שמואל ב פרק יג
(יג) וַאֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי וְאַתָּה תִּהְיֶה כְּאַחַד הַנְּבָלִים בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה דַּבֶּר נָא אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי לֹא יִמְנָעֵנִי מִמֶּךָּ:
כתב:
דבר נא אל המלך כי לא ימנעני ממך - אין אני מעמיק בזה כלל, כי באמת לא למדה התלמוד והגמרא; ואיך שיהיה הנה היא דברה על נכון לדחות הענין.
כלומר, חז"ל (סנהדרין כא.) נתנו טעם למה שמשמע מדברי תמר שהיא מותרת לאמנון, ואמרו שהייתה בת אשת יפת תואר, ולכן לא נחשבה לאחותו ומותרת לו, ואל כך מתייחסים דברי ר"י כספי.

ועל הפסוק
שמואל ב פרק יג
(טו) וַיִּשְׂנָאֶהָ אַמְנוֹן שִׂנְאָה גְּדוֹלָה מְאֹד כִּי גְדוֹלָה הַשִּׂנְאָה אֲשֶׁר שְׂנֵאָהּ מֵאַהֲבָה אֲשֶׁר אֲהֵבָהּ וַיֹּאמֶר לָהּ אַמְנוֹן קוּמִי לֵכִי:
כתב:
וישנאה אמנון - גם בזה אין אני מעמיק כלל לדעת מה זה ועל מה זה, כי לא נביא אנכי.
גם כאן כוונתו למה שאמרו (סנהדרין שם) שנימה קשרה לו ועשאתו כרות שפכה, ולכן שנאה.

מה שמיוחד אצל ר"י כספי זה הסגנון המעניין בו הוא מודיע שאינו אוהב את פירוש חז"ל למקראות. אמנם לעצם העובדה של ראשונים שאין דעתם נוחה בפירוש המקראות שמצאו אצל חז"ל אין דבריו בגדר חריגה גדולה, וכדוגמה אעתיק את דברי ר"י קרא, שעל הפסוק
שמואל א פרק ט פסוק ט
לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה:
כתב:
כשהוא אומר כי לנביא היום יקרא לפנים הרואה - מה שהדור הזה קורא 'נביא' היו הדורות הראשונים קורין 'רואה' - למדת: כשנכתב ספר זה כבר חזרו לקרוא לרואה 'נביא', מכלל שספר זה לא נכתב בימי שמואל; שכשתחזור על כל המקרא לא תמצא שנקרא נביא 'רואה' כי אם כאן, שהוא אומר "איזה בית הרואה" (להלן,יח); למדת שדורו של שמואל הוא נקרא לפנים בישראל, ודור אחרון לשמואל, ועל אותו הדור הוא אומר: כי לנביא היום וגו'. ורבותינו זכרוניהם ברכה אמרו (ב"ב יד,ב) ששמואל כתב ספרו; והמאיר לארץ ישים מחשך לאור ומעקשים למישור.
(אני מסופק בהבנת סיום דבריו, ואודה למי שיאיר את עיניי).

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: א' יולי 02, 2017 5:18 pm
על ידי קראקובער
עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: א' יולי 02, 2017 5:33 pm
על ידי עקביה
אני יודע שהוא כתב דברים בעייתיים (לא ידעתי שכתב כך על עקידת יצחק) ושצעקו עליו כהוגן (הובא בפורום היכן שהוא דברים שכתב עליו ר' שלמה פישר, ה' ישמור...), לא התכוונתי אלא להביא שתי פנינות קטנות.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: א' יולי 02, 2017 6:19 pm
על ידי הגהמ
קראקובער כתב:עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.

אאל"ט החלפת ן' כספי עם האפודי ואיני צריך להעיר לך שהרבה יש להזהר בכמו אלה.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ד' יולי 05, 2017 4:15 am
על ידי קאצ'קלה
ההוא גברא כתב:כבר ראיתי אוצרניק אחד ששם "כתובים אחרונים" במדף ספרי הנ"ך!!

אני ראיתי אצל נבון אחד שה'כתובים האחרונים' מונחים אצלו במדף ספרי הנ"ך, והלה התנצל בפני שסידרם כן לפי זמן חיבורם, כשאחריהם באים מדרשי חז"ל וכו'.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ד' יולי 05, 2017 8:21 am
על ידי עקביה
לגבי בריאה יש מאין, חשוב להבהיר שהרלב"ג לא סבר כדעת אריסטו שהעולם קדמון, אלא כדעת אפלטון, שישנו היולי קדמון ממנו יצר ה' את העולם.

חז"ל שללו דעה זו לחלוטין מכח הפסוקים:
בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה א סימן ט
ט פילסופי אחד שאל את רבן גמליאל, אמר ליה צייר גדול הוא אלהיכם, אלא שמצא סממנים טובים שסייעו אותו תוהו, ובוהו, וחושך, ורוח, ומים, ותהומות, אמר ליה תיפח רוחיה דההוא גברא, כולהון כתיב בהן בריאה, תוהו ובוהו שנאמר (ישעיה מה) עושה שלום ובורא רע, חושך, יוצר אור וגו', מים (תהלים קמח) הללוהו שמי השמים והמים, למה שצוה ונבראו, רוח (עמוס ד) כי הנה יוצר הרים ובורא רוח, תהומות (משלי ח) באין תהומות חוללתי.


אבל גם הם כנראה לא סברו שדעה זו כפרנית במהותה, כפי שכתב הכוזרי:
ספר הכוזרי מאמר א אות סז
סז. אמר החבר: ומאין לנו מופת בשאלה הזאת. חלילה לאל שתבוא התורה במה שידחה ראיה או מופת, אך תבא בנפלאות ושנות המנהגים לבריאת דברים או להפך דבר אל דבר אחר, להורות על חכמת בורא העולם ויכלתו לעשות מה שחפץ, בעת שיחפוץ. ושאלת החדוש והקדמות עמוקה, וראיות שתי הטענות שוות, עד שתכריע החדוש הקבלה מאדם ונח ומשה בנבואה אשר היא יותר נאמנת מן ההקשה. ואם היה מצטרך בעל תורה להאמין ולהודות בהיולי קדמון ועולמות רבים קודם העולם הזה, לא היה בזה פגם באמונתו, כי העולם הזה הוא חדש מזמן ידוע ותחלת האדם אדם ונח.


וכן דעת הרמב"ם במו"נ ח"ב פכ"ה.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ד' יולי 05, 2017 12:52 pm
על ידי איש גלילי
ראב"ע (פירוש הארוך לבראשית א א) כתב:על כן לא נחקור מתי נבראו המלאכים או שֵדִים, ואם השמים נבראו תחלה או הארץ, רק נאמין, כי הרקיע והיבשה והדשאים והמאורות ברקיע ושרץ המים ועוף וחיה ואדם בראם השם היום קרוב מחמשת אלפי שנה, ולא נחפש אם נבראו מיש.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:39 am
על ידי בן מיכאל
אביאסף כתב:סכינא חריפא, גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה, מה לך כי נזעקת לצאת למלחמת קודש נגד פילוסופים רדיקליים שחיו לפני שש מאות שנה, אתה חושש מהשפעתם הרעה על בני דורנו? אני מבטיחך נאמנה ששום פילוסופיה אריסטוטלית -גם הקיצונית ביותר- לא מהווה איום רוחני על יהודי בן דורנו, כל הפלוסופיה הזאת כבר מזמן לא רלוונטית.
הפניית תשומת הלב לחריגים ולסוטים בהיסטוריה של היהדות אינה משרתת שום מטרה רוחנית, להיפך, רגשות הקודש של יהודים רבים כלפי המסורת היהודית והדורות הראשונים עלולים להיפגם בשל כך, ישנם אנשים שההיחשפות למידע הזה יוצרת אצלם את התחושה שלצד המסורת היהודית התקיימה תמיד כביכול גם מסורת מקבילה של כפירה, ותפיסה זאת מכניסה להם מידה רבה של קרירות ביחס למסורת בכלל.
לא מטיף אני, ולא מוכיח בשער, רק קול קורא במדבר, הוי מחשב שכר מלחמה כנגד הפסדה.

אתה חושב כי כל מי שאתה בזמן הראשונים היה "ראשון", לפי זה יוצא כי לבן היה נביא, כי היה בזמן הנביאים...
ובכלל, וכי לא היו אפיקורסים בכל הדורות, מירבעם בן נבט ואחאב ועד לצדוקים, בייתוסים, קראיים, שבתאים ופרנקיסטים (ובדרך הלצה, גם דורינו זכה שיש בו שונאים ומחבלים...)?

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:40 am
על ידי בן מיכאל
עקביה כתב:פנינים מפירושו של ר"י כספי:

על הפסוק
שמואל ב פרק יג
(יג) וַאֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי וְאַתָּה תִּהְיֶה כְּאַחַד הַנְּבָלִים בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה דַּבֶּר נָא אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי לֹא יִמְנָעֵנִי מִמֶּךָּ:
כתב:
דבר נא אל המלך כי לא ימנעני ממך - אין אני מעמיק בזה כלל, כי באמת לא למדה התלמוד והגמרא; ואיך שיהיה הנה היא דברה על נכון לדחות הענין.
כלומר, חז"ל (סנהדרין כא.) נתנו טעם למה שמשמע מדברי תמר שהיא מותרת לאמנון, ואמרו שהייתה בת אשת יפת תואר, ולכן לא נחשבה לאחותו ומותרת לו, ואל כך מתייחסים דברי ר"י כספי.

ועל הפסוק
שמואל ב פרק יג
(טו) וַיִּשְׂנָאֶהָ אַמְנוֹן שִׂנְאָה גְּדוֹלָה מְאֹד כִּי גְדוֹלָה הַשִּׂנְאָה אֲשֶׁר שְׂנֵאָהּ מֵאַהֲבָה אֲשֶׁר אֲהֵבָהּ וַיֹּאמֶר לָהּ אַמְנוֹן קוּמִי לֵכִי:
כתב:
וישנאה אמנון - גם בזה אין אני מעמיק כלל לדעת מה זה ועל מה זה, כי לא נביא אנכי.
גם כאן כוונתו למה שאמרו (סנהדרין שם) שנימה קשרה לו ועשאתו כרות שפכה, ולכן שנאה.

מה שמיוחד אצל ר"י כספי זה הסגנון המעניין בו הוא מודיע שאינו אוהב את פירוש חז"ל למקראות. אמנם לעצם העובדה של ראשונים שאין דעתם נוחה בפירוש המקראות שמצאו אצל חז"ל אין דבריו בגדר חריגה גדולה, וכדוגמה אעתיק את דברי ר"י קרא, שעל הפסוק
שמואל א פרק ט פסוק ט
לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה:
כתב:
כשהוא אומר כי לנביא היום יקרא לפנים הרואה - מה שהדור הזה קורא 'נביא' היו הדורות הראשונים קורין 'רואה' - למדת: כשנכתב ספר זה כבר חזרו לקרוא לרואה 'נביא', מכלל שספר זה לא נכתב בימי שמואל; שכשתחזור על כל המקרא לא תמצא שנקרא נביא 'רואה' כי אם כאן, שהוא אומר "איזה בית הרואה" (להלן,יח); למדת שדורו של שמואל הוא נקרא לפנים בישראל, ודור אחרון לשמואל, ועל אותו הדור הוא אומר: כי לנביא היום וגו'. ורבותינו זכרוניהם ברכה אמרו (ב"ב יד,ב) ששמואל כתב ספרו; והמאיר לארץ ישים מחשך לאור ומעקשים למישור.
(אני מסופק בהבנת סיום דבריו, ואודה למי שיאיר את עיניי).

עוד ראשונים רבים חלוקים על חז"ל בכך שלא שמואל כתב ספרו, ראה למשל בארברבנאל בהקדמתו לשמואל ועוד רבים.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:43 am
על ידי בן מיכאל
הגהמ כתב:
קראקובער כתב:עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.

אאל"ט החלפת ן' כספי עם האפודי ואיני צריך להעיר לך שהרבה יש להזהר בכמו אלה.

תודה רבה! - כבר רציתי לזרוק את ספרו לפח (כן, לא לגניזה...).

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:44 am
על ידי בן מיכאל
עקביה כתב:לגבי בריאה יש מאין, חשוב להבהיר שהרלב"ג לא סבר כדעת אריסטו שהעולם קדמון, אלא כדעת אפלטון, שישנו היולי קדמון ממנו יצר ה' את העולם.

חז"ל שללו דעה זו לחלוטין מכח הפסוקים:
בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה א סימן ט
ט פילסופי אחד שאל את רבן גמליאל, אמר ליה צייר גדול הוא אלהיכם, אלא שמצא סממנים טובים שסייעו אותו תוהו, ובוהו, וחושך, ורוח, ומים, ותהומות, אמר ליה תיפח רוחיה דההוא גברא, כולהון כתיב בהן בריאה, תוהו ובוהו שנאמר (ישעיה מה) עושה שלום ובורא רע, חושך, יוצר אור וגו', מים (תהלים קמח) הללוהו שמי השמים והמים, למה שצוה ונבראו, רוח (עמוס ד) כי הנה יוצר הרים ובורא רוח, תהומות (משלי ח) באין תהומות חוללתי.


אבל גם הם כנראה לא סברו שדעה זו כפרנית במהותה, כפי שכתב הכוזרי:
ספר הכוזרי מאמר א אות סז
סז. אמר החבר: ומאין לנו מופת בשאלה הזאת. חלילה לאל שתבוא התורה במה שידחה ראיה או מופת, אך תבא בנפלאות ושנות המנהגים לבריאת דברים או להפך דבר אל דבר אחר, להורות על חכמת בורא העולם ויכלתו לעשות מה שחפץ, בעת שיחפוץ. ושאלת החדוש והקדמות עמוקה, וראיות שתי הטענות שוות, עד שתכריע החדוש הקבלה מאדם ונח ומשה בנבואה אשר היא יותר נאמנת מן ההקשה. ואם היה מצטרך בעל תורה להאמין ולהודות בהיולי קדמון ועולמות רבים קודם העולם הזה, לא היה בזה פגם באמונתו, כי העולם הזה הוא חדש מזמן ידוע ותחלת האדם אדם ונח.


וכן דעת הרמב"ם במו"נ ח"ב פכ"ה.

פעם שמעתי כי הרשב"ם בבראשית לומד כן מהכתוב והארץ היתה שהיתה כבר, ושלכן הוציאו את פירושו לתחילת התורה מהחומשים, אשמח אם מישהו יאשר או יכחיש את הדברים.