סיפר לי הרב אהרן (בהגרא"ש) וינד שי' מעורכי 'ביאורי החסידות' שע"י מכון מעשה רוקח ששמע מהרה"ח ר' שלום חיים פרוש ז"ל שהיה מקורבו של הגה"ק האדמו"ר מאוזרוב זי"ע, שרבו הגה"ק הנ"ל א"ל שה'קדושות' (קדושת חנוכה, קדושת פורים) שבסה"ק קדוש"ל נכתבו ע"י ר' נתן מברסלב. אכן סגנון הקדושות שונה משאר הספר, ויש גם חלקים נוספים בעלי סגנון שונה לגמרי. איני יודע האם האוזרובער קיבל כן במסורת או שאמר זאת מסברא.
אאאא_ב כתב:אלי. עליך לקחת בחשבון שהקדושת לוי נדפס לראשונה בסלאוויטא בשנת תקנ"ח 1798 כאשר רבי נתן היה בסך הכל בן 18 – כמו כן פגש רבי נתן ברבו רבי נחמן זי"ע רק בשנת 1802 כך שלא יתכן שהוכנסו שם תורה בסגנון ברסלביות או משהו דומה לזה.
איש_ספר כתב:סיפר לי ידיד שפגש היום בר' נתן ב"ר אברהם אנשין, והלה אמר לו: כל ימי גדלתי בין זקני החסידים ולא שמעתי סיפור כזה, לאחרונה ישנה מגמה הרואה בבדיית סיפורים ככלי ראוי להאדיר את ברסלב, וסיפור זה יוצא מאותה אסכולה, אחד היה רלוי"צ בנדר שכל דבריו סולת נקיה וכו' וכו'. פלוני מפברק ביודעין, ורעהו זכרונו אינו עמו ואין לסמוך על דבריו.
שבע כתב:איש_ספר כתב:סיפר לי ידיד שפגש היום בר' נתן ב"ר אברהם אנשין, והלה אמר לו: כל ימי גדלתי בין זקני החסידים ולא שמעתי סיפור כזה, לאחרונה ישנה מגמה הרואה בבדיית סיפורים ככלי ראוי להאדיר את ברסלב, וסיפור זה יוצא מאותה אסכולה, אחד היה רלוי"צ בנדר שכל דבריו סולת נקיה וכו' וכו'. פלוני מפברק ביודעין, ורעהו זכרונו אינו עמו ואין לסמוך על דבריו.
לידיד ולאומר הידד, שימו לב!
מקורה של שמועה זו בכתב יד שנכתב עוד ב"יום ה’ לסדר בהר, שנת תרמ"ט לפ"ק, פעיה"ק צפת", ונמצא כיום בספרית הקונגרס בוושינגטון, ומס': 83 HEBR; מס' במכון לתצלומי כ"י: F 75883.
עותק נוסף ממכתב זה נמצא באוסף פרטי [מגנזי משפחת אנשין הברסלבאית], ומס' במכון הנ"ל: F 41254.
חלקו פורסם בשנים האחרונות (עם שמועה זו) - בגליון החגיגי שי"ל לקראת ר"ה תש"ע - ע"י מערכת "אוצרות ברסלב". ולמיטב ידיעתי עבר את ביקורת העורך: ר' נתן (ב"ר אברהם) אנשין!
על המסמך חתום "יצחק אייזק ב"ר אשר זעליג גאלדשטיין", המוכר בספרות ברסלב בשם ר' אייזיקל מבוקרשט [אשר שמו מופיע רבות במכתבים משנות תר"ל-תר"מ שנאספו בספר "נתיב צדיק", בני ברק תשל"א]
כל קורא במסמך זה יווכח כי המחבר היה אדם מופלג בתורה, חריף ובקי בספרי מוהר"ן, ובעל-ידע רב בתולדותיה של חסידות ברסלב.
בדף ג, א - הוא מספר בתולדותיו ובשבחו של רבי נתן מברסלב, ובין הדברים הוא כותב כך:
"גם אצל הרה"צ ר' לוי יצחק מבארדיטשוב היה חשוב מאד, כמובא מעט מזה בספר חיי מוהר"ן ("מעלת המתקרבים אליו" סי' מג [במנוקד: סי' שלג]). גם בספר "קדושת לוי" מהרב הנ"ל יש שם העתקות מהר"ר נתן הנ"ל, שהיה מעתיק אצלו מאמריו הקדושים".
מכת"י זה העתיק ר' נתן צבי קניג, בספרו "נוה צדיקים" (ב"ב תשכ"ט, עמ' לא), בכותבו: "בהמשך הזמן נכללו רישומיו בספר הקדוש "קדושת לוי" – כן מצאתי בכת"י מאחד מתלמידי מוהרנ"ת זצ"ל".
ומשם לספר "שבחו של צדיק" (י-ם תשס"ג, עמ' קיג) עם הוספת דברים (ע"פ השמועה): "בעת ההיא [בטרם התקרב לרבינו ז"ל] אף כתב מוהרנ"ת את תורותיו [של הרה"ק מבארדיטשוב], ולאחר מכן הובאו רשימות אלו בגוף הספר הקדוש "קדושת לוי" – בחלק ה"קדושות"].
שמועה זו האחרונה, המציינת בפרוטרוט את ה"קדושות" - מקורה כפי הנראה ברח"ש פרוש - שמסורות רבות ואוהדות היו באמתחתו!
ולמזכיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר
משם לספר "שבחו של צדיק" (י-ם תשס"ג, עמ' קיג) עם הוספת דברים (ע"פ השמועה): "בעת ההיא [בטרם התקרב לרבינו ז"ל] אף כתב מוהרנ"ת את תורותיו [של הרה"ק מבארדיטשוב], ולאחר מכן הובאו רשימות אלו בגוף הספר הקדוש "קדושת לוי" – בחלק ה"קדושות"].
שמועה זו האחרונה, המציינת בפרוטרוט את ה"קדושות" - מקורה כפי הנראה ברח"ש פרוש - שמסורות רבות ואוהדות היו באמתחתו!
ולמזכיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר
שבע כתב:אני מצ"ב סריקה מהמסמך של ר' אייזיקל מבוקרשט
ובו הפרט הנידון
עם עוד פרטים מרתקים על תולדותיו של רבי נתן מברסלב.
ולתועלת הקוראים אעתיקם הנה (עם הערותיו של ר' נתן אנשין החתומות: נ.א.):
"ובסוף שנת תקס"ב נכנס הר"ן [=הרב ר' נחמן] לברסלב, ושם נתקרב אליו תלמידו הר"ר נתן שהי' חתן הגאון הצדיק הר"ר דוד צבי [= אויערבך] שהי' אב"ד במאהליב ובקרעמניץ ובשאריגראד והסביבות.
והר"ר נתן היה גאון גדול בלימוד התורה, גם בקי בשארי חכמות (כמובא בחיי מוהר"ן "מעלת המתקרבים אליו" סי' מ"ט [=במנוקד: סי' שלח]).
וחביריו בני גילו בימי חורפו הי' – הגאון ר' ראובן מאדעסי (=מאודיסה. נ.א.), והגאון ר' ישעיהו מיאסי (=ברומניה).
ועיין בספר "ימי מוהרנ"ת" (=סי' א) איך מקודם אחז בדעת הלומדים החולקים על החסידים, ואח"כ נטה דעתו עם החסידים.
וחותנו הר"ר דוד צבי כשהי' צריך לנסוע לעיר אחרת - הי' ממנה במקומו למופלא שבבי"ד (=בכיר הדיינים. נ.א.) לחתנו הר"ר נתן הנ"ל. והרב ר' דוד צבי רצה שישאר ר' נתן במקומו להנהיג הרבנות אחר הסתלקותו, אך הר"ר נתן הנ"ל בחר בחסידות ומאס ברבנות, כמובא מזה בימי מוהרנ"ת (= סי' ח, כ, כג) ובחיי מוהר"ן (= סי' תמד).
ופעם אחד התווכח עמו הגאון ר' ראובן מאדעסי הנ"ל, מדוע אינו משים כל מגמתו רק בלימוד הנגלה, כי הי' נצמח מזה טובות גדולות להעולם, בפרט בענין היתר עגונות וכו'.
ורבו מאד הסיפורים ממעלת לימודו ובחירתו הטובה מילדותו.
גם אצל הרה"צ ר' לוי יצחק מבארדיטשוב הי' חשוב מאד, כמובא מעט מזה בספר חיי מוהר"ן ("מעלת המתקרבים אליו" סי' מ"ג [=במנוקד: סי' שלג]). גם בספר קדושת לוי מהרב הנ"ל, יש שם העתקות מהר"ר נתן הנ"ל, שהי' מעתיק אצלו מאמריו הקדושים.
ושם בברסלב נתקרב[ו] אצל הר"ן עוד תלמידים, אנשים גדולים ויקרים, ושם נסדרו ונתחברו רוב ספריו, היינו ספר..."
שש משזר כתב:זה יותר אומר, שהברסלבאים הולכים 'על כל הקופה'...
גירסאות סותרות? ניחא, העיקר - היינו ובחשנו בכל הקדירות.
[עיעו' ערך 'הסכמות לספר ליקוטי מוהר"ן', ועוד].
ישראליק כתב:באמת לא ברור איזה תורות בקדושת לוי כתב, אבל יש מסורה מפוקפקת שהוא כתב הקדושות לחנוכה
מחולת המחנים כתב:שאלתי פעם את בנו של הדיין הג"ר אברהם דרברמדיקר שליט"א (בא"ב להרה"ק מבארדיטשוב), אודות השמועה שהרה"ק רבי נתן מברסלב כתב את הקדושות בקדושת לוי.
הוא אמר לי שהוא שמע על כך, אך אצלם לא ידוע הדבר.
צופה_ומביט כתב:גם אני מכיר נכדים של הרל"י שלא שמעו על כך מעולם במשפחתם.
ר_חיים_הקטן כתב:ואני שמעתי שהגר"ח שמואלביץ נהג ללמוד קצת ליקוטי מוהר"ן לפני כל שיחת מוסר. וגם אני שמעתי שברלנד למד בחברותא עם הסטייפלר. מי מפיץ שמועות כאלו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים