יעויין בגמ' בתענית (כג, א) תרי עובדות עם חוני המעגל, האחד, שיצא רוב אדר ולא ירדו גשמים, עג עוגה ועמד בתוכה וכו'. והשני, אמר רבי יוחנן כל ימיו של אותו צדיק היה מצטער על מקרא זה שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים. אמר מי איכא דניים שבעין שנין בחלמא... יתיב, קא כריך ריפתא, אתא ליה שינתא, נים. אהדרא ליה משוניתא, איכסי מעינא, ונים שבעין שנין... חלש דעתיה, בעי רחמי ומית.
ובתוס' רי"ד בתענית שם, וז"ל, כאן מוכח שזהו חוני המעגל שהוא מוזכר במתני', אבל בירו' אומר שחוני המעגל דמתני' הי' בן בנו של זה חוני המעגל שישן ע' שנה, דהכי גרסי' התם א"ר יוחנן בן גרייה אהך חוני המעגל בר בריה דחוני המעגל הזה וסמיך לחרבן בהמ"ק הוה נפק מעלוי עד דו תמן נחית מטרא ועאל למערתא ונם ודמך עד דחרב בהמ"ק ואתבני תניין לסוף ע' שנה איתער משנתיה. נפק ואשכח עלמא מחלף זאני דכרמי' הות עבידא זיתין זאני דזיתין הוה עביד' כרמית עאל למדינתא אמרו מה קלא בעלמא א"ל ומי את א"ל אנא חוני המעגל א"ל שמועין אנא דהוה עאל לעזרה והיא מנהרא עאל ואנהרת וקרא על גרמיה בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים.
ומהרש"א בחידושי אגדות שם כתב, וז"ל, ובירושלמי מייתי עובדא דחוני המעגל שהיה בחורבן בית ראשון והיה ישן מחורבן בית ראשון ע' שנין עד שנבנה בית שני אבל זה המעשה דמתני' היה אח"כ זמן רב בזמן שמעון בן שטח. וכתב בעל יפה מראה דשני חוני המעגל היו וזה דמתני' הוא בר בריה הוה ע"ש.
ולפלא על דברי מהרש"א מה הוצרך להביא מבעל יפה מראה דשני חוני המעגל, הרי זה מפורש להדיא בדברי הירושלמי שהיו שני חוני, שהרי מבואר שהמעשה עם השינה שבעים שנה היה עם זקנו אבי אביו של חוני המעגל שהתפלל על הגשמים.
ועוד כתב מהרש"א, וז"ל, בספר יוחסין כתוב בשם יוסף בן גוריון שנהרג חוני המעגל מחוץ לירושלים במלחמות בני חשמונאי וזה מסכים עם תלמודנו לפי שנאבד מן העולם ע' שנה בשינה אמרו עליו שנהרג במלחמת האחים ולכך כשבא אפי' בר בריה לא האמין לו.
מי עסק בחקר הענין?