מעלת טבילת עזרא
פורסם: ג' אוגוסט 24, 2010 7:00 pm
4 עמודים
איש_ספר כתב:יש לצרף גם את ספריו של הגה"צ ר"ס ערלנגר, טהרת התורה ג"ח.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?61266&BOOKS
ספר תשב"ץ קטן סימן קכב
ובערב יום כפורים ור"ה והושענא רבה. וכשהוא בעל ברית. מהר"ם ז"ל שופך על ראשו ט' קבין מים שהם רי"ו ביצים במקום טבילה כי אותה טבילה אינה כי אם בשביל טהרה ולא בשביל חובה. ארחץ בנקיו"ן כפי בגימטריא רי"ו רמז ט' קבין שהם רי"ו ביצים הוי טהרה ונקיות:
הוא לכאורה מסתדר עם המשנה, ומעמיד אותה בחולה לאונסו.כי אתא רב דימי אמר רבי עקיבא ורבי יהודה גלוסטרא אמרו לא שנו אלא לחולה לאונסו אבל לחולה המרגיל ארבעים סאה
גם הוא יכול לכאורה להעמיד את המשנה בחולה המרגיל, אבל בריא המרגיל - בארבעים סאה.כי אתא רבין ... אמר להו לא שנו אלא לחולה המרגיל אבל לחולה לאונסו פטור מכלום
מכדי כולהו אמוראי ותנאי בדעזרא קמיפלגי, ונחזי עזרא היכי תקן?
אמר אביי עזרא תקן לבריא המרגיל מ' סאה ובריא לאונסו ט' קבין ואתו אמוראי ופליגי בחולה מר סבר חולה המרגיל כבריא המרגיל וחולה לאונסו כבריא לאונסו
ומר סבר חולה המרגיל כבריא לאונסו וחולה לאונסו פטור מכלום
אמר רבא ... עזרא תקן טבילה לבריא המרגיל מ' סאה ואתו רבנן והתקינו לבריא לאונסו ט' קבין ואתו אמוראי וקא מיפלגי בחולה
מר סבר חולה המרגיל כבריא המרגיל וחולה לאונסו כבריא לאונסו
ומר סבר לבריא המרגיל מ' סאה וחולה המרגיל כבריא לאונסו ט' קבין אבל לחולה לאונסו פטור מכלום
אמר רבא הלכתא בריא המרגיל וחולה המרגיל ארבעים סאה ובריא לאונסו תשעה קבין אבל לחולה לאונסו פטור מכלום