מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

הודעהעל ידי מגיב ומניב » א' אוגוסט 22, 2010 7:46 am

בימי היראה והפלצות אמרתי להטות לבב החברים לעבודת ה' בשמחה שהיא עיקר גדול בתורה.

הנה כתיב בסוף הפרשה (כח,מז): והיו בך לאות ולמופת...תחת אשר לא עבדת את ה' אלקיך בשמחה ובטוב לבב מרב כל.

באמת לפי פשוטו, התביעה כאן היא על מה שלא עבדו את ה' במצב של שמחה ושפע הטובה. וראה ל' הרמב"ם סוף פר' ג מת"ת: אמרו חכמים כל המבטל את התורה מעושר סופו לבטלה מעוני...וענין זה מפורש הוא בתורה, הרי הוא אומר תחת אשר לא עבדת את ה' א' בשמחה ובטוב לבב מרב כל, וכן בדומה לזה פירש בהל' תשובה ט,א.

ברם, שינה הרמב"ם דרכו בהל' לולב ח,טו: השמחה שישמח אדם בעשית המצוה ובאהבת האל שציוה בהן עבודה גדולה היא, וכל המונע עצמו משמחה זו ראוי ליפרע ממנו שנאמר תחת אשר לא עבדת את ה' א' בשמחה ובטוב לבב. וכיוצא בזה בהל' יו"ט ו,כ: ולא נצטוינו על ההוללות והסכלות אלא על השמחה שיש בה עבודת יוצר הכל שנאמר תחת אשר לא עבדת את ה' א' בשמחה ובטוב לבב.

הרי שיצא מדרך הפשט לפרש המקרא על ענין השמחה בעבודת ה' וקיום המצוות.

ובאמת יש לדקדק שכאשר פירש הפס' על ענין זה לא העתיק התיבות: מרב כל, שאין להם מובן רק כפי שפירש בהל' ת"ת והל' תשובה, ושם אכן העתיק מילות אלו.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » א' אוגוסט 22, 2010 10:30 am

לא קשור לדברי קודמי, אלא על אותו הפסוק שמעתי פעם מהרב קסלר שליט"א מרא דאתרא ק"ק קרית ספר ת"ו.
"ובאו עליך כל הקללות האלה ורדפוך והשיגוך...תחת אשר לא עבדת את ה' א' בשמחה ובטוב לבב.
המכתב מאליהו (ח''ה עמ' 12)מביא בשם הגאון שכמו בעניני העולם יש חרישה ואח''כ זריעה, כך גם בעבודת ה' יש חרישה ואח''כ זריעה, והחרישה היא ע''י השמחה או ח''ו הצער, ששניהם פותחים את הרגשות הלב, ואז זה הזמן לזרוע.

הוסיף ע''ז הרב קסלר שליט''א, שזה כוונת הפסוק כאן שבגלל שלא חרשת את עצמך ונתת מקום להכניס את הזריעה בעבודת ה' ע''י השמחה, נאלץ הקב''ה לפתוח את הלב ע''י יסורים. כי האדם צריך לעבוד את בוראו בכ''א.

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

הודעהעל ידי סענדער » א' אוגוסט 22, 2010 11:00 am

ודפח''ח.
כן מבואר בספה''ק שעיקר המצווה אינה מעשה המצווה אלא השמחה שבעשייתה, והיא זו שמקרבתו אליו ית'.
ולכן היה מנהג הצדיקים שיותר משדקדקו בדקדוקי עשיית המצווה דקדקו שתיעשה המצווה בשמחה שלימה מתוך השתוקקות לקרבת אלוקים חיים.

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

הודעהעל ידי מנחם » א' אוגוסט 22, 2010 11:10 am

ויש שפירשו הפסוק במליצה, אשר לא עבדת את ה' א' , ועוד נשארת בשמחה...
וכן פירשו הפסוק וירא את העגל - ומחולות...

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוגוסט 22, 2010 8:07 pm

מנחם כתב:ויש שפירשו הפסוק במליצה, אשר לא עבדת את ה' א' , ועוד נשארת בשמחה...
וכן פירשו הפסוק וירא את העגל - ומחולות...

ומשל לאותו בן שהיתה תעודתו עניה מכל וכל. קרא האב ונאנח. לפתע ראה שבשיעור זמרה יש לו לבן יקיר ציון נפלא, או אז הניף ידו והכהו. לא די שכך נראית תעודתך, עוד מצאת און לזמר?!
עוד בענין השמחה, בשם הרה"ק ר"א מקרלין: שמחה איננה מצוה, אבל את שאפשר להשיג על ידיה אי אפשי להשיג על ידי שום מצוה.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

הודעהעל ידי מגיב ומניב » א' אוגוסט 22, 2010 8:18 pm

זקן ששכח כתב:
מנחם כתב:ויש שפירשו הפסוק במליצה, אשר לא עבדת את ה' א' , ועוד נשארת בשמחה...
וכן פירשו הפסוק וירא את העגל - ומחולות...

ומשל לאותו בן שהיתה תעודתו עניה מכל וכל. קרא האב ונאנח. לפתע ראה שבשיעור זמרה יש לו לבן יקיר ציון נפלא, או אז הניף ידו והכהו. לא די שכך נראית תעודתך, עוד מצאת און לזמר?!
עוד בענין השמחה, בשם הרה"ק ר"א מקרלין: שמחה איננה מצוה, אבל את שאפשר להשיג על ידיה אי אפשי להשיג על ידי שום מצוה.
.

ויש אומרים בשם הרה"ק מקרלין בנוסח אחר, ולצד השלילה: עצבות איננה עבירה, אבל וכו'. והכל הולך למקום אחד.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוגוסט 22, 2010 8:19 pm

מגיב ומניב כתב:
זקן ששכח כתב:
מנחם כתב:ויש שפירשו הפסוק במליצה, אשר לא עבדת את ה' א' , ועוד נשארת בשמחה...
וכן פירשו הפסוק וירא את העגל - ומחולות...

ומשל לאותו בן שהיתה תעודתו עניה מכל וכל. קרא האב ונאנח. לפתע ראה שבשיעור זמרה יש לו לבן יקיר ציון נפלא, או אז הניף ידו והכהו. לא די שכך נראית תעודתך, עוד מצאת און לזמר?!
עוד בענין השמחה, בשם הרה"ק ר"א מקרלין: שמחה איננה מצוה, אבל את שאפשר להשיג על ידיה אי אפשי להשיג על ידי שום מצוה.
.

ויש אומרים בשם הרה"ק מקרלין בנוסח אחר, ולצד השלילה: עצבות איננה עבירה, אבל וכו'. והכל הולך למקום אחד.

אכן כן. בסך הכל השלמת את חלקו השני של הפזל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 452 אורחים