אגב, דעת הר"ג נדל שהמבול לא היה אלא בחלק העולם הידוע אז, ואולי אפילו פחות מכך, באגן הים התיכון, אינני זוכר בדיוק.
חכם באשי כתב:בין הקוטב הצפוני לאלסקה שביבשת אמריקה, מבדילות רק כ-7 ק"מ, ולדעת הרבה מהגיאולוגים - לא מן הנמנע שבשלב מסויים היה המיצר צר יותר ואף היה מחובר ממש. דרך מיצר זה יכלו לעבור כל ה'גן חיות'...
זקן ששכח כתב:מקובל בפי רבים שבתחילה היתה יבשת אחת, כנאמר ויקרא אלקים ליבשה - ארץ. לשון יחיד, אלא שבמבול נפרדו. אמנם לפי"ז הדרה קושיא לדוכתא, שהרי אחר המבול כבר נפרדו היבשות, ואולי עדיין לא היו רחוקים כהיום.
יאיר כתב:ישנו גם מאמר בזהר ושמעתי שני רבנים המסבירים אותו באופן שונה..(כך לפי הבנתי שמדובר על אותו מאמר אך יתכן מאוד שאני טועה) ענין 7 ארצות.
1.הכונה ל7 יבשות שבתחילה היו מחוברים ואח"כ נפרדו לאט לאט וכמו שאנשי מדע טוענים ומכנים זאת בשם "נדידת היבשות".
2.כדור הארץ עשוי כגלידי בצל וישנם 7 שכבות-7 ארצות (ובאחת ישנם אנשים עם שניים ושלושה ראשים וכו'..כידוע במעשה דאשמדאי ושלמה וענין הירושה וכו' מעשה מענין..כדאי לחפשו ולקוראו למי שלא מכיר..). (לפי זכרוני והבנתי רב זה שולל את "נדידת היבשות").
אליהוא כתב:מש"כ כאן שלדעת רבינו הגר"א הכל כפשוטו, וכ"כ במק"א כאן על אגדות רבב"ח וכדו', לבבי לא כן ידמה, וודאי שא"א להאמין שיש חיים בתוך האדמה, וכדומה דברים שהחוש מכחישם, והגר"א דחה שיטת ר"ת מהלכה משום שהחוש מכחישו.
והא לך לשון רבינו "אבל כל הבאים אחריו חלקו עליו, שהרי הרבה לחשים נאמרו בגמרא, והוא {הרמב"ם} נמשך אחר הפילוסופיה הארורה, ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות – הכל הוא שקר. אבל כבר היכו אותו על קדקדו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמרא ע"פ שמות וכשפים... והפילוסופיה הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי, ולעקור אותם מפשטן. וחס וחלילה איני מאמין בהם, ולא מהם ולא מהמונם. אלא כל הדברים הם כפשטן, אלא שיש בהם פנימיות. לא פנימיות של בעלי הפילוסופיה שהם חיצוניות שזורקין אותן לאשפה אלא של בעלי האמת".
והיינו דודאי דאין הדברים כפשטן ממש כמו שנראה לעין הקורא השטחי, אבל לבעלי חכמת האמת מובן שהדברים כפשטן דהיינו בחכמת האמת.
וזה ברור לדעתי מאוד, רק כיון שראיתי משתבשים בזה טרחתי להכחישו.
יאיר כתב:מעמקה של ארץ שהיא מהלך 500 שנה ובין ארץ לארץ ג"כ מהלך 500 שנה?..."
אליהוא כתב:מש"כ כאן שלדעת רבינו הגר"א הכל כפשוטו, וכ"כ במק"א כאן על אגדות רבב"ח וכדו', לבבי לא כן ידמה, וודאי שא"א להאמין שיש חיים בתוך האדמה, וכדומה דברים שהחוש מכחישם, והגר"א דחה שיטת ר"ת מהלכה משום שהחוש מכחישו.
והא לך לשון רבינו "אבל כל הבאים אחריו חלקו עליו, שהרי הרבה לחשים נאמרו בגמרא, והוא {הרמב"ם} נמשך אחר הפילוסופיה הארורה, ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות – הכל הוא שקר. אבל כבר היכו אותו על קדקדו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמרא ע"פ שמות וכשפים... והפילוסופיה הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי, ולעקור אותם מפשטן. וחס וחלילה איני מאמין בהם, ולא מהם ולא מהמונם. אלא כל הדברים הם כפשטן, אלא שיש בהם פנימיות. לא פנימיות של בעלי הפילוסופיה שהם חיצוניות שזורקין אותן לאשפה אלא של בעלי האמת".
והיינו דודאי דאין הדברים כפשטן ממש כמו שנראה לעין הקורא השטחי, אבל לבעלי חכמת האמת מובן שהדברים כפשטן דהיינו בחכמת האמת.
וזה ברור לדעתי מאוד, רק כיון שראיתי משתבשים בזה טרחתי להכחישו.
בן באג באג כתב:@בענין סברת הגר"נ נדל, איתה במדרש (?) שבארץ ישראל לא היה מבול
[/b]
אוצר החכמה כתב:אגב, דעת הר"ג נדל שהמבול לא היה אלא בחלק העולם הידוע אז, ואולי אפילו פחות מכך, באגן הים התיכון, אינני זוכר בדיוק.
מישהו הוציא ספר ובו טען שר"ג נדל אמר כדברים האלה בספר זה יש הרבה דברים זרים והיפך קבלתנו ואמונת ישראל מדור דור על בריאת העולם וא"א להאמין שח"ו אמר כדברים האלה
אוצר החכמה כתב:אגב, דעת הר"ג נדל שהמבול לא היה אלא בחלק העולם הידוע אז, ואולי אפילו פחות מכך, באגן הים התיכון, אינני זוכר בדיוק.
מישהו הוציא ספר ובו טען שר"ג נדל אמר כדברים האלה בספר זה יש הרבה דברים זרים והיפך קבלתנו ואמונת ישראל מדור דור על בריאת העולם וא"א להאמין שח"ו אמר כדברים האלה
אוצר החכמה כתב:אגב, דעת הר"ג נדל שהמבול לא היה אלא בחלק העולם הידוע אז, ואולי אפילו פחות מכך, באגן הים התיכון, אינני זוכר בדיוק.
מישהו הוציא ספר ובו טען שר"ג נדל אמר כדברים האלה בספר זה יש הרבה דברים זרים והיפך קבלתנו ואמונת ישראל מדור דור על בריאת העולם וא"א להאמין שח"ו אמר כדברים האלה
אוצר החכמה כתב:הדברים זרים מאד ולכן אנו מחוייבים להניח שהשומע שמע וטעה (עיין בח"ח), וכתבתי מישהו כי כיוון שלענ"ד שמע וטעה לא רציתי לציין שמו.
אני לא יודע על הרבה דברים בראשונים שאומרים שמניין השנים שבידינו אינו נכון, ואם יש בידך להוכיח את דבריך הוכיחם ואל תטען טענה כללית
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים