עמוד 1 מתוך 1
שואל שלא מדעת
פורסם: ב' מאי 10, 2010 10:44 pm
על ידי יעקב
מה החילוק בין שואל שלא מדעת לזה נהנה וזה לא חסר?
Re: שואל שלא מדעת
פורסם: ג' מאי 11, 2010 12:04 am
על ידי אברך
אם משתמש בחצר חבירו כשחבירו יודע שהוא שם אך לא שאל אותו, אין זה שואל שלא מדעת ולכך יש בזה היתר מדין נהנה ולא חסר.
אם משתמש בחצר חבירו שלא מדעתו כשזה לא חסר, נחלקו הראשונים אם באמת יכול לעשות כך לכתחילה או רק בדיעבד אם כבר ישב שם אין צריך לשלם, ויש אומרים שאכן אין היתר לכתחילה כמו בדין שואל שלא מדעת.
יש חילוק בין מטלטלין שהמשתמש בהם הוא הוא מוציאם מרשות בעלים והרי הוא גזלן, לבין משתמש בקרקע של חבירו שאינו גזלן אלא באופן שמחסר ממנו ממון.
ראה בהגהות מרדכי ב"מ סי' תכ"ז ד"ה לצורכו.
Re: שואל שלא מדעת
פורסם: ג' מאי 11, 2010 8:14 pm
על ידי יעקב
במחנ"א [גזילה כ] מובא מחלוקת ראשונים אם שואל שלא מדעת כשלא מחסר מהבעלים אם הוי גזלן או לא,
ובנוסף בעונג יו"ט [מח בהג"ה] כ' דליכא דין ז"נ וזל"ח כשנוטל מהבעלים,
כך שדבריכם צ"ב
עכ"פ ממש תודה רבה.
Re: שואל שלא מדעת
פורסם: ג' מאי 11, 2010 9:02 pm
על ידי אברך
כשכתבתי שיש חילוק בין מטלטלין לקרקעות נתכוונתי לדברי העונג יו"ט הנ"ל, דכך ע"כ צ"ל בדעתו.
Re: שואל שלא מדעת
פורסם: ד' מאי 12, 2010 5:35 pm
על ידי אורח
למעשה יש מחלוקות מן הקצה לקצה בין רש"י לרמב"ן בסוגי' שציינת, אם שואל שלא מדעת כשלא מחסר אם הוי גזלן, לא ראיתי מי שמבאר.