עמוד 1 מתוך 1
יש סדר למשנה
פורסם: א' יוני 30, 2013 10:38 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
איפה נדפס הספר יש סדר למשנה להגר"י פיק ברלין?
Re: יש סדר למשנה
פורסם: א' יוני 30, 2013 11:48 pm
על ידי שפה ברורה
נדפס במשניות הרגיל
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ב' יולי 01, 2013 10:44 pm
על ידי יושבספר
חלק מהחיבור נדפס בתוך משניות דירנפורט תקל"ו.
מדפיסי ראם הדפיסו את כל החיבור מכ"י בתוך המשניות שלהם.
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ב' יולי 01, 2013 10:59 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
למשל ביבמות פ"ח מ"ו מציין הגרי"פ בתוס' ראשל"צ לדבריו ביש סדר למשנה ולא נדפסו הדברים שם בדפוס וילנא.
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ב' מרץ 20, 2017 6:49 am
על ידי בקרו טלה
ר_חיים_הקטן כתב:למשל ביבמות פ"ח מ"ו מציין הגרי"פ בתוס' ראשל"צ לדבריו ביש סדר למשנה ולא נדפסו הדברים שם בדפוס וילנא.
נתקלתי בעוד מקומות, מי יכול להיות לעזר?
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ב' מרץ 20, 2017 6:47 pm
על ידי שמואל דוד
כמה פעמים ציין למש"כ ביש סדר למשנה ול"מ וכראה שהרבה דברים מספרו יסל"מ נאבד וחבל על דאבדין
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ב' מרץ 20, 2017 6:50 pm
על ידי ושא_נס
אעתיק מרשימה ישנה מאוד שלי (לפני 12 שנים) מקוה שאין שיבושים
בהיותי תוהה ומחפש אחר הש"ס עצמו עם הגהות ר' ישעיה ברלין בכ"י, מצאתי לו קובץ בכ"י אוטוגרף (סנקט פטרבורג, האקדמיה הרוסית - המכון ללימודים מזרחיים 490, מתכ"י 69309) אשר חלקו הראשון הוא מפתחות לספרו יש סדר למשנה (בכותרות הדפים: "מפתחות יסל"ם"). ספר יש סדר למשנה נדפס במשניות ווילנא תרמ"ז, רק על סדר זרעים וסדר מועד מכ"י אוקספורד (זרעים - מיכל 490, מתכ"י 22502; מועד - מיכל 489, מתכ"י 18402), ועל ארבעת הסדרים האחרים לא נדפס, ולא ידוע אם נשתמר. בקובץ זה של מפתחות ספר יש סדר למשנה, המפתחות הן אף על ארבעת הסדרים האחרונים, ומשם הוראה יוצאה כי ספר יש סדר למשנה הוא על ששה סדרים, ולפחות ניתן לידע מהן אודות מה נסובו הדברים. אגב אעיר כי חלקו השני של הקובץ הנזכר בכ"י ר' ישעיה ברלין נקרא "מראות הצובאות" על קונטריס "שטרי המאוחרין" (בכותרות הדפים: "מראות הצובאות על קונ' שה"מ"). קונטריס זה מסודר כסדר הבבלי. וראה: ש' אברמסון, ה'קונטרסים' בספר 'הפלאה שבערכין' לרב ישעיה ברלין, סיני, כרך ק"י, תשנ"ב, עמ' יב. ודוק
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ב' מרץ 20, 2017 8:13 pm
על ידי בקרו טלה
ייש"כ לבעל הנס
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ג' אפריל 25, 2017 4:55 pm
על ידי ושא_נס
בכ"י אוקספורד (זרעים - מיכל 490) דף 153-155 מצויה הקדמתו של ר"י ברלין לספר יש סדר למשנה, היא נדפסה בדפוס ווילנא? נדפסה בכלל? או שטרם שזפתה עין הדפוס.
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ד' אפריל 26, 2017 7:34 am
על ידי בקרו טלה
ושא_נס כתב:בכ"י אוקספורד (זרעים - מיכל 490) דף 153-155 מצויה הקדמתו של ר"י ברלין לספר יש סדר למשנה, היא נדפסה בדפוס ווילנא? נדפסה בכלל? או שטרם שזפתה עין הדפוס.
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ד' אפריל 26, 2017 9:06 am
על ידי בן ציון46
ושא_נס כתב:אעתיק מרשימה ישנה מאוד שלי (לפני 12 שנים) מקוה שאין שיבושים
בהיותי תוהה ומחפש אחר הש"ס עצמו עם הגהות ר' ישעיה ברלין בכ"י, מצאתי לו קובץ בכ"י אוטוגרף (סנקט פטרבורג, האקדמיה הרוסית - המכון ללימודים מזרחיים 490, מתכ"י 69309) אשר חלקו הראשון הוא מפתחות לספרו יש סדר למשנה (בכותרות הדפים: "מפתחות יסל"ם"). ספר יש סדר למשנה נדפס במשניות ווילנא תרמ"ז, רק על סדר זרעים וסדר מועד מכ"י אוקספורד (זרעים - מיכל 490, מתכ"י 22502; מועד - מיכל 489, מתכ"י 18402), ועל ארבעת הסדרים האחרים לא נדפס, ולא ידוע אם נשתמר. בקובץ זה של מפתחות ספר יש סדר למשנה, המפתחות הן אף על ארבעת הסדרים האחרונים, ומשם הוראה יוצאה כי ספר יש סדר למשנה הוא על ששה סדרים, ולפחות ניתן לידע מהן אודות מה נסובו הדברים. אגב אעיר כי חלקו השני של הקובץ הנזכר בכ"י ר' ישעיה ברלין נקרא "מראות הצובאות" על קונטריס "שטרי המאוחרין" (בכותרות הדפים: "מראות הצובאות על קונ' שה"מ"). קונטריס זה מסודר כסדר הבבלי. וראה: ש' אברמסון, ה'קונטרסים' בספר 'הפלאה שבערכין' לרב ישעיה ברלין, סיני, כרך ק"י, תשנ"ב, עמ' יב. ודוק
מענין שעל אף שלארבע הסדרים האחרונים לא נדפס, עדין המחבר עצמו בספרו ראשון לציון מציין עשרות (או יותר) פעמים "עיין יש לסדר למשנה".
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ד' דצמבר 01, 2021 11:58 pm
על ידי בסתר המדריגה
וראה בספרו שאילת שלום על השאילתות שציין לדבריו הנפלאים במס' כלים
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ה' יוני 06, 2024 6:17 pm
על ידי תלמוד_ישן
Re: יש סדר למשנה
פורסם: ה' יולי 25, 2024 6:26 pm
על ידי ושא_נס
נתקלתי בזה עתה, ר' ישעיה ברלין זצ"ל בהגהותיו כ"י לשאילתות עם שאילת שלום שלו מציין לדברי עצמו בספרו שטרי המאוחרין (סליחה על האיכות הירודה, זה מה שיש בידי כעת).
Re: יש סדר למשנה
פורסם: א' יולי 28, 2024 12:09 pm
על ידי י. אברהם
ושא_נס כתב:נתקלתי בזה עתה, ר' ישעיה ברלין זצ"ל בהגהותיו כ"י לשאילתות עם שאילת שלום שלו מציין לדברי עצמו בספרו שטרי המאוחרין (סליחה על האיכות הירודה, זה מה שיש בידי כעת).
העתקה:
שאילתא קמז
דמחייבין דבית ישראל לרחומי חד על חבריה שנ' כי יהי' בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך, והיכא דבר אוזפיה הוא חייב לאוזפיה דכתיב כי פתח תפתח את ידך לו.
נ"ב
קרא פתח תפתח אינו ענין להלות לעני אלא ליתן לו צדקה וכן נדרש ב"מ לא: פתח אין לי אלא לעניי עירך לעניי עיר אחרת מניין ת"ל פתח תפתח מכל מקום, וכן כל גדולי ראשוני' מחשבי מצות וכן בס' המצות להרמב"ם סי' קצ"ה ובס' החינוך סי' תמ"ט כתבו מצות צדקה מדכתיב פתח תפתח וכ"כ הרמב"ם פ"ג מהל' מתנת עני' מצות עשה ליתן צדקה לעניי ישראל וכו' שנא' פתח תפתח את ידך לו. ברם עיקר כוונת גאון אסיפ' דקרא סמיך ובעבט תעביטנו ות"א ואוזפא תיזפניה (ואולי סיפ' דקרא חסר כאן ע"י שגגת דפוס).
ודע בשבועות כה. קאמר מאי אתן אילימ' צדקה לעני מושבע ועומד מהר סיני הוא שנא' נתן תתן לו וכו', וכתבתי בקונ' שטרי המאוחרין דאיכא למידק טובא דלא מייתי שנא' פתח תפתח שהוא מוקדם ומורה לצדקה כמבואר ברמב"ם ובחינוך הנ"ל, וכתבתי ישוב נכון עפ"י האמור בב"מ לא: נתון תתן אין לי אלא מתנה מרובה מתנה מועטת (אם אי אפשר לך ליתן מתנ' מרוב', רש"י) מניין ת"ל נתון תתן מכל מקום, והשתא לא מצי לפרוך מקרא המוקדם בלחוד דה"א דמתני' שבשעה שאתן לאיש פלוני איירי במתנה מועט שאין יכולת בידו ליתן מתנה מרובה וקרא דפתח תפתח ה"א דמיירי דוקא במתנה מרוב' לפיכך מביא קרא המאוחר דכתיב נתון תתן דדרשינן מיני' אפי' במתנה מועטת מושבע ועומד (וגם בעני של עיר אחרת ליכ' לאוקומי' מתני' שהרי מקרא המוקדם דכתיב פתוח תפתח דרשינן עניי עיר אחרת כמו עניי עירו כמבואר בב"מ שם).
Re: יש סדר למשנה
פורסם: א' ספטמבר 22, 2024 5:48 pm
על ידי טור תלגא
בסתר המדריגה כתב:וראה בספרו שאילת שלום על השאילתות שציין לדבריו הנפלאים במס' כלים
וכמו כן מציין לדבריו למסכת כלים ביש סדר למשנה שלהי חגיגה
- יש סדר למשנה חגיגה.png (160.24 KiB) נצפה 190 פעמים