עמוד 1 מתוך 1
מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 12:24 am
על ידי אורח
בסיפורים אנו קוראים על הרבנים בעיירות שהבית שלהם היה הפקר, והדלת היתה נעה על צירה בכל שעות היום והלילה, אני לא מדבר דוקא על ר' חיים בריסקר שהקבצנים היו ישנים על המיטה שלו ושל ילדיו, אלא בכלל. מי שיש לו שאלה בין בעוף בבין בגמרא בא לרב, ומקבל תשובה. אבל זה רק בסיפורים, בפועל המצב היום שכל רב שמכבד את עצמו, יש לו רבע שעה בבוקר, עשר דקות בצהרים, ועוד משהו כזה באישון ליל. וגם אז רבים מהם עונים בקוצר רוח, היה אחד זצ"ל שהיה טורק את הטלפון בסוף התשובה. כמדומני שיש בחז"ל דברים קשים על התנהגות כזו. ובכל מקרה מדובר בהתנהגות מקוממת ומרגיזה מאין כמוה. האם מדובר בתופעה חדשה? האם יש סיכוי לשנות אותה?
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 12:31 am
על ידי עשוי לנחת
אורח כתב:בסיפורים אנו קוראים על הרבנים העיירות שהבית שלהם היה הפקר, והדלת היתה נעה על צירה בכל שעות היום והלליה, אני לא מדבר דוקא על ר' חיים בריסקר שהקבצנים היו ישנים על המיטה שלו ושל ילדיו, אלא בכלל. מי שיש לו שאלה בין בעוף בבין בגמרא בא לרב, ומקבל תשובה. אבל זה רק בסיפורים, בפועל המצב היום שכל רב שמכבד את עצמו, יש לו רבע שעה בבוקר, עשר דקות בצהרים, ועוד משהו כזה באישון ליל. וגם אז רבים מהם עונים בקוצר רוח, היה אחד זצ"ל שהיה טורק את הטלפון בסוף התשובה. כמדומני שיש בחז"ל דברים קשים על התנהגות כזו. ובכל מקרה מדובר בהתנהגות מקוממת ומרגיזה מאין כמוה. האם מדובר בתופעה חדשה? האם יש סיכוי לשנות אותה?
קודם כל תביעה מוזרה, על סמך מה אתה תובע מהרבנים היום כזה דבר.
מלבד זאת, ודאי שיש היום ירידת הדורות, מצד אחד הרבנים לא יכולים להיות פנויים לכולם 24 שעות ולהשאר תפוסים במוחם בלימוד כמו שיכלו גדולי עולם של פעם כמו הגרח"ס או הגרח"ע כנודע.
ומאידך, גם רמת הציבור ירדה מאוד, היום מטרידים על כל שאלה קטנונית, ועם ריבוי כ"כ גדול של אנשים באיזור של כל רב, הדבר לא נותן מנוחה, ומשא"כ בעבר שבעיירה קטנה של כמה עשרות או מאות אנשים שלא היו מנדנדים לרבנים על כל פיפס, ודאי שהדבר התאפשר בהחלט.
ושאלה קטנה מהצד... היכן כבודו רואה את עצמו מפקיר עצמו עבור אחרים לכה"פ בעניינים שגם לו יש למכור...?
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 12:35 am
על ידי ארי שבחבורה
אורח כתב:בסיפורים אנו קוראים על הרבנים העיירות שהבית שלהם היה הפקר, והדלת היתה נעה על צירה בכל שעות היום והלליה, אני לא מדבר דוקא על ר' חיים בריסקר שהקבצנים היו ישנים על המיטה שלו ושל ילדיו, אלא בכלל. מי שיש לו שאלה בין בעוף בבין בגמרא בא לרב, ומקבל תשובה. אבל זה רק בסיפורים, בפועל המצב היום שכל רב שמכבד את עצמו, יש לו רבע שעה בבוקר, עשר דקות בצהרים, ועוד משהו כזה באישון ליל. וגם אז רבים מהם עונים בקוצר רוח, היה אחד זצ"ל שהיה טורק את הטלפון בסוף התשובה. כמדומני שיש בחז"ל דברים קשים על התנהגות כזו. ובכל מקרה מדובר בהתנהגות מקוממת ומרגיזה מאין כמוה. האם מדובר בתופעה חדשה? האם יש סיכוי לשנות אותה?
למה להכליל?
הרבנים שאני מכיר זמינים כל היום ובמקרים של שאלות דחופות גם בשעות הקטנות של הלילה ותמיד נותנים הרגשה טובה, ואני סמוך ובטוח שכאלו יש עוד רבים.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 1:27 am
על ידי אוהב אוצר
מה יעזור הנידון פה???
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 2:17 am
על ידי גילוי
א' רבני הערים היו מתפרנסים מבני העיר, וגם בהרבה מקומות לא היה את מי לשאול מלבד רב העיירה,
ב' כמובן שטריקת טלפון וקוצר רוח וכד' אינה הדרך הראויה, אבל מכאן ועד לדרוש הפקרות מוחלטת הדרך רחוקה
ג' אין שום הצדקה להטיל על הרב לענות בכל שעות היום, ולתת לשואל את הבחירה מתי נח לו לשאול, אלא להיפך השואל צריך להתאים את עצמו לשעות שנח לרב.
ד' רבים הרבנים שאינם נמצאים בכל שעות היום בביתם וכד' וכדי שלא להטריח על השואל לבוא לחינם, ראוי לקבוע זמן מוגבל ומוגד.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 2:50 am
על ידי מאיר סובל
ההבדל העיקרי הוא מש"י ר' גילוי באות א'.
פעם זה היה תפקיד, שררה ועבדות כאחד. והיה שיעבוד לציבור.
מי מכתיר היום? מישהו משלם שכר למו"ץ שאתה שואל? הציבור?
זה תפקיד כפוי טובה לגמרי, בהתנדבות, ואף אחד לא חייב לענות, ובוודאי לא באורך רוח.
זו התופעה, והבזיון זה הציבור שמשתמש ברבניו ומורי ההוראה שלו כמי שחייבים לו משהו בחינם, ועוד יש להם טענות.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 3:32 am
על ידי מאירי
לתומי סברתי תמיד שאין כאן זמן מכווץ כלל, אלא רשמית מקציבים זמן מסויים כדי לרכז את הציבור כמה שיותר (כיום 10 דקות מתורגם אוטומטי לחצי שעה לפחות, זה השפה, מה לעשות) והיות ויש לפעמים שאף אחד לא בא, או בודדים ממש, ולפעמים יש יותר, כך שאי אפשר לקבוע זמן מרווח, ומה שקורה למעשה שהדלת לא נסגרת על אף אחד והרב יכול לשבת שעה ויותר למרות שהזמן היה מלכתחילה כרבע שעה
האם זה כ"כ גרוע? הגע עצמך בימים שדליל מאד, הרב גמר לענות ב10 דקות ראשונות, האם לשוא ימתין שמא בדקה ה59 יתנדב מישהו להגיע?
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 6:51 am
על ידי אדג
כנראה שתלוי במי מדובר. אני מכיר רבנים הזמינים 24 שעות ממש, ואחרים הזמינים שעות רבות ועונים בנועם ובאריכות.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 10:27 am
על ידי ארזי ביתר
גם אני מכיר מספר רבנים שעונים בכל שעות היממה. כשאני אומר בכל, אני מתכוון ל-24 שעות, לא דקה פחות.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 1:45 pm
על ידי שפה ברורה
לאחר כל המעשיות, לדעתי הרבנים שבארץ ישראל מוסרים עצמם אל הציבור פי כמה מרבני חוץ לארץ, לפני כמה שנים הייתי בירושלים עם אחד מחבירי להבחן על איזה מקצוע, וכל הרבנים החל מגאב"ד עדה החרדית, וגם הגר"מ בראנסדורפער, ובנו ר' משה, ועוד כמה וכמה רבנים, כולם קבלו אותי בפנים יפות ונתנו לי מזמנם היקר, ולעומת זה בחוץ לארץ, כל אחד דחה אותי בתירוץ אחר, זה אין לו פנאי, וזה איני בוחן רק על כל יורה דעה ביחד וכו' וכו'
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 2:10 pm
על ידי מנוחה ושמחה
אוהב אוצר כתב:מה יעזור הנידון פה???
תודה לכל המגיבים!
אבל לשאלה המצוטטת אף אחד לא הגיב.
לא כל בעיה צריכה לעלות על השולחן הזה.
מהמעלה אשכול כזה נדרשת מעט מחשבה! מה יענו לו:
יענו לו שהוא צודק ויוסיפו להכפיש רבנים? [כבוד התורה בהתגלמותו]
יענו לו שהוא לא צודק ורוב הרבנים לא כאלה, ויהיה אי מי שיתווכח ויאמר 'הרבנים של היום!!!' וכו' וגו', ואז אולי הוא אפילו יגלה לנו את שם הרב [לה"ר או מציא ש"ר] ויתחיל ויכוח כמה הוא צדיק?
אז נחזור לשאלה הקשה של הרב אוהב אוצר:
מה יעזור הנידון פה?
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 2:18 pm
על ידי מאירי
מנוחה ושמחה כתב:אוהב אוצר כתב:מה יעזור הנידון פה???
תודה לכל המגיבים!
אבל לשאלה המצוטטת אף אחד לא הגיב.
לא כל בעיה צריכה לעלות על השולחן הזה.
מהמעלה אשכול כזה נדרשת מעט מחשבה! מה יענו לו:
יענו לו שהוא צודק ויוסיפו להכפיש רבנים? [כבוד התורה בהתגלמותו]
יענו לו שהוא לא צודק ורוב הרבנים לא כאלה, ויהיה אי מי שיתווכח ויאמר 'הרבנים של היום!!!' וכו' וגו', ואז אולי הוא אפילו יגלה לנו את שם הרב [לה"ר או מציא ש"ר] ויתחיל ויכוח כמה הוא צדיק?
אז נחזור לשאלה הקשה של הרב אוהב אוצר:
מה יעזור הנידון פה?
אל תחדד את השאלה כדי לא להגיע למטרה השלילית שהצגת, בסה"כ נשאלה שאלת תם, ולדעתי התשובה המספקת כבר נכתבה, ולמה להתפלפל.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 2:48 pm
על ידי אוצר החכמה
דווקא עזר שהתברר לאורח שלא כצעקתה, ואם יש העושים כן מאיזה סיבה, יש אחרים שזמנם מאפשר להם ועונים בספ"י.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 4:33 pm
על ידי אורח
תודה רבה לכל המגיבים.
אין פה אף אחד ששותף לתסכול שלי?
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 5:52 pm
על ידי מאן דהו
אורח כתב:תודה רבה לכל המגיבים.
אין פה אף אחד ששותף לתסכול שלי?
בנוסף למה שכתבו לעיל, יתכן להוסיף, שכהיום יש יותר ויותר מוצי"ם למיניהם וא"כ כשכל אחד תורם מספר דקות ביום סה"כ מצטרף לחשבון גדול וגם למי שמשייך עצמו לחוג מסויים יכול למצוא בחלק נכבד מהיום אפשרות למו"צ 'כלבבו' בבית הוראה, ותוסיף לכך את הטלפונים שזה מוריד באחוזים גבוהים את הצורך לבוא לבית הוראה כשהשאלה אינה נצרכת לכך, ו'מפתח העיר' מלא ברבנים... ובנוסף לכך יש לכל בית הוראה קו טלפוני משלו, וכהיום יש "תחרות גדולה בענף" (יש לבי"ד חניכי, ויש להגרנ"ק, ויש גם לחסידים משהו וכו'), וניתן לקבל מענה טלפוני 24 שעות! עד סמוך לכניסת שבת ויו"ט (לא ניסיתי בשעות הקטנות של טרום עלות השחר, אבל כך בפרסומים), וא"כ כל זה מגמד את "תסכולך" ומדיר ממנו "שותפים"...
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 8:45 pm
על ידי איש יהודה
כמי שמכיר מקרוב את הדבר אני מוחה מחאה נמרצת, והסיבה העיקרית רוב רובם של הרבנים היום מקבלים משכורות רעב או כמעט שלא מקבלים כלום, מלפנים בישראל ידעו לכבד את הרבנים בשכר נאה, ואכן רוב גדולי ישראל שנזקקו ליטול לכס הרבנות היה לחיות את נפשם ואת זרעם, והיום בזמננו יש קהילות שהרבנים מקבלים משכורת של אברך כולל ותו לא, משכורת זעומה שא"א בכלל להתפרנס ממנה, ובנוסף לשעות הרבות על השאלות המצויות הרבנים עוסקים גם בשעות שהם לא יום ולא לילה בשלום בית, וליישב מריבות קטנונויות ועוד ועוד, וכי מה אתה רוצה שגם הרבנים יבטלו לגמרי את כל זמנם ויהיו עמי ארצות מוחלטים בעד כלום.
וכאן אני קורא קריאה קדושה לכל העסקנים אנא התאמצו יותר בשכר הרבנים, זהו כבוד התורה
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 8:57 pm
על ידי אדג
איש יהודה כתב:כמי שמכיר מקרוב את הדבר אני מוחה מחאה נמרצת, והסיבה העיקרית רוב רובם של הרבנים היום מקבלים משכורות רעב או כמעט שלא מקבלים כלום, מלפנים בישראל ידעו לכבד את הרבנים בשכר נאה, ואכן רוב גדולי ישראל שנזקקו ליטול לכס הרבנות היה לחיות את נפשם ואת זרעם, והיום בזמננו יש קהילות שהרבנים מקבלים משכורת של אברך כולל ותו לא, משכורת זעומה שא"א בכלל להתפרנס ממנה, ובנוסף לשעות הרבות על השאלות המצויות הרבנים עוסקים גם בשעות שהם לא יום ולא לילה בשלום בית, וליישב מריבות קטנונויות ועוד ועוד, וכי מה אתה רוצה שגם הרבנים יבטלו לגמרי את כל זמנם ויהיו עמי ארצות מוחלטים בעד כלום.
וכאן אני קורא קריאה קדושה לכל העסקנים אנא התאמצו יותר בשכר הרבנים, זהו כבוד התורה
כמובן שכל הנ"ל היפך דעת הנשר הגדול ודעימי', וכדעת שא"ר, רש"י, רשב"ץ ומרן בביתו ובשולחנו.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 9:49 pm
על ידי איש יהודה
כבר הכריע בשו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן רל - שבזה"ז כל המקפח שכר הרב הרי הוא גוזל וחומס.
אבל בזה"ז שמקבלים רב ועוקר דירתו ממקומו ובא לכאן וקוצבים לו שכירתו כמו שמשכירים פועל ואלי' הוא נושא נפשו ונפשו' ביתו ובתוך אותו הקצבה הוא שכרו מחופות וקידושין וגטין וכדומה א"כ פשוט שהבא בגבולו לא טוב עושה בעמיו וגרע מיורד לאומנות חברו שהאומנות הוא הפקר אלא שזה בא ויושב בצידו וכו' אבל לאחר ששכרוהו הקהל כפועל והביאוהו ממקומו לכאן והראו לו מקום לפרנסתו מגטין וקידושין א"כ הוא אינו נוטל פרס שלא כדין כלל אולי הקהלות פעלו און שהטילו פרנסת הרב על אלו היחידים אבל הוא אינו נוטל פרס מקידושין וגיטין כלל אלא שזה הוא שכרו על עיקור ישיבתו בכאן והראו לו מקום לגבות מבעלי חתנו' וכדומה ואין בושה כאן על נטילת פרס זה אם יטלנו בדרך כבוד וכל המקפחו גוזל וחומס לפע"ד וזה פשוט בעיני והיה זה שלום כנפשו היפה ונפש א"נ דש"ת.
לענ"ד <אינני יודע, אשמח אם מישהו יברר את זה> בכלל, אולי רב שאינו דן דיני תורה יותר קיל לקחת שכר לכו"ע.
Re: מורה הוראה בין 2.15 ל2.25 - לתולדות התופעה הבזויה
פורסם: א' יוני 23, 2013 9:50 pm
על ידי מאיר סובל
כל הנ"ל הוא כפי שנהגו כל קהילות ישראל, וכדי שלא יהיה שכר על ההוראה היו עושים פרנסה לרב ממקום אחר, פותחים עבורו חנות בלעדית שאסור לאחרים להשיג גבולו, או מביאים לו דורונות. והדברים מבוארים בפוסקים באיזה אופן כדאי לעשות ושמותר לכולי עלמא.
מצב כמו היום שההוראה היא התנדבות. בלי קהל שממנה, בלי הכתרה, בלי מחוייבות להורות ולא לקהל לשמוע בקול המורה, בלי שכר בטלה, סתם משהו שעושים בשעת הפנאי - כזה מצב הוא בזיון ממש.