בן ראובן כתב:הטעם פשוט, כי בגלל קוצר המלה "נון" (היחיד מבין אבות המרגלים ששמו בעל הברה אחת) אין צורך בטפחא ב"הושע".
כותב בדמע כתב:בן ראובן כתב:הטעם פשוט, כי בגלל קוצר המלה "נון" (היחיד מבין אבות המרגלים ששמו בעל הברה אחת) אין צורך בטפחא ב"הושע".
צודק. מה שכן קשה לי, למה נתאחר מנשה עד לאחר בנימין וזבולון, כשמה שנראה מן הסדר הוא; בני רחל ולאה ואח"כ בני השפחות?
יאיר כתב:כותב בדמע כתב:בן ראובן כתב:הטעם פשוט, כי בגלל קוצר המלה "נון" (היחיד מבין אבות המרגלים ששמו בעל הברה אחת) אין צורך בטפחא ב"הושע".
צודק. מה שכן קשה לי, למה נתאחר מנשה עד לאחר בנימין וזבולון, כשמה שנראה מן הסדר הוא; בני רחל ולאה ואח"כ בני השפחות?
מחילה, לא הבנתי שאלתך.
שמונת הראשונים הם בני רחל ולאה וארבעת האחרונים בני השפחות (והרי גם זבולון נתאחר אחרי אפרים ובנימין אם כוונתך לכך שהיה לו לכתוב קודם את כל בני לאה).
ופה יש מאמר בנושא סדר השבטים:
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/niv/sidram-2.htm
רשימה י"א עוסקת בסדר המרגלים, והיא, כאמור, תמוהה ביותר. יתכן שהנשיאים מסודרים כאן לאו דוקא לפי סדר שבטים כלשהו, אלא לפי קריטריונים אישיים ואחרים כמו גיל, חכמה או מנין, אך מפשוטו של מקרא אין לכך הוכחה. ברם, הערבוביה הבלתי מוסברת היא אולי טבעית ואופיינית דוקא לכל פרשת המרגלים שהרי ענין המרגלים החל כשכולם התקרבו אל משה ובקשו לשלוח מרגלים לתור את הארץ, כלשון הכתוב: "ותקרבון אלי כולכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו" (דברים א' כ"ב). התקרבות זו היתה ללא נימוס וסדר מקובל, כלשונו של רש"י: בערבוביה, ילדים דוחפים אח הזקנים וזקנים דוחפים את הראשים". שמא ניתן לראות באי-סדר זה ובערבוביה הכללית ששררה במפגש זה - הסבר לחוסר הסדר השורר ברשימה זו של המרגלים.
לייטנר כתב:והנצי"ב כתב שהסדר הוא לפי גדולתם של נציגי השבטים - "המרגלים".
בן ראובן כתב:הטעם פשוט, כי בגלל קוצר המלה "נון" (היחיד מבין אבות המרגלים ששמו בעל הברה אחת) אין צורך בטפחא ב"הושע".
"ועל פי דברינו הנ"ל תבין מה שהכניס את יששכר בין יהודה לאפרים, כי שם השליח של יששכר יגא"ל ב"ן יוס"ף , להורות כי גם בן יוסף יהיה הגואל כמו בן יהודה, על כן הסדר של הפסוק כזה, והבן."
במסתרים כתב:מספר ההברות במסעי גדול מבמרגלים.
באמונתו כתב:ראה המצורף כאן, הסבר שינוי הטעם במקרא זה:
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 563 אורחים