מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי גילוי » ד' מאי 22, 2013 10:55 pm

ברמב"ם מבואר דשיעור כט' תשצ"ג שבין מולד למולד אינו אלא ממוצע, ודבריו תמוהים דהא בגמ' איתא "לא פחות ולא יותר"

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 22, 2013 11:14 pm

היכן בדיוק?

לי ידוע שכתוב "אין חידושה של הלבנה פחות מ..."

כך נאמר במס' ר"ה ע"י רבן גמליאל שהיה מקובל לו מבית אבי אביו.


תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 22, 2013 11:54 pm

יאיר כתב:היכן בדיוק?

לי ידוע שכתוב "אין חידושה של הלבנה פחות מ..."

כך נאמר במס' ר"ה ע"י רבן גמליאל שהיה מקובל לו מבית אבי אביו.


ומה הרווחת? הרי כתוב לא פחות, וברמב"ם כותב שזה ממוצע ואפשר גם פחות. עכ"פ כבר עמדו רבים מאד על מדוכה זו, והמוחש לא יוכחש וכ"ט י"ב תשצ"ג היא השערה קרובה מאד לאמת, וזה כוונת הגמרא, לא פחות ולא יותר.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי דניאל » ה' מאי 23, 2013 12:10 am

תוכן כתב:והמוחש לא יוכחש וכ"ט י"ב תשצ"ג היא השערה קרובה מאד לאמת,

כוונתך המוחש לא יוכחש שזה ממוצע? (כי לענ"ד ככה זה).
אגב, לא "השערה" ולא "קרובה לאמת" - כך קיבלנו מסיני!!

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' מאי 23, 2013 12:14 am

לא כ"ט תשצ"ג אלא כ"ט י"ב תשצ"ג.
וזה מבואר בספרים ישנים מכבר, בכמה הדיוק, ובכמה לא, ולמה לא היה צורך לדייק יותר.

אגב, זה לא הרמב"ם. זו הגמרא דרבן גמליאל בפ"ב דראש השנה.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי יאיר » ה' מאי 23, 2013 1:07 am

מאיר סובל כתב:אגב, זה לא הרמב"ם. זו הגמרא דרבן גמליאל בפ"ב דראש השנה.

viewtopic.php?f=7&t=13567#p126690
viewtopic.php?f=7&t=13567#p126692

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי גילוי » ה' מאי 23, 2013 2:10 am

תוכן כתב:[
ומה הרווחת? הרי כתוב לא פחות, וברמב"ם כותב שזה ממוצע ואפשר גם פחות. עכ"פ כבר עמדו רבים מאד על מדוכה זו, והמוחש לא יוכחש וכ"ט י"ב תשצ"ג היא השערה קרובה מאד לאמת, וזה כוונת הגמרא, לא פחות ולא יותר.


א' מי עמד על מבוכה זו שדברי הרמב"ם סותרים לגמ'?
ב' התירוץ שכתבת במחכ"ת דחוק עד מאוד

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 23, 2013 10:01 am

לדברי הגמ' מדובר על "מינימום", בעוד לדברי הרמב"ם מדובר על "ממוצע".
המוחש מעיד כדברי הרמב"ם, וזו אולי הסיבה ששינה מדברי הגמ', וצע"ג.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי יאיר » ה' מאי 23, 2013 10:08 am

אין סתירה, שכן דברי הגמ' שם נאמרו בדוקא כך משום שר"ג הוכיח מכך שאין זו הלבנה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 23, 2013 10:22 am

יאיר כתב:אין סתירה, שכן דברי הגמ' שם נאמרו בדוקא כך משום שר"ג הוכיח מכך שאין זו הלבנה.

וודאי שזו סתירה, שאם זמן זה הוא רק "ממוצע", אין לר"ג שום הוכחה.
מחזור הלבנה שונה מחודש לחודש, "פעמים באה בארוכה ופעמים באה בקצרה" כדברי הגמ' (?). אורך המולד המדובר הוא רק ה"ממוצע", כשלוקחים את אורך שנת הלבנה ומחלקים אותה ל-12 כמניין החודשים.
אם אורך המולד הנזכר בגמ' הוא רק ה"ממוצע" כדברי הרמב"ם, אין לר"ג הוכחה לסתור את העדות שהמולד בא בקצרה ולא כממוצע.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי יאיר » ה' מאי 23, 2013 10:25 am

מאיפה המקור שהמוחשי כדברי הרמב"ם?

לי ידוע על עובדות מדעיות אחרות.

שני מחקרים גדולים בחו"ל מוכיחים במפורש כדברי הגמ'! (בהבדל של ]חות מאלפית השניה).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 23, 2013 10:33 am

יאיר כתב:מאיפה המקור שהמוחשי כדברי הרמב"ם?

לי ידוע על עובדות מדעיות אחרות.

שני מחקרים גדולים בחו"ל מוכיחים במפורש כדברי הגמ'! (בהבדל של ]חות מאלפית השניה).

אין אף מחקר המוכיח שזה הזמן המינימלי כגירסת הגמ', אלא כל כולם כדברי הרמב"ם שזה הזמן הממוצע.

להלן ציטוט מויקיפדיה:
החודש העברי מבוסס על מחזור שינוי מופע הירח, ממולד הירח, עבור במילואו, וכלה במולד הבא. האופן שבו נראה הירח לצופה מכדור הארץ תלוי במיקומו של הירח ביחס לשמש, במיקומו ביחס לכדור הארץ ובמיקום שניהם ביחס לשמש. משך הזמן בין מולד ירח אחד למשנהו נקרא "החודש הסינודי", ומשכו נובע הן מסיבוב הירח סביב כדור הארץ, והן מסיבוב כדור הארץ סביב השמש. משך החודש הסינודי אינו קבוע, ובזמננו אורכו הממוצע הוא 29.5305888531 ימים (29 ימים, 12 שעות, 44 דקות, ו-2.9 שניות בקירוב).
חודש סינודי מסוים עשוי להיות ארוך מהממוצע ב-7 שעות ו-12 דקות לכל היותר או קצר מהממוצע ב-6 שעות ורבע לכל היותר (אורכו בין 29.27 ימים ל-29.83 ימים), וזאת משום שמסלוליהם של כדור הארץ סביב השמש ושל הירח סביב כדור הארץ אינם מעגליים, אלא אליפטיים, ועל כן, בהתאם לחוקי קפלר, מהירות התנועה שלהם אינה קבועה. בטווח שנים גדול, האורך הממוצע של החודש הסינודי כשהוא נמדד ביממות ארציות מתקצר בשברירי שניות, היות שאורך יממה על פני כדור הארץ מתארך כתוצאה מפעולת כוחות הגאות והשפל. בזמן קביעת הלוח (שנת ד' קי"ט - 359 לספירה) היה החודש הסינודי הממוצע 29.5305934241163 (לפי חישוב התארכות הימים של כדור הארץ של יאן מיאוס).

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7% ... 7.A8.D7.99

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 23, 2013 12:04 pm

א. כפי שכתב יאיר בגמרא כתוב רק שלא פחות, ולא שלא יותר וזה גם הכרחי שזה לא יכול להיות מדוייק ממש כי ר"ג עצמו אמר שם שלפעמים בא בארוכה ולפעמים בקצרה.
ב. מה שכתב הרמב"ם שזה הממוצע זה הכרחי מכוח הקבלה של הלוח שלנו. כי הרי אנחנו מחשבים את הלוח על בסיס חשבון זה, ואם זהו הממוצע אין בעייה, כי גם ברבות השנים פחות או יותר המולד יהיה סמוך לר"ח. אבל אם זה המינימום ויש חדשים שזה יותר ואין חדשים שזה פחות, ברבות השנים יתרחק המולד האמיתי מר"ח בימים שלמים מה שאינו ע"פ דין וגם כולנו רואים שאינו כן.

ג. את הקושיה על דברי ר"ג אפשר אולי ליישב באופן כזה. כי ניחזי אנן ממתי התכוון ר"ג שצריך לעבור הזמן הזה, וודאי לא מהראייה בפועל בפעם הקודמת כי אולי ראו רק אחרי הרבה שעות מזמן המולד האמיתי (שהוא לפעמים ביום בא"י) רק הכוונה היא שהזמן הוא זמן מינימום מחשבון החודש שעבר, וכאן הקושיה היא שהרי לפעמים בא בקצרה וא"כ בין חשבון לחשבון של המולד האמיתי יכול להיות פחות מכט יב תשצג. ואפשר ליישב שר"ג באמת לא דיבר כאן על החשבון האמיתי אלא על הממוצע והיינו שמה שאמר להם הוא כלל הלכתי ולאו דווקא מציאותי והיינו שאם אנחנו מקדשים את החודש על בסיס ראיית לבנה שהיתה לפני שעבר כט יב תשצג מהאמצעי הקודם אי אפשר לקדש על פי זה את החודש וחייבים לעבר אותו. (אולי כלל זה שייך למערכת הכללים שבבסיס הלוח שלנו והיינו שהיה בין כללי הקבלה גם כללים ביחס למולד האמצעי)


כמדומני שגם אצלנו לא קורה שהמולד האמצעי הוא אחרי יום א בחודש, אבל אפילו אם זה יכול לקרות לעתים נדירות אין קושיה כי הכלל הזה יכול להיות דווקא כשמקדשים ע"פ הראייה או שהלל שתיקן את הלוח ראה שכאן יש צורך וחל בכל אופן מדין אתם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 23, 2013 6:30 pm

למיטב זכרוני יש מאמר על כך בכתב העת יודעי בינה (איני יודע אם נמצא באוצר)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 23, 2013 6:35 pm

לא מצאתי באוצר אולי תכתוב לנו תמצית תירוצו על הקושיה

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי לחם_יומם » ו' מאי 24, 2013 1:27 pm

אולי הפשט הוא כך:
כ"ט י"ב תשצ"ג הוא בעצם הממוצע, פעמים בא בארוכה והמולד מאוחר יותר, פעמים בא בקצרה והמולד מוקדם יותר.
אבל קבלה ביד ר"ג, קבלה הלכתית, שלא לקדש החודש בתוך כ"ט י"ב תשצ"ג, כדי שלא יהיה מילי דתמיהה בעיני האנשים, גם אם מצד המציאות ניתן לקדש את החודש.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' מאי 24, 2013 3:50 pm

אם נדייק בלשונו של ר"ג "כך מקובלני מבית אבי אבא אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים" (ר"ה כה ע"א). אין הוא אומר 'אין מקדשין החודש' אלא "אין חדושה של לבנה", דהיינו הוא מדבר לכאורה על המציאות ולא על גדר הלכתי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מאי 24, 2013 6:15 pm

אבל כפי שהסברתי למעלה הסבר כזה בדברי ר"ג יסתור את קבלתינו ואת הלוח המצוי בידינו. ועדיין אפשר לדחוק את הלשון שהכוונה היא אין חישוב חידושה שמתיר לנו לקדש את החודש פחות מכך וכך כלומר אין אנו דנים את הלבנה כראויה להיראות וכפי שהסברתי או כפי שהסביר לחם יומם שהסברינו דומים הם.

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי לחם_יומם » א' מאי 26, 2013 1:21 am

איש-אחד כתב:אם נדייק בלשונו של ר"ג "כך מקובלני מבית אבי אבא אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים" (ר"ה כה ע"א). אין הוא אומר 'אין מקדשין החודש' אלא "אין חדושה של לבנה", דהיינו הוא מדבר לכאורה על המציאות ולא על גדר הלכתי.


בספר העבור לראב"ח הנשיא (מאמר שני שער שני) מעתיק דברי הגמרא: אמר להן רבן גמליאל כך אני מקובל מבית אבי אבא שאין חדשה של לבנה פחותה מכ"ט יום ומחצה ושתי ידות שעה וע"ג חלקים.

ויהיה איך שיהיה הנוסח, לענ"ד אפשר לפרש בהיות וזהו הממוצע של חודש ע"כ גם אין מקדשין אותה בפחות מכן, והבוחר יבחר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 26, 2013 9:57 am

אוצר החכמה כתב:לא מצאתי באוצר אולי תכתוב לנו תמצית תירוצו על הקושיה


לצערי, אני לא מספיק מבין בסוגיא בשביל לתמצת את דבריו- אבל נזכרתי שהיה על זה גם מאמר בתחומין לפני שנים רבות- ואותו אנסה לאתר בעז"ה

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' מאי 26, 2013 10:42 am

לחם_יומם כתב:
איש-אחד כתב:אם נדייק בלשונו של ר"ג "כך מקובלני מבית אבי אבא אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים" (ר"ה כה ע"א). אין הוא אומר 'אין מקדשין החודש' אלא "אין חדושה של לבנה", דהיינו הוא מדבר לכאורה על המציאות ולא על גדר הלכתי.


בספר העבור לראב"ח הנשיא (מאמר שני שער שני) מעתיק דברי הגמרא: אמר להן רבן גמליאל כך אני מקובל מבית אבי אבא שאין חדשה של לבנה פחותה מכ"ט יום ומחצה ושתי ידות שעה וע"ג חלקים.

ויהיה איך שיהיה הנוסח, לענ"ד אפשר לפרש בהיות וזהו הממוצע של חודש ע"כ גם אין מקדשין אותה בפחות מכן, והבוחר יבחר.

לא ניתן לפרש כך לענ"ד, שכן בכך נוצרת סטייה גדולה תוך מספר חודשים. שכן אם אין מקדשים פחות מהאורך הממוצע של חודש ירחי, א"כ כיוון שישנם גם חודשים ארוכים יותר נוצר פער אם לא מקזזים את הזמנים שמתחת לממוצע.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כט' תשצ"ג לא פחות ולא יותר, האמנם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 26, 2013 11:08 am

אתה צודק ולכן אני הסברתי שלא מקדשים בפחות ממרחק ממוצע מן הממוצע הקודם ואם שומרים על כלל כזה אין בעייה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים