בקשת מקורות חסרים בספר פרי יצחק
פורסם: ו' נובמבר 02, 2012 12:18 pm
שקוד אני כעת על ההדרת שו"ת פרי יצחק להגר"י בלאזער זצוק"ל [ע"י מכון ידוע] אך חסרים לי כמה וכמה מקורות שציין הגהמ"ח ולא ידעתי היכן אמצאם.
ואחר החיפוש והביקוש בכל אופני החיפוש המצויים בימינו, אשר העלו חרס, אמרתי אחלה נא פני רבני הפורום שליט"א אשר כבר הוכיחו רב חילם במציאת מקורות עלומים, שיהיו בעזרי לתועלת הכלל ולמען בירור מקחו של צדיק.
חלק א'
1. סי' ד' עמ' י' ע"א ד"ה והנה - הביא תשו' הרדב"ז בח"ג סי' תק"נ שהביא ד' הרמב"ם גבי איסור הנחת תפילין בשוי"ט ונסתפק בטעמו של דבר – אין תשובה כזאת ברידב"ז, ואף בשאר תשו' לא הביא הרדב"ז דברים אלו.
2. סוף סי' ט"ו עמ' כ"ד ע"ב ד"ה ונראה לה"ר - הביא כמ"פ בשם 'ספר נייר' בטעם הדבר דאגוז של ערלה מותר - בס' הנייר לא' מהראשונים אינו מופיע.
3. סי' כ"ב עמ' ל"ב ע"ב ד"ה ע"ד - הביא בשם 'הגאון בעל ג"מ בהל' שחיטה' – לא ידעתי מיהו הגאון הנזכר.
4. סי' כ"ו עמ' ל"ח ע"ב ד"ה אך בל"ז - בד"ה שלפניו הביא קו' השאג"א ע"ד רש"י במגילה ד"ג ודחה דבריו, ובסוף דבריו כ' דלעיקר הקושיא ע"ד רש"י יעוי' בפי' הרא"ם על הסמ"ג - ולא מצאתי שם מאום.
5. שם עמ' מ' ע"א ד"ה אך הנה - הביא בשם ספר מ"ש - לא ידעתי מיהו.
6. סי' כ"ט עמ' נ"א ע"ב ד"ה כתר"ה - הביא בשם שו"ת קהלת יעקב סי' ב' להקשות ע"ד הרמ"א דס"ל דמלו תוך ח' וביום יצא – לא מצאתי שו"ת הנ"ל [זה אינו לאלגזי]
7. סי' נ"א עמ' פ"ז ע"א ד"ה ונראה לישב - הביא קו' בשם ביאור הגר"א ע"ד הירושלמי דמשמע דאף בדברים יש משום מידת חסידות שלא לחזור בו – לא מצאתי בביאה"ג ענין כזה.
8. סי' נ"ב עמ' פ"ח ע"ב ד"ה והנה הב"י - הביא קו' ספר 'דובר מישרים לחכם ספרדי בשם מהר"י הלוי' שהק' במקור ד' הרמב"ם דאף זקן ואינו לפ"כ מחזיר לפנים משוה"ד - לא אדע מהו.
9. סי' נ"ח עמ' ק"ב ע"א ד"ה ומ"ש כת"ר לישב - הביא דבהזק שא"נ חייב לצאת יד"ש אף בלא קנסא דרבנן כמ"ש הראב"ד - לא ידעתי איה ימצא ראב"ד זה.
חלק ב'
1. סי' ט' עמ' ט"ז ע"א ד"ה ובשו"ת בנין עולם - הביא שי' הראשונים דס"ל דתוס' שבת מדאורייתא, וציין בכללם שכן דעת הסמ"ק והרי"ו וס' יראים וראב"ן – ובכולם לא מצאתי מקורם ברוך.
2. שם עמ' י"ז ע"א ד"ה אולם - הביא ד' הבה"ג דהד"נ הוא קבל"ש וכל מי שמתפלל בע"ש בע"כ מתחילה מדליק את הנר "וכמ"ש התוס'" – לא ידעתי לאיזה תוס' כוונתו.
3. סי' י"ג עמ' כ' ע"ב בראש העמוד - לענין אם בי"ד מצווין להפריש במקום שההפרה מדרבנן ל"מ לבטל את הנדר מדאו', הביא "וכיו"ב עי' בישוע"י סי' שכ"ט" – לא מצאתי שם זכר לדברים אלו.
4. סי' י"ז עמ' כ"ה ע"ב ד"ה ולכאורה - הביא דלמאן דס"ל ח"ש מותר מה"ת גם אינו יוצא יד"ח בח"ש " ועיין בתוס' פסחים ל"ח" – לא ידעתי למה ירמזון דבריו.
5. סי' כ"ז עמ' ל"ב ע"ב ד"ה ואחר - הביא "והנה ליתן מעות מעשר לבני עניים ללמדם תורה פשיטא דזהו עיקר המצוה ואין צדקה גדולה מזו כמ"ש המהרי"ק, ועי' בכנה"ג סי' רמ"ט, ע"ש". – לא מצאתי זכר לזה לא במהרי"ק ולא בכנה"ג.
6. סי' ל"ב עמ' ל"ט ע"א ד"ה ע"ד שאלתו - הביא דנפס' בעת הכתיבה פסול מדאורייתא "כדמשמע בהגמ"י בפ"ב מהל' תפילין" - לא מצאתי בהגמ"י רמז לזה.
7. סי' מ"ו עמ' נ"ד ע"א ד"ה ונראה - הביא דמה ששטר אינו קונה במקום שקונה כסף משום דלא סמכא דעתיה, "והביאו בס' האחרונים עיין בס' א"ב" – לא ידעתי מיהו ס' א"ב, יתכן והוא ס' אמרי בינה, אך מקושי החיפוש בס' הנ"ל לא מצאתי ענין זה שם.
אשמח מאוד לקבל כל בדל מידע על הנושאים הללו, וזכות הרבים תלוי בכם.
ואחר החיפוש והביקוש בכל אופני החיפוש המצויים בימינו, אשר העלו חרס, אמרתי אחלה נא פני רבני הפורום שליט"א אשר כבר הוכיחו רב חילם במציאת מקורות עלומים, שיהיו בעזרי לתועלת הכלל ולמען בירור מקחו של צדיק.
חלק א'
1. סי' ד' עמ' י' ע"א ד"ה והנה - הביא תשו' הרדב"ז בח"ג סי' תק"נ שהביא ד' הרמב"ם גבי איסור הנחת תפילין בשוי"ט ונסתפק בטעמו של דבר – אין תשובה כזאת ברידב"ז, ואף בשאר תשו' לא הביא הרדב"ז דברים אלו.
2. סוף סי' ט"ו עמ' כ"ד ע"ב ד"ה ונראה לה"ר - הביא כמ"פ בשם 'ספר נייר' בטעם הדבר דאגוז של ערלה מותר - בס' הנייר לא' מהראשונים אינו מופיע.
3. סי' כ"ב עמ' ל"ב ע"ב ד"ה ע"ד - הביא בשם 'הגאון בעל ג"מ בהל' שחיטה' – לא ידעתי מיהו הגאון הנזכר.
4. סי' כ"ו עמ' ל"ח ע"ב ד"ה אך בל"ז - בד"ה שלפניו הביא קו' השאג"א ע"ד רש"י במגילה ד"ג ודחה דבריו, ובסוף דבריו כ' דלעיקר הקושיא ע"ד רש"י יעוי' בפי' הרא"ם על הסמ"ג - ולא מצאתי שם מאום.
5. שם עמ' מ' ע"א ד"ה אך הנה - הביא בשם ספר מ"ש - לא ידעתי מיהו.
6. סי' כ"ט עמ' נ"א ע"ב ד"ה כתר"ה - הביא בשם שו"ת קהלת יעקב סי' ב' להקשות ע"ד הרמ"א דס"ל דמלו תוך ח' וביום יצא – לא מצאתי שו"ת הנ"ל [זה אינו לאלגזי]
7. סי' נ"א עמ' פ"ז ע"א ד"ה ונראה לישב - הביא קו' בשם ביאור הגר"א ע"ד הירושלמי דמשמע דאף בדברים יש משום מידת חסידות שלא לחזור בו – לא מצאתי בביאה"ג ענין כזה.
8. סי' נ"ב עמ' פ"ח ע"ב ד"ה והנה הב"י - הביא קו' ספר 'דובר מישרים לחכם ספרדי בשם מהר"י הלוי' שהק' במקור ד' הרמב"ם דאף זקן ואינו לפ"כ מחזיר לפנים משוה"ד - לא אדע מהו.
9. סי' נ"ח עמ' ק"ב ע"א ד"ה ומ"ש כת"ר לישב - הביא דבהזק שא"נ חייב לצאת יד"ש אף בלא קנסא דרבנן כמ"ש הראב"ד - לא ידעתי איה ימצא ראב"ד זה.
חלק ב'
1. סי' ט' עמ' ט"ז ע"א ד"ה ובשו"ת בנין עולם - הביא שי' הראשונים דס"ל דתוס' שבת מדאורייתא, וציין בכללם שכן דעת הסמ"ק והרי"ו וס' יראים וראב"ן – ובכולם לא מצאתי מקורם ברוך.
2. שם עמ' י"ז ע"א ד"ה אולם - הביא ד' הבה"ג דהד"נ הוא קבל"ש וכל מי שמתפלל בע"ש בע"כ מתחילה מדליק את הנר "וכמ"ש התוס'" – לא ידעתי לאיזה תוס' כוונתו.
3. סי' י"ג עמ' כ' ע"ב בראש העמוד - לענין אם בי"ד מצווין להפריש במקום שההפרה מדרבנן ל"מ לבטל את הנדר מדאו', הביא "וכיו"ב עי' בישוע"י סי' שכ"ט" – לא מצאתי שם זכר לדברים אלו.
4. סי' י"ז עמ' כ"ה ע"ב ד"ה ולכאורה - הביא דלמאן דס"ל ח"ש מותר מה"ת גם אינו יוצא יד"ח בח"ש " ועיין בתוס' פסחים ל"ח" – לא ידעתי למה ירמזון דבריו.
5. סי' כ"ז עמ' ל"ב ע"ב ד"ה ואחר - הביא "והנה ליתן מעות מעשר לבני עניים ללמדם תורה פשיטא דזהו עיקר המצוה ואין צדקה גדולה מזו כמ"ש המהרי"ק, ועי' בכנה"ג סי' רמ"ט, ע"ש". – לא מצאתי זכר לזה לא במהרי"ק ולא בכנה"ג.
6. סי' ל"ב עמ' ל"ט ע"א ד"ה ע"ד שאלתו - הביא דנפס' בעת הכתיבה פסול מדאורייתא "כדמשמע בהגמ"י בפ"ב מהל' תפילין" - לא מצאתי בהגמ"י רמז לזה.
7. סי' מ"ו עמ' נ"ד ע"א ד"ה ונראה - הביא דמה ששטר אינו קונה במקום שקונה כסף משום דלא סמכא דעתיה, "והביאו בס' האחרונים עיין בס' א"ב" – לא ידעתי מיהו ס' א"ב, יתכן והוא ס' אמרי בינה, אך מקושי החיפוש בס' הנ"ל לא מצאתי ענין זה שם.
אשמח מאוד לקבל כל בדל מידע על הנושאים הללו, וזכות הרבים תלוי בכם.