מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לולב ערבות פרחים ולחמניה - בהקפות שניות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

לולב ערבות פרחים ולחמניה - בהקפות שניות

הודעהעל ידי הפלא ופלא » א' אוקטובר 14, 2012 12:17 am

ראיתי באתר מסויים תמונה זו, משעת הקפות שניות בחצר פרימישלאן
היודע מאן דהו מה הפשט? [ומה המקור?...]
קבצים מצורפים
untitled.png
untitled.png (609.89 KiB) נצפה 2902 פעמים

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לולב ערבות פרחים ולחמניה - בהקפות שניות

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 14, 2012 12:20 am

ה'פרחים' אינם אלא ענפי הדס.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: לולב ערבות פרחים ולחמניה - בהקפות שניות

הודעהעל ידי תוכן » א' אוקטובר 14, 2012 12:35 am

אולי כדי שלא יעברו בבל תוסיף, דקיי"ל ד' מינים מעכבים זו את זו.

הדעה והדבור
הודעות: 233
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2012 1:29 am

Re: לולב ערבות פרחים ולחמניה - בהקפות שניות

הודעהעל ידי הדעה והדבור » א' אוקטובר 14, 2012 9:10 am

במנהגי ישראל מצאנו שיש שנהגו לצרף להקפות מלבד ס"ת עוד חפצים:

א. יש מקצת קהילות שנהגו להביא בשמים וכדו' להקפות.
ברם, הפוסקים אסרו זאת. רב נטרונאי גאון כתב על כך: "וששאלתם, נהגו בני מקומינו ביום תשעי ספק שמיני לחג להביא מוגמראות לבית הכנסת לעשן לפני הס"ת, אי דבר זה מותר או אסור. כך ראינו שאסור, לפני שכל יו"ט ב' הוא יו"ט לכל דבר כראשון אעפ"י שהיה ספק אין בו קולא אלא לעניין מה שמסעסקין בו בלבד אבל בכל גבר אין שינוי". אולם ראה בכמה פוסקים שהתירו זאת.
ואולי זהו מקורו של גלגול מנהג זה שהבאת שמביאים "לולב ערבות ופרחים".

ב. בקהילות רבות נהוג היה שההקפות יתבצעו שהם מלוות באבוקות של אור (וראה בספר "מועדים לשמחה - אלול תשרי" עמ' תקיג למקורם של כמה וכמה קהילות - ספר מומלץ).
טעם למנהג זה כתב בספר המטעמים (סימן קמב) שהוא על מה שנאמר (ישעיה כ"ד ט"ו) באורים כבדו ה', וזהו לחיבוב תורה. עוד הוסיפו שגם מטעם מה שנאמר (משלי ו' כ"ג) כי נר מצווה ותורה אור.
אולם הרבה מהפוסקים אסרו מנהג זה (ראה: "חיים וחסד" בסופו וראה גם ב"שי חמד" בנוגע לקטנים, ועיין עוד) ואולי כתחליף נהגו בהבאת "לולב ערבות פרחים".

ואולי מקהילות אלו השתלשל המנהג להביא "לולב ערבות ופרחים".

וואס
הודעות: 150
הצטרף: א' אפריל 29, 2012 6:46 pm

Re: לולב ערבות פרחים ולחמניה - בהקפות שניות

הודעהעל ידי וואס » ב' אוקטובר 15, 2012 7:20 pm

ידוע בהיכלי הישיבות שרוקדים לאו-דווקא עם ספרי תורה אלא גם עם למשל גמרות סלויטא או למשל ספרי קצות
ואלו שיש להם עבודת ה' באכילה, רוקדים עם לחמניות.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: לולב ערבות פרחים ולחמניה - בהקפות שניות

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אוקטובר 15, 2012 11:17 pm

אברהם גולדשמיד כתב:ב. בקהילות רבות נהוג היה שההקפות יתבצעו שהם מלוות באבוקות של אור (וראה בספר "מועדים לשמחה - אלול תשרי" עמ' תקיג למקורם של כמה וכמה קהילות - ספר מומלץ).
טעם למנהג זה כתב בספר המטעמים (סימן קמב) שהוא על מה שנאמר (ישעיה כ"ד ט"ו) באורים כבדו ה', וזהו לחיבוב תורה. עוד הוסיפו שגם מטעם מה שנאמר (משלי ו' כ"ג) כי נר מצווה ותורה אור.
אולם הרבה מהפוסקים אסרו מנהג זה (ראה: "חיים וחסד" בסופו וראה גם ב"שי חמד" בנוגע לקטנים, ועיין עוד) ואולי כתחליף נהגו בהבאת "לולב ערבות פרחים".

ואולי מקהילות אלו השתלשל המנהג להביא "לולב ערבות ופרחים".


בטאהש ובקאסאן נוהגין שהעולה לתורה בליל שמח"ת עונד לראשו כובע מיוחד העשוי מעלי לולב קלועים ועליו קושרין אתרוג והדסים וערבות ועוד חפצי מצוה

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: לולב ערבות פרחים ולחמניה - בהקפות שניות

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' אוקטובר 16, 2012 7:12 pm

וואס כתב:ידוע בהיכלי הישיבות שרוקדים לאו-דווקא עם ספרי תורה אלא גם עם למשל גמרות סלויטא או למשל ספרי קצות
ואלו שיש להם עבודת ה' באכילה, רוקדים עם לחמניות.


למה דווקא סלויטא?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 252 אורחים