בספר דברי אליהו מובא בשם ספר מי שלמה: מעשה באיש א' שהיה מכניס אורח והיה עשיר גדול ולבסוף נשרף ביתו וכל אשר לו ר"ל ושאלו לרבינו הגר"א מדוע לא הגינה עליו זכות מצותו שהיה זריז מאוד לקיים מצות הכנסת אורחים, השיב להם מפני שמנהגו היה לקיים בהאורחים מצות אכילה ושתיה בלבד ולא מצות לויה, כר"ת של תיבת אש"ל אכילה שתיה לויה, ונשאר מתיבת אשל רק אש, לכן לא היה כח בהמצוה להגין עליו כדבעי.
אך בס' מי שלמה עצמו כתוב כך: ושמעתי בשם הגר"ח ז"ל מוולאזי'ן ומטין משמיה דהגר"א ז"ל מעשה באיש אחד וכו' ולבסוף נשרף ביתו ושאלוהו וכי זו צדקה וזו שכרה והשיב הגאון ז"ל כי נענש וכו'.
והנה באהבת חסד להח"ח (ח"ג פ"ב בהג"ה) אי' כך: ושמעתי שהיה מעשה במכניס אורח אחד וכו' ותמהו העולם עליו על מה לא הגנה עליו זכות מצותו ואמר גדול הדור אחד מפני שמנהגו היה וכו'.
[אגב, בעמ"ח מי שלמה מכונה משום מה בקטלוג אוצה"ח בשם הורודנסקי, כנראה עפ"י מפעל הביבי', ובכ"מ נקרא גראדענסקי].