הוגה ומעיין כתב:אכן, ט"ס היא כפה"נ בתוס', וכמו שעמד גם אורבך בבעלי התוספות שלו, ח"ב, עמוד 713 הערה 74. ויש להגיה לשמו של אחד המדרשים האחרים שהיו לפני התוס', שלא היה מוכר לאחד המעתיקים שלכן כתב יוסיפון.
וראה כאן בדברי השואל ומשיב אודות המדרשים השונים על שמות יוסיפון, שאפשר שלאחד מהם כוונת התוס':
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?103196&&page=2
ברסלב כתב:עוד יש להקשות בזה, מה הרוויחו בזה התוס' בזה שאמרו, שקרא לו נער, מפני שיש לו למטט שבע שמות, עדיין קשיא מדברי הפייטן שאמר שנעשה מאש ומים, ומשמע שאינו שרו של עולם, דאילו, שרו של עולם הוא, 'מטט' שהזכיר רש"י, ששמו כשם רבו, וכו', ולא מלאך שנוצר בשלב מאוחר יותר, מאש ומים, שהרי לא יתכן שמלאך יאמר, נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי,,, אלא מי שהוא שמו כשם רבו, דהיינו, שרו של עולם, והוא אלא אחד ומיוחד, שנוצר, או שהיה קיים מתחילת בריאת האדם, ולא מלאך רגיל שנוצר כפי הנראה מאוחר יותר מאש ומים ולאחר בריאת העולם, והאריך בזה בארוכה בפרשת משפטים כי תשא אצל פני יילכו, וברש"י שם, בצוה"ל בעיקר בכרך המקורות. וצע"ק.
מהגיליון, בחפזי.
הוגה ומעיין כתב:וכוונת התוס' מבוארת, שלדעת הפיוט מטטרון הוא חנוך, וא"כ קשה למה נקרא נער, שאין לומר שהוא על שם הכתוב נער הייתי, שהוא הרי נאמר ע"י מי שהיה בששת ימי בראשית, ולא יכון על חנוך שנולד אח"כ. ולזה תירצו שאכן לא על שם הכתוב "נער הייתי" נקרא נער, אלא מטעם אחר.
אציין שספר היקר למאד צוה"ל אינו תחת ידי.
פסוק זה שר העולם אמרו - לפי מה שמפרשין דחנוך זה מטטרון כמו שיסד הפייט תקיף מטטרון שנהפך לאש מבשר ואומר דהוא שר העולם כמו שיסד הפייט שר המשרת נער נקרא הוא מטטרון הנכבד והנורא ואמרינן בפרק קמא דיבמות (דף טז: ושם) נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי פסוק זה שר העולם אמרו וקשה מכאן דמשמע דשר העולם היה בששת ימי בראשית ושמא אגדות הם שחלוקות זו על זו ומי שסובר דמטטרון הוא שר העולם לית ליה דחנוך זה מטטרון א"נ מה שקרא הפייט למטטרון נער לא בשביל הפסוק של נער הייתי אלא לפי שכתוב בספר יוסיפון דלמטטרון יש לו שבע שמות וחשיב נער וגם מצינו דנער שם מלאך הוא כדכתיב (זכריה ב) רוץ אל הנער הלז.
חכם באשי כתב:בענייני מטטרון וכו' (עם יו"ד, בלי יו"ד, וזיהויו עם 'שר העולם') עי' בספרו של ר"ר מרגליות, מלאכי עליון, בערכו
(חלק מדבריו הוא פירסם קודם לכן בספר היובל לכבוד רמ"א עמיאל, ירושלים תש"U, עמ' מח ואילך)
הוגה ומעיין כתב:אני מבין בהחלט למה הגעת למסקנה שדעת התוספות שמטטרון הוא גם חנוך וגם שרו של עולם. מה שהביאך לכך הוא לשון התוספות, ואעתיקו במלואו ואדגיש את הנוגע לנידון דנן.פסוק זה שר העולם אמרו - לפי מה שמפרשין דחנוך זה מטטרון כמו שיסד הפייט תקיף מטטרון שנהפך לאש מבשר ואומר דהוא שר העולם כמו שיסד הפייט שר המשרת נער נקרא הוא מטטרון הנכבד והנורא ואמרינן בפרק קמא דיבמות (דף טז: ושם) נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי פסוק זה שר העולם אמרו וקשה מכאן דמשמע דשר העולם היה בששת ימי בראשית ושמא אגדות הם שחלוקות זו על זו ומי שסובר דמטטרון הוא שר העולם לית ליה דחנוך זה מטטרון א"נ מה שקרא הפייט למטטרון נער לא בשביל הפסוק של נער הייתי אלא לפי שכתוב בספר יוסיפון דלמטטרון יש לו שבע שמות וחשיב נער וגם מצינו דנער שם מלאך הוא כדכתיב (זכריה ב) רוץ אל הנער הלז.
אכן באמת פייטנים רבים היו, ו"הפייט" קמא אינו אותו "פייט" תניינא. הפייט הראשון הוא זה שמובא במחזור הנזכר, וגם במגילת אחימעץ, ומחברו הוא אמיתי (בעל "אזכרה אלוקים ואהמיה"). אך הפייט השני פייט אחר הוא, ואחר שתירצו התוס' שמדרשות חלוקים הם, גם הפיוטים חלוקים בכך. איברא שיש מקום ליישב גם הפיוט השני עם הראשון, על פי תירוצם השני של התוס' שנקרא נער לא על שם שהוא שר של עולם בפסוק "נער הייתי", ולפי זה אין מחלוקת בין הפיוטים.
לסיכום, שני פיוטים הם, שלתירוץ הראשון של תוס' הם חולקים זה על זה, ולתירוץ השני יכולים ליישבם יחד, ובין כך ובין כך אין דעת הפייט (הראשון, אמיתי) שמטטרון הוא שר של עולם.
ובטח יוכל לעיין בתוס' יבמות טז: ד"ה פסוק זה, ושם יראה הן שאין לשון הפיוט "מבשר ואומר", והן ששני פיוטים הם.
(לענין מקומו של הפיוט השני, בתשובה מאהבה ח"א סי' א כתב שלא מצא בעליו ומקומו של פיוט זה. ושגגה חמורה נפלה לפני כמה ספרים שציינו על הפייט "השר המשרת נער נקרא" שהוא ביוצר לשמחת תורה. ועוז והדר ביבמות שגגו בזה, אך בחולין הביאו לדברי התשובה מאהבה. הרב טוביה כצמאן, המעין תשרי תשע"ב, מצאו בקונטרס הפיוטים הנמצא בסוף מחזור ויטרי, המסודר ע"י הח' בראדי, סי' כט. וז"ל הרב כצמאן: הציטוט 'השר המשרת נער נקרא / הוא מטטרון הנכבד והנורא' מסי' כט, האופן המתחיל 'אופני הוד'; דוידזון לא מצא אותו במקום אחר (חוץ ממח"ו ותוס'), ואינני יודע לאיזה מועד ניתקן ולא מי מחברו).
בשאר ענייני מטטרון אין לי עסק לע"ע, ויוכל לעיין בילקוט הראובני בראשית שהאריך בזה טובא.
שייף נפיק כתב:מחפש כל מידע על הספר ע שמות דמטטרון
ישנו באוצר באיכות גרועה (הוא נדפס לפני כארבע מאות חמישים שנה ומאז כנראה לא נדפס שוב)
פלא עצום שספר חשוב כזה ( לכאורה מדרש חז"ל כמו פרקי היכלות ) לא נדפס שוב!!
"אלו הן שבעים שמות של מטטרון שר הפנים שפירש אותם הרב הגדול ר’ אליעזר דברמזא (= וורמס) תלמידו של הרב ר’ יהודה החסיד".
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים