עמוד 1 מתוך 1
משיח או מסיח מבית רוחב לשון
פורסם: א' יוני 24, 2012 4:00 pm
על ידי תיקו
אורחות צדיקים שער הרצון ד"ה ואחרי שהכל
מאד", אינו אומר אלא "חפץ", רצונו לומר, שישים אדם חפצו על המצוות. אמר רבי אבהו: לעתיד הכל עתידים להיות תמהין כנגד מי ששמע לאלהים ואומרים: מי הוא זה שפל שלא קרא ולא שנה? והרי הוא יושב עם האבות ומשיח עמהם, והאלהים יאמר להם: מה אתם תמהים? לא זכו אלו מאלו מפני ששמעו אלי, שנאמר (משלי טו לא): "אוזן שומעת תוכחת חיים בקרב חכמים תלין".
מלך המשיח (שם) או משיח ומספר (פועל)?
Re: משיח או מסיח מבית רוחב לשון
פורסם: א' יוני 24, 2012 4:00 pm
על ידי תיקו
מתאים יותר שזה פועל.
המשונה בקטע המצוטט שהוא נראה כמו קטע מהגמרא או המדרש (דברים בשם רבי אבהו), אבל איננו גמרא. אולי זה מדרש (שאיננו במרשתת – גוגל איננו מוצא כזה).
אם נדע מהיכן לקח המחבר את הציטוט, אולי נוכל להכריע בשאלתך (האם ייתכן שהמחבר המציא דברים ושם אותם בפי רבי אבהו?)
Re: משיח או מסיח מבית רוחב לשון
פורסם: א' יוני 24, 2012 4:01 pm
על ידי תיקו
במהדורת פלדהיים, הרב גבריאל זלושינסקי, ירושלים תשנ"א, מנוקד בפועל, ומצויין המקור: אגדת בראשית פרק פד.
[א] שמע אלי יעקב וישראל מקוראי וגו' (ישעי' מח יב). זש"ה אתם ראיתם אשר עשיתי וגומר, ועתה אם שמוע תשמעו בקולי וגו' (שמות יט ד וה). לא באתם אלי אלא שתשמעו בקולי, הוי שמע אלי יעקב, א"ר אבהו לעתיד לבוא עתידין הכל להיות תמיהין כנגד מי ששמעו להקב"ה, ואומר מה הוא כך פלוני שישב ולא שנה מימיו ולא קרא, והרי הוא יושב עם האבות, ומסיח עמהן, והקב"ה אומר להן מה לכם תמיהין, לא זכו אלו אלא מפני ששמעו לי בחייהן, שנאמר אוזן שומעת תוכחת חיים בקרב חכמים תלין (משלי טו לא), הוי שמע אלי יעקב.
כפי שניתן לראות, במקור באה המילה "מסיח"!
תמוה שבמהדורת אורות חיים, י-ם תשמ"ו, עמ' קכ, מנוקד: מָשִׁיח!
Re: משיח או מסיח מבית רוחב לשון
פורסם: א' יוני 24, 2012 7:49 pm
על ידי אורח
במדרש אגדה שם "מסיח".
Re: משיח או מסיח מבית רוחב לשון
פורסם: ב' יוני 25, 2012 1:28 am
על ידי תיקו