איש_ספר כתב:א. של מוסד הרי"מ לווין
שלום ואמת כתב:ויש את הספר "חידושי הרי"ם וגור אריה" שנדפס בתרע"ג.
איש_ספר כתב:אם אתה יודע להבחין בין המהדורות, נא תבדוק ותודיע. אם הכנסנו את המהדורה החסרה, נשלים במהדורה הטובה ממנה.
הרב בונה יש"כ.
הבונה כתב:שלום ואמת כתב:ויש את הספר "חידושי הרי"ם וגור אריה" שנדפס בתרע"ג.
ועל ספר זה (על החלקים שבו מבעל השפ"א), נכתב בריש שפ"א ליקוטים:
יש לציין, כי המו"ל כותב בזכרונותיו (זכרונות ר"י דז'ובאס קיים באוצר), כי לא הוא האשם, אלא המדפיס, שבניגוד לסיכום לא המתין עד שתתקבל רשות להדפסה מצאצאי המחבר.
לגבי התורות שהביא מהחיה"ר בסופו של דבר הוא הפך לאחד המקורות לחיה"ר עה"ת. אם כי כמדומה, לרוב הדברים יש מקבילות בכתבי חסידים.
איש_ספר כתב:שלום ואמת תודה על ההבהרה.
לגבי הסיפור עם הרב דזובס כתב ע"כ הרב דנדרוביץ לאחרונה
איש_ספר כתב:נשמטו בה שני קטעים ונוספו כשלושים (מידע שמסר המהדיר שיחי')
שלום ואמת כתב:איש_ספר כתב:שלום ואמת תודה על ההבהרה.
לגבי הסיפור עם הרב דזובס כתב ע"כ הרב דנדרוביץ לאחרונה
היכן?
איש_ספר כתב:נשמטו בה שני קטעים ונוספו כשלושים (מידע שמסר המהדיר שיחי')
אוצרותנו כתב:שלום ואמת כתב:היכן?איש_ספר כתב:שלום ואמת תודה על ההבהרה.
לגבי הסיפור עם הרב דזובס כתב ע"כ הרב דנדרוביץ לאחרונה
בלינק המצורף מעמוד 44http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?159207&
אוהב ספרים כתב:המהדורא החדשה היא 5 כרכים
אוצרותנו כתב:שלום ואמת כתב:איש_ספר כתב:שלום ואמת תודה על ההבהרה.
לגבי הסיפור עם הרב דזובס כתב ע"כ הרב דנדרוביץ לאחרונה
היכן?
בלינק המצורף מעמוד 44
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?159207&
לבב כתב:מי הוציא לפני מי? האמרי או הליקוטי? ונפקא מינה לכל הליקוטים מספרים לא מוכרים. אם בשני יש את כל מה שיש בראשון, האם ניתן לשער שהוא ראה את הקודם לו?
בר ששת כתב:אם כבר עסקו בשלושת החיבורים, אענה אף אני חלקי ואביע את תחושתי האמביוולנטית:
בפיות החסידים כונו שנות הנהגת החידושי הרי"ם 'שבע שנות השובע'. שאותו גאון וקדוש נהג טובת עין בחסידים, והיה משפיע רוב תורות כמים מכסים לים. אלא שאותם חסידים ראשונים, היו משמרים דבריו וחורטים על לוח ליבם, לעבוד ולשמר. כך אירע שברבות הימים, מכל ים התורה, נותר מעט מזעיר. הוא גופו לא הותיר - לבד מחידושיו העמוקים על הש"ס, אשר לרוב עומקם אין דורש להם - כי אם קונטרס קטן ו'ספר הזכות' שמו.
וכאן הגיע זמננו 'עת כנוס'. ללקט נפזרים ולעשות ספרים.
הראשון היה ר"ל לוין. מי שיודע מעט את דרך עריכתו, יודע כי המדובר בידען מופלג, עילוי אמיתי, שתורת גור ושורשיה הפולניים שגורים על לשונו. דא עקא, שלפום חורפא ... ועבודה זו - ככל שאר עבודותיו - במהירות על טבעית היתה נעשית. מתוך להיטות קודש לעשות ספרים לספק לאותו דור, שלא ירעה בשדות זרים. אם יותר להעיר, כאן ה'סופר' שבו, ממש הפריע לעבודה. מי שמכיר מעט את תורת החידה"ר, יודע היטב מה ענק המרחק בינה ובין ווערטער חטיפי-אמרים מבריקים ושנונים (כאלו המצויים לרובי רוב בה' כרכי 'חסידים מספרים'). יכול אני להראות כמה וכמה אמרים עמוקים, שמורגלים בפיות ההמונים בגירסתם הרי"ל לוין'ית, בעוד שלא זו הדרך ולא זו העיר גור. חשוב לציין כי המהדורה שבזמנינו, כבר מתוקנת מעט (ופעם הראני הג"ר יצחק ישעיה וייס, את המהדורה הראשונה והחפוזה שקיבל להגהה ובה עשרות הערות לטעויות במראי מקומות ועוד).
אחרי הרי"ל החרוץ והשנון בא נכד אחר, הרבה פחות ידען והרבה יותר תלמיד-חכם, והוא רבי לייבל היינה ז"ל, אשר חיבר את סדרת הספרים המצויינת 'ליקוטי יהודה' - ובה השתדל ללקט את כל תורות זקינו החידה"ר, אלא שעירבם בתוך המון דברי תורת נכדיו השפת אמת, האמרי אמת, ואף זקינו הר"ש מאוסטרובה. אך חובה לציין, כי בכמה וכמה מקומות רבי לייבל היחיד שהבין את דברי הסבא וידע לשייכם למקומם הראוי. בזכרוני עומד קטע ארוך מספר הזכות, המוסב על תיקוני זוהר, אשר מוכח להדיא כי לבד מרבי לייבל לא זכה אף אחד מהמלקטים - כולל המאוחרים שבהם - לכוון לאמת. בעוד שר"ל ידע לשייך את כל רצף הקטעים אהדדי, השאר לא זכו וחילקו לפי עניינים שונים.
כאן מגיע תור המלקטים המאוחרים. הראשון והמובחר, הינו רמ"ב אלטר. איש חסד נודע, ועורך מוכשר. כדרכו בספרו 'עמוד האמת' (קוצק) כן עשה כאן. עבודת ליקוט שיש בה מלאכה יתירה על החכמה. ליקט ככל אשר הגיעה ידו הארוכה, והביא לחפץ המון שמועות שנמצאו בכתבים ובספרים. כמובן שנעזר בתוכנות כאוצה"ח ועוד, אך יש להחזיק לו טובה על הליקוט המוצלח. אם לבקש את המגרעת שבעבודה המשובחת, זאת העובדה שאי אפשר לבר בלא תבן, ומן הנראה שעמל הקיבוץ גדול היה בעיניו מעמל הסינון והמחיקה, כך עשו את דרכם אמרים בעלי מקורות מגוחכים למחצה - כמקובל בספרי מלקטי זמנינו. אם להכתיר, השבח יתר על החסרון, ואף אני הקטן נעזר הרבה בב' כרכיו.
שלח לך אנשים. ראה בספר הזכות לרבינו בעל החי' הרי"ם זצ"ל מגור דברי נפלאים וכו' ובד"ה כתיב בפרשת ציצית וכו' כתב: והוא ללמד לכללות ישראל שהגם שיהיו נביאי שקר או מנהיגים כירבעם ושאר גדולים, ויראו שנוטים מדרך השם יתברך לפי פשוטו לא ישמעו להם כלל. ומסיים שם: ואפשר יהיה עוד נסיונות כאלו קודם הגאולה. ובספר היכל קוצק (ח"ב עמ' תקנ"ג ואילך) נדפס המאמר הנ"ל, ובמקום שהביא רבינו זצ"ל דברי הזוה"ק בפרשתנו (קנז, א) בנוגע למים דכרין ע"ש היטב וכותב רבינו וזלה"ק: וע"י מ"ד שלהם וחיזוק אמונתם וכו'. כתב המעיר (בהערה 53) דהתיבה מ"ד הוא ר"ת : מדת דעת. וצחוק עשה לנו בזה. וכונת רבינו כנ"ל, לנאמר בזוה"ק: מים דכרין ע"כ. אך בספר הזכות שנדפס מחדש (ב"ב תשמ"ז) הוסיף חטא על פשע ובעמ' מ"ט שם פתח את הר"ת: וע"י מריה דאברהם שלהם. ואוי לעינים שכך רואות.
בר ששת כתב:[אם כפי שאני מתרשם וכבו' קשור למוסד הרי"ל, יש להמליץ על עוד הדפסת ספרים רבים, כמו 'להבות אש' מהרבי מקוצק, תורת המגיד מזלוטשוב, ואף חשבה לטובה (גם על עריכת ספר זה, וסחיטת כל האוטנטיות ממנו, יש לדבר ואכה"מ). מומלץ להשקיע, ולא לעמול לטרפד עמל של מתחרה].
בר ששת כתב:ראשית מקבל אני את גערתו של הרב לא-ידען, אשר ניכר כי אינטרס כלשהו הזעיקו לפורום, אך אניח.
א. דבריו הנכוחים, מבהירים לי כי הובנתי קצת כבא לפקפק בכבוד מעלתו של הרי"ל לוין, שקטונטי מכדי להביע עמדה בו. סבור הייתי שפשוט לכולם, עד היכן גברה מעלתו, ועל כך שמדובר בבנש"ק וידען מופלג עילוי ואמן בכל תחום. אין חולק ואין מעיז לפקפק.
דק הדובר בלשוני, דרש חסירות ויתירות, (אני מרשה לעצמי לקוות שלא עשה כן בדברי הרי"ל...). מכמה קרובי משפחתו שמעתי, על סדרי-זמנים שהיה משקיע ביצירה אחת, פעמים ימים ספורים, דומה שאי"צ להסביר מה גדלה גאונותו. דא עקא, שעריכה תורנית דורשת הרבה מלאכה ולא חוכמה. זה הכל.
ב. אם להיות קונקרטי, הקטע שעליו אני מדבר נדפס בסו"ס הזכות והוא עוסק בביאור קריאת השם 'תיקוני זהר'. באין ספרים לפני אציין מזכרון שהרי"ל היינה - הדפיס זאת בפר' מקץ, והרי"ל דומני שחילק זאת לכמה עניינים, ולכן הסקתי שלפום חורפא שבשתא, ולא היה לו זמן לדוק.
ג. בעניין הרב ווייס, בהתעלם מהיכן הוא זכור לכבוד הרב, לא השיב ולא כלום. עיני ראו טופס כתבים מלא בהערות של טעויות דפוס קריטיות, ומה יש איפוא לכעוס על הרושם שנוצר לי. אדרבה, יבוא ויציב תזה נגדית: כמה זמן עמל הרי"ל על עריכת הספר חידושי הרי"ם? האם היו טעויות - וכמה - שתוקנו במשך השנים.
ד. הסכמת מרן הפנ"מ חשובה לעין ערוך, אך בהתחשב בכו"כ תקדימים (ואנקוב גם בספר זקינו של הליקוטי 'אמרי אמת ליקוטים') אין להביא מכך ראיה לטיב העבודה. וד"ל באילוצי משפחה וקשרים.
ה. אם אכן הכתרתי את הרב 'ליקוטי' כ'איש חסד', לא הכתרתיו כידען מופלג או כחסיד בקי. מה שכן יש לו - בהתעלמות מייחוס אבות שכבר פירט הרב בזעם עצור - זה כמה שנות יגיעה ועמל. וכמובן, חומרים נוספים שהונגשו ברבות השנים. אכן, שכחתי לציין כי בליקוטו הסתמך ברובו על עבודתו של הרי"ל ז"ל - ולדעתי השביחה ככל שיכל.
אינני רואה תוספת מעלה לחידה"ר מהדו' הרי"ל - בכך שייחודה שאין בה הסכמות מהסוקולובי. אני מצפה מהרב להסבר פוזטיבי - שיתייחס בכבוד לשאלה הבאה: מי שיחפש ווארט כל שהוא מהחידה"ר, היכן מומלץ לו לחפש בחידה"ר או בליקוטי?! או שמא ישיב כבודו, האיך מכיל ספר אחד כרך אחד רזה, והשני ב' כרכים מלאים. ובכלל יש בידינו האי כללא של יש בכלל מאתיים מנה - וכל מעלות הספר של מוסד הרי"ל - נמצאות גם בליקוטי?.
ו. גם לא התעלמתי מהעובדה שליקוטו מלא במקורות מגוחכים. כללתי בלשוני בפירוש ובאנדרסטייטמנט: "אם לבקש את המגרעת שבעבודה המשובחת, זאת העובדה שאי אפשר לבר בלא תבן, ומן הנראה שעמל הקיבוץ גדול היה בעיניו מעמל הסינון והמחיקה, כך עשו את דרכם אמרים בעלי מקורות מגוחכים למחצה - כמקובל בספרי מלקטי זמנינו".
ז. ואם פתח דבריו בדיבור על חידושי הרי"ם על הש"ס ומיעוט העסק בהם, שוב יש לנו להחזיק טובה למי שההדיר את הספרים על הש"ס, ולא למי שמתעקש שלא לאפשר לחדש בספר שיו"ל לפני שנים רבות.
[אם כפי שאני מתרשם וכבו' קשור למוסד הרי"ל, יש להמליץ על עוד הדפסת ספרים רבים, כמו 'להבות אש' מהרבי מקוצק, תורת המגיד מזלוטשוב, ואף חשבה לטובה (גם על עריכת ספר זה, וסחיטת כל האוטנטיות ממנו, יש לדבר ואכה"מ). מומלץ להשקיע, ולא לעמול לטרפד עמל של מתחרה].
איש_ספר כתב:כיון שהוזכר פה ספר הזכות והבנת מלקטיו (ומהדיריו) אעתיק כאן מש"כ רד"א מנדלבוים בפרדס יוסף החדש פרשת שלח אות ו'שלח לך אנשים. ראה בספר הזכות לרבינו בעל החי' הרי"ם זצ"ל מגור דברי נפלאים וכו' ובד"ה כתיב בפרשת ציצית וכו' כתב: והוא ללמד לכללות ישראל שהגם שיהיו נביאי שקר או מנהיגים כירבעם ושאר גדולים, ויראו שנוטים מדרך השם יתברך לפי פשוטו לא ישמעו להם כלל. ומסיים שם: ואפשר יהיה עוד נסיונות כאלו קודם הגאולה. ובספר היכל קוצק (ח"ב עמ' תקנ"ג ואילך) נדפס המאמר הנ"ל, ובמקום שהביא רבינו זצ"ל דברי הזוה"ק בפרשתנו (קנז, א) בנוגע למים דכרין ע"ש היטב וכותב רבינו וזלה"ק: וע"י מ"ד שלהם וחיזוק אמונתם וכו'. כתב המעיר (בהערה 53) דהתיבה מ"ד הוא ר"ת : מדת דעת. וצחוק עשה לנו בזה. וכונת רבינו כנ"ל, לנאמר בזוה"ק: מים דכרין ע"כ. אך בספר הזכות שנדפס מחדש (ב"ב תשמ"ז) הוסיף חטא על פשע ובעמ' מ"ט שם פתח את הר"ת: וע"י מריה דאברהם שלהם. ואוי לעינים שכך רואות.
ואגב מש"כ ריב"ש כי 'חיהרי"מ עהש"ס (ושו"ע?) לרוב עומקם אין דורש להם', הוא הפרזה יתירה, וידוע שלתורת חיהרי"מ יש מהלכים בספרי ראשי הישיבות, ואין אחד מהם שלא ישא שמו על שפתיו. (דוגמא לדבר בספה"ק דברי יחזקאל (שהנני עוסק בו עתה) מן הספרים ה'קאלסיים' של ה'מהלך החדש', שמביא מדברי חיהרי"מ בכמה מקומות, ואע"פ שתמיד יד הדוחה נטויה, אבל הא מיהא ש"מ שהיה הספר שגור בפיהם של בני הישיבות דליטא, והוא כאמור דוגמא בעלמא).
ספרן כתב:לפני כארבעה עשורים זכיתי לשיחה ארוכה עם רה"י הגה"ח ר' גדליה הרץ זצ"ל. בין השאר שח לי: בזמנו ביקשני הרב מפוניבז' זצ"ל להשאילו את ספר חי' הרי"ם שברשותי. הבעתי בפניו את תמיהתי, הרי מדובר בנוסח אחר לגמרי של לימוד מהנהוג אצלכם, בישיבות הליטאיות, והשיבני: אני מתייחס לחי' הרי"ם כספר תמציתי ("סענס") ומוסיף לו מעט מהלשונות והסגנון הנהוגים אצלנו והרי לרשותי שיעור "ליטאי" עבור תלמידי ...
וואס כתב:כדאי גם להציע אפשרות נוחה לבעל הליקוטי המקובלת בהרבה ספרים
כל אותם מקורות מגוחכים - אם אכן הם כאלה - יחליף אותם ב"מפי השמועה" והכל יסתדר
בסך הכל הוא רצה להיות נאמן למקור המדויק
ימים יגידו ואולי כבר הגידו מי יהיה הספר. כל מי שמחפש דבר מהחידושי עושה זאת בספר ליקוטי
ועל כולנו לעודד אותו במלאכתו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים