בעיקר הענין כבר ציינו לסוגיא דעירובין דף מ., ולגבי שני ימים ר"ח לכאורה יש להביא מפסחים דף ע"ז. 'דאמר אביי תמוז דהאי שתא מלויי מליוה דכתיב קרא עלי מועד לשבור בחורי' ופי' שם רש"י 'ויום עיבור החודש קרי מועד', לפי"ז נמצא דבימי המדבר כבר נהגו בשני ימים ר"ח, ומצאתי בבית יצחק על מס' מגילה דף ה: שמביא ראי' זו, אמנם ראיתי מי שרוצה להביא ראי' מכאן אלהיפך, ואפשר שכן נראה ממהרש"א שם שכתב דקביעות החודש ביום ל"א מקרי זמן ומועד קבוע כדכתיב קרא עלי מועד, ובישורון ח"ט דף תקפ"ו נדפס מרשי"ז זווין ז"ל שהקשה סתירה מרש"י זו למה שעולה מרש"י בב"מ דף נ"ט: שר"א נפל על פניו ביום ל', ומביא שם שהציע הקושיא להרוגטשובער, ולר' רפאל גרדון מח"ס נחל עדן, והאחרון רצה לתרץ שכוונת הגמ' היא שיום ל"א קרוי מועד, לפי שאם תמוז היה חסר, יום ל' היה ר"ח ויום ל"א יום חול, ועכשיו יום ל"א קבעוהו למועד, ועיי"ש שהעיר דהיפך מזה מבואר ברש"י בעין יעקב.
ויש להעיר עוד מר"ה דף כה. שמבואר שר"ג הספיד את אמו של בן זזא, אמנם בפשטות הכוונה ליום כ"ט, אולם במאירי שם כתב 'אעפ"י שראש חדש אסור בהספד, אם נראתה הלבנה ולא נמלכו בית דין לקדשו איננו אסור בהספד, מאי זה טעם שנמנעו לקדשו שאין ראש חדש לענין זה אלא עם הקבוע ראש חדש מפי בית דין, או יום שלשים ואחד מאליו כל זמן שלא נתקדש יום שלשים', וראה בזה באור גדול סי' נ"ח אות י"א.
כבר ציינו למש"כ החיד"א במחזיק ברכה על קושיית הבנין אריאל עמש"כ המג"א דבשכח יעו"י במנחה יום א' צריך להשלים, ובאמת בצל"ח במס' ברכות דף כ"ו מתרץ דכשתיקנו שאין מקבלים עדים מן המנחה ולמעלה תקנו כן בכל ר"ח, אולם בעמק ברכה ר"ח אות ג' כתב שא"צ לזו, דאפילו קודם התקנה כבר נהגו בב' ימים וכדברי החיד"א.
ובעיקר הדבר יש לציין לתשב"ץ ח"א סי' קנ"ג, ובאור גדול סי' נ"ח מאות ט'.
איש_ספר כתב:וישל"ע מה ניתן ללמוד ממה שאמרו בברכות ל ב, שאין חוזרין על יעו"י בר"ח בלילה לפי שאין ב"ד מקדשין את החודש בלילה.
משמע שאפילו אם למחרת קידשו אין אומרים שלמפרע הוברר שכולו ר"ח. ולכאורה זה ממש דומה לחקירתנו. האם אני טועה בדמיון????
איני מבין כ"כ מה שרצה כ"ת להוכיח, ואפשר שהכוונה ממה שהגמ' שם רוצה לחלק בין חסר דליכא תשלומין למעובר דאיכא, ולכאורה זה כוונת האור גדול שם.