זאב ערבות כתב: . . (שאני מבין שאתה מתכוין לגוף המקרא) . .
י. אברהם כתב:חבל על הזמן. אין כאן מטרה להגיע לבירור. פטומי מילי בעלמא.
נוכל - מתנכל במרמה בדברי שקר לפני לאמר אין לי טובה מזו:
ויש בעדרו זכר - איל ההגון לעולה והוא נודר זבח:
משחת - בעל מום כמו (ויקרא כ"ב) משחתם בהם:
נוכל - מתנכל במרמה, לבא לפני בדברי שקר, לאמר: אין לי טובה מזו. ויש בעדרו זכר - איל ההגון לעולה, והוא נודר וזובח משחת - בעל מום; כמו "משחתם בהם" (וי' כב, כה).
לבי במערב כתב:מהדו' עו"ה לבדה נפקדה. מי יעלֶהָ לנו?
סו"ד, 'ארטסקרול' בעריכה נצטיינו, ו'עוז והדר' בשילוב שמרנות וחדשנות יחדו.זאב ערבות כתב:במ"ג ארטסקרול: רבינו בחיי (חובת הלבבות שער הבטחון פ"ד). במ"ג הכתר: רבינו בחיי בלי מראה מקום. במ"ג המאור: ורבינו האי ז"ל בלי מ"מ. מ"ג עוז והדר: ורבינו האיי ז"ל ובהערה תע"ה מובא שבד"ר וכת"י ור' בחיי והכוונה לרבינו בחיי ב"ר יוסף אבן פקודה מחבר חובת הלבבות... וחי בשנת ד' אלפים תת"ך כמעט שלשים שנה לפני שנולד רבינו. במ"ג תורת חיים: ורבינו האיי ז"ל ללא מ"מ.
תפוזי כתב:בעניין האשכול, נזכרתי שלפני שנים קנינו לאחד מחברינו מ"ג "הכתר" כמתנה לחתונתו, וכתבתי לו את ההקדשה הבאה:
שולחתי במלאכות סגל חבורה, העלות על גליון הקדשה סדורה. אך האיש נכבד והאשה יקרה, על כן זחלתי ואירא, מנות שבחיהם כרוכל בסחורה, תחת זאת אפוא בחרתי בחירה, לספר מעלת הדורון והתשורה, למען ישמחו בגילה ושירה, לקבל זה השי - "כתר" התורה.
מדפיסי התורה הולכים על ארבע דרכים:
הדרך האחת דרך העצלות, יאתה לחפץ מנוחה ושלוּת. זוהי דרכם של דפוסי הצילום, מקדשי כל "בחור זעצער" עלום, וגם את בומברגי ואבן חיים, מָשָׁל נביאים הם או בני נביאים. כל מסתכל בם תכהינה עיניו, מרוע הדפוס אשר רבות שניו. מלאים כרימון טעותים ושגיאות, אך להם לא אכפת - העיקר המעות!
הדרך השניה היא כת הצבועים, שהם כידוע הכי גרועים. פנים חדשות כמו באו לכאן, אבל לא כדאי להסתכל בקנקן; כי השאירו בתוכֶן רבות משגיאותיו, ורק החליפו הגופן והכתב. על כן החפץ בדיוק לימודו, יסור מדרכם וילך לבדו.
הדרך השלישית מעשה ה"מוסד", מן השלושה הכי נכבד. טוב לשמים וטוב לבריות, הטקסט מתוקן וגם האותיות. שלא לדבר על הדרך הישרה, לתיאום התרגום עם דברי התורה. אבל כמו רוב הדברים בעולם, אף מעש זה איננו מושלם: היכן מסורה? וכיצד מהינים, למנות את הספורנו בין ראשונים? וכלום אין לפירש"י שום כתבי יד, שהגהתו על פי דפוס ראשון בלבד?
הדרך הרביעית זו כבר אופרה אחרת. הגברת שונה, וגם האדרת. בגדולות ונפלאות היא מדברת, שאין בה שום "געיה" מיותרת. זה מעשה אנשים נאורים! חוקרים דוקטורים ופרופסורים! כיאות למפעל כל כך אדיר, אין כאן עורך אלא "מהדיר". קצת מחידושי אותה מהדורה: פירושי אבן כספי ומהר"י קרא, ועוד הלך בדרך מישור, והביא את ר' יוסף בכור שור (שהלל זכה בפרס בשעתו, על ערך ויקיפדי שכתב לדמותו). עוד חידוש גדול עשה, שערך את הכל בגופן "הדסה", דקדק בכל אות וגם בכל תג, והשמיט השוא-נח בתרגום כמו בתאג'. קצרו שלדבר, זהו דפוס כליל מעלות, ראוי לשכון בבתים ובאהלות, מובטחני שבו ילמד מלך המשיח, אם לא יוחרם בשל כך כמסית ומדיח.
לבי במערב כתב:ללא ספק, ראויים עורכי 'ארטסקרול' לשבח על עבודתם הקפדנית.
קו ירוק כתב:'אבן כספי' שמכתים
אחד התלמידים כתב:קו ירוק כתב:'אבן כספי' שמכתים
אמנם עליו חלק (לא פעם) הנשר הגדול רבי יצחק אברבנאל (כפי שהוא נקרא כן בבית יוסף או"ח קסח), אלא שהנשר הגדול הנ"ל עצמו משתמש בכינויים: "החכם אבן כספי", וכן "רבי יוסף אבן כספי" (אם כי לפעמים גם בקצרה "אבן כספי", כמו שמצינו לגבי "אבן עזרא"). מאידך, בשם הגדולים הוא נקרא: "ר' יוסף כספי".
הכתר כתב:"והנה חג ה' בשילה מימים ימימה... במסילה העולה מבית אל שכמה" (ראה שו' כא יט), וכתיב בירמיה "משכם ומשילה ומשמרון קרועי בגדים (ראה יר' מא ה), וכתיב ביהושע "ויאסוף יהושע כל ישראל שכמה" (ראה יהו' כד א) - וכתיב בסמוך "תחת האלה אשר..." בשילה (ראה שם כו)
ארטסקרול כתב: . . כדכתיב (עיין שופטים כא יט) "הנה חג לה' בשילו מימים ימימה... במסלה העלה מבית אל שכמה" . . וכתיב בסמוך (עיין שם פסוק כו) "תחת האלה אשר בשילה" . .
אכן כן, ומוטב אם יוסיפו ציון אודות כך.זאב ערבות כתב: . . יש לנו נוסח מוסכם של המקרא ואתה ב[א] לומר שעדיף להשאיר את הגרסאות שבפירושים שמן הסתם הם ט"ס או תיקון המדפיסים? . .
כיון שברש"י הוטל לה וא"ו בתחלתה (שמא כדי להקל על המעיין), ושוב אי"ז לישנא דקרא ממש, לאו דוקא שיש טעם בכתיב כמו"ש בפסוק.זאב ערבות כתב:התכוונתי רק למלה שלו בלי תוספות.
אכן, חבל עד מאד [וזו 'נקודת-זכות' ל'הכתר' מולם].זאב ערבות כתב: . . ארטסקרול שהם אמורים להיות מהדורה עממית, ואין שם שום הקדמה המסבירה את דרך עבודתם והקורא שלא מבין בדברים אלו סבור שיש כאן טעות.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 567 אורחים