הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוקטובר 30, 2019 11:31 pm
בנוגע ל'כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה'
הנה כתב הרמב"ם הל' דעות פ"ב ה"ג: אמרו חכמים הראשונים כל הכועס כאילו עובד עבודת כוכבים. ובאמת לא נמצא מפורש לשון כזה בגמ', אלא שנמצא כן בדברי חז"ל, וכמו שכבר ציינו (הרש"ש בשם בנו מו"ה מתתיהו) למדרש 'לעולם' פרק חמשה עשר (מובא באוצר המדרשים אייזנשטיין עמ' 274), ולדברי הזוה"ק בכמה מקומות (פר' בראשית, וברעיא מהימנא פרשת קורח ופרשת פינחס).
ויש שהערו מקורו מדברי הגמ' כאן: רבי שמעון בן אלעזר אומר משום חילפא בר אגרא, שאמר משום רבי יוחנן בן נורי המקרע בגדיו בחמתו, והמשבר כליו בחמתו, והמפזר מעותיו בחמתו יהא בעיניך כעובד עבודה זרה; שכך אומנתו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך. עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד.
ובאמת כבר העיר מהרצ"ח בהגהותיו כאן ובציוני מהר"נ על הרמב"ם שאדרבה מכאן נראה שרק המשבר כלים בחמתו 'יהא בעיניך כעובד עבודה זרה', ולא כל הכועס בעלמא, (ו'כל הכועס' בלשון ריבוי נראה אפילו כעס בעלמא).
ולכאורה היה נראה שב' ענינים הם, דהמימרא של כל הכועס מיירי שכועס על המאורעות שבאים עליו ומה שנגרם לו נזק או צער ע"י פגעי העולם או מעשי זולתו, וזה 'כאילו עובד ע"ז' מצד עצם הדבר שמתרעם וכועס, ואטו לא ידע שיש מנהיג לבירה, והכל נגזר עליו מלמעלה, וכמו שאמר דוד המלך על שמעי בן גרא 'אלקים אמר לו קלל', ומה יש להתקצף ולהתרגז, וזה ענין כפירה ח"ו שדומה כאילו עובד עבודה זרה.
וכן ביאר בליקוטי אמרים תניא אגרת הקודש פרק כה, וז"ל, לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה, כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו, לא היה בכעס כלל.
אכן דברי הגמ' דידן מיירי שלא מתרעם עם מה שנעשה לו, אלא שמתרגז על רוע בחירתם של אנשי ביתו שאינם מתנהגים כראוי, וזה אינו חסרון באמונה שכועס ע"ז, אבל מה שמקרע בגדיו ומשבר כליו בחמתו זה איבוד עשתונות וכניסה לתוך ההיכל של יצר הרע, שהולך אחר רגש לבו ולא אחר משפט השכל, וע"ז שפיר קאמר הגמ' שזה מדרון חלקלק, וכך אומנתו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך. עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד.
וכן נראה גם מהמשך דברי הגמ' "אמר רבי אבין מאי קראה לא יהיה בך אל זר ולא תשתחוה לאל נכר, איזהו אל זר שיש בגופו של אדם הוי אומר זה יצר הרע. והיינו שעצם המציאות ששומע לקול הפנימי שבתוכו ולרגש הלב ולא משליט את הדעת על עצמו, זהו ה'אל זר שיש בגופו של אדם', וזהו העבודה זרה.
אולם בלשון מדרש לעולם הנ"ל נראה שהכל ענין אחד, "לעולם ישתדל אדם לפרוש מן החמה ומן הכעס, שכל הכועס כאילו עובד ע"ז, שכך היא אומנתו של יצר הרע היום אומר לך עשה כך ולמחר יאמר לך עבוד ע"ז". וצ"ע.