תוכן כתב:ברזילי כתב:א. מובן מאליו למי? לי היה מובן מאליו שמותר לאכול אוכל כשר שחומם בתוך אריזה אטומה (רצוי שתיים) בתנור טרף (וכך נהוג למעשה אצל רוב היראים האוכלים אוכל שחומם במטוסים), או שמותר לכתחילה להשתמש בסכו"ם טרף נקי לאכילת מאכלים קרים, וכו' וכו' וכך נהגתי למעשה בכמה הזדמנויות שהיה צורך.
ב. הנושא הבעייתי ביותר הוא ענין הנאמנות, ועל זה אולי צודקת אמירתך שהיה מובן מאליו לולא דבריהם שזה אסור. אמנם, הם סומכים על חידוש של רמ"פ ואחרים (ולדעתי אולי הרחיבו אותו יותר מדי, ואני גם מסכים עמך שבנקודה זו נתנו תורת כ"א בידו, אבל אולי כך הוא הדין).
ג. אחרי הכל, אפשר להתוכח אם נכון להורות כך או לא. אבל השיקול שזה יביא בודאי לאכילת נו"ט בזמן מן הזמנים הוא פשוט לא רלבנטי. יש לדון לפי גדרי ההלכה אם זה אסור או מותר.
ד. יש נידון אחר - מה המוטיבציה להורות הוראות כאלה. הם מסבירים בדיוק מה המוטיבציה מבחינתם. למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו. זו לא רק שאלה של יחסי עבודה תקינים, אלא של הכרת הטוב פשוטה כלפי מי שמנסה ומשתדל להתחשב בך. אני יכול להבין את מי שחושב שבנסיבות הללו יש להקפיד על גדרי ההלכה, אך לאו דווקא להמציא גזרות חדשות. גם על זה אפשר להתוכח כמובן, אבל אינני רואה על מה יצא הקצף.
ה. מ"מ לקרוא לזה היתר אכילת נו"ט היא הפרזה גדולה, לענ"ד.
כשרב נשאל שאלה כל שהוא הוא צריך לענות לא רק על עצם השאלה, אלא לקחת בחשבון כל המכשולים שיכולים ליגרם לכאן ולכאן, ועל כך נמצא בלי גוזמא עשרות אלפי דינים בש"ס ובפוסקים שמוכרעים מפני החשש. לא לקחת מכשולים אלו בחשבון, נקרא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. ובהתאם לכך, הנה התגובות למה שכתבת.
א. כשמגישים ארוחה במטוס, אז בהכשרים הטובים הדיילת מגיעה אליך, מראה לך את האריזה עם השם שלך, מראה לך שזה סגור, מראה לך שזה מכוסה פעמיים, ורק אח"כ מכניסה את זה לתנור. האם יש לך ספק ספיקא שכשדתי מתארח אצל חילוני שהאשה תבוא לפניו לשאול אם זה מכוסה כראוי אם לאו. בודאי ובודאי שלא. במקרים רבים הדתי עצמו לא ידע על דרישה הזו, ואפילו אם כן, הוא לא יעמוד על הדבר מפני שהוא לא ירצה להצטייר כפנאטי, ואשר על כן הוא יסמוך עליה שתכין את האוכל כראוי. ומאן חשיב ומאן ספין ומאן רקיע שזה באמת יקרה. באשר לסכו"ם האם בדקת כל פעם שלא היה דבר חריף בסלט שהגישו לך?
ב. נאמנות זה מושג גמיש ביותר. בפרט אצל רבים מהציבור הישראלי שאין למילה שלהם משקל יתר. הם מבטיחים להתקשר - לא מתקשרים. מבטיחים לשלם - לא משלמים. וכן הלאה וכן הלאה. כשצריך מהם התחייבות כל שהוא הם אומרים "סמוך עלי" וכשהכל קורס יאמרו שהיתה פה "אי הבנה". בתרבות מזרח-תיכוני זו, הרי ברור שכל מילה שלהם שוה כקליפת השום. וא"כ מאי נאמנות שייך הכא. וזה נוגע גם לאורח עצמו שהוא במקרים רבים טיפוס כזה, אז איך הוא יגיד על חבירו החילוני שהוא גם טיפוס כזה שהוא לא נאמן.
ג. גדרי ההלכה זה גם להיות בעל שכל ולהבין מתי אפשר למכשולים לצמוח.
ד. המוטיבציה להורות הוראות אלו הם הרצון לחיות בשלום ובלי יותר מדי חיכוכים עם השכנים. אכן יש הלכות ויש דינים, אבל צריך למצוא את הדרך איך להתגבר על בעיות הלכתיות כדי לא להפריע לחיים נוחים וקלים. אצל רבים מבני הציבור הד"ל עולם ההלכה הוא עולם מכשולים שצריך איך שהוא לעקוף אותו ולהתגבר עליו, בעוד שלמעשה ההלכה היא אורח חיים, והחיים צריכים להתאים עצמם להלכה. כשאדם חייב להתארח אצל חילוני הוא יכול לפנות לרב שלו שידריך אותו כדת מה לעשות, אבל היתר גורף זה בודאי הכשיל המון יהודים באכילת נבילות וטריפות.
כל דבריך דברי תימה, ולא אתיחס אלא לעיקר הדברים מחמת האריכות (שלי). על מי מדברים כאן, על מי שרוצה לנהוג כדין, או לא? מי שרוצה לצאת בסדר עם הבוס ומוכן לנהוג שלא כדין כדי לא להצטייר פנאטי הסתדר ויסתדר יפה מאד גם בלי הפסק הזה. הנקודה היא שיש הרבה מאד אנשים שנתקלים בבעיות מעין אלה בחיי היום יום שלהם (גם אם החיים אולי צריכים להתאים את עצמם להלכה, מה לעשות ולא תמיד הם עושים כך), ודווקא מעונינים לנהוג כדין. הם פונים כסדר למורי ההוראה שלהם, ולכן התעורר הצורך להכין תשובה מסודרת ומנומקת במקום תשובות אד-הוק בכל מקרה ומקרה. אתה מציע לומר לשואלים שיחמירו הרבה מעבר לשורת הדין, כדי שלא יצא מכשול אי פעם בעתיד. רעיון נחמד, במיוחד כשאתה לא משלם את המחיר וכל הנושא הוא אקדמי. יש מי שלפניו באים אנשים ריאליים שהענין הוא אכן שאלה חשובה עבורם. המצוקה שלהם לא קלה בעיניו (
וגם השיקול של מניעת שנאה מהותי בעיניו, כעין פסק הגרש"ז על נתינת אוכל למי שלא יברך) והוא דווקא חושב שצריך להורות להם כעיקר הדין, ולא לחדש גזרות מדעתנו, ובפרט כשאחד הדברים שצריך פוסק בעל שכל לשקול הוא שבאסרנו את המותר, אנו עלולים להביא אנשים להכשל באסור מדינא.
כפי שכבר אמרתי כל מה שכתבת לעיל אני יכול להעתיק מילה במילה ככתב קטגוריה על בד"צ X שנותן הכשרים לאוכל תעשייתי. גם שם יכולים מכשולים לצמוח (וכבר צמחו), גם שם נאמנות של בעל מפעל ושל משגיח היא לא תמיד מה שצריכה להיות, וגם בזה צריך הרבה שכל ולא תמיד יש. קל מאד לומר - לא צריך אוכל תעשייתי. תחיה כמו הסבתא של הסבתא שלך, ותן לחיים להתאים את עצמם להלכה ולא להפך. בכלל, למה לך לאכול דווקא בשר שיש בו כל כך הרבה חששות, אפשר לחיות יפה מאד מפת (אפויה בבית) במלח. אם מישהו נתקע וחייב מחמת הדחק לאכול מלפפון חמוץ או שוקולד ממפעל, שיפנה לרב שלו בשאלת חכם. היתר גורף שעלול להכשיל (וכבר הכשיל) אלפי יהודים באכילת נו"ט למה לנו? ואם בש"ס ובפוסקים יש עשרות אלפי דינים מחמת חששות, מה ממנו יהלוך להוסיף עוד כמה משלנו ולגזור שלא לאכול כי אם אוכל שהוכן בבית? הסיבה היחידה היא שאצל רבים מבני מגזר צרכני אותו בד"צ X, עולם ההלכה הוא עולם מכשולים שצריך איך שהוא לעקוף אותו ולהתגבר עליו, בעוד שלמעשה ההלכה היא אורח חיים, והחיים צריכים להתאים עצמם להלכה.
כמובן, כל הנ"ל מופרך, כי שכשאתה כותב "הלכה היא אורח חיים, והחיים צריכים להתאים עצמם להלכה" כוונתך בעצם לומר כי ההלכה מתארת את אורח החיים שלך, הצרכים שלך הם טבעיים ונחוצים וצריך למצוא דרך לדאוג להם במסגרת ההלכה ככל האפשר. מי שחי אחרת ממך צריך להתאים את עצמו להלכה וכל הצרכים שלו הם חיפוש דרך לעקוף את ההלכה לשם בקשת החיים הקלים. לכן, אם אתה מעוניין בעוף קפוא ארוז מסופר במקום לחפש שוחט בכל פעם שאתה רוצה שניצל, עוף קפוא עם הכשר הוא צורך טבעי של החיים שראוי לנסות למצוא דרך הלכתית לספק אותו ולא חלילה בעיה הלכתית שמפריעה לחיים נוחים וקלים. אם זולתך מחפש דרך לעשות מנגל משותף לפלוגת המילואים שלו מבלי ליצור סכסוך המוני, זה רק בגלל שהוא מחפש חיים נוחים וקלים. ממילא, לא רק שאתה מצפה ממנו להתאים את עצמו להלכה, אתה גם מצפה ממנו להתאים את עצמו לגזרות שדמיינת מדעתך הרבה מעבר לשורת ההלכה. לא נתקררה דעתך, עד שכל מי שלא מקבל את הלך המחשבה המשונה הזה, גם אם הוא ת"ח ומורה הוראה עשרות בשנים, כלל אינו ראוי לתואר רב. מה נאמר ומה נדבר?