היא שיחתי כתב:השאלה היא האם ה"סדרים האבודים" היו בידי רבותינו הראשונים או שאבדו עוד לפניהם?
הרבמ"ם מזכיר בהקדמתו למשניות שיש ת"י על חמישה סדרים חוץ מטהרות.
היא שיחתי כתב:השאלה היא האם ה"סדרים האבודים" היו בידי רבותינו הראשונים או שאבדו עוד לפניהם?
כחלק מההתחפשות שלו היה המו"ל של הירושלמי חותם שמו פרידלנדר ס"ט, כמו שאפשר לראות בהעתק ממכתב סמיכה שהעניק לאביו של הגר"ח צימרמן בראש ספרו אשר שכחתי שמו לרגע, דוק ותשכח.
שבטיישראל כתב:אז בזה שכך קצפם של הספרדים על הרה"ק ממונקאטש זיע"א שכתב בערך אותו דבר ....?!
פלגינן כתב:שבטיישראל כתב:אז בזה שכך קצפם של הספרדים על הרה"ק ממונקאטש זיע"א שכתב בערך אותו דבר ....?!
כשמזדמן לי בנסיעות וכדו' לשמוע שיעורי תורה מרבנים ספרדים המשחילים מליצות בנוסח 'ויתערבו בגוים וילמדו מעשיהם' אודות מנהגים שלמדו הספרדים מהאשכנזים, אני תוהה לעצמי לא פעם, כיצד היו הספרדים מגיבים אילו רב אשכנזי היה מתבטא כך בפומבי...
יגאל10 כתב:פלגינן כתב:שבטיישראל כתב:אז בזה שכך קצפם של הספרדים על הרה"ק ממונקאטש זיע"א שכתב בערך אותו דבר ....?!
כשמזדמן לי בנסיעות וכדו' לשמוע שיעורי תורה מרבנים ספרדים המשחילים מליצות בנוסח 'ויתערבו בגוים וילמדו מעשיהם' אודות מנהגים שלמדו הספרדים מהאשכנזים, אני תוהה לעצמי לא פעם, כיצד היו הספרדים מגיבים אילו רב אשכנזי היה מתבטא כך בפומבי...
ההבדל הוא פשוט: שפת הרבנים הספרדיים מעיקרא מהולה מליצות וחלקי פסוקים והם לאו דווקא מתכוונים למשמעות המקסימלית של כל מונח,
וגם אף אחד משומעי לקחם - לפחות לא עד לדור האחרון - לוקח את זה במלא המשמעות, כי מבינים את השפראך...
משא"כ חכמי אשכנז. וז"פ.
פלגינן כתב:ובערך לכך התכוונתי בשורה האחרונה בהודעתי, אותה השמטת.
בקי בן יגלי כתב:אגב באוצר החכמה יש רק ירושלמי המזויף עמ"ס זבחים וחולין ובכורות וערכין.
אבל ירושלמי המזויף עמ"ס מנחות, שמשמה הוכיחו שצריך להניח תפילין רבינו תם, לא נמצא באוצר.
האם זה בכלל קיים היום ויש את זה באיזה מקום?
פלגינן כתב:שבטיישראל כתב:אז בזה שכך קצפם של הספרדים על הרה"ק ממונקאטש זיע"א שכתב בערך אותו דבר ....?!
כשמזדמן לי בנסיעות וכדו' לשמוע שיעורי תורה מרבנים ספרדים המשחילים מליצות בנוסח 'ויתערבו בגוים וילמדו מעשיהם' אודות מנהגים שלמדו הספרדים מהאשכנזים, אני תוהה לעצמי לא פעם, כיצד היו הספרדים מגיבים אילו רב אשכנזי היה מתבטא כך בפומבי...
[אך כבר אמרו חז"ל הכל לפי וכו']
עלי תמר תענית פ"ד ה"ב:
ובטלו אחד. ומשמע שזה שביטלו הוא ס"ת פסול. והנה מבואר בכתובות י"ט, שס"ת שאינו מוגה וכ"ש פסול אסור להשהותו יותר משלושים יום משום אל תשכן באהליך עולה. אכן דומני שהמנהג הוא שקושרים את הס"ת הפסול לסימן שלא יקראו בו ואז הוא יכול לעמוד בארון הקודש אף יותר משלושים יום. ונראה הטעם, שבאופן כזה אין בו משום אל תשכן באהליך עולה, שהרי הסימן של הקשר מעיד עליו שהוא פסול ואין לחוש שמא יקראו ממנו. ולהעמיד ס"ת פסול בהארון בין ספרי התורה הכשירים אין חשש, שהרי הלוחות ושברי לוחות מונחים בארון כמ"ש בברכות ח'. אולם בספר פסול זה שמצאו בעזרה בלי כל סימן שהוא ס"ת פסול קשה, הרי יש בזה משום אל תשכן באהליך עולה. וצ"ל שאכן היה בו איזה סימן שהוא פסול אלא כתוצאה מאיזו סיבה שהיא הוסר הסימן בלא יודעין ולפיכך לא ידעו שהוא ס"ת פסול. ומכאן אני דן שמותר להשהות בביתו הספר המזויף המכונה 'ירושלמי קדשים' מאת הזייפן ר"ש יהודה פרידלנדר ואין בזה משום אל תשכן באהליך עולה אחרי שמפורסם שהוא ספר מזוייף מזייפן ידוע, והר"ז כס"ת הקשור במפה לסימן שפסול לקרות בו. ועיין בספר שאלו שלום ירושלים להגאון המפורסם רבי מאיר דן ז"ל, במכתבו של גאון ישראל ר"י האבד"ק דווינסק זצ"ל.
קאצ'קלה כתב:אולי ציין לפני כן לירושלמי יומא פ"ג ה"ז?
יש לבדוק לעיל, ועל זה מוסב מה שציין כאן "בירושלמי שם".
מתון כתב:בעיוני בכתב יד ספר "תולדות יצחק" של הרב הגאון רבי יצחק איצק (סג"ל) הלוי מלעמגו (תק"ח-תקס"א), על מס' זבחים הנקרא בתוספתא "קרבנות"
מתון כתב:קאצ'קלה כתב:אולי ציין לפני כן לירושלמי יומא פ"ג ה"ז?
יש לבדוק לעיל, ועל זה מוסב מה שציין כאן "בירושלמי שם".
הוא מוסב על מה שציין כבר בעמוד הקודם לירושלמי. ואמנם שם כתב במוסגר (פג). בתחלה חשבתי שכונתו לקדשים פרק ג', אך עתה בדקתי (מעצמי, קודם שראיתי תגובך החשובה...) וראיתי שלכאורה כונתו לירושלמי יומא.
א"כ לע"ע אינו תגלית... חבל!
קאצ'קלה כתב:מתון כתב:קאצ'קלה כתב:אולי ציין לפני כן לירושלמי יומא פ"ג ה"ז?
יש לבדוק לעיל, ועל זה מוסב מה שציין כאן "בירושלמי שם".
הוא מוסב על מה שציין כבר בעמוד הקודם לירושלמי. ואמנם שם כתב במוסגר (פג). בתחלה חשבתי שכונתו לקדשים פרק ג', אך עתה בדקתי (מעצמי, קודם שראיתי תגובך החשובה...) וראיתי שלכאורה כונתו לירושלמי יומא.
א"כ לע"ע אינו תגלית... חבל!
האם לא כתוב שם פג דיומא? לא ברור לי הפענוח. סתם שואל.
מיללער כתב:מתון כתב:בעיוני בכתב יד ספר "תולדות יצחק" של הרב הגאון רבי יצחק איצק (סג"ל) הלוי מלעמגו (תק"ח-תקס"א), על מס' זבחים הנקרא בתוספתא "קרבנות"
זאת אומרת שהספר עומד להיות יוצא לאור הדפוס?
בסלוק של פרשת פרה יסד ר' אליעזר הקליר מן הדם טחול הדם מטומאת נדה (אשה) טהרת בתולי אשה ומאשת איש יפת תואר לאיש וכנגד כותית לא פירש והכל עשה ע"פ הירושלמי.
לא מצאנו
חיים סגל כתב:תוספות חולין קט:בסלוק של פרשת פרה יסד ר' אליעזר הקליר מן הדם טחול הדם מטומאת נדה (אשה) טהרת בתולי אשה ומאשת איש יפת תואר לאיש וכנגד כותית לא פירש והכל עשה ע"פ הירושלמי.
ובמסורת הש"ס הוצאת עוז והדר:לא מצאנו
והביאוני לידי גיחוך - ברור שלא מצאתם, זה בירושלמי כאן.....
סעדיה כתב:חיים סגל כתב:תוספות חולין קט:בסלוק של פרשת פרה יסד ר' אליעזר הקליר מן הדם טחול הדם מטומאת נדה (אשה) טהרת בתולי אשה ומאשת איש יפת תואר לאיש וכנגד כותית לא פירש והכל עשה ע"פ הירושלמי.
ובמסורת הש"ס הוצאת עוז והדר:לא מצאנו
והביאוני לידי גיחוך - ברור שלא מצאתם, זה בירושלמי כאן.....
מהיכ"ת שהיה בירו' חולין (שלא היה בידי התוס')?
היא שיחתי כתב:תולעת ספרים07 כתב:בזמנו המאירי זכרון יעקב קראו להם הכחולים.
השאלה היא לאו דווקא על ספרי המאירי שלהם אלא גם לגבי תוס' הרא"ש צא וראה כמה הגהות יש להם למוסד הרב קוק ואילו אצל תוספות הראש זכרון יעקב גריינימן אין כל הערה והוא פלאי.
לא הבנתי שאלתך
האם היא על כל מהדורה מוערת לעומת כזו שאינה?
מה עם ריטבא זכרון לעומת ריטבא קוק?
רשבא זכרון לעומת רשב"א קוק?
שני אלו בולטים בהמוני הגהות וטעויות אך יש עוד המון ספרים
אשר בחרו המדפיסים להדפיס הגירסא שניראית להם
וצא ולמד וכל תלמוד בבלי שאינו הוצאת עוז והדר
ואף הוצאת עוז והדר בחרו הגירסאות שנראו להם כמש"כ כאן רק אתמול באשכול הדף היומי
מה שנכון נכון כתב:בקי בן יגלי כתב:אגב באוצר החכמה יש רק ירושלמי המזויף עמ"ס זבחים וחולין ובכורות וערכין.
אבל ירושלמי המזויף עמ"ס מנחות, שמשמה הוכיחו שצריך להניח תפילין רבינו תם, לא נמצא באוצר.
האם זה בכלל קיים היום ויש את זה באיזה מקום?
נדפס רק על המסכתות הנ"ל, ולא על מנחות. אם כי פרידלנדר הודיע במכתביו ובמבוא לכרכים אחרים שבכונתו להדפיס גם עליה, ומשם המקור לקטע על התפילין דר"ת. (ראה במבוא לחולין פ"ג ד"ה הרב).
מראה כהנים כתב:עבודת דוקטורט (PhD)
לשפוט את הזיופים הידועים לשמצה של ההיסטוריה היהודית על הדוגמה של הזיוף התלמודי של שלמה יהודה פרידלנדר
Oberländer Bernard \ ברוך האברלנדער
הוגשה באוניברסיטת דברצן, הונגריה 2009
Szatmar Bernard של Debrecen BTK 2009
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 707 אורחים