באמונתו כתב:לכאורה הזיהוי של אורבך ליוֹנביל (Joinville) בלתי אפשרית כלל, שכל ברזיל התגלה הרבה שנים אח"כ בשנות קולומבוס. לפי האנציקלופדיה: ז'וינווילי (בפורטוגזית: Joinville) היא המאוכלסת בערי מדינת סנטה קטרינה, ברזיל, ומרכזה הכלכלי והתעשייתי. בז'וינווילי מתגוררים כחצי מיליון תושבים, רובם ממוצא אירופי, בעיקר גרמני. העיר ממוקמת בגובה פני הים על גדות מפרץ בביטונגה ולרגלי רכס ההרים סרה דו מאר. אקלימה של ז'וינוויל סובטרופי חם ולח, וגשום רוב ימות השנה. - מקור השם הוא שמו של פרנסואה ד'אורלאן, נסיך ז'ואנוויל הצרפתי שנשא לאישה את בת קיסר ברזיל דונה פרנסיסקה בשנת 1843. בפורטוגזית ברזילאית הגיית השם הצרפתי השתבשה מעט. ע"כ.
חכם באשי כתב:על ר' יקותיאל שמהר"ם כתב אליו, כתב פרופ' ר' שמחה עמנואל (תשובות מהר"ם וחבריו, עמ' 58):
באמונתו כתב:לגבי השם המוזכר בתוספות מסכת ברכות דף ח עמוד ב: כאילו מתענה תשיעי ועשירי - והקשה רבינו שמואל ב"ר אהרן מינבי"ל... התוספות הרא"ש על אתר מעתיק דיבור זה, וייקרא שמו בישראל: הקשה הר' שמעון מאנביילה וכו'.
רגילים לייחס תוספות שלנו למגילה לרבינו יהודה שירליאון מפריז, והיינו בעקבות אורבך בספרו המפורסם 'בעלי התוספות', כרך ב'. אך קשה שהרי רבינו יהודה עצמו נזכר בתוספות מסכת מגילה דף ו עמוד ב, ואף בלי הקדמת תואר 'מורי', כרגיל בכתיבת תלמיד, רק: ורבינו יהודה תירץ וכו'. גם ראיותיו של אורבך רק מלמדים אשר תוספות שלנו מיוסדות על תוס' רבינו יהודה, ולא שהוא עורכם.
1. תוספות יבמות - נכתב בקובץ הנ"ל בתחילת האשכול, שהוא בעריכת ר"א מטוך. יש לציין שבכת"י של פסקי המרדכי, וירצ'לי משנת רי"ב (סי' 30923), בסוף הלכות ציצית, מצוטט דברים בשם "לשון תוספות טוך", ופיסקה זו זהה בלשונה לגמרי לנוסח התוס' שלפנינו ביבמות דף צ' ריש ע"ב. והוא הוא כנ"ל.
2. תוספות מנחות - הובאו דברי אורבך שהוא תוספות שאנץ, והעיר לנכון ר"א גבאי, שאין זה כך, אלא "רק פרק שלישי מדף כ"ה ע"ב עד סוף הפרק, הוא קובץ נפרד של שאנץ". ויש להוסיף, שבמרדכי הלכות קטנות מצוטטות פסקאות רבות מתוספות שאנץ הארוכים לפרק שלישי ופרק רביעי, וניכר מכך שתוספות אלו הנ"ל מדף כ"ה ע"ב הם מהדורה קצרה של תוספות שאנץ, ואילו במרדכי זו מהמהדורה הארוכה.
יעקובי כתב:ברכות: לענין תוס' הרא"ש, יש לציין (אפשר במשבצת 'עוד') כי כמה דיבורים החסרים בספרים שלפנינו, נדפסו מתוך כת"י, במבוא לתוס' הרא"ש פסחים מהדו' מכון אופק עמודים 13-15, או 15-17 (תלוי במהדורות).
עושה חדשות כתב:לענ"ד אפשר להציע לגבי התוס' הנד' במס' חולין, כי פרק גיד הנשה ופ' כל הבשר לא נכתבו ע"י מחבר אחד
עדיאל ברויאר כתב:תוספות רא"ש לחולין והתוספות דידן על חולין השתמשו באותו קובץ (כך התרשמתי מכמה דיבורים, לא ביצעתי בדיקה נרחבת). אם כן, מה קרה בפרקים הללו בשניהם?
עושה חדשות כתב:עדיאל ברויאר כתב:תוספות רא"ש לחולין והתוספות דידן על חולין השתמשו באותו קובץ (כך התרשמתי מכמה דיבורים, לא ביצעתי בדיקה נרחבת). אם כן, מה קרה בפרקים הללו בשניהם?
בתוס' הרא"ש אין הרחבה בסוג' חענ"ן בפ' כל הבשר דק"ח, וממילא אין סתירות...
מלבד הסתירה השלישית המובאת לעיל, שיש להקשות כן לכאו' גם בתורא"ש.
עושה חדשות כתב: (ראיתי שכתבו שם שהתוס' בסוטה הם של בעל יחוסי תנאים ואמוראים. מה המקור לזה?)
עושה חדשות כתב:אינני מתמצא מספיק בנושא המדובר באשכול, אבל אולי במסמך המצו"ב יש תוספת מועילה.
(ראיתי שכתבו שם שהתוס' בסוטה הם של בעל יחוסי תנאים ואמוראים. מה המקור לזה?)
מבני עליה כתב:רבותי! האם ידוע לכם מיהו "הרמ"ר" שבתוס' בתמורה כמעט בכל דף ??
חכם באשי כתב:כעת הופיע מאמרו של הרב יוסף שלמה סטפנסקי, 'לזהות בעל החיבור 'תוספות מערבי פסחים' בספר המרדכי', מוריה, שנה לד, גליון ז-ט, עמ' כג-כו, ולדעתו, תוספות אלו אינם לרבינו פרץ, כמו שחשבו אחרים אלא "הוא חיבורו של המרדכי המתבסס על דברי תוספות קדמונים שילב בתוכן כדרכו דעות נוספות ופסקי הלכה" (עמ' כד).
עדיאל ברויאר כתב:מבני עליה כתב:רבותי! האם ידוע לכם מיהו "הרמ"ר" שבתוס' בתמורה כמעט בכל דף ??
אורבך (בעלי התוספות ח"ב עמ' 636) הסתפק לגבי זהותו של חכם זה המוזכר בתוס' לנזיר, ומשער שאולי הוא ר' מרדכי תלמיד ר' פרץ (כנראה הכוונה לר' מרדכי ב"ר הלל בעל המרדכי), או אולי ר' מרדכי בן הר"ר שלמה מקדיי.
אמנם לאור דבריו בעמ' 671 יתכן שיש לפקפק בדבר, משום ששם הוא כותב שבתמורה נדפס לפנינו תוספות איברא, ור' שמואל מאיברא והרמ"ר הם רבותיו של העורך. אם נצרף את זה לטענתו שהתוספות לנזיר הם תוספות לתלמיד ר' פרץ שהירבה להשתמש בתוספות איברא, אז יש להניח שמדובר בחכם הקשור לבית המדרש של חכמי איברא, או שאחד התלמידים שלהם קיבל גם מאותו חכם.
עכ"פ ניתן ללמוד משהו על זמנו של חכם זה גם מהעובדה שתלמידו היה תלמיד של ר' שמואל מאיברא.
כל זה בהנחה שאכן הרמ"ר דתוס' תמורה והרמ"ר דתוס' נזיר חד נינהו.
ולדעתי בלי ספק שדברי התוס' כאן יצאו מפי קדוש של בעל הרוקח בעצמו שהיה בימי חכמי התוס' כנודע
עושה חדשות כתב:פני יהושע מגילה טז. -ולדעתי בלי ספק שדברי התוס' כאן יצאו מפי קדוש של בעל הרוקח בעצמו שהיה בימי חכמי התוס' כנודע
בקובץ חצי גבורים החדש, במאמר אודות ייחוס תוספות מגילה, נידון נושא זה בהרחבה.
אגב, באשכול זה פקפקו למעלה בקצרה בקביעתו של אורבך כי תוס' מגילה נתחברו ע"י ר"י שירליאון. ניתן לומר שבמאמר הנ"ל הוכח הדבר לחלוטין, כי אכן לא יצאו התוס' הללו מתחת ידיו של ר"י שירליאון, וכנראה גם לא מבית מדרשו.
ירושלמי בשם רבי חנינא היה שייך בגשם והזכיר טל אין מחזירין אותו בטל והזכיר של גשמים מחזירין אותו והתניא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר ואם בא להזכיר מזכיר לא דמי ההוא דמצלי ומיקל לההוא דלא מצלי ולא מיקל ומפרש רבינו נתנאל טוב כשאינו מזכיר לא גשם ולא טל מכשהוא מזכיר גשם לפי שהגשמים סימן קללה בימות החמה היה שייך בטל לא הזכיר לא טל ולא גשם אין מחזירין אותו והדין להפך במוריד הגשם דאמר בירושלמי בגשם והזכיר של טל אין מחזירין אותו והתניא אם לא שאל בברכת השנים או שלא אמר גבורות גשמים מחזירין בההוא דלא הזכיר כלל לא טל ולא מטר ומשם הר"ם שאין לומר בימות החמה משיב הרוח דהא אמר רבי חנינא בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו מכלל דלכתחילה אין לאומרו
בברכה המשולשת כתב:עושה חדשות כתב: (ראיתי שכתבו שם שהתוס' בסוטה הם של בעל יחוסי תנאים ואמוראים. מה המקור לזה?)
אא"א
והקשיתי בתוספותי בסוטה א"כ כל אדם שמקנא לאשתו ונסתרה באיזה שיעור נשער אם נכנסה לסתר אם כדברי המחמיר בשיעור שמא זה מאותו שמאחר בעצמו ומנחתה כחולין לעזרה שמי שאומר כדי לגמוע שלש ביצים אם מיעט בסתירה כדי לגמוע ביצה אחת אינה שותה ותו לבן עזאי דמסקינן דסוד השם ליראיו ועל ידי כך ידע למה אין שוה בשיעורן
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 503 אורחים