האם רס"ג כלל את חנוכה וקריאת המגילה במ"ע דאורייתא?
בשני המאמרים הבאים התייחסות לדעתו של רס"ג בנושא
(בקצרה, התשובה לשאלה הנ"ל: כן. ולכן לא ברור מדוע יש לסבור שהרמב"ם בדבריו בסה"מ לא התכוון לרס"ג; למרות כל הכבוד שרחש לו).
1. "הנצטווינו בתורה לחוג את החנוכה; עיון בכתבי רב סעדיה גאון ובפולמוסו" - מאת הרב יהודה צבי שטמפפר. מאמר זה הועלה בפורום
כאן)
2. "האם הכיר הרמב"ם את ספר המצוות השלם לרס"ג?" (מאמר זה לפי הבנתי קודם לראשון בזמן) מאת הרב חיים סבתו ממהדירי סה"מ לרס"ג, מאמר זה נמצא
כאן.
מתוך המאמר הראשון (עמ' 418):
"בפיוט של רס"ג, המכונה גם 'אזהרות', כתב:
וערוך נר חנוכה עד שמינית,
עד זאת זכרון בספר ונוסף חוק עלי תוכנית
לקיים את אגרת הפורים הזאת השנית.
הגר"י פערלא עשה נט-ס מתייחס לזה וכותב:
כתוב זאת רמז מגילה. ונר ימי חנוכה עד כלות. פשוט דכוונת רבינו הגאון ז"ל כאן למצות קריאת מגילה בפורים. ולמצות הדלקת נר חנוכה. וכן באזהרותיו אשר על סדר עשרת הדברות (בדבור זכור) כתב וז"ל וערוך נר חנוכה עד שמינית. עד זאת זכרון בספר ונוסף חוק עלי תכנית. לקיים את אגרת הפורים הזאת השנית עכ"ל עיין שם. וזה כמעט דברים אחדים ושפה אחת עם האמור כאן.
עוד מהמאמר הראשון (עמ' 421):
הרב חיים סבתו שההדיר את ספר המצוות לרס"ג התלבט בשאלה, אם הרמב"ם ראה חיבור זה, שהרי כתב שאינו סבור שמישהו יעלה על לבו דברים שכתב רס"ג מפורשות עם זאת, ציין הרב סבתו, שיש ראיות ברורות ממקורות אחרים שלפיהם הרמב"ם הכיר את ספר המצוות לרס"ג. נראה לומר, שהדמיון בין נוסח רס"ג בספר המצוות שלו לבין דברי החולק, שאליו מתייחס הרמב"ם, מביא למסקנה שהרמב"ם הכיר את דברי רס"ג. הכיר, וחלק עליו דרך כבוד. במקום לצאת מפורשות נגד אחד מגדולי הגאונים, העדיף הרמב"ם להצניע את שמו ולכתוב באופן סתמי שלא ייתכן שמישהו יעלה דעה זו.
בשורה התחתונה
(בין אם נאמר שהרמב"ם ראה או לא ראה, זה לא ממש משנה לעניינינו) רס"ג סבר שחנוכה ומגילה מדאורייתא. ולאחר שנתבררה נקודה זו, שוב נשאל מהתמצאים בתורת הרס"ג:
האם הרס"ג גם כן מונה
קריאת הלל מדאורייתא
(וכסברת בה"ג) ?
מדברי הגר"י פערלא (שם) נראה שבה"ג ורס"ג לא היו בעלי שיטה זהה במניית המצוות:
ואמנם יש כאן מקום עיון בדברי הגאון ז"ל. דלפי הנראה מדבריו כאן שמנה מגילה ונר חנוכה במנין תרי"ג. אזיל בשיטת הבעל הלכות גדולות וסייעתו ז"ל בזה למנות גם מצות דרבנן במנין תרי"ג מצות. ואם כן יש לתמוה אמאי לא מנה ג"כ מצות נר שבת ושאר מצות דרבנן שמנו הבעל הלכות גדולות וסייעתו.
ועדיין, אני מחפש אחר דעתו של רס"ג ספציפית לגבי
קריאת הלל (או שמא גם דבר זה בכלל "שאר מצוות דרבנן שמנו הבעל הלכות גדולות וסייעתו" שהגר"י פערלא מזכיר?!).