מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' אוקטובר 05, 2021 10:36 am

מקדש מלך כתב:
היושב בגנים כתב:שני אנשים אותו שם
האחד צדיק והשני רשע
את הצדיק הרגו רשעים ואת הרשע הרגו צדיקים
[מופיע בתורה]

שאול (המלך - בן הכנענית)

שאול בן הכנענית היה רשע?! והרגו אותו?! צדיקים?!

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אוקטובר 05, 2021 12:01 pm

על פי המדרש, שאול בן הכנענית הוא זמרי בן סלוא (וגם שלומיאל בן צורישדי), שהרג אותו פנחס הצדיק.

ואמנם לא הייתי מגדיר אותו כרשע, אבל רש"י מפורש הוא "במקום שייחס את הצדיק לשבח ייחס את הרשע לגנאי".
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ג' אוקטובר 05, 2021 3:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 05, 2021 2:23 pm

אלו עוד אנשים עם אותו שם בתנ"ך צדיק ורשע?

אני מכיר לפחות אחד שלא עפ"י מדרשים

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' אוקטובר 05, 2021 3:53 pm

פנחס בן אלעזר, ופנחס בן עלי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 05, 2021 4:06 pm

באותו משקל:
יואל בן פתואל ויואל בן שמואל (ביקשת שלא לפי המדרשים).

היושב בגנים
הודעות: 90
הצטרף: ג' יולי 27, 2021 2:11 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היושב בגנים » ג' אוקטובר 05, 2021 4:52 pm

עמכם הסליחה!
למעשה כונתי היתה ל "חור" שמשום מה היה זכור לי שמופיע בפירוש בתורה ואולם הוא נזכר ברש''י בשם המדרש
א.חור שנהרג בעגל היה צדיק והרגוהו רשעים
ב.חור ממלכי מדין היה רשע והרגוהו צדיקים

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 06, 2021 1:43 am

היושב בגנים כתב:למעשה כונתי היתה ל "חור"
מקדש מלך כתב:התשובה אם כן היא "חור" (בן מרים וכלב - ממלכי מדין)

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 06, 2021 2:51 am

חגי פאהן כתב:פנחס בן אלעזר, ופנחס בן עלי.

יפה
אך כוונתי למשהו יותר חד וכמדומה שהזכרתי זאת בפורום בעבר לפחות פעם אחת

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 06, 2021 2:51 am

עזריאל ברגר כתב:באותו משקל:
יואל בן פתואל ויואל בן שמואל (ביקשת שלא לפי המדרשים).

אשמח אם תבאר כוונתך כי לא כ"כ הבנתי

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 06, 2021 3:34 am

לדעת המדרש (רות רבה פ"ד, ג. וכעי"ז בבמדב"ר פ"י, ה - הובא בפרש"י ועוד ריש יואל) אחד הם.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 06, 2021 3:43 am

יאיר כתב:וכמדומה שהזכרתי זאת בפורום בעבר לפחות פעם אחת
לא ממש...

ברצינות].

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 06, 2021 3:51 am

אכן

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 06, 2021 2:04 pm

יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:באותו משקל:
יואל בן פתואל ויואל בן שמואל (ביקשת שלא לפי המדרשים).

אשמח אם תבאר כוונתך כי לא כ"כ הבנתי

שמואל א פרק-ח:
{א} וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל וַיָּשֶׂם אֶת בָּנָיו שֹׁפְטִים לְיִשְׂרָאֵל: {ב} וַיְהִי שֶׁם בְּנוֹ הַבְּכוֹר יוֹאֵל וְשֵׁם מִשְׁנֵהוּ אֲבִיָּה שֹׁפְטִים בִּבְאֵר שָׁבַע: {ג} וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָיו וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט:

יואל פרק-א:
דְּבַר ה' אֲשֶׁר הָיָה אֶל יוֹאֵל בֶּן פְּתוּאֵל

לפי הפשט - יואל בן שמואל היה רשע, שהרי הוא נטה אחרי הבצע ולקח שוחד והטה משפט, ואילו יואל בן פתואל היה נביא.
לפי המדרשים (שהובאו לעיל) - אדם אחד הוא וכו'.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' אוקטובר 06, 2021 2:16 pm

שמות לצדיקים ורשעים
זרח, בן יהודה צדיק, אבי יובב בן זרח כנראה רשע
אבימלך, הכהן (דבה"י א יח טז) צדיק, השופט רשע
יוחנן, בן קרח רשע, רבים בשם זה צדיקים
יגאל, מהמרגלים רשע, מגבורי דוד צדיק
נועדיה, בן בנוי צדיק, נביאת השקר מרשעת
שפט, אבי אלישע צדיק, מהמרגלים רשע

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 06, 2021 2:57 pm

לבנון כתב:יוחנן, בן קרח רשע, רבים בשם זה צדיקים

מי אמר שהרבים שבשם זה (בתנ"ך - בעזרא ודברי הימים) הם צדיקים? ידוע עליהם משהו?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 06, 2021 2:59 pm

יישר כח לכולם

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' אוקטובר 06, 2021 3:00 pm

לפרשת נח:
א. הוא נדרש לגנאי, לפני שבועות.
ושוב נשלח, באותו שם נשאר.
כשהוא נמנע, הוא נסתר.
השבוע משהו גילה.

ב. עד לפני שבוע, ייחלנו בו. והשבוע אין חפץ בו. [פירש"י]

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 06, 2021 3:24 pm

הסתייעתי בחיפושים ממוחשבים, ומצאתי עוד כמה שמות כפולים לטוב ולמוטב:

צדקיה(ו) - בן כנענה, ובן מעשיה - שני נביאי שקר. לעומת המלך (בן יאשיהו) - איש שיש מה לדרוש בו לשבח ויש מה לדרוש להיפך (כמדומני שחז"ל אמרו שבעיקרו הוא היה צדיק).
חנניה בן עזור - נביא שקר, חנניה חברם של דניאל מישאל ועזריה - צדיק.
יורם/יהורם - בן אחאב ובן יהושפט - מלכים רשעים, לעומת יהורם הכהן (דברי הימים ב, יז, ח - על קיומו שמעתי מהרב יהורם שליט"א אולמאן).
יהוא בן חנני - נביא. יהוא בן נמשי - תחילתו טובה ובסופו חטא.
מנשה - בן יוסף מסתמא צדיק, והמלך (בן חזקיה) - מאלו שנמנו שאין להם חלק לעולם הבא.
יהונתן - בן שאול צדיק, ובן גרשום - כומר לעבודה זרה.
יואש/יהואש - אבי גדעון עבד עבודה זרה, ואחר כך כנראה חזר בו. מלך יהודה צדיק (מלבד פגמים מסוימים). מלך ישראל רשע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 06, 2021 3:27 pm

חידת ידע:
מיהו הצדיק ביותר מכל מלכי יהודה וישראל (ע"פ רש"י)?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 06, 2021 5:00 pm

חזקי' (נח ט, יב).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 06, 2021 5:05 pm

לבי במערב כתב:חזקי' (נח ט, יב).

לא. יש מקום שרש"י כותב שהיה מלך יותר צדיק מחזקי'.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 06, 2021 5:08 pm

לבי במערב כתב:חזקי' (נח ט, יב).

אשמח להסבר

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 06, 2021 5:09 pm

יעוי' פרש"י עה"פ שם.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 06, 2021 5:14 pm

תודה. זכרתי שזה נאמר רק על ריב"ל ורשב"י

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' אוקטובר 07, 2021 12:48 am

עזריאל ברגר כתב:חידת ידע:
מיהו הצדיק ביותר מכל מלכי יהודה וישראל (ע"פ רש"י)?

שמא כוונתך למה שכתוב בפירוש לדברי הימים הנקרא ע"ש רש"י (ב כז ב):
שבכל המלכים שלפניו ולאחריו מצינו בהם חטא חוץ מיותם


עיין כאן:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=9733:

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' אוקטובר 07, 2021 12:59 am

עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:יוחנן, בן קרח רשע, רבים בשם זה צדיקים

מי אמר שהרבים שבשם זה (בתנ"ך - בעזרא ודברי הימים) הם צדיקים? ידוע עליהם משהו?

אחד מהם היה כהן גדול בבית ראשון (או קודם, עיין דבה"י א ה לה ובמצודות שם, ובתוס' יומא ט א).
עוד שנים מהם היו מגבורי דוד, דבה"י א יב ה.

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ה' אוקטובר 07, 2021 2:58 pm

עזריאל ברגר כתב:חידת ידע:
מיהו הצדיק ביותר מכל מלכי יהודה וישראל (ע"פ רש"י)?

בס"ד
יש את הפסוק המפורש לגבי יאשיהו:
וְכָמֹהוּ לֹא הָיָה לְפָנָיו מֶלֶךְ אֲשֶׁר שָׁב אֶל ה' בְּכָל לְבָבוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ וּבְכָל מְאֹדוֹ כְּכֹל תּוֹרַת מֹשֶׁה, וְאַחֲרָיו לֹא קָם כָּמֹהוּ. (מלכים ב' כג כה).

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוקטובר 07, 2021 6:41 pm

אחרון התלמידים כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידת ידע:
מיהו הצדיק ביותר מכל מלכי יהודה וישראל (ע"פ רש"י)?

בס"ד
יש את הפסוק המפורש לגבי יאשיהו:
וְכָמֹהוּ לֹא הָיָה לְפָנָיו מֶלֶךְ אֲשֶׁר שָׁב אֶל ה' בְּכָל לְבָבוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ וּבְכָל מְאֹדוֹ כְּכֹל תּוֹרַת מֹשֶׁה, וְאַחֲרָיו לֹא קָם כָּמֹהוּ. (מלכים ב' כג כה).

הכוונה הפשוטה היא לגבי התשובה ולא שהיה צדיק גדול מדוד (וכן משמע מלשון הגמרא בשבת נו:).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 07, 2021 7:26 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידת ידע:
מיהו הצדיק ביותר מכל מלכי יהודה וישראל (ע"פ רש"י)?

שמא כוונתך למה שכתוב בפירוש לדברי הימים הנקרא ע"ש רש"י (ב כז ב):
שבכל המלכים שלפניו ולאחריו מצינו בהם חטא חוץ מיותם


עיין כאן:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=9733:

כתב רש"י (סוכה מה,ב):
יותם בן עוזיהו - צדיק היה ועניו יותר משאר מלכים.

ובדברי הימים נתבאר ביתר הרחבה, כמובא בקישור viewtopic.php?p=298186#p298186
אלא שייתכן שהפירוש לדברי-הימים אינו מרש"י, כמובא בלינק שהבאת.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוקטובר 07, 2021 8:51 pm

ייש"כ!

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ו' אוקטובר 08, 2021 12:49 am

איש גלילי כתב:
אחרון התלמידים כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידת ידע:
מיהו הצדיק ביותר מכל מלכי יהודה וישראל (ע"פ רש"י)?

בס"ד
יש את הפסוק המפורש לגבי יאשיהו:
וְכָמֹהוּ לֹא הָיָה לְפָנָיו מֶלֶךְ אֲשֶׁר שָׁב אֶל ה' בְּכָל לְבָבוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ וּבְכָל מְאֹדוֹ כְּכֹל תּוֹרַת מֹשֶׁה, וְאַחֲרָיו לֹא קָם כָּמֹהוּ. (מלכים ב' כג כה).

הכוונה הפשוטה היא לגבי התשובה ולא שהיה צדיק גדול מדוד (וכן משמע מלשון הגמרא בשבת נו:).


בס"ד
יש"כ על ההתייחסות.
א. ראשית בגמ' שם יש מחלוקת בזה.
ב. ק"ק מה שהביא במפרש שיותם הוא היחיד שלא כתוב עליו חטא, הרי ביאשיהו הוא מלך שלא נאמר עליו שום מילה לשלילה והוא הסיר את הבמות כמו שהעירו.
ג. יותר קשה שהרי על חזקיהו ויאשיהו כתוב להדיא שלא קם כמותם לפניו ולאחריו.
ד. יש קושיא לגבי חזקיהו שנאמר עליו (מלכים ב פרק יח) וַיַּ֥עַשׂ הַיָּשָׁ֖ר בְּעֵינֵ֣י ה' כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־עָשָׂ֖ה דָּוִ֥ד אָבִֽיו: ה֣וּא׀ הֵסִ֣יר אֶת־הַבָּמ֗וֹת וְשִׁבַּר֙ אֶת־הַמַּצֵּבֹ֔ת וְכָרַ֖ת אֶת־הָֽאֲשֵׁרָ֑ה וְכִתַּת֩ נְחַ֨שׁ הַנְּחֹ֜שֶׁת אֲשֶׁר־עָשָׂ֣ה מֹשֶׁ֗ה כִּ֣י עַד־הַיָּמִ֤ים הָהֵ֙מָּה֙ הָי֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ מְקַטְּרִ֣ים ל֔וֹ וַיִּקְרָא־ל֖וֹ נְחֻשְׁתָּֽן: בַּה' אֱלֹהֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל בָּטָ֑ח וְאַחֲרָ֞יו לֹא־הָיָ֣ה כָּמֹ֗הוּ בְּכֹל֙ מַלְכֵ֣י יְהוּדָ֔ה וַאֲשֶׁ֥ר הָי֖וּ לְפָנָֽיו: וַיִּדְבַּק֙ בַּֽה' לֹא־סָ֖ר מֵאַֽחֲרָ֑יו וַיִּשְׁמֹר֙ מִצְוֹתָ֔יו אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה ה' אֶת־מֹשֶֽׁה: א"כ אם תאמר שזה גדול מזה איך נאמר על האחר שכמוהו לא היה לפניו ולאחריו ולהלן הבאנו את הרד"ק.

אבל על חזקיהו נאמר עליו טענה, וידועים דברי חז"ל (פסחים נו.) תנו רבנן ששה דברים עשה חזקיה המלך, על שלשה הודו לו ועל שלשה לא הודו לו.וכו' עי"ש. אמנם אמרו תענית כב:) שיאשיהו נענש שלא נמלך בירמיהו, אבל משמע שזו היתה טעות בפשט הכתוב עיי"ש.

ז"ל הרד"ק שם:
אשר שב אל ה' - שחרד לדברי תורה ועשה ככל הכתוב בה והסיר הבמות לא השאיר אחד ולא הקריבו בימיו כי אם בבית המקדש לבדו והמלכים אשר לפניו אף על פי שהיו בהם טובים לא הסירו הבמות כמו שאומר עוד העם מזבחים ומקטרים בבמות ונמצא באסא דברי' אשר לא כן שנשען על מלך ארם והוציא כסף וזהב מאוצרות בית ה' ושלח לו ונאמר וגם בחליו לא דרש את ה' ויהושפט גם כן היה עוזר למלכי ישראל הרשעי' ונתחתן עמהם וחזקיה ג"כ נאמר עליו ולא כגמול עליו השיב חזקיהו כי גבה לבו ויהי עליו קצף ועל יהודה ועל ירושלים אבל יאשיהו נאמר עליו ככל תורת משה ויש מחלוקת בזה בדברי רז"ל מהם אמרו כי יאשיהו חטא אלא שעשה תשובה גדולה אשר שב אל ה' וגו' ומהם אמרו שלא חטא אלא מה אני מקיים אשר שב אל ה' שכל דין שדן מבן שמנה ועד י"ח החזירו להם שמא תאמר נטל מזה ונתן לזה תלמוד לומר ובכל מאודו שהחזיר להם משלו.
ולדברי הרד"ק המלך הצדיק ביותר הוא יאשיהו, ולכאורה זו פשטות הכתובים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 08, 2021 1:16 am

אחרון התלמידים כתב:קשה שהרי על חזקיהו ויאשיהו כתוב להדיא שלא קם כמותם לפניו ולאחריו.

מתוך הלינק שהבאתי לעיל - ציטוט מ"רש"י על דברי הימים", שמפרט מה היה חסרונו של כל אחד ממלכי בית דוד:
חזקיה גבה לבו ויהי עליו קצף ועל שלשה לא הודו לו ... יאשיהו לא שמע דברי נבואה מפי אלהים

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' אוקטובר 08, 2021 8:25 am

המפרש בדה"י מתייחס ל"צדקות" של 'סור מרע', אין זה סותר למעלותיהם של חזקיהו ויאשיהו ב"עשה טוב" (ובלא"ה קשה כמו שכתבתי פה בעבר, שהרי יותם לא הסיר את הבמות כמפורש במלכים).

מ"ד בגמרא שלא חטא יאשיהו, גם הוא מפרש את הפסוק לגבי תשובתו של יאשיהו, ולא לגבי צדקותו ביחס לדוד ושלמה. וגם על חזקיהו (מ"ב יח ה) כתב הרד"ק שהכוונה חוץ מדוד ושלמה.

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ו' אוקטובר 08, 2021 3:53 pm

נחומצ'ה כתב:לפרשת נח:
א. הוא נדרש לגנאי, לפני שבועות.
ושוב נשלח, באותו שם נשאר.
כשהוא נמנע, הוא נסתר.
השבוע משהו גילה.

ב. עד לפני שבוע, ייחלנו בו. והשבוע אין חפץ בו. [פירש"י]


פתרונות:
א. יונה. לפני שבועות ביום כיפור הוא נדרש ל.. ['כי בורח הוא'], נשלח שוב כיונת השבוע.
אז הוא נסתר תוך הדג. והשבוע היונה גילה עלה זית. [רש"י מביא מח', אם יונת השבוע זכר או נקבה].

ב. דבש. "מוטב יהיו וכו' ולא מתוקים כדבש וכו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 10, 2021 7:07 pm

לרגל סיום מסכת ביצה - קיבלתי חידה המיוחסת לראב"ע, ואנסה לפתור חלק ממנה, בסיועם של חברים ללימוד הדף היומי:
חידה.jpeg
חידה.jpeg (75.82 KiB) נצפה 6433 פעמים

אמה בנוצה - תרנגולת.
בהולדה ליולדתה תרנן על ילידתה - (אומרים ש)התרנגולת משמיעה קול הנשמע כמו שיר כאשר היא מטילה את הביצה.
כסף בתוך קרבה - החלבון.
זהב עלי לבה - החלמון.
כתיבתה במסכתא בראשיתה - היא המילה הפותחת את המסכת.
מלובשת כסות לבן - קליפה לבנה.
אחותה אחות לבן - "אחות לבן" היא רבקה, ואינני יודע מדוע היא "אחותה" של הביצה.
"ורק שתכרות ראשה" של המילה רבקה - תקבל "בקה" שהוא בגימטריא "ביצה", ואז המספר יהיה "מקשה" כלומר אחיד לשתי המילים.

נשארנו רק בצ"ע מדוע רבקה (צמד-בקר?) היא אחותה של הביצה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 10, 2021 7:09 pm

מצורף פתרון שקיבלתי, די זהה למה שכתבתי לעיל, ואינו מבאר את הצ"ע שנשארתי בו.
קבצים מצורפים
פתרון.jpeg
פתרון.jpeg (123.06 KiB) נצפה 6432 פעמים

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוקטובר 11, 2021 12:44 pm

עזריאל ברגר כתב:מצורף פתרון שקיבלתי, די זהה למה שכתבתי לעיל, ואינו מבאר את הצ"ע שנשארתי בו.

מסתבר שבזה עצמו האחווה, היות מספרם מקשה ושווה.

המקור מצ"ב:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_שירי החול של רבי אברהם אבן עזרא - אברהם אבן עזרא_242_243.pdf
(352.63 KiB) הורד 156 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 11, 2021 1:12 pm

אמנם לא נראה [בלשון המעטה] שלזה התכוון בעל החידה, אבל "בתואל הארמי" = "התרנגול" [עה"כ] בגימטריא.
אז ביצה ורבקה הן כעין אחים מן האב... [בביצה שאינה ספנא דארעא].

והתואר של רבקה הכתוב בתורה ממש לפני המילים "אחות לבן" שצוטטו בחידה הוא "בת בתואל הארמי" = "תרנגולת" עה"א ועה"כ.
[אי נמי, שמו המלא כפי שתיארה רבקה לאליעזר והתואר שהוסיפה לו התורה "בתואל הארמי בן נחור מלכה" עה"כ = "זו התרנגולת". או: בתואל ארמי בן נחור מלכה = זה תרנגולת].
אז כעין אחים מן האב/אם...

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוקטובר 12, 2021 5:36 pm

חידה חדשה:
איזו מציאות יש שאנשים יעשו מצוה באותו האופן ואם כיוונו מראש כוונה מסויימת יקיימו את המצווה כהלכתה אך אם לא יכוונו מראש לא רק שאחד מהם לא קיים את המצווה אלא שמצבו מבחינת המצווה יהיה גרוע יותר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 13, 2021 1:19 pm

חידה שנשאלתי לכבוד ז' במרחשון: מי הזכיר בדבריו "טַל וּמָטָר"?

מצאתי 4 פסוקים שמדברים על טל ועל מטר.
מתוכם רק באחד הביטוי "טל ומטר" כמות שהוא.

ועל זה נאמר בדרך רמז: ותן טל ומטר על פני האדמ"ה (לפי סדר השנים מלמטה למעלה, לפחות לפי דעה אחת בחז"ל).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 535 אורחים