מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסורת הגננות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' נובמבר 10, 2015 7:39 pm

גימפעל
ראשית, לא מהרש"ם אלא מהרש"מ הכהן, וטובא אית בינייהו.
שנית, תקותי שאינך סובל מבעיות בהבנת הנקרא, כיצד בדיוק הופרכו העובדות (שאתה קורא להן הכפשות)?

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' נובמבר 10, 2015 7:58 pm

מה שנכון נכון כתב:
בדיעבד כתב:והפסוק "תורה תהא אמונתי (נ"א אומנותי) וא-ל שד-י בעזרתי", מבטן מי יצא? הוא מופיע בכל הסידורים.


אמנותי מלשון אומנות ראה ברכות טז:, ולא מלשון אמונה. וזו עוד דוגמא לשבוש מצוי.

אילו היה מנוקד אֻמָּנוּתִי או אֳמָנוּתִי ניחא, אך כאשר הניקוד הוא אֱמוּנָתִי, כמופיע בסידורים רבים ומצוטט בדבריך, אזי טעות רבתי יש כאן.
בר מן דין בברכות טז ע"ב מופיע: "שתהא תורתך אומנותנו", והוא מלשון אומנות כמובן, ולא מלשון אמונה.

ואגב אעיר על שיבוש נוסף ששמעתי מפי מלמד לטף, הוא הסביר לצמאי דעתו כי 'שש שנים יעבוד, ובשביעית יצא לחפשי חנם' קאי על שנת השמיטה. והיה עלי להתווכח עמו עד שהצלחתי להעמידו על טעותו.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' נובמבר 10, 2015 8:09 pm

המקור לתורה תהא אומנותי הוא בספר הרוקח הל' שבועות בסדר הכנסת התינוקות לת"ת.

לגבי 'ובשביעית יצא': המלמד הנ"ל כיוון לדעת ר"י בכור שור ... ואפשר שגם התרגום המיוחס ליונתן ס"ל כן, וראה אריכות בזה בהערות רמ"מ כשר בתורה שלמה. עם זאת פשוט ואצ"ל שמלמד חייב לפרש אך ורק כהלכה המקובלת בחז"ל.

אזכיר עוד טעות של מלמד (יותר נכון ממלא מקום למלמד) שקוממה אותי. הוא ביאר לילדים ש'קרחת' היא הימרטות שער הראש ו'גבחת' היא נשירה של שערות הזקן (כנראה לא הבין את 'ואם מפאת פניו ימרט ראשו') ...

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' נובמבר 10, 2015 10:47 pm

לייבעדיג יענקל כתב:המקור לתורה תהא אומנותי הוא בספר הרוקח הל' שבועות בסדר הכנסת התינוקות לת"ת.

אם אינני טועה, לא קרא מר את שכתבתי.
אין כל בעיה באמירה 'תורה תהא אומנותי', הבעיה היא כשאומרים אמונתי. שמשמעותה שונה לחלוטין, וכבהודעתי הקודמת.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' נובמבר 10, 2015 11:12 pm

וכלום חלקתי עליך? הרב המכונה 'בדיעבד' שאל מבטן מי יצא נוסח זה, והשבתי.

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' נובמבר 11, 2015 12:22 am

זקן ששכח כתב:
מה שנכון נכון כתב:
בדיעבד כתב:והפסוק "תורה תהא אמונתי (נ"א אומנותי) וא-ל שד-י בעזרתי", מבטן מי יצא? הוא מופיע בכל הסידורים.


אמנותי מלשון אומנות ראה ברכות טז:, ולא מלשון אמונה. וזו עוד דוגמא לשבוש מצוי.

אילו היה מנוקד אֻמָּנוּתִי או אֳמָנוּתִי ניחא, אך כאשר הניקוד הוא אֱמוּנָתִי, כמופיע בסידורים רבים ומצוטט בדבריך, אזי טעות רבתי יש כאן.
בר מן דין בברכות טז ע"ב מופיע: "שתהא תורתך אומנותנו", והוא מלשון אומנות כמובן, ולא מלשון אמונה.

ואגב אעיר על שיבוש נוסף ששמעתי מפי מלמד לטף, הוא הסביר לצמאי דעתו כי 'שש שנים יעבוד, ובשביעית יצא לחפשי חנם' קאי על שנת השמיטה. והיה עלי להתווכח עמו עד שהצלחתי להעמידו על טעותו.

כבר הלכו בו נמושות בלוח ארש בעריכת יצחקי דף לא;תנה.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' נובמבר 11, 2015 2:07 pm

לומד_בישיבה כתב:זה שרבקה הלכה לשאול את שם ועבר ולא את בעלה יצחק כפי הנראה מפני שהיא לא האמינה בבעלה, כדרך העולם, אך מדוע אברהם אבינו לא שמע בקול נח אין בזה פשט.
בכל זאת נביא שבגללו השאיר ה' את העולם והיה בתיבה.
---
למען ההגינות, קושיא זו מדוע הלכה רבקה לשם ועבר שמעתי מאדמו"ר מפורסם שליט"א בתורה שלו בסעודה שלישית ולאחר מכן ניגשתי אליו בשקט ואמרתי לו באוזן [b]היא הלכה לישיבת שם ועבר שם למדו אברהם ובעלה יצחק.
ודו"ק.[/b]

א. לא נשמע הכי הגיוני שכאשר רבקה מחפשת את יצחק היא תלך לישיבת שם ולא תמתין לו בבית.
ב. מה שכל כך פשוט בעיניך לא הצלחתי למצא אפילו לאחד מן המפרשים על התורה שיכתוב כן. ורבים מסבירים שהלכה לשאול ולקבל דבר ה' על ידי שם שהיה נביא.
(ג. יתירה מכך בפרדר"א שהלכה יחד עם יצחק. כך נאמר שם: "בא עתה לילד ומחבליה הגיעה נפשה למות והלכה להתפלל במקום שהלכה היא ויצחק שנ' ותלך לדרוש את ה'").

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 11, 2015 2:28 pm

זקן ששכח כתב:
לומד_בישיבה כתב:זה שרבקה הלכה לשאול את שם ועבר ולא את בעלה יצחק כפי הנראה מפני שהיא לא האמינה בבעלה, כדרך העולם, אך מדוע אברהם אבינו לא שמע בקול נח אין בזה פשט.
בכל זאת נביא שבגללו השאיר ה' את העולם והיה בתיבה.
---
למען ההגינות, קושיא זו מדוע הלכה רבקה לשם ועבר שמעתי מאדמו"ר מפורסם שליט"א בתורה שלו בסעודה שלישית ולאחר מכן ניגשתי אליו בשקט ואמרתי לו באוזן [b]היא הלכה לישיבת שם ועבר שם למדו אברהם ובעלה יצחק.
ודו"ק.[/b]

א. לא נשמע הכי הגיוני שכאשר רבקה מחפשת את יצחק היא תלך לישיבת שם ולא תמתין לו בבית.
ב. מה שכל כך פשוט בעיניך לא הצלחתי למצא אפילו לאחד מן המפרשים על התורה שיכתוב כן. ורבים מסבירים שהלכה לשאול ולקבל דבר ה' על ידי שם שהיה נביא.
(ג. יתירה מכך בפרדר"א שהלכה יחד עם יצחק. כך נאמר שם: "בא עתה לילד ומחבליה הגיעה נפשה למות והלכה להתפלל במקום שהלכה היא ויצחק שנ' ותלך לדרוש את ה'").

לא כך, אלא מכיון שאברהם ויצחק למדו שניהם אצל שם ועבר - אז למה שהיא לא תלך לשם ועבר שהם לכאורה גדולים מבעלה וחמיה?!

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' נובמבר 11, 2015 5:30 pm

עזריאל, תודה רבה.
כשפתחת 'לא כך' הייתי סבור שתכתוב שאיני צודק.
אבל בקריאת דבריך, בסך הכל הבאת עוד סברא לומר מדוע אני צודק.
איזה יופי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 11, 2015 6:34 pm

זקן ששכח כתב:עזריאל, תודה רבה.
כשפתחת 'לא כך' הייתי סבור שתכתוב שאיני צודק.
אבל בקריאת דבריך, בסך הכל הבאת עוד סברא לומר מדוע אני צודק.
איזה יופי.

לא הצלחתי להבין איך דברי מצדיקים אותך.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' נובמבר 11, 2015 8:21 pm

עזריאל ברגר כתב:
זקן ששכח כתב:עזריאל, תודה רבה.
כשפתחת 'לא כך' הייתי סבור שתכתוב שאיני צודק.
אבל בקריאת דבריך, בסך הכל הבאת עוד סברא לומר מדוע אני צודק.
איזה יופי.

לא הצלחתי להבין איך דברי מצדיקים אותך.

אני הגבתי למי שטען שהסיבה שהלכה לישיבת שם ועבר היא כי שם למדו אברהם ויצחק, כלומר היא הלכה לדרוש את ה' אצל אברהם ויצחק.
ואם שגיתי בהבנת דבריו - אתי תלין משוגתי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 11, 2015 8:31 pm

זקן ששכח כתב:
עזריאל ברגר כתב:
זקן ששכח כתב:עזריאל, תודה רבה.
כשפתחת 'לא כך' הייתי סבור שתכתוב שאיני צודק.
אבל בקריאת דבריך, בסך הכל הבאת עוד סברא לומר מדוע אני צודק.
איזה יופי.

לא הצלחתי להבין איך דברי מצדיקים אותך.

אני הגבתי למי שטען שהסיבה שהלכה לישיבת שם ועבר היא כי שם למדו אברהם ויצחק, כלומר היא הלכה לדרוש את ה' אצל אברהם ויצחק.
ואם שגיתי בהבנת דבריו - אתי תלין משוגתי.

אם פירוש דבריו כדבריך - אכן תשובותיך נכוחות.
אך דעתי היא לפרש את דבריו באופן אחר.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' נובמבר 11, 2015 10:10 pm

עזריאל ברגר כתב:אני הגבתי למי שטען שהסיבה שהלכה לישיבת שם ועבר היא כי שם למדו אברהם ויצחק, כלומר היא הלכה לדרוש את ה' אצל אברהם ויצחק.
ואם שגיתי בהבנת דבריו - אתי תלין משוגתי.

אם פירוש דבריו כדבריך - אכן תשובותיך נכוחות.
אך דעתי היא לפרש את דבריו באופן אחר.[/quote]
יקרא נא מר את דברי קודמי 'למען ההגינות' כו'.
כט"ס

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי גבול ים » ה' נובמבר 12, 2015 10:24 am

לייבעדיג יענקל כתב: לגבי 'ובשביעית יצא': המלמד הנ"ל כיוון לדעת ר"י בכור שור ... ואפשר שגם התרגום המיוחס ליונתן ס"ל כן, וראה אריכות בזה בהערות רמ"מ כשר בתורה שלמה. עם זאת פשוט ואצ"ל שמלמד חייב לפרש אך ורק כהלכה המקובלת בחז"ל...

האריך בזה בעוצם בקיאותו הגאון רי"פ פערלא בהגהותיו ליראים (דפ' זאלקווא סי' רפו) שנדפסו בשנתון נעם [שבעריכת הרממ"כ הנ"ל].

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' נובמבר 12, 2015 3:11 pm

ירח מלא כתב:רשימה קצרה נוספת של דברים שמלמדים בגנים:
בטרם, כל יציר נברא ב'אדון עולם'.


סבורני כי טעה מר בהצבת הפסיק. כי באמת יש לומר 'בטרם, כל יציר נברא', שכוונתו כי הקב"ה מלך על העולם גם כשעדיין לא היה כאן שום יצור.

סמל אישי של המשתמש
ירח מלא
הודעות: 164
הצטרף: א' אפריל 27, 2014 12:00 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ירח מלא » ה' נובמבר 12, 2015 3:53 pm

אברך מהכולל שלי סיפר לי השבוע שביתו חזרה מבית הספר עם הנתון הבא: שמה של הריבה מסדום שהתעללו בה וכו' היה 'מדינה'. חשב האברך מהיכן לקחה המורה מקור לזה, עד שנתקל ברש"י 'צעקתה - צעקה של מדינה''....

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » ה' נובמבר 12, 2015 8:36 pm

ירח מלא כתב:אברך מהכולל שלי סיפר לי השבוע שביתו חזרה מבית הספר עם הנתון הבא: שמה של הריבה מסדום שהתעללו בה וכו' היה 'מדינה'. חשב האברך מהיכן לקחה המורה מקור לזה, עד שנתקל ברש"י 'צעקתה - צעקה של מדינה''....

אולי מרינה?
(טעות דומה נמצאת באנציקלופדיה 'אוצר ישראל' ערך 'אמוראים', שם מוזכר בין רשימת האמוראים גם האמורא: "ר' אחא מאקרא דאגמא" ובציון סנהדרין לח:. גם כאן אין אלא טעות מגוחכת, התלמוד שואל על כל אבר ואבר של אדם הראשון מאיזה איזור נברא, ועל השאלה עגבותיו (מנין)? עונה האמורא רב אחא: "מאקרא דאגמא").

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' נובמבר 12, 2015 8:59 pm

חיפוש באוצה"ח על 'אחא מאקרא' מראה שטעות זו של רב אחא מאקרא דאגמא כבר זכו בה רבים
ראה ספר אורי חיים עמ' קמח
ובספר אמרי צבי על סנהדרין כט: ד"ה אמנם: אמר רב אחא מאקרא דאגמא אמר רבי יוחנן בר חנינא שתים עשרה שעות הוי היום, עיי"ש בגמרא ותבין
וכ"ה באפיקי יהודה ח"א עמ' קלב בנדמ"ח, וכן ביקרא דאורייתא פרשת בראשית עמ' נו, מנוחת שלום (!)ח"א סימן יב,
ועוד ועוד.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » ה' נובמבר 12, 2015 9:06 pm

שברי לוחות כתב:חיפוש באוצה"ח על 'אחא מאקרא' מראה שטעות זו של רב אחא מאקרא דאגמא כבר זכו בה רבים
ראה ספר אורי חיים עמ' קמח
ובספר אמרי צבי על סנהדרין כט: ד"ה אמנם: אמר רב אחא מאקרא דאגמא אמר רבי יוחנן בר חנינא שתים עשרה שעות הוי היום, עיי"ש בגמרא ותבין
וכ"ה באפיקי יהודה ח"א עמ' קלב בנדמ"ח, וכן ביקרא דאורייתא פרשת בראשית עמ' נו, מנוחת שלום (!)ח"א סימן יב,
ועוד ועוד.

יש לי ספר בשם "מצאת חן" (ישנו באוצר)
על שמות התנאים והאמוראים,
כמה פעמים הם מופיעים בכל הש"ס, ובכל דף.
ויש שם ג"כ כמה וכמה טעויות מביכות כאלו...
(ק"ו לחוקרי תלמוד שאינם מבחינים בין רב דיקלא לרב סחורה...)

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי גבול ים » ו' נובמבר 13, 2015 8:04 am

זקן ששכח כתב:
ירח מלא כתב:רשימה קצרה נוספת של דברים שמלמדים בגנים:
בטרם, כל יציר נברא ב'אדון עולם'.


סבורני כי טעה מר בהצבת הפסיק. כי באמת יש לומר 'בטרם, כל יציר נברא', שכוונתו כי הקב"ה מלך על העולם גם כשעדיין לא היה כאן שום יצור.

סבורני כי הרב זקן ששכח כבר שכח את הניגון ששורר בילדותו בגן בטרם כל-יציר נברא [שנשמע כמו, ראשית לכל-נברא אדם] וע"ז כתב הרב ירח שזה שיבוש וצריך לפסק בטרם, כל יציר נברא, אלא שקיצר יותר מדאי בלשונו, ובזה סרו העבים מעל הירח המלא.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' נובמבר 13, 2015 1:46 pm

גבול ים כתב:
זקן ששכח כתב:
ירח מלא כתב:רשימה קצרה נוספת של דברים שמלמדים בגנים:
בטרם, כל יציר נברא ב'אדון עולם'.


סבורני כי טעה מר בהצבת הפסיק. כי באמת יש לומר 'בטרם, כל יציר נברא', שכוונתו כי הקב"ה מלך על העולם גם כשעדיין לא היה כאן שום יצור.

סבורני כי הרב זקן ששכח כבר שכח את הניגון ששורר בילדותו בגן בטרם כל-יציר נברא [שנשמע כמו, ראשית לכל-נברא אדם] וע"ז כתב הרב ירח שזה שיבוש וצריך לפסק בטרם, כל יציר נברא, אלא שקיצר יותר מדאי בלשונו, ובזה סרו העבים מעל הירח המלא.

גבול יקר,
האם אין מר יודע שכשיש ירח מלא הרי האור מאיר? ובאור בהיר יכול מר לעיין בעצמו במה שכתב ירח מלא ולהיווכח.

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' נובמבר 13, 2015 4:28 pm

זקן ששכח כתב:
גבול ים כתב:[quote="זקן ששכחסבורני כי טעה מר בהצבת הפסיק. כי באמת יש לומר 'בטרם, כל יציר נברא', שכוונתו כי הקב"ה מלך על העולם גם כשעדיין לא היה כאן שום יצור.

סבורני כי הרב זקן ששכח כבר שכח את הניגון ששורר בילדותו בגן בטרם כל-יציר נברא [שנשמע כמו, ראשית לכל-נברא אדם] וע"ז כתב הרב ירח שזה שיבוש וצריך לפסק בטרם, כל יציר נברא, אלא שקיצר יותר מדאי בלשונו, ובזה סרו העבים מעל הירח המלא.

גבול יקר,
האם אין מר יודע שכשיש ירח מלא הרי האור מאיר? ובאור בהיר יכול מר לעיין בעצמו במה שכתב ירח מלא ולהיווכח.[/quote]
דומה שזה משחק מילים גרידא, וכולם יודעים האמת על נכון
[אגב אעיר שמילה אחה ויחידה חריגה מן המשקל ב'אדון עולם' והוא
בידו אפקיד רוחי בעת אישן,
ואעירה. ועם רוחי גויתי
ה' לי ולא אירא.
עוד אחת שזה ממש לא כאן מקומו:
טוב יצר כבוד לשמו מאורות.
נתן סביבות עוזו פנות צבאיו קדושים רוממי שדי...]

סמל אישי של המשתמש
ירח מלא
הודעות: 164
הצטרף: א' אפריל 27, 2014 12:00 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ירח מלא » ש' נובמבר 14, 2015 7:05 pm

גבול ים כתב:
זקן ששכח כתב:
ירח מלא כתב:רשימה קצרה נוספת של דברים שמלמדים בגנים:
בטרם, כל יציר נברא ב'אדון עולם'.


סבורני כי טעה מר בהצבת הפסיק. כי באמת יש לומר 'בטרם, כל יציר נברא', שכוונתו כי הקב"ה מלך על העולם גם כשעדיין לא היה כאן שום יצור.

סבורני כי הרב זקן ששכח כבר שכח את הניגון ששורר בילדותו בגן בטרם כל-יציר נברא [שנשמע כמו, ראשית לכל-נברא אדם] וע"ז כתב הרב ירח שזה שיבוש וצריך לפסק בטרם, כל יציר נברא, אלא שקיצר יותר מדאי בלשונו, ובזה סרו העבים מעל הירח המלא.


אכן לכך כיוונתי. יישר כח!
דבר נוסף חברי האברך דלעיל מ"צעקתה של מדינה" העיר על כך לגננת (ולא למורה, טעיתי) לאחר שבוע חזרה אליו וכלימה עוטה את פניה שאכן הוא צודק רק שידע שכך לימדה 30 שנה! את תלמידותיה וככה היא למדה בהיותה בגן.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייטנר » ש' נובמבר 14, 2015 7:19 pm

זקן ששכח כתב:
לומד_בישיבה כתב:זה שרבקה הלכה לשאול את שם ועבר ולא את בעלה יצחק כפי הנראה מפני שהיא לא האמינה בבעלה, כדרך העולם, אך מדוע אברהם אבינו לא שמע בקול נח אין בזה פשט.
בכל זאת נביא שבגללו השאיר ה' את העולם והיה בתיבה.
---
למען ההגינות, קושיא זו מדוע הלכה רבקה לשם ועבר שמעתי מאדמו"ר מפורסם שליט"א בתורה שלו בסעודה שלישית ולאחר מכן ניגשתי אליו בשקט ואמרתי לו באוזן [b]היא הלכה לישיבת שם ועבר שם למדו אברהם ובעלה יצחק.
ודו"ק.[/b]

א. לא נשמע הכי הגיוני שכאשר רבקה מחפשת את יצחק היא תלך לישיבת שם ולא תמתין לו בבית.
ב. מה שכל כך פשוט בעיניך לא הצלחתי למצא אפילו לאחד מן המפרשים על התורה שיכתוב כן. ורבים מסבירים שהלכה לשאול ולקבל דבר ה' על ידי שם שהיה נביא.
(ג. יתירה מכך בפרדר"א שהלכה יחד עם יצחק. כך נאמר שם: "בא עתה לילד ומחבליה הגיעה נפשה למות והלכה להתפלל במקום שהלכה היא ויצחק שנ' ותלך לדרוש את ה'").


עיין בהעמ"ד על ההבדל בין נבואתו של אברהם לנבואתם של שם ועבר.

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' נובמבר 19, 2015 3:52 pm

אגדת הסביבון לחנוכה
אוצר כל מנהגי ישורון.jpg
אוצר כל מנהגי ישורון.jpg (195.9 KiB) נצפה 13173 פעמים

ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ש.גGI. » ה' נובמבר 19, 2015 4:03 pm

גם נכון להזכיר לילדים שהפרקים שיש היום בחומש אינו ממקום קדוש.
למקור ע' בספרי היסטוריה

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' נובמבר 19, 2015 5:18 pm

ושיעקב גל האבן עם הזרת דווקא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 19, 2015 5:20 pm

אבא יודן כתב:אגדת הסביבון לחנוכה
אוצר כל מנהגי ישורון.jpg

האם יש ראיה ברורה שזה נכון או שזה לא נכון?

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' נובמבר 19, 2015 5:32 pm

עזריאל ברגר כתב:
אבא יודן כתב:אגדת הסביבון לחנוכה
אוצר כל מנהגי ישורון.jpg

האם יש ראיה ברורה שזה נכון או שזה לא נכון?

יתכן שקרה כן, אבל ע"י ניחוש נודע לנו. כמו העובדא דכאן
viewtopic.php?f=7&t=20568&start=240#wrap

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 19, 2015 5:37 pm

אבא יודן כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אבא יודן כתב:אגדת הסביבון לחנוכה
אוצר כל מנהגי ישורון.jpg

האם יש ראיה ברורה שזה נכון או שזה לא נכון?

יתכן שקרה כן, אבל ע"י ניחוש נודע לנו. כמו העובדא דכאן
viewtopic.php?f=7&t=20568&start=240#wrap

הקישור שלך לא מפנה אותי להודעה מסוימת.
אולי תכתוב תקציר או ציטוט.

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' נובמבר 19, 2015 6:11 pm


צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » ה' נובמבר 19, 2015 8:12 pm

אבא יודן כתב:אגדת הסביבון לחנוכה
אוצר כל מנהגי ישורון.jpg

וכן ראשי התיבות נגה"ש נס גדול היה שם,
שמקורם במשחקים על ממון ביומי דפגרא

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 19, 2015 10:20 pm

צונאמי כתב:
אבא יודן כתב:אגדת הסביבון לחנוכה
אוצר כל מנהגי ישורון.jpg

וכן ראשי התיבות נגה"ש נס גדול היה שם,
שמקורם במשחקים על ממון ביומי דפגרא

מאיפה אנחנו יכולים לדעת מהו המקור ומהי הפרשנות המאוחרת?

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 03, 2015 8:47 pm

עזריאל ברגר כתב:
זקן ששכח כתב:
לומד_בישיבה כתב:זה שרבקה הלכה לשאול את שם ועבר ולא את בעלה יצחק כפי הנראה מפני שהיא לא האמינה בבעלה, כדרך העולם, אך מדוע אברהם אבינו לא שמע בקול נח אין בזה פשט.
בכל זאת נביא שבגללו השאיר ה' את העולם והיה בתיבה.
---
למען ההגינות, קושיא זו מדוע הלכה רבקה לשם ועבר שמעתי מאדמו"ר מפורסם שליט"א בתורה שלו בסעודה שלישית ולאחר מכן ניגשתי אליו בשקט ואמרתי לו באוזן [b]היא הלכה לישיבת שם ועבר שם למדו אברהם ובעלה יצחק.
ודו"ק.[/b]

א. לא נשמע הכי הגיוני שכאשר רבקה מחפשת את יצחק היא תלך לישיבת שם ולא תמתין לו בבית.
ב. מה שכל כך פשוט בעיניך לא הצלחתי למצא אפילו לאחד מן המפרשים על התורה שיכתוב כן. ורבים מסבירים שהלכה לשאול ולקבל דבר ה' על ידי שם שהיה נביא.
(ג. יתירה מכך בפרדר"א שהלכה יחד עם יצחק. כך נאמר שם: "בא עתה לילד ומחבליה הגיעה נפשה למות והלכה להתפלל במקום שהלכה היא ויצחק שנ' ותלך לדרוש את ה'").

לא כך, אלא מכיון שאברהם ויצחק למדו שניהם אצל שם ועבר - אז למה שהיא לא תלך לשם ועבר שהם לכאורה גדולים מבעלה וחמיה?!


viewtopic.php?f=17&t=24642&hilit=%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D#p248526

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » ה' דצמבר 03, 2015 9:51 pm

עזריאל ברגר כתב:
צונאמי כתב:וכן ראשי התיבות נגה"ש נס גדול היה שם,
שמקורם במשחקים על ממון ביומי דפגרא

מאיפה אנחנו יכולים לדעת מהו המקור ומהי הפרשנות המאוחרת?

מאיפה שיודעים שאלכסנדר מוקדון קדם לנפוליאון

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' דצמבר 22, 2015 4:04 pm

אבא יודן כתב:[עוד אחת שזה ממש לא כאן מקומו:
טוב יצר כבוד לשמו מאורות.
נתן סביבות עוזו פנות צבאיו קדושים רוממי שדי...]

קבלתי באישי מלייבידיג יענקל:
מנ"ל פיסוק זה האחרון?

ותשובתי:
[שכויעך גדול לעשות עסק מזה אף אחד לא מענין את זה ולא ידעתי למה]
ולשאלתך
זהו דעתי בלבד, ואחרת לא אדע לפרשו על נכון, חפשתי בהרבה הרבה מפרשים ולא מצאתי מרגוע רק בזה ואדרבא אם כבודו יש לו פירוש אחר אשמח לקבלו.
תודה
הצעיר: אבא יודן

חזר הנ"ל:
מסתמא ראית כבר שהראשונים פיסקו: טוב יצר כבוד לשמו. מאורות נתן סביבו עוזו. פינות צבאיו קדושים רוממי שקי וכו'. כ"ה בסדור המיוחס לר"ש מגרמייזא (ובאמת הוא של הראב"ן), בפירוש הרוקח, בסדור חסידי אשכנז ובפירוש ר' יהודה בר יקר. גם ביאוריהם די קרובים זה לזה. מה עדיין קשה לך?

והשבתי:
בודאי אני מודע לכך אבל מה אעשה שעדיין לא נכנס לראשי שום ביאור אחר.
הנה כי כן: טוב יצר כבוד לשמו. איזה כבוד יצר? ולשמו דווקא? ולשם מה הוכנס קטע זה כאן שלא במקומו ממש כאשר אנחנו עוסקים בזהרי חמה ושוב במאורות. שמא תאמר הוא המאורות הוא הכבוד למה חזר ושנאו ושלשו?
מאורות נתן סביבות עוזו. מתי נתן המאורות סביבו? לא סביבותינו!?
פינות צבאיו קדושים רוממי שקי. והקשה מכולם שפתאום נפל פה איזה קטע שיודע לספר אשר פינות צבאיו קדושים הם מרוממים את ה' בכל יום??
אולם לדרכנו יובן
טוב יצר כבוד לשמו מאורות. פי' ה' ברא את זהרי חמה ושאר מאורות אשר מביאים כבוד לשמו "יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו".
נתן סביבות עוזו פינות צבאיו קדושים רוממי שקי. פי' וגם ברא למעלה מהם צבאיו קדושים מלאכי מעלה אבל הם נתן סביבותיו שחקים.
ואלו ואלו בודאי מודים ומרוממים את ה' בכל יום....
והדבר הזה עצמו נאמר בשבת "דעת ותבונה סובבים הודו" "טובים מאורות וכו' " "פאר וכבוד נותנים לשמו...שבח נותנים לו כל צבא מרום..."

ברשותי להעלותו על הפורום כאן?

יישר כח על דבריך המעניינים.
בכמה נקודות ניתן לדון באריכות, אך כעת אין כוחי וזמני עימי, ומה שהלב חושק הפנאי עושק.
יפוצו מעיינותיך חוצה, הצלחה רבה וכט"ס

ומהו דעת חכמינו?

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 434
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בוצינא » ה' ינואר 07, 2016 8:10 pm

האם יש לכך מקור שהצפרדע הראשונה שהוציאה נחלים אכן היתה יותר גדולה מכל האחרות?

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' ינואר 08, 2016 2:59 am

בוצינא כתב:האם יש לכך מקור שהצפרדע הראשונה שהוציאה נחלים אכן היתה יותר גדולה מכל האחרות?

כ"ה בפירוש הרוקח בדף לט ו-מד. אחד ויחיד בזה

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' ינואר 08, 2016 4:58 pm

אבא יודן כתב:
בוצינא כתב:האם יש לכך מקור שהצפרדע הראשונה שהוציאה נחלים אכן היתה יותר גדולה מכל האחרות?

כ"ה בפירוש הרוקח בדף לט ו-מד. אחד ויחיד בזה

אבל בעצם מאי כל הרעש האימא גדולה מן הצאצא לא כן?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ינואר 09, 2016 6:55 pm

אבא יודן כתב:
אבא יודן כתב:
בוצינא כתב:האם יש לכך מקור שהצפרדע הראשונה שהוציאה נחלים אכן היתה יותר גדולה מכל האחרות?

כ"ה בפירוש הרוקח בדף לט ו-מד. אחד ויחיד בזה

אבל בעצם מאי כל הרעש האימא גדולה מן הצאצא לא כן?

בפשטות לא כולם היו צאצאיה, כי מדובר על צפרדע יחידה ש"היתה מתזת נחילים נחילים" וממנה מלאה כל ארץ מצרים.
אלא היה זה נס באופן אחר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 742 אורחים