מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 23, 2018 6:29 pm

קודם תענה בבקשה על הקודמות
viewtopic.php?p=493304#p493304

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חידות לפרשת וירא

הודעהעל ידי גימפעל » ג' אוקטובר 23, 2018 10:54 pm

איש הגבעה כתב: חידה. מי היה שומר מפני איסור ייחוד בפרשתינו?
ישמעאל עיין תרגום יונתן.
איש הגבעה כתב: חידה. על איזה אמירה של אברהם אבינו בפרשתינו זכו בניו לשתי מצוות.
ואנכי עפר ואפר.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' אוקטובר 23, 2018 10:59 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:מהו המספר הרב ביותר של ברכות שאדם יכול להתחייב לברכן בהחזיקו את האוכל שהוא רוצה לאכול?
המקסימום שהגעתי אליו הוא 7 (והפתרון נתון כמובן לניחושכם... יש 2 פתרונות דומים, ואחד מהם קשור לחידה שחדתי בעבר).

מי שאין לו יין ולא חמר מדינה בליל הסדר (או בליל יוט"ש של סוכות) שחל במוצ"ש, והוא כהן שאוכל פת של תרומה/חלה, יברך:
המוציא, מקדש ישראל והזמנים, בורא מאורי האש, המבדיל בין קודש לקודש, שהחינו, על-אכילת-מצה (או לישב בסוכה), אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לאכול תרומה (וכפי שהערתי בחידתי הקודמת בנושא זה - יש מקום לדון על סדר הברכות, אבל זהו הנלפענ"ד.)

על יין של תרומה אין מברכים ברכת התרומה?

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: חידות לפרשת וירא

הודעהעל ידי לבנון » ג' אוקטובר 23, 2018 11:48 pm

איש הגבעה כתב:חידה. להיכן יצחק הלך לאחר העקידה?

ודברו מלאכי מרומא ית יצחק ואובלוהי לבי מדרשא דשם רבא. (תרגום יונתן בראשית כב יט).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 24, 2018 11:55 am

שברי לוחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:מהו המספר הרב ביותר של ברכות שאדם יכול להתחייב לברכן בהחזיקו את האוכל שהוא רוצה לאכול?
המקסימום שהגעתי אליו הוא 7 (והפתרון נתון כמובן לניחושכם... יש 2 פתרונות דומים, ואחד מהם קשור לחידה שחדתי בעבר).

מי שאין לו יין ולא חמר מדינה בליל הסדר (או בליל יוט"ש של סוכות) שחל במוצ"ש, והוא כהן שאוכל פת של תרומה/חלה, יברך:
המוציא, מקדש ישראל והזמנים, בורא מאורי האש, המבדיל בין קודש לקודש, שהחינו, על-אכילת-מצה (או לישב בסוכה), אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לאכול תרומה (וכפי שהערתי בחידתי הקודמת בנושא זה - יש מקום לדון על סדר הברכות, אבל זהו הנלפענ"ד.)

על יין של תרומה אין מברכים ברכת התרומה?

צודק.
אז יקנה"ז בליל יו"ט של סוכות שחל במוצ"ש, וזה צ"ל או במקומות בחו"ל שמפרישים בהם תרומה ואוכלים אותה (לא נהוג בזמננו) או בזמן שקידשו על פי הראיה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ש' אוקטובר 27, 2018 7:14 pm

בקרו טלה כתב:
יאיר כתב:שם אשת ובת לוט

בת לוט פלוטית

במדרש אגדה (בראשית יח, כ) אי' ששמה כלה

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ש' אוקטובר 27, 2018 8:12 pm

בקרו טלה כתב:
בקרו טלה כתב:
יאיר כתב:שם אשת ובת לוט

בת לוט פלוטית

במדרש אגדה (בראשית יח, כ) אי' ששמה כלה

היו ללוט שתי בנות שניצלו

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ש' אוקטובר 27, 2018 8:41 pm

יאיר כתב:היו ללוט שתי בנות שניצלו

במחילה, הן במדרש אגדה והן בפרדר"א אי' שהסדומים המיתוה
מדרש אגדה בראשית פרשת וירא פרק יח סימן כ
פעם אחת היה שם עני והיה מת ברעב והיתה בת לוט ושמה כלה, והיתה הולכת לשאוב מים, והיתה משימה פת בכדה ונותנת לאותו עני, אמרו אנשי סדום מאין הוא חי זה העני, בדקו בדברים והבינו שבתו של לוט היתה מפרנסת אותו, ומה עשו הלכו והפשיטוה וטשוה דבש, והיו הדבורים והזבובים אוכלים את הדבש ונושכין אותה עד שהמיתוה, ולכך אמר עשו כלה

פרקי דרבי אליעזר - פרק כה
ולא הוחזק ידם בפת לא לעני ולא לאביון שנ' הנה זה היה חטאת סדום אחותיך גאון שבעתי לחם וכו' ר' יהודה אומ' הכריזו בסדום כל מי שהוא מחזיק בפת לחם עני ואביון ישרף באש פלוטית בתו של לוט היתה נשואה לאחד מגדולי העיר וראתה עני אחד מדקדק ברחוב העיר ועגמה נפשה עליו שנ' עגמה נפשי לאביון מה עשתה בכל יום היתה יוצאה לשאוב היתה נותנת בכד שלה מכל מזון ביתה ומאכלת לאותו עני אמרו אנשי סדום העני הזה מאין הוא חי וכשידעו בדבר הוציאו אותה להשרף וכו'

ועי' בלמכסה עתיק [שהבאתי בעבר]
קבצים מצורפים
אורי וישעי - למכסה עתיק.pdf
(359.99 KiB) הורד 200 פעמים
ספר הישר.PDF
(289.7 KiB) הורד 216 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ש' אוקטובר 27, 2018 9:41 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ש' אוקטובר 27, 2018 9:07 pm

.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 05, 2018 7:30 pm

היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...

שבענו מטובך
הודעות: 1038
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' נובמבר 05, 2018 7:53 pm

דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...

השותה מעט יין בער"פ, ישתה עוד. "טובא גריר".

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 05, 2018 8:03 pm

יפה, אך לא מדוייק, כי זה לא לשוב ולעשות את הפעולה כפעולה נפרדת, אלא לצרף את אותה פעולה שכבר עשה ולהגדילה.

בקיצור, התכווונתי למשהו אחר.

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי פלתי » ב' נובמבר 05, 2018 8:03 pm

קראקובער כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פלתי כתב:איך יתכן מי שנגע בנבילה או נגע במת, ומותר לו לאכול תרומה בלי טבילה.

ילמדנו רבינו?

הפך לעבד כהן?

איני יודע כוונתך. אבל אכן כוונתי היתה לעבד כהן. לפי שיטת התוס' בנזיר דעבדים אינם מקבלים טומאה.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 05, 2018 10:53 pm

דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...


שתה כוס יין שני - יש בזה חשש זוגות - ולכן אומרים לו שישתה עוד כוס, כדי שזה יהיה שלישי

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 05, 2018 11:11 pm

לא, גם כאן זה לא פעולה נפרדת, אלא המשך של אותה פעולה במטרה להגדילה ולעשות 'שלישיה'.

אני מדבר על פעולה שנעשית כפעולה נפרדת, לא כהמשך של הפעולה הראשונה.

עד"מ: אדם אכל בלי ברכה. אומרים לו, כדי לתקן זאת תאכל משהו אחר בלי ברכה.

[רמז: מדובר במצב שמאוד נדיר היום, ואולי יחידי סגולה ממש הגיעו אליו].

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 06, 2018 5:24 pm

יש הסתבכות הלכתית מסוימת שרלוונטית רק בקביעות שאיננה יכולה לקרות ע"פ הלוח שלנו, והיא שייכת דווקא לתלמידי חכמים.
מהי?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 07, 2018 8:29 pm

עזריאל ברגר כתב:יש הסתבכות הלכתית מסוימת שרלוונטית רק בקביעות שאיננה יכולה לקרות ע"פ הלוח שלנו, והיא שייכת דווקא לתלמידי חכמים.
מהי?

רמז גדול: שייך לימים אלו (ר"ח כסלו).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 07, 2018 8:30 pm

איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 07, 2018 8:36 pm

עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

עפרון

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 07, 2018 8:42 pm

יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

עפרון

אינני יודע למה בדיוק ירמזון מיליך, אבל לא אליו התכוונתי.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 07, 2018 11:24 pm

עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

"נקרא לנערה ונשאלה את פיה"?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 08, 2018 9:40 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:יש הסתבכות הלכתית מסוימת שרלוונטית רק בקביעות שאיננה יכולה לקרות ע"פ הלוח שלנו, והיא שייכת דווקא לתלמידי חכמים.
מהי?

רמז גדול: שייך לימים אלו (ר"ח כסלו).

הגיע יז חשון ולא ירדו גשמים - ת"ח מתענים בה"ב.
הגיע ר"ח כסלו ולא ירדו גשמים - ב"ד גוזרים תעניות בה"ב על כל הציבור.
אם חל יז חשון ביום שלישי - יחול "שני בתרא" של הבה"ב דת"ח בר"ח.
וזה לא יכול לחול בלוח שלנו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 08, 2018 9:42 pm

עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

לפני שרבקה ומשפחתה הסכימו לשידוך - אליעזר הציג את עצמו כ"עבד אברהם", למרות שאברהם נתן את כל אשר לו - כולל אליעזר - ליצחק.
רק כשמגיעים חזרה, אליעזר מגלה לרבקה את האמת, ואומר על יצחק "הוא אדוני".

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 08, 2018 9:44 pm

דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...

ילמדנו רבינו?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ה' נובמבר 08, 2018 9:51 pm

נט"י בסעודה?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ו' נובמבר 09, 2018 12:05 am

פשוט מאוד: המתענה תענית חלום בשבת - צריך לשבת תענית לתעניתו.

כלומר, הוא מכפר על זה שהתענה - באמצעות תענית נוספת.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ו' נובמבר 09, 2018 12:54 am

זה ממש לא אותה פעולה.
זה תענית בשבת וזה בחול.

לפי דרכך, יש לי תשובה נוספת
שחט כבשה [לע"ז, רח"ל], ישחוט כבשה [לקרבן חטאת].

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ו' נובמבר 09, 2018 10:21 am

פעולת התענית היא אותה פעולה בדיוק. הרקע הוא שונה.

האם הרגשת הבדל בין תענית יוהכ"פ כשחל בשבת לבין כשחל בחול?...

[ובספרים מבואר במעלת התענית שיש בה אחדות נפלאה שאין בשום מצוה אחרת - כולם מתענים אותו דבר בדיוק. אין 'נוסחאות' שונות, אין 'קוועטשים' מחולקים].

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ש' נובמבר 10, 2018 10:12 pm

דרומי כתב:[ובספרים מבואר במעלת התענית שיש בה אחדות נפלאה שאין בשום מצוה אחרת - כולם מתענים אותו דבר בדיוק. אין 'נוסחאות' שונות, אין 'קוועטשים' מחולקים].


כנראה אף פעם לא ראית איך רוקקים לתוך המגבות...

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 11, 2018 10:44 am

מאי האי? באמת לא ראיתי.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ב' נובמבר 12, 2018 11:52 am

דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...

viewtopic.php?t=31568#p335703

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ב' נובמבר 12, 2018 10:39 pm

איך יתכן מציאות שהלכה למעשה אנו נוקטים היפך מפסק הדין, דהיינו אם הדיין פוסק שפלוני חייב - הדין הוא שפטור, ואם הוא פוסק שפלוני פטור - הדין הוא שפלוני חייב?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 13, 2018 7:42 am

מצפה לישועת השם כתב:איך יתכן מציאות שהלכה למעשה אנו נוקטים היפך מפסק הדין, דהיינו אם הדיין פוסק שפלוני חייב - הדין הוא שפטור, ואם הוא פוסק שפלוני פטור - הדין הוא שפלוני חייב?

סנהדרין שפתחו כולם ואמרו חייב - פוטרין אותו.
אז אם כ"ב דיינים פתחו ואמרו חייב - עכשיו מה שהאחרון יאמר יעשו הפוך מדבריו (ושמעתי פעם שעל זה הזהירה התורה ואמרה "לא תהיה אחרי רבים לרעות", שאם הוא סבור פטור שלא יאמר חייב כדי שהדין יהיה פטור).

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ג' נובמבר 13, 2018 8:15 am

עזריאל ברגר כתב:
מצפה לישועת השם כתב:איך יתכן מציאות שהלכה למעשה אנו נוקטים היפך מפסק הדין, דהיינו אם הדיין פוסק שפלוני חייב - הדין הוא שפטור, ואם הוא פוסק שפלוני פטור - הדין הוא שפלוני חייב?

סנהדרין שפתחו כולם ואמרו חייב - פוטרין אותו.
אז אם כ"ב דיינים פתחו ואמרו חייב - עכשיו מה שהאחרון יאמר יעשו הפוך מדבריו (ושמעתי פעם שעל זה הזהירה התורה ואמרה "לא תהיה אחרי רבים לרעות", שאם הוא סבור פטור שלא יאמר חייב כדי שהדין יהיה פטור).

יפה מאוד!
יישר כח.
ואגב, באמת מעניין אם מה ששמעת אכן נפסק להלכה, זהו לימוד או דרש מהפסוק?

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ד' ינואר 02, 2019 2:40 am

מה המשותף לשבת חוה"מ סוכות, תשעה באב, שבת ר"ח ושבת הגדול?

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ד' ינואר 02, 2019 3:12 am

מצפה לישועת השם כתב:מה המשותף לשבת חוה"מ סוכות, תשעה באב, שבת ר"ח ושבת הגדול?

חייב להיות שההפטרות הם מאותו ספר, אבל לא בדקתי...

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ד' ינואר 02, 2019 3:16 am

ממש לא. בתשעה באב ההפטרה מירמי', בר"ח מישעי', בשבת הגדול ממלאכי, ובסוכות מזכרי'

[התשובה האמיתית היא שבתשעה באב לא מחשיבים את ההפטרה אלא את מגילת איכה, ןבשבת חוהמ"ס לא מחשיבים את ההפטרה אלא את המגילה הנקראת, ואידך זיל גמור]

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' ינואר 02, 2019 3:52 am

דהיינו שחוזרים את הפסוק שלפני האחרון

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ד' ינואר 02, 2019 9:32 am

דרומי כתב:ממש לא. בתשעה באב ההפטרה מירמי', בר"ח מישעי', בשבת הגדול ממלאכי, ובסוכות מזכרי'

[התשובה האמיתית היא שבתשעה באב לא מחשיבים את ההפטרה אלא את מגילת איכה, ןבשבת חוהמ"ס לא מחשיבים את ההפטרה אלא את המגילה הנקראת, ואידך זיל גמור]


שברי לוחות כתב:דהיינו שחוזרים את הפסוק שלפני האחרון


לא זכיתי להבין דבריכם, מה פי' 'לא מחשיבים', בת"ב ובשבת חוהמ"ס זוהי ההפטרה, ובשבת ר"ח והגדול אומרים הפטרה אחרת מהקבועה בחומש, לא כן?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ינואר 02, 2019 1:14 pm

עזריאל ברגר כתב:ושמעתי פעם שעל זה הזהירה התורה ואמרה "לא תהיה אחרי רבים לרעות", שאם הוא סבור פטור שלא יאמר חייב כדי שהדין יהיה פטור.

'אור החיים' פרשת משפטים:
לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת. פֵּרוּשׁ, כְּשֶׁתִּהְיֶה סוֹבֵר סְבָרָא אַחַת שֶׁבְּאָמְרְךָ דַעְתְּךָ יֵצֵא זֶה הַנִּדּוֹן חַיָּב בְּדִינוֹ, וּכְגוֹן שֶׁכֻּלָּם אָמְרוּ 'חַיָּב' וְאַתָּה חוֹשֵׁב 'זַכַּאי', לֹא תִּתְחַכֵּם לִהְיוֹת אַחֲרֵי רַבִּים שֶׁאוֹמְרִים 'חַיָּב' וְתֹאמַר אַתָּה כְּדַעְתָּם 'חַיָּב' הֵפֶךְ מַה שֶּׁנִּרְאֶה לְךָ, כְּדֵי שֶׁיֵּצֵא זַכַּאי כְּדַעְתְּךָ, אֶלָּא אֱמֹר דַּעְתְּךָ כְּפִי מַה שֶּׁיָּדַעְתָּ בְּמִשְׁפְּטֵי הַתּוֹרָה, וְאֵין לְךָ לְהִתְחַכֵּם עַל הַמִּשְׁפָּט.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 580 אורחים