לוצאטי כתב:ר"י ניסנבוים על הגדול ממינסק
בריה נמוכה כתב:דוגמא מפרשתינו לענין פירוש רש"י
נאמר (דברים כד טז) 'לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות איש בחטאו יומתו' ופירש רש"י, לא יומתו אבות על בנים - בעדות בנים. ואם תאמר בעון בנים, כבר נאמר איש בחטאו יומתו, אבל מי שאינו איש מת בעון אביו, הקטנים מתים בעון אבותם בידי שמים. וזהו עפ"י הגמ' בסנהדרין (כז:)
אך במלכים (ב יד ה – ו) נתבאר הפסוק כפשוטו: 'ויהי כאשר חזקה הממלכה בידו ויך את עבדיו המכים את המלך אביו. ואת בני המכים לא המית ככתוב בספר תורת משה אשר צוה ה' לאמר לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות כי אם איש בחטאו ימות יומת.' וכך פירש הרשב"ם: ובנים לא יומתו על אבות - בבית דין. כדכתיב ואת בני המכים לא המית ככתוב [וגו'] לא יומתו וגו'.
וכתבו הראשונים להדיא שפשוטו של מקרא הוא דברי הרשב"ם ופירוש הגמ' ורש"י הוא ע"ד הדרש, וראה לשון הר"ן (סנהדרין כז: ד"ה לא): לא יומתו אבות בעדות בנים. וא"ת דהא איצטרך קרא לגופיה שלא יומתו האבות בעון בניהם כדכתיב באמציה ואת בני המכים לא המית ככתוב בתורת משה לא יומתו אבות על בנים. איכא למימר דמקרא אינו יוצא מידי פשוטו דפשטיה דקרא הוא שלא יומתו אבות בעון בנים ומדרשו שלא יומתו בעדות בנים ומקרא אחד מתחלק לכמה טעמים כדכתיב אחת דבר אלהים שתים זו שמענו
וכן כתבו שם בסוגיא רבינו יונה והמאירי, וכ"כ הרד"ק והמלבי"ם בפירושם למלכים, וכ"כ בבית אלוקים למבי"ט (שער התשובה פ"ח). נתבאר להדיא בדבריהם שפירוש רש"י הוא בדרך דרש ואילו הפשט הוא כדברי הרשב"ם.
שמואל שלומוביץ כתב:
ואבוהון דכולהו הרמב"ן במשפט החרם שהר"ן מצטטו לכאו'.
דומני שמסיים שם, הא למדת שכמה פנים של אמת הן בתורה.
בריה נמוכה כתב:שמואל שלומוביץ כתב:
ואבוהון דכולהו הרמב"ן במשפט החרם שהר"ן מצטטו לכאו'.
דומני שמסיים שם, הא למדת שכמה פנים של אמת הן בתורה.
הרמב"ן כתב זאת בכמה מקומות
במשפט החרם:
אל תהיה חוסם פינו בזה מפני שרבותינו ז"ל דרשו המקרא הזה לענין אחר... שאף על פי כן אין מקרא זה יוצא מידי פשוטו, דכתיב "אחת דבר א-להים שתים זו שמעתי" (תהילים ס"ב, יב) – משמש הוא הכתוב לזה ולזה... הא למדנו שכמה פנים של אמת לתור
השגות הרמב"ן לספר המצוות לרמב"ם שורש ב:
אבל הכתוב יכלול הכל כי אין הפשט כדברי חסרי דעת הלשון ולא כדעת הצדוקים. כי ספר תורת י"י תמימה אין בה אות יתר וחסר כולם בחכמה נכתבו... אבל יש לנו מדרשו עם פשוטו ואינו יוצא מידי כל אחד מהם אבל יסבול הכתוב את הכל ויהיו שניהם אמת.
וכן כותב הרמב"ן (בראשית ח ד )
אבל כיון שרש"י מדקדק במקומות אחרי מדרשי ההגדות וטורח לבאר פשטי המקרא, הרשה אותנו לעשות כן, כי שבעים פנים לתורה. ומדרשים רבים חלוקים בדברי החכמים:
אך בקונטרס ויבינו במקרא להיפך, ומקורו מספרו של ר' יעקב בן ששת שכתב זאת לגבי חסירות ויתירות דייקא ולכן כתב וכו' שלא יראו ההמשך ודו"ק
בריה נמוכה כתב:דוגמא מפרשתינו לענין פירוש רש"י
נאמר (דברים כד טז) 'לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות איש בחטאו יומתו' ופירש רש"י, לא יומתו אבות על בנים - בעדות בנים. ואם תאמר בעון בנים, כבר נאמר איש בחטאו יומתו, אבל מי שאינו איש מת בעון אביו, הקטנים מתים בעון אבותם בידי שמים. וזהו עפ"י הגמ' בסנהדרין (כז:)
אך במלכים (ב יד ה – ו) נתבאר הפסוק כפשוטו: 'ויהי כאשר חזקה הממלכה בידו ויך את עבדיו המכים את המלך אביו. ואת בני המכים לא המית ככתוב בספר תורת משה אשר צוה ה' לאמר לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות כי אם איש בחטאו ימות יומת.' וכך פירש הרשב"ם: ובנים לא יומתו על אבות - בבית דין. כדכתיב ואת בני המכים לא המית ככתוב [וגו'] לא יומתו וגו'.
וכתבו הראשונים להדיא שפשוטו של מקרא הוא דברי הרשב"ם ופירוש הגמ' ורש"י הוא ע"ד הדרש, וראה לשון הר"ן (סנהדרין כז: ד"ה לא): לא יומתו אבות בעדות בנים. וא"ת דהא איצטרך קרא לגופיה שלא יומתו האבות בעון בניהם כדכתיב באמציה ואת בני המכים לא המית ככתוב בתורת משה לא יומתו אבות על בנים. איכא למימר דמקרא אינו יוצא מידי פשוטו דפשטיה דקרא הוא שלא יומתו אבות בעון בנים ומדרשו שלא יומתו בעדות בנים ומקרא אחד מתחלק לכמה טעמים כדכתיב אחת דבר אלהים שתים זו שמענו
וכן כתבו שם בסוגיא רבינו יונה והמאירי, וכ"כ הרד"ק והמלבי"ם בפירושם למלכים, וכ"כ בבית אלוקים למבי"ט (שער התשובה פ"ח). נתבאר להדיא בדבריהם שפירוש רש"י הוא בדרך דרש ואילו הפשט הוא כדברי הרשב"ם.
פילווישוק כתב:המכיר את משנתו של הרידב"ז בכמה מקומות והמעיין בשאר הקטע שמחבר הקונטרס השמיט, המתפרס על שני עמודים, יודע שאותו איש הנאשם בלימוד התורה כפילוסופיה ומקריב אותה לטבע ומגשם את התורה - אינו אלא רבינו איש אלקים רבי חיים הלוי איש בריסק זיע"א, שהרידב"ז לא פסק מלבַכות את חורבן התורה שהמיט אותו ראש ישיבה צעיר שכל בחורי הישיבות נוהים אחריו, ולכנות "כימאי" על שם שעושה את התורה כימיה שניתנת להגדרות ולניתוח אינטלקטואלי.
להסיר מכשול
הנה, לא אוכל לעבור על זה, שלא להתריע בשער בת רבים, על מה שמרשים לעצמם מחברים בני זמנינו, להדפיס ליקוט פירושים כפי הכרעת שכלם, כמו פירושים על החומש והש"ס, בתוך החומש והש"ס, כמו רש"י, ומציינים למטה שזה לקחו מפירוש ראשון זה, וזה לקחו מפירוש ראשון אחר.
הנה, בדורנו דור היתום, להכריע כפי קטנות דעתם בפירושי הראשונים דלא כרש"י, כפי שֵכל המחבר, וגם מכניסים שם מפירושי האחרונים כפי הכרעת שכל המחבר מה ללקט, וקובעים שזהו פשוטו של דבר, דלא כרש"י, וזהו המומלץ ללמד לתלמידים.
והיא פרצה נוראה, אשר היתה צריכה להחריד כל לב שומע, כי אחריתה מי ישורנו, וגם הפירושים עצמם שהביאו, ראיתי שנכשלו גם בזה ...
פילווישוק כתב:הואיל ועלה עניין אותו קונטרס 'ויבינו במקרא', אעלה את אשר רמזתי אליו בעבר ביחס לסיום הקדמת הקונטרס, לפי שנראית השגחה פרטית להביא את המחבר לטעות בטעות שאינה טעות אלא לשיטתו...
המכיר את משנתו של הרידב"ז בכמה מקומות והמעיין בשאר הקטע שמחבר הקונטרס השמיט, המתפרס על שני עמודים, יודע שאותו איש הנאשם בלימוד התורה כפילוסופיה ומקריב אותה לטבע ומגשם את התורה - אינו אלא רבינו איש אלקים רבי חיים הלוי איש בריסק זיע"א, שהרידב"ז לא פסק מלבַכות את חורבן התורה שהמיט אותו ראש ישיבה צעיר שכל בחורי הישיבות נוהים אחריו, ולכנות "כימאי" על שם שעושה את התורה כימיה שניתנת להגדרות ולניתוח אינטלקטואלי.
ואם כך סיבבה ההשגחה להשתמש במילות של הרידב"ז נגד הגר"ח - שהציל את הדורות הבאים במאור תורתו - כנגד חומש 'פשוטו של מקרא' - מעתה נוכל להעריך נכונה את מעלת אותו החומש. וכפי שאין זה גורע מאומה ממעלתו העצומה של גאון ישראל הרידב"ז זיע"א שסבר אחרת, כך גם נדע לכבד ולהעריץ גם את אלה ממתנגדי החומש שליבם לשמים.
עמים ינגח כתב:מתוך שיעורו של הגרא"י סאלאוויצ'יק מוצש"ק פרשת כי תצא תשפ"ג
התייחסות ראשונה לפרשה זו.
אודות הפירוש המדובר ובית הדין הירושלמי המבקש לבדוק את אפשרות הכשרתו.
באמונתו כתב:רא"י פשוט אינו בעל תשובה ולא מקהל גרים ... בידו מסורת אבות פשוטה וברורה.
עמים ינגח כתב:מתוך שיעורו של הגרא"י סאלאוויצ'יק מוצש"ק פרשת כי תצא תשפ"ג
התייחסות ראשונה לפרשה זו.
אודות הפירוש המדובר ובית הדין הירושלמי המבקש לבדוק את אפשרות הכשרתו.
דרומי כתב:הוא מדבר כנגד עצם היומרה להמציא "פשוטו של מקרא" לבד, שלא כרש"י, ושמי שעשה זאת אי אפשר לסמוך עליו שיתקן בעתיד אלא עצם הענין הוא "טרייף".
מביא דוגמאות בעיקר מחומש בראשית שבהם השמיט את האגדות והניסים כו' והניח המקראות כפשטן הטבעי (כגון: לא הזכיר שהמים קפצו לקראת רבקה / לא הזכיר שהאבנים אצל יעקב נתאחדו לאבן אחת / ועוד כיו"ב)
.
את המדיניות לבחירת המפרשים, קיבלנו מהגר"ח קנייבסקי שליט"א. אחד מראשי המכון נכנס בזמנו אל הקודש פנימה, ובין יתר השאלות העקרוניות בהן ביקש את הכרעתו, ביקש פתרון גם לדילמה המובנת מאליה: כיצד נכניס ראשנו בין ההרים הגבוהים? הגרח"ק שאל מדוע אי אפשר להביא את כל השיטות, ולאחר שהוסברה לו מהות החיבור, הורה בפשטות: לנקוט כפי השיטה המתיישבת ביותר בלשון המקרא. לאחר מכן שמעתי שהעיר לאחד מבאי ביתו שהוא עצמו התמודד עם אותה שאלה בבואו לחבר את פירושו לתלמוד הירושלמי, שכן במקומות רבים היה צריך להכריע אם לתפוס כעיקר את שיטת מפרשי הירושלמי הידועים ('פני משה' ו'קרבן העדה' ועוד) המודפסים על הדף, ואשר נתקבלו מזה דורות בכלל ישראל, לבין שיטות הראשונים על הבבלי, כהרשב"א והריטב"א, המביאים לעיתים את הירושלמי ומפרשים אותו בפנים אחרות. והכלל שהורה לנו – הוא אשר היה נקוט בידו במקום שאי אפשר לקיים שניהם.
"ויש מפרשים שעיקר מטרתם לפרש את התורה עפ"י פשוטם של דברים ולקרב את כל הענינים הכתובים בתורה לשכלו הפשוט של האדם"...
לכן הוספנו את פירושינו שהוא פירוש מלוקט שיכיל בו תמצית דברי המפרשים הגדולים והידועים בדרך קצרה וקלה
ועיקר מטרתו של פירוש זה להעשיר את נפש הלומד... גם בפירושיהם של גדולי המפרשים שפירשו את התורה לפי פשוטם של דברים ופירוש זה נקבנו בשם באר התורה אשר כשמו כן הוא לבאר את התורה ע"פ דברי רבותינו הראשונים הלא הם: הרס"ג הראב"ע בעלי התוס' רד"ק רמב"ן חזקוני וספורנו וכן מגדולי האחרונים כהאור החיים, הגר"א, המלבי"ם, והנצי"ב, ועוד.
.. מחשבה רבה הושקעה בה בבחירת הפירושים המתאימים.
ואף שבתחילה התלבטתי רבות וכליותי יסרוני מי אני ומה אני שאכריע ואבחר בין פירושיהם של עמודי עולם ראשונים כמלאכים אלו, ואף מאלו הפרשנים של הדורות האחרונים.
אולם, אחר התיעצות עם גדולי התורה ומחנכים. שמתי לפני יסודות אשר על פיהם קבעתי איזה פירוש לבחור, והם: שיהיה הפירוש הכרחי הבא ליישב קושי שמתעורר תוך כדי לימוד. וכן שיהיה קצר ללא צורך בהקדמות, ובעיקר שיהיה הפירוש קל ומובן לכל ושוה לכל נפש.
איש_ספר כתב:פילווישוק כתב:הואיל ועלה עניין אותו קונטרס 'ויבינו במקרא', אעלה את אשר רמזתי אליו בעבר ביחס לסיום הקדמת הקונטרס, לפי שנראית השגחה פרטית להביא את המחבר לטעות בטעות שאינה טעות אלא לשיטתו...
המכיר את משנתו של הרידב"ז בכמה מקומות והמעיין בשאר הקטע שמחבר הקונטרס השמיט, המתפרס על שני עמודים, יודע שאותו איש הנאשם בלימוד התורה כפילוסופיה ומקריב אותה לטבע ומגשם את התורה - אינו אלא רבינו איש אלקים רבי חיים הלוי איש בריסק זיע"א, שהרידב"ז לא פסק מלבַכות את חורבן התורה שהמיט אותו ראש ישיבה צעיר שכל בחורי הישיבות נוהים אחריו, ולכנות "כימאי" על שם שעושה את התורה כימיה שניתנת להגדרות ולניתוח אינטלקטואלי.
ואם כך סיבבה ההשגחה להשתמש במילות של הרידב"ז נגד הגר"ח - שהציל את הדורות הבאים במאור תורתו - כנגד חומש 'פשוטו של מקרא' - מעתה נוכל להעריך נכונה את מעלת אותו החומש. וכפי שאין זה גורע מאומה ממעלתו העצומה של גאון ישראל הרידב"ז זיע"א שסבר אחרת, כך גם נדע לכבד ולהעריץ גם את אלה ממתנגדי החומש שליבם לשמים.
הזיהוי של מי שמגשם התורה, לומד התורה בפילסופיה ומקריבה לטבע, עם אותו חכם שעשה כימייה מהתורה. הוא לא מתחיל ולא נגמר כמובן וכפשוט. ובעניותי לא מבין איך בכלל עולה על הדעת. במחכ"ת.
דרומי כתב:דבריו של הראי"ס שליט"א פשוטים וברורים, ואין צורך בחכמה עמוקה או מסורת עתיקה כדי להגיע למסקנה חדה זו.
צריך רק להפעיל את השכל הישר ולא להשתמש במדות כמו רחמנות ונאיביות שאין מקומם כאן.
כל המרחם על כו' סופו כו'
איש_ספר כתב:עכשיו ראיתי.
אני עדין לא חושב שהביקורת החריפה שבעמוד הקודם מכוונת לר' חיים.
יותר נראה שעובר מענין לענין, אחרי שאשתפיך חמימיה בביטויים חריפים על בעלי פילסופיא המגשימים את התורה וכו', (תיאורים שלא הולמים בשו"א את דרכו של הגר"ח משום כיוון) עד שהוא ממשיל את זה למינות ! עובר לביקורת מתונה יותר, אותה השמיע בכמה מקומות, על רבנים במדינות ליטא וזאמוט, שעושים כימייה מהתורה (שזה כמובן יכול להיות תיאור לסגנון האנליטי וכו')
איש_ספר כתב:עכשיו ראיתי.
אני עדין לא חושב שהביקורת החריפה שבעמוד הקודם מכוונת לר' חיים.
יותר נראה שעובר מענין לענין, אחרי שאשתפיך חמימיה בביטויים חריפים על בעלי פילסופיא המגשימים את התורה וכו', (תיאורים שלא הולמים בשו"א את דרכו של הגר"ח משום כיוון) עד שהוא ממשיל את זה למינות ! עובר לביקורת מתונה יותר, אותה השמיע בכמה מקומות, על רבנים במדינות ליטא וזאמוט, שעושים כימייה מהתורה (שזה כמובן יכול להיות תיאור לסגנון האנליטי וכו')
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמת, הדרשה נגד מתנגדי פשש"מ מאת הרב מאטל זילבער הסתובב ביחד עם דרשה אחרת ממנו אודות מהלך הלימוד בבריסק. אולי אפשר לעשות בזה לשיטתיה אחת.
לוצאטי כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמת, הדרשה נגד מתנגדי פשש"מ מאת הרב מאטל זילבער הסתובב ביחד עם דרשה אחרת ממנו אודות מהלך הלימוד בבריסק. אולי אפשר לעשות בזה לשיטתיה אחת.
ספרים וועלט כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמת, הדרשה נגד מתנגדי פשש"מ מאת הרב מאטל זילבער הסתובב ביחד עם דרשה אחרת ממנו אודות מהלך הלימוד בבריסק. אולי אפשר לעשות בזה לשיטתיה אחת.
כאן הוא מדבר שבריסק אינו תורת אמת כי הם לא הולכים שלב אחד קדימה להסביר הדברים על פי האריז"ל
https://drive.google.com/file/d/1Oa5rv5 ... sp=sharing
ס'טוט זיך, א גאנצע מערכה טוט זיך מען איז געווען ביי מיר אויך, וועגן ס'איז דא א פירוש וואס הייסט פשוטו של מקרא וואס איז ארויסגעקומען, ס'איז זייער נתפשט, ער גייט נאך צוריק צו די אלטע צייטן פון אבן עזרא, אברבנאל ווי ער קען זוכן א פשטן שבפשטן, ברענגט ער אראפ דעם פשט , איך ווייס... פארשידענס .. כ'האב נישט.... כ'ווייס נישט.. מען איז געקומען צו מיר איך זאל שרייבן אן איסור אויף דעם, ליטווישע ר"י פון לעיקוואד דער ר"י פון סאוט פאלסבורג האט געשריבן א איסור, האב איך געהייסן אונטן אז מען זאל דאס אראפ נעמען פון שעלף, אז ליטווישע גדולים שרייבן קען דעם, כ'ווייס, אנדערע חסידישע האב איך נישט געטראפן אז זיי זאלן שרייבן אזוי ווייט קעגן דעם, כ'האב געזען עפעס א צעטיל, אבער נישט ממש אזוי שארף, עכ"פ, איך האב זיי געזאגט אזוי, איך קען נישט זאגן אזאך קעגן דעם נאר אז איך טו אדורך דעם ספר פון אויבן ביז אראפ, איך רעד צו די מחברים איך שמועס עס אדורך מיט די מחברים, אנדערש קען איך נישט, זיי האבן מיר געזאגט אסאך דוגמא'ס וואס שטייט דארט, וואס זיי האבן טענות אויף דעם, האב איך זיי געזאגט , פון די אלע דוגמא'ס זעה איך נישט קיין מקום מען זאל דאס אסר'ן, כפארשטיי ער ברענגט דארט אלע פשטנים נו ס'איז דא גרויסע פשטנים, כ'זעהנישט מען זאל דאס קענען אסר'ן, כ'זאג נישט אז מען קען דאס נישט אסר'ן כ'האב עס נישט אדורך געטון, אבער לויט ווי איך האב פון זיי געהערט זעה איך איך נישט מען זאל דאס קענען אסר'ן, נאר איך זאג זיי אזוי: טאמער עטס האטס א פראבלעם, זאלטס עטס גוט מתבונן זיין פארוואס האטס עטס אזא פראבלעם, "זייט דער אריה"ק איז ארויס געקומען, זייט דער בעש"ט איז ארויס געקומען, זייט דער זוהר איז נתפרסם געווארן, פארוואס האטס עטס א פראבלעם אז מענטשן לערנען דעם ספר, דער ספר וואלט געדארפט ווערן פארשטויבט! קיינער וואלט דאס נישט געדארפט אנקוקן! ממילא בימי הראשונים, ס' איז געווען א גרויסע העלמה אין סודות התורה, מען האט נישט מגלה געווען סודות התורה, ווי באקאנט דער אלף החמישי, נו... האט מען דאך געלערנט די ספרים, אבער נאכדעם וואס ס'איז דא אן אר"י, איך ווייס נישט ווי מען קען אנקוקן אזא ספר!.......
הרועה כתב:תרגום התמלול:
מתרחש, מערכה שלמה מתחוללת. היו גם אצלי, אודות פירוש שנקרא פשוטו של מקרא שהופיע והתפשט מאוד. הוא חוזר לתקופות הקדומות של אבן עזרא, אברבנאל, היכן שהוא יכול לחפש פשטן שבפשטן, הוא מצטט את הפשט. אני יודע... כל מיני... אין לי... אינני יודע... הגיעו אלי כדי שאכתוב איסור עליו, ראשי ישיבות ליטאיים מלייקווד, ראש הישיבה מדרום פלסבורג כתב איסור, הוריתי למטה שיורידו אותו מהמדף, כאשר גדולים ליטאים כותבים כנגדו, אני יודע, חסידים אחרים לא מצאתי שיכתבו כל כך נגד זה, ראיתי אמנם איזה פתק, אבל לא ממש כל כך חריף, עכ"פ, אמרתי להם ככה, אני לא יכול לומר דבר נגד זה, רק שאני עברתי על הספר מתחילתו עד סופו, אני מדבר למחברים, אני שוחחתי בנושא עם המחברים, אחרת אינני יכול, הם אמרו לי הרבה דוגמאות מה שכתוב שם, מה הטענות שיש להם על זה, אמרתי להם, מכל הדוגמאות האלה אני לא רואה מקום לאסור את זה, אני מבין שהוא מביא שם את כל הפשטנים, נו ישנם פשטנים גדולים, אינני רואה שיהיה אפשר לאסור, אינני אומר שאי אפשר לאסור, לא עברתי על זה ביסודיות, אבל בהתאם למה ששמעתי אני רואה, אינני רואה שיהיה אפשר לאסור את זה, אבל אני אומר ככה: אם יש בזה בעיה, שתתבוננו היטב למה יש בזה בעיה, "בגלל שהאר"י הקדוש הגיע, מאז הבעש"ט הגיע, מאז הזוהר התפרסם, למה יש בזה בעיה שאנשים לומדים בספר, הספר הרי היה צריך להישאר מאובק! אף אחד הרי לא היה צריך להסתכל עליו! ממילא בימי הראשונים, היתה העלמה גדולה בסודות התורה, לא גילו את סודות התורה, כידוע האלף החמישי, נו... הרי למדו בספרים האלה, אבל אחר כך כשיש האר"י, אינני יודע איך אפשר להביט בספר כזה!...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 536 אורחים