למדתי את תשובת מרן הגרי"י פישר זצ"ל על הנושא, בשו"ת אבן ישראל (ח"ח סימן ל"ח) ונראה כי אישתמטיתיה סוגיא זו, וכל דבריו נכתבו מפי המנהג שראה ושמע בילדותו בבית הכנסת ב"בתי נייטין", וכנראה להלן לא נכתבו הדברים מתוך לימוד הענין בתוך הספרים עצמם.
1. בתחילת הדברים הוא מביא את דברי הפסקי תוס' במגילה סימן פז שכתב: "אנו מפטירין התשפוט את עיר הדמים וגו". והסביר ה"אבן ישראל" את דבריו (על פי סברת הלבוש) וכתב שהפסקי תוס' סבירא ליה כרבי אליעזר ולכן מפטירין "התשפוט" ביחזקאל כב, כדי לא להפטיר "הודע את ירושלים" שביחזקאל טז.
אמנם ב"הגהות" על פסקי תוס' כתבו: "עיין ברי"ף ורא"ש דלית הלכתא כוותיה דר' אליעזר, וה"ה כאן", עכ"ל ההגהות, ומבואר שבעל ה"הגהות" פירש את דברי הפסקי תוס' כדעת המרדכי שגם בהפטרת "התשפוט" שביחזקאל כב, יש ענין של "תועבות ירושלים" ואין קוראים אותה אליבא דרבי אליעזר.
2. בהמשך הדברים כתב ה"אבן ישראל" שכן מבואר ברמב"ם בסוף הלכות מילה (ב"סדר תפלות כל השנה", שבסוף ספר אהבה), שקורין בפרשת אחרי הפטרת התשפוט, וממילא למד מכך ה"אבן ישראל" שגם הרמב"ם סבירא ליה לפסוק כרבי אליעזר, וכמו שביאר בדברי הפסקי תוס'.
ואישתמטיתיה כל דברי הרמב"ם, א. הרי דברי הרמב"ם מפורשים שם בסדר ההפטרות שבפרשת שמות קורין ביחזקאל טז "הודע את ירושלים", ורק בפרשת אחרי כתב לקרות "התשפוט". ב. בפירוש המשניות במגילה, כתב שם הרמב"ם בפירוש ש"אין הלכה כרבי אליעזר", וכן הובא בדברי הרע"ב שם.
3. עוד כתב ה"אבן ישראל" שם: "והנה בכל תפוצות ישראל לא קורין הפטורה דהודע את ירושלים, וע"כ נהגו להלכה כדעת ר"א דאין קורין בהודע", עכ"ל. אמנם באבודרהם הביא המנהג לקרות הפטרת "הודע" בפרשת שמות בשם "ויש מפטירין",עי"ש. וכן הוא בסידורי תימן, וכן נהגו עד היום בקהילות בני תימן והבבליים, דלא כרבי אליעזר, וכמו דפסקו שם בגמרא שם (מגילה כה, ב) דלא כר"א, וזה לשון הגמרא: "הודע את ירושלים את תועבותיה נקרא ומתרגם, פשיטא? לאפוקי מדברי אליעזר, דתניא וכו'...".
4. עוד כתב שם ב"אבן ישראל", וזה לשונו: "ובלבוש חולק שם על הרמ"א
וס"ל דטעות סופר הוא במרדכי
דהפטרת אחרי מות הוא התשפוט, עיי"ש", עכ"ל ה"אבן ישראל", וקיימתי דברי חכמים ועיינתי בלבוש בסימן תצ"ג בפנים, וראיתי שבודאי סבירא ליה שבנפרדים הפטרת קדושים היא "התשפוט" ולא הפטרת אחרי, אלא דסבירא ליה ללבוש דגם במחוברים קורין "התשפוט" שהיא הפטרת הפרשה השניה פרשת קדושים, והדברים מפורשים להדיא בדברי הלבוש, וכמו שכבר כתב לעיל כמה פעמים, הרב "מעט דב"ש" האשכנזי:
מעט דבש כתב:הערות: א. באות א' - בענין שיטת הלבוש, כבר כתבתי
לעיל שמפורש כמה פעמים בלבוש שכל מה שנחלק על הרמ"א הוא רק כשהפרשיות מחוברות, אבל כשהן נפרדות אין מחלוקת, וגם ללבוש מפטירים באחרי 'הלא כבני כושיים', ובקדושים 'התשפוט'
(ואדרבה, לכן סובר הלבוש שבמחוברות מפטירין 'התשפוט' כיון שהיא ההפטרה דסליק מינה).
עד כאן העובדות הברורות, ולגופו של ענין, בוודאי למדנו מדברי המרדכי והרמ"א שיש חשש לכבודה של ירושלים בקריאת "התשפוט" ואף דבגמרא פסקו במפורש דלא כרבי אליעזר, וכן ברמב"ם וכל הפוסקים, מ"מ במחוברים פסק הרמ"א שאין לקרות "התשפוט" משום הא.
- אבל בנפרדים, פשוטים דברי המרדכי ור"א טירנא והרמ"א וכל הפוסקים כולם עד ה"משנה ברורה" - שקורין "התשפוט", ובכל התורה הכתובה שבדברי הפוסקים לית מאן שהעלה על דעתו לומר לעשות כמנהג אנשי מעשה ובעלי קריאה שבשכונות ירושלים הוותיקות לכפול קריאת הפטרת "הלא כבני כושיים".