הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' נובמבר 30, 2011 11:42 pm
אם הנושא מעניין אותך, תעיין היטב בספר גנזים ושו"ת חזון איש שכבר סוקר כאן בפורום בעבר, בקונטרס הנרחב י"ח שעות. חלקו של הקונט' העיקרי נסוב על מאמרו של הרב יוחנן שבדרון עורך קובץ בית אהרן וישראל באחד הקבצים האחרונים בו הוא מנסה להערים קשיים בשיטתו של החזו"א בענין קו התאריך, ולהרכיב 'קואליציה' של פוסקים ומחברים שחלקו על שיטתו. הקונטרס יח"ש מפליג להאשים את הר' שבדרון בזיופים ומגמתיות, כאשר לטענת כותביו הוא הולך בזה בעקבות הרמ"כ. הממצאים בהחלט מורכבים ומענינים, וניתנים לפרשנויות והשערות שונות. הרב שבדרון מצידו לא טמן ידו והשיב מלחמת אש וגפרית בקובץ הראשון של שנה זו. על רקע זה בא הקונטרס הנ"ל בגישה ענינית ומתונה יותר.
נחשוף כאן קוריוז משעשע, שערוריתי במקצת. בקובץ האחרון של חודש כסלו שהופיע עתה נדפסה השגה משונה על איזו עובדה שצוינה בשוליים בספר הנ"ל (עמ' קצד).
הנושא המדובר הינו אודות תשובת החזו"א בדבר השגחה על עירוב, אם ניתן לסמוך על החזקה שבדק ביום חמישי ולא בעש"ק את העירוב, על גליון תשובה מגאב"ד טשעבין זצ"ל שהתיר בדיעבד דאף שהוא מיעוט המצוי סמכינן על החזקה, עליו החזו"א כתב 'הנידון שלא נזדמן 'אפילו פעם אחת' כשבודקין את העירובין ביום ה' ועש"ק שימצאו שהצוה"פ כולם שלמות, באופן שא"א להתיר בשבת שנבדק על סמך שבדקו לפני שבת וכו', יעו"ש.
בשולי הגליון צוין כי הרב מטעשבין הגיב על פקחות החזו"א בכך שהביע דעה על הצד המציאותי שבבעיה שהוצגה ולא מבחינה הלכתית, ובכך נעל את הדלת לסמוך על התשובה להיתר.
הכותב המזדהה בשם 'זעליג ראובן מרגליות' [בדיקה באגרון מעלה כי אין אישיות כזו] מנסה לדייק מן העובדה כי הכוונה היא להוציא ממנה כי הדובב מישרים חזר בו מהיתרו בעקבות פסק החזו"א, ומוכיח מהנוסחאות שבספרי התולדה 'מעשה איש' (יברוב) ו'בצילו חמדתי' (הרב י"ל רבינוביץ) [לא פחות!] כי הוא לא חזר בו, וכך גם מסיק מהדפסת התשובה בדובב מישרים בסופו של דבר.
נו, אז אין בן אדם כזה, וגם לא ברור מנין הוציא הכותב המוכשר את המסקנא הזאת, שקריאה תמימה לא מכריחה אותה. עולה כאן בעליל ריח חרוך של נקמה קנטרנית ובלתי ענינית ע"י בעלי ענין. לא אתי ולא מכובד.