הודעהעל ידי גביר » ה' פברואר 15, 2024 1:56 pm
אהרון ממן בספרו - מילונאות עברית : מילונים ומילים, מוסד ביאליק, ירושלים תשפ"ד עמ' 137 מציין שהערוך 'שטוף דרשות כרימון' וקובל שעד כדי כך שטוף מילון זה בפירושים בדרך הדרש שאפשר לומר עליו שאין הוא מילונו של ר' נתן אלא מלאכת המילונאות של חז"ל בעריכתו.
לקראת סוף הדיון, עמ' 138, תוהה ממן -
'אפשר לומר שבעיני רד"ק ור' נתן המדרש הוא חלק מהפשט הלגיטימי של המילונאי? או פשוט לא היו מסוגלים להפריד את סוגת הפירוש מסוגת המילונאות?'
בסופו של דבר, דבריו תומכים בטענה המרכזית של הרשימה שאותה העלתי לעיל, לפיה הערוך אינו מילון גרידא [ובזה צדק ממן שתהה אם ניתן לכלול את הערוך] אלא חיבור הכולל בתוכו שני ממדים - מילוני ופרשני, וככזה יש להתייחס אליו [וממילא, כאשר ניסה ממן להתייחס אליו ממן כאל מילון ורק מילון, עלתה אצלו שאלת 'מילוניותו' של הערוך במלא חריפותה, אולם לאור הקביעה האמורה, לפיה הערוך הוא אמנם גם מילון, אך לא רק מילון אלא גם חיבור פרשני המסודר בסדר הא"ב, ומימלא מלכתחילה אין הוא אמור לעמוד דווקא בסטנדרטים הנתפסים, לפחות בעיניו של ממן, כמגדרים 'מילון', ליתא לקושיא מעיקרא].