ברזילי כתב:חברא כתב:כנראה שהראשונים לא סברו שדרך לימודם שונה מדרכם של הגאונים.
צא וראה, שהרמב"ן (מלחמות ה', ר"ה יב: מדפי הרי"ף), והרא"ש (ר"ה פ"ד סי"ד) כתבו את עיקר טענת 'ברזילי', בתור בירור הסטורי, וכלשון הרא"ש:
וכתב הרמב"ן ז"ל באמת שטענותיו של הרב גדולות הם אבל כיון שהגאונים מעידים ואומרים שמעולם לא נעשה כן בישיבה שהיחידים אומרים שבע ושליח צבור יורד ואומר תשע וכך מנהגם מעולם ע"כ יש לנו לקבל עדותם שהגאונים קבלו מרבנן סבוראי ורבנן סבוראי מרבנן אמוראי ובישיבתן על כסא של רב אשי הן יושבים ובבהכ"נ שלו היו מתפללין.
הרי שידעו היטב להצביע על הקרבה ההסטורית והגאוגראפית של הגאונים במקום שחשבו שיש לזה מקום.
בשוליים יש להעיר, שציטוטים מקומיים כפי שהבאת על הכרת הראשונים בעליונות המסורת של הגאונים, לאו דווקא מציירים את התמונה בכללותה. צריך לבדוק האם ככלל נטו הראשונים לאמץ את דברי הגאונים בכל מקום, או שמא חלקו עליהם בלי שום חשש (והוסיפו את טיעון המסורת כדי לחזק את עמדתם בשעה שהיא תואמת לדברי הגאונים).
לפחות הרמב"ם כותב "וכן אם למד אחד מן הגאונים שדרך המשפט כך הוא ונתבאר לבית דין אחר שעמד אחריו שאין זה דרך המשפט הכתוב בתלמוד, אין שומעין לראשון אלא למי שהדעת נוטה לדבריו, בין ראשון בין אחרון" אך לא תלה את ההבדל בין המחויבות לגאונים למחויבות לאמוראים במיעוט קומתם הלמדנית של הגאונים כמו שהציעו לעיל, אלא בסיבה פורמלית - הוראתם לא פשטה בכל ישראל (הקדמה ליד). באופן כללי, דומני שיש בזה הבדלי גישות בין הראשונים, יבואו היודעים ויגידו.
נקח לדוגמא את הרמב"ן - הוא מן הראשונים אשר שמעתתייהו דהגאונים בפומיה כל יומא, ומביא אותם במאות מקומות.
וכמדומה, שהגישה אצלו היא, ש'אם קבלה היא נקבל, ואם לדין יש תשובה'.
זאת אומרת, במקום שדנים על 'קבלות' שהיו בידי הגאונים איך לפסוק, או גרסאות בגמרא, או עניינים שבמסורת - נקבל.
כגון:
מלחמת ה' ר"ה יב:
אבל אילו היו ישראל חייבין להתפלל ט' בכל תפלות ר"ה ערבית שחרית ומנחה היאך נשתבשו השבוש הגדול הזה בהסכמת כולן והגאונים הראשונים שקבלו מרבנן סבוראי דבסוף הרואה למה לא הנהיגו כן והיאך אפשר שלא נשאר בשתי ישיבות סדור אחד מסדורי בעלי התלמוד האחרונים ובאמת שכל המפקפק בדבר הזה מבטל שלשלת הקבלה שזה המנהג מקובל ומוסכם ופשוט הוא בכל ישראל ולא ערער אדם בדבר מעולם וכבר הראיתיך מפורש מן הגמ' שאף בימי רבותינו חכמי התלמוד כן הוא ולמדת שכל הפורש מדבריהם של ראשונים כפורש מחיים.
פסחים ז:
אמר הכותב רבותא למחשב גברי והא בעל הלכות גדולות ובעל הלכות פסוקות כולם אמרו מדלא קא יהיב רבא שיעורא ש"מ במשהו וקבלה בידיהם מראשונים ופשטה ברוב ישראל בספרים ישנים ובכל הבאים מספרד ומן הישיבות וכבר נבדקו בבבל ספרי הישנות בזה ע"פ שאלת חכמי הצרפתים וכן נמצא בנוסחאות בדוקות לגאונים הראשונים וכל זה מוכיח שהוא דבר מוסכם משנים קדמוניות
ב"ב סב:
ומה שכתוב בנוסחאות הגמ' ושמעינן מהני תרי לישני דרבא וכו' ולישנא דמר רב יהודאי גאון ז"ל הוא, קשיא לי דכל ספיקי במוכר ולוקח המוציא מחברו עליו הראיה הוא וכל פלוגתא דמספקא ותיקו דגמ' קולא לתובע וחומרא לנתבע הוא וקרקע בחזקת בעליה עומדת, אלא י"ל שקבלה היא ביד הגאון ז"ל בזו ומרבנן סבוראי קבלו פסק זה, כמו שקבלו אחרים כגון מיפך שבועה וחיורי דאלו בעלמא הלכה כלישנא בתרא פסקינן, והוצרכתי לכתוב זה שלא ילמדו ממנו לשאר ספיקות ותיקו שבתלמוד כמו שכתבתי בפרק שנים אוחזין (ו' א').
חולין סב.
ושמענו שהגאונים ז"ל אמרו שמסורת בידיהם שלא התיר אמימר אלא בשקורקבנו נקלף וכן כתב רבנו חננאל ז"ל בקבלה מרבותיו, ומסתייעים מפשטה של שמועה
אך במקומות שכל הדיון הוא פירוש דברי התלמוד - על זה נאמר 'אם לדין יש תשובה'.
ראה לדוגמא:
מלחמת ה' שבת יא:
אמר הכותב אלו היו דברי הגאונים הראשונים כן וקבלה היא קבלנו אבל אם מאחר שאין טעמן של ראשונים אלא ממה שאמרו סד"א כדרבא והדבר ידוע שאינו כמו שעלה על דעתם אלא כדברי רבינו הגדול ז"ל ראוי לנו לסמוך עליו יותר מדברי אלו בעלי אפשרות האחרונים ובאמת שדברי רבינו ז"ל הם נכונים וברורים לענין הפסק גם לענין פי' השמועה...
בכתובות מה.
ויש בהלכות הנגיד רב שמואל הלוי ז"ל בשמועה זו פירושים רבים בשם גאוני עולם ז"ל ולא ניתנו ליכתב ועליהם אמר רבינו הגדול ז"ל דליכא חד פירושא מינייהו דסליק כהוגן.
ב"מ צח.
אף על פי שהראשונים מלאכים אנו בני אדם והאמת יורה לנו דרכו, וזו שבפ' השואל שכתוב בספרים משכחת לה רישא בתרתי וסיפא בתלת ולרמי בר חמא כו', אינו מעיקר גמ' אלא מן הפירושים המועתקים בספרים שתופסין בהן משום מר רב יהודאי גאון ז"ל וכן מצינו בנוסחאות בדוקות, האריך עלינו את הדרך ושבש עלינו את השמועה, והצעה של משנה כך היא...
כתובות סח:
ולכ"ע כל מי שכופין אותו להוציא בין מעיקר דינא כגון אלו שכופין אותן להוציא ובין מעיקר תקנתא דהיינו מורדת דאמרה מאיס עלי הגאונים הוא שתקנו לכופו ולא מדין הגמרא.
ובמקצת תשובות לרב שרירא ז"ל נמי ראיתי שפי' דמדינא אין כופין וכשאמרנו משהינן לה תריסר ירחי אגיטא תקנתא אחריתי הות לומר דאח"כ כופין את הבעל בגט, ואין לדברים הללו עיקר כלום ודבר ברור הוא שאין כאן תקנה חדשה לכוף ומעולם לא עלתה על דעת חכמי התלמוד כפייה זו לעולם, וח"ו שלא הייתי חולק על תקנת הגאונים כי מי אנכי לחלוק ולשנות במה שנהגו בו גאוני הישיבות שנים מרובות ולא עוד אלא שאני קורא תגר על שאומרים שאינו ראוי לילך אחר תקנתם אלא בדין התלמוד, אלא ראוי היו לשמוע להם ולעשות כתקנתם והמחמיר בכגון זה לא הפסיד אבל לענין דין התלמוד אמרתי שאין כופין והדבר גלוי ומפורסם, ועכשיו ראוי לחוש בדבר הרבה שלא לנהוג בתקנה זו כלל שכבר בטלה מפני פריצות הדורות...
חולין קטז:
ולא נתברר לי אם הגרסא הזאת עיקר בספרים או מלשון בעלי הלכות ראשונות הוא, ושוב מצאתי בנוסחאות בדוקות שאינו עיקר גמרא אלא לשון מר רב יהודאי גאון הנכתב בהם בכמה מקומות, ונראין דברי רש"י ז"ל מדבריו.
מלחמת ה' ב"ק מא.
ודברי רבינו הגאון הכתובים בשער ל"ב מספר המקח אינן אלא מן המתמיהין:
מלחמת ה' סנהדרין י:
וכבוד הגאון יהא מונח במקומו שעדיין דברי רבינו הגדול ז"ל יותר נכונים
וגם הרמב"ם הלך בדרך זו.
ראה למשל:
הלכות גירושין י, יט
הורו מקצת הגאונים שכל אשה שתבעל בפני עדים צריכה גט, חזקה שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, והגדילו והוסיפו בדבר זה שעלה על דעתם עד שהורו שמי שיש לו בן משפחתו חוששין לו ולא תתייבם אשתו שמא שחרר שפחתו ואחר כך בא עליה, ויש מי שהורה שודאי שחרר שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות. וכל הדברים האלו רחוקים הם בעיני עד מאד מדרכי ההוראה ואין ראוי לסמוך עליהן...
ובהלכות שמיטה ויובל (פרק י) האריך הרמב"ם, שלא כדרכו, בביאור הסוגיא על מנין שנות השמיטה, ומסקנתו מדברי הגמרא שלא כדברי הגאונים, ואף על פי כן סיים (הלכה ה - ו):
"אבל כל הגאונים אמרו שמסורת היא בידיהם איש מפי איש שלא מנו באותן השבעים שנה שבין חרבן בית ראשון ובנין בית שני אלא שמטות בלבד בלא יובל, וכן משחרב באחרונה לא מנו שנת החמשים אלא שבע שבע בלבד מתחלת שנת החרבן וכן עולה בגמרא ע"ז חשבון זה שהוא קבלה.
ושנת השמטה ידועה היא ומפורסמת אצל הגאונים ואנשי א"י, וכולן לא מנו אלא לשני חורבן משליכין אותן שבע שבע, ולפי חשבון זה תהי שנה זו שהיא שנת שבע ומאה ואלף לחרבן מוצאי שביעית, ועל זה אנו סומכין, וכפי החשבון זה אנו מורין לענין מעשרות ושביעית והשמטת כספים שהקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה ובהן ראוי להתלות
הרי לנו אותו עקרון; ביחס לפירוש השמועה - אם לדין יש תשובה.
אבל ביחס לקבלה והמסורת - אם קבלה היא נקבל, "שהקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה".