ברזילי כתב:א. דבריך סותרים מיניה וביה. במקום שהוא מצרף סניפים נוספים להיתר, אתה סבור שיש ללמוד מכאן שלא היה מתיר בלי הסניפים. אם כן, מה השאלה מדוע לא הזכיר עוד סניפי היתר בתשובה אחרת - לו היה מזכיר אותם היית טוען שגם שם לא התיר אלא במקום סניפים, וזו בדיוק הסיבה שהם הושמטו כדי שנדע שהתיר גם בלעדיהם.
ב. הבאת תשובתו בח"ד יג, אבל שכחת לציין שגם שם היה מדובר בקידושין אצל קונסרבטיבים, ועם כל זה כתב שלחומר א"א היה ירא מלהתירה. לפי שיטת הדיוקים שלך היינו צריכים ללמוד מזה שלדעתו אי אפשר להתיר א"א שנתקדשה אצל קונסרבטיבים, וממילא מיושבת קושייתך הנ"ל (מדוע לא הזכיר סניף זה להיתר בעובדה דשו"ת השבי"ט) גם לשיטתך.
ג. באופן כללי, אי אפשר ללמוד ממה שכתוב בתשובות שלו היה כך וכך הייתי ירא - המבחן הוא כשמגיע הענין למעשה. אבל אם באנו ללמוד מלשונות כאלה, הקושיה מח"ד,יג (שם כתב שהיה ירא להתיר במקום מק"ט) אינה קשה בלא"ה - כמובן יש לחלק בין טעות לטעות ואינו דומה בעל שאינו רוצה בילדים לחולה נפש.
ד. אגב, אם כבר נגררת לתירוצים של תלמיד טועה ויד זרה נשתלחה בכתבי רבנו, גם להביא ראיה לשיטתך מח"ד,יג אי אפשר. זה אותו כרך עצמו.
קיצורו של דבר - ממכלול התשובות עולה דרך ברורה. כל מקום שהוא חסרון גדול שלא תתרצינה נשים כוותה לינשא לו, שייכת טענת מק"ט, אלא שצריך לדון בכל מקום בחוזקה של האומדנא הזו, ואם יש מיעוט המצוי או שאינו מצוי כנגדה וכו'. במקום להתעקש ולחפש תירוצים מקומיים עד אין קץ, יכולים החולקים לומר ביושר שלא ס"ל כוותיה.
א' כשתכתוב את זה באופן שיהיה מובן אתייחס אליו.
ב. לדבריך יש סתירה ברורה בדברי האג"מ בח"ג סי' מ"ה הוא התיר להדיא מטעם זה בלבד וח"ד סי' י"ג הוא כתב להדיא שלא היה מתיר האשה אלא הבנים, ולומר שהוא כתב להדיא דבר שאינו אמת כלל רק משום שלא היה נוגע הוא דבר שאין הדעת סובל כלל.
אלא פשר הדבר שרמ"פ לא היה מקלי דעת הקופצים על צד היתר בלי לברר שבאמת יש מקום להתיר ע"פ זה. ובח"ד סי' י"ג דן באות ד' דיתכן שהיה קידושין מצד עדים כשרים שאולי נמצאו שם ולא העלה דבר ברור להוציא מאפשרות זו, וממילא לא רצה להתיר אשה מטעם זה בלבד. משא"כ בח"ג סי' מ"ה, הגם שגם שם חשש לעדים כשרים וכ' להדיא - שמסתבר שלא היו שם עדים כשרים,
אבל צריך לברר זה עכ"ל, אבל התיר אם יתברר שלא היו עדים כשרים, כש"כ להדיא - עכ"פ בעובדא זו יש ג' דברים להתירה בלא גט
ואם אחד מהם כראוי יכול כתר"ה להתירה עכ"ל, דבאמת צריך לברר זה לפני שמתירים על סמך זה. ואינו דומה להתשובה בח"ד סי' קי"ג שמבואר בדברי השואל שנתברר כבר שלא היה שם שום עדים כשרים ואפילו במקום מגורתם לא היו שם שום עדים כשרים להיות קידושין אילו בעלו לשם קידושין. וממילא פשוט שהיה בזה כדי להתיר וטעם מקח טעות לא היה אלא תוספת התיר בעלמא.
ד. פשוט שהשמטת דבר תוך כדי עריכה בזדון או בשגגה אינו דומה לזיוף והכנסת דברים חדשים בתוך התשובה.
בלא"ה זה אינו מהסוג שינוי החשודים היו חשודים לעשות. כנראה ממש"כ באות א' גם אתה מודה שיש כאן השמטה, וגם מצדיק אותו כדי שנדע שהתיר גם בלעדיהם. אם זה לא נעשה ע"י הגרמ"פ, ומצד מצב בריאותו ודרכו באופן כללי בהדפסת תשובותיו כנראה שלא, מנ"ל להמשמיטים עד שלא פחדו להשמיט דבריו.
במקומות אחרים כתבתם על חרדים שהם משמיטים מה שאינו נוח להם, וכאן כשהחשודים הם מציבור אחר זה בסדר אצלך!