מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קונטרס שימוש בחשמל בשבת להורדה מהדורת כסלו תשע"ה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: עוד חומר בדעת רבותינו הספרדים שליט"א

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' יולי 10, 2012 8:50 pm

חלק מהחומר חדש ומעניין.

לגבי דעת הג"ר יצחק יוסף, נכון שראוי להחמיר, אך אין עושים זאת חובה כמו שכמה מחכמי האשכנזים מורים. והוא עצמו בביתו לא מחובר לגנרטור, וכך גם רובא דרובא דגדולי פוסקי עדות המזרח בזמנינו.
לגבי דעת הגרב"צ אבא שאול, אין לנו אלא מנהגו שביתו לא היה מחובר לגנרטור (ואל תביאו לי ראיה מהנכדים שלו שידועים בחסידות ופרישות כמה מונים יותר מאביהם וזקניהם).
לגבי דעת הגר"ע עטיה, העדות לא ברורה ויש לברר זאת אצל עוד תלמידים שלו (אני לא מאמין לחצי מילה שכתובה בספר הזכרון, ולא משנה מי הכותב אלא מי המו"ל והאינטרסים שלו, וד"ל).

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת - קונטרס חדש יצא לאור

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ג' יולי 10, 2012 10:44 pm

גבי הרב עטייה זצ"ל, מי שסבור שספר הזכרון סילף מה שמסר לו הרב מוצפי, יכול לברר אצל הרב יעקב מוצפי שליט"א גאב"ד העדה"ח הספרדית בעצמו שהוא מעיד שהרב עטיה נקט והורה כחזו"א בזה.
גבי הגרב"צ אבא שאול זצ"ל שאלתי אני קמיה בנו ר' אליהו שליט"א רי"ש אור לציון מה הייתה דעת אביו זצ"ל, ואמר שאביו הלך לראות תחנת כח באשדוד ורק אחר שנתברר לו שאין בזה מעשה שבת התחיל להשתמש. ומה שהשתנה לו ממה שראה שם, כנראה שהכל היה אוטומטי. והדגיש והזהיר שאינו יודע אם אפשר ללמוד מהנהגת אביו מאחר שהיום התברר שהמצב של העבודה וחילול שבת בחברת החשמל חמור הרבה יותר ושכן שמע שהרב אלישיב שליט"א חושש לדינא בכל זה.
גבי הרב יצחק יוסף שליט"א השבוע דברתי עם בנו ר' עובדיה נ"י כמדומה מרמות ואמר שמה שלאביו אין בגלל שאין אפשרות במקום מגורו אבל הדגיש שהוא אומר שכדאי להחמיר בזה. וגבי סבא שלו הגר"ע שליט"א אומר שדעתו שיש כל מיני היתרים אבל אינם פשוטים וכבר כתב בספריו להחמיר [אולי כוונתו ליביע אומר ח"ב סו"ס י"ז]. וביאר שיש מקומות שכותב תע"ב ויש מקומות שכ' ראוי להחמיר ובענין זה כ' ראוי להחמיר. והוסיף שזה לא כמו שחושבים בציבור שהוא מזלזל בזה, שאינו כן. עכת"ד מהשבוע כל הרוצה יוכל ג"כ להתקשר...

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' יולי 11, 2012 1:44 am

הגאון ר' יעקב מוצפי מנוחתו עדן זה 30 שנה.
אחרי פטירתו של הגאון הרב בן ציון אפשר לפרסם בשמו כל מיני דברים שהוא לא אמר ולא סבר, וכך דרכם של כמה מהמתיימרים להיות תלמידיו.
הסברא שאין לר' יצחק אפשרות היא מעט הזויה, אני מכיר את האזור ורבים שם מחוברים לגנרטור, וסיבות אחרות עמו כמ"ש בקובץ דלעיל מספרו ילקוט יוסף.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ד' יולי 11, 2012 4:39 am

מורה צדק כתב:אחרי פטירתו של הגאון הרב בן ציון אפשר לפרסם בשמו כל מיני דברים שהוא לא אמר ולא סבר, וכך דרכם של כמה מהמתיימרים להיות תלמידיו.

מה הבסיס של כבודו לקבוע שהרב אליהו אבא-שאול שליט"א משקר (ושדעת אביו להתיר אע"פ שמחללים שבת)?

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' יולי 11, 2012 7:16 pm

לא קבעתי שהוא משקר, אלא שקשה לקבל את דעתו.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ה' יולי 12, 2012 11:14 pm

עוד מכתב בענין - הרב זעפראני שליט"א
קבצים מצורפים
הרבזעפראני.pdf
(194.52 KiB) הורד 383 פעמים

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' יולי 13, 2012 1:39 am

אין אדם אוסר

שאלת כבר את הרב יעקב מוצפי?

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' יולי 13, 2012 4:21 am

אין אדם אוסר כתב:גבי הגרב"צ אבא שאול זצ"ל שאלתי אני קמיה בנו ר' אליהו שליט"א רי"ש אור לציון מה הייתה דעת אביו זצ"ל, ואמר שאביו הלך לראות תחנת כח באשדוד ורק אחר שנתברר לו שאין בזה מעשה שבת התחיל להשתמש. ומה שהשתנה לו ממה שראה שם, כנראה שהכל היה אוטומטי. והדגיש והזהיר שאינו יודע אם אפשר ללמוד מהנהגת אביו מאחר שהיום התברר שהמצב של העבודה וחילול שבת בחברת החשמל חמור הרבה יותר ושכן שמע שהרב אלישיב שליט"א חושש לדינא בכל זה.

למאי_נמ? כתב:
מורה צדק כתב:אחרי פטירתו של הגאון הרב בן ציון אפשר לפרסם בשמו כל מיני דברים שהוא לא אמר ולא סבר, וכך דרכם של כמה מהמתיימרים להיות תלמידיו.

מה הבסיס של כבודו לקבוע שהרב אליהו אבא-שאול שליט"א משקר (ושדעת אביו להתיר אע"פ שמחללים שבת)?

מורה צדק כתב:לא קבעתי שהוא משקר, אלא שקשה לקבל את דעתו.

לא הבנתי, מניין החשד שהוא משקר? ת"ח אומר דבר בשם אביו, למה לחשוב שהוא משקר?

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' יולי 13, 2012 9:55 am

עי' יביע אומר ח"ט סי' קח.

אני רואה כאן דבר מאוד מוזר, דעתו של הגאון הרב בן ציון היתה שאפשר להשתמש בחשמל בשבת, והוא ידע את דעת החזון איש, יכול להיות שהמצב השתנה ולפ"ז גם הדין משתנה, והנה קם אחד מתלמידיו וכותב שרבו היה חושש לחזו"א בהכל, וכך צריך לעשות.
למי הפתרונים?

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » א' יולי 15, 2012 2:13 am

מורה צדק כתב:עי' יביע אומר ח"ט סי' קח.

אני רואה כאן דבר מאוד מוזר, דעתו של הגאון הרב בן ציון היתה שאפשר להשתמש בחשמל בשבת, והוא ידע את דעת החזון איש, יכול להיות שהמצב השתנה ולפ"ז גם הדין משתנה, והנה קם אחד מתלמידיו וכותב שרבו היה חושש לחזו"א בהכל, וכך צריך לעשות.
למי הפתרונים?


גבי הרב מוצפי, צדקו דבריו שנפטר כבר, ז"ל. אולי אצליח להשיג מהמשפחה צילום כתביו המקוריים.
גבי הגרב"צ זצ"ל, אומר האמת שהרב זעפראני שליט"א בע"פ אומר שדיבר עמו בזה בסוף ימיו וחזר ואסר ושאלנו לכתוב זאת במכתב ומה שהשיב זה מה שהובא להורדה. ומה שאני מבין שאין רצונו להכנס לנושא זה ויתחילו להתוכח עמו רבות אם הרב כן אמר כך או לא וע"כ כ' בנוסח הנ"ל. ולבר מן דין לא הייתה כונתו שהיה עושה הכל כחזו"א יעו' אורל"צ שמלא בפסקים דלא כוותיה, אלא שהחזו"א היה אצלו בר סמכא גדול וכל סוגיא שרצה לדעת עיקרה לפני שלמד היה מקבל דעת החזו"א. אמנם אם למד ויצא דלא כוותיה פסק כפי שעלה מלימודו. ותלמידי החזו"א שליט"א אומרים שהחזו"א עצמו לימדם שיעשו כפי שעלה להם בלימודם [אם אחז שהגיעו לרמה לימודית גבוהה כמובן, ולא כ"א הגיע לזה].
ועוד מודינא דאף בנו לא אמר כ"ז בהחלט וע"כ כתבנו [ואף הוא אמר להדגיש ד"ז] ש"כנראה" מה שראה שהכל אוטומטי. כי לפי מה שבררתי אין מי שדיבר עמו להדיא על הנושא איזה שינוי ראה שמחמתו התחיל להשתמש. כלו' בתחילה לא היה משתמש וזה ברור שבנו מעיד כן והרי גדל בביתו. וכן עי' בהספד שנשא רבי יעקב יוסף שליט"א (הודפס בספר תפארת ציון הספדים על הרב זצ"ל) "בראשית ימי מגוריו לא השתמש בחשמל ביום השבת ובליל השבת שרר בביתו חושך, אך לאחר שבירר בעצמו את מציאות החשמל והסיק להלכה שאין בו איסור מעשה שבת שוב השתמש בו". היינו שהלך לאשדוד וראה מה שראה והתכב עם המנהל ואח"כ עשה התרת נדרים והשתמש, כ"ז אמר בנו.
ורצוני פה להאריך אבל במקום זה אשים הדף שכתוב כבר הכל ומי שמענין אותו יוריד ויעי'.
ועיקר הטענה היא איך אפשר לבנות על מה שהרב השתמש בזמן שהמציאות שהתיר היה גבי תחנת כח אחת שעבדה ע"י שמן ['מזוט'] ואילו היום ומאז עשרים וחמש שנה משתמשים בעיקר בפחם שדורש עבודה של הובלה טחינה הערמה ומילוי המכילים. ועוד יותר שידוע מה שכתבו כמה וכמה מחברים שחקרו הנושא (וכן עי' לעיל במכתב הגר"י יוסף) שחברת החשמל הטעו שוב ושוב רבנים וכל מי שבירר אצלם, והצהירו שהכל נעשה אוטומטי ללא מגע אדם. ולא נתברר המציאות האמיתית עד שהעידו עובדים דתיים [וכן בעלי תשובה] שכך היא המציאות וכן לאחרונה אחר כ"ז גם החברה עצמה מודה בזה כי כבר נודע לכל ע"י אחרים.
וכ"ז דומה למי שמוציא פסק מרב על מקרר שלפני 30 שנה גבי אם מותר לפתחו בש"ק, ומקיש מיניה גבי מקרר חדיש של היום, ואינו לוקח בחשבון שנתוספו בו שיפורים שמיצרים בעיות חדשות ומחודשות גבי שבת [ומי שלא מודע יכול לעבור על איסורי דאו' לכו"ע ואכמ"ל].
קבצים מצורפים
גרבצ.pdf
(138.98 KiB) הורד 394 פעמים

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » א' יולי 15, 2012 9:16 am

הלכות לא פוסקים מנראה לי ונדמה לי.
ואם המציאות השתנתה א"א לדייק ממה שאמר או ממה שכתב, וכלך לך אצל פוסקי זמנינו שליט"א שיכריעו בענין.

ושוב, תשתדל לדייק בדבריך, החזו"א כבר מנוחתו עדן יובל שנים.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ד' יולי 18, 2012 1:57 am

מכתב חדש מהיום
קבצים מצורפים
רברצאבי.pdf
(381.51 KiB) הורד 442 פעמים
נערך לאחרונה על ידי אין אדם אוסר ב ד' אוגוסט 01, 2012 10:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ד' אוגוסט 01, 2012 10:28 am

גם הגר"ש בעדני הצטרף שבוע שעבר לגרנ"ק
קבצים מצורפים
גרשבעדני.pdf
(958.59 KiB) הורד 499 פעמים
מחתנו.pdf
(52.32 KiB) הורד 391 פעמים

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ה' אוגוסט 30, 2012 1:51 pm

m

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי היימישער » ד' ספטמבר 19, 2012 2:31 pm

איני בא בדברי להכניס ראשי בין ההרים הרמים האוסרים והמתירים, ויעשה כל אחד כדעת רבותיו, אבל עדות מענינת אחת ישנה בידי, וכמדומני שיש בה ענין לציבור, ומאחר והיא נוגעת לענין חשמל בשבת אעלה אותה כאן.
ידוע שהגאון מטשיבין זצ"ל התיר את החשמל בשבת, ובסוף ימיו התקין בביתו מצברים, וראיתי על כך בשני ספרים, האחד 'במחיצתם' של הרב לורינץ ז"ל (אינו כעת תח"י ואני כותב מתוך הזיכרון) בו כתוב שבסוף ימיו חזר בו הגאון מטשיבין, והשני בספר 'שר התורה' על הגאון הנ"ל ובו כתוב שתלמידו ר' יצחק נתן קופרשטוק ז"ל בא אליו לבקש הסכמה על ספרו מאורות נתן ואז חזר בו וכדי שיוכל להסכים על הספר התקין מצברים בביתו.
אלא ששמעתי ממי שהתקין את המצברים בביתו, שכאשר הגיע לחדר הרבנית וביקש להתקין בו מצבר התנגדה הרבנית בטענה שהיא אוהבת לקרוא בליל שבת הרבה שעות ואילו המצבר דאז לא היה בו כח לכל כך הרבה שעות, ומאידך טען המתקין - הרב הורה להתקין, לבסוף בא הגאון מטשיבין לשמע הויכוח, והוא הורה לו לא להתקין באמרו 'הרבנית צודקת היא רוצה לקרוא בליל שבת ואין שום סיבה למנוע זאת ממנה, ומה שאני מתקין מצברים בביתי הוא לא מפני שאסור להשתמש בחשמל אלא מפני שיש מי שיורד לחיי שאעשה כן'.
העולה מהדברים שבענין זה כמו בכל שאר הענינים קשה מאוד או שא"א ללמוד מן השמועות ואפי' ממעשים שנעשו, ואין לנו להסתמך כ"א על דברים כתובים או עכ"פ עדות על הוראה למעשה הנאמרת מפי אנשים נאמנים.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ד' ספטמבר 19, 2012 2:47 pm

דברים חדשים מהרב דרזי שליט"א עי'.
קבצים מצורפים
רבדרזי.pdf
(561.72 KiB) הורד 490 פעמים

מזמור שיר
הודעות: 341
הצטרף: ה' פברואר 17, 2011 12:17 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מזמור שיר » ד' ספטמבר 19, 2012 2:50 pm

הרב היימישער,
התגובה המתאימה על סיפור כמו שסיפרת, מפי ההוא שהתקין את המצברים וכו', היא להעתיק את לשונך בסוף תגובתך, וזה לשונך: בענין זה כמו בכל שאר הענינים קשה מאוד או שא"א ללמוד מן השמועות ואפי' ממעשים שנעשו, ואין לנו להסתמך כ"א על דברים כתובים או עכ"פ עדות על הוראה למעשה הנאמרת מפי אנשים נאמנים. עכ"ל...

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי היימישער » ד' ספטמבר 19, 2012 3:31 pm

רציתי לכתוב את זה מראש, התכוונתי גם לזה ואני מסכים אתך על אף ששמעתי מאנשים שמכירים אותו שהוא עוד מספר את זה מאז, אבל המסקנה נכונה היא בפנ"ע והסיפור הוא די נחמד.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ד' ספטמבר 19, 2012 4:19 pm

m
קבצים מצורפים
ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (419.1 KiB) נצפה 12743 פעמים

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' ספטמבר 19, 2012 8:51 pm

כעת נתפרסם שבקרוב חברת החשמל תעבור לפעול בשבת באטומציה (לכה"פ חלקית).

ולגבי מה שהובא כאן מכתב מהגאון ר' יצחק יוסף שליט"א, שאלתי אותו בדבר ואמר לי שאין בזו הוראה לרבים, אלא רק מי שיכול ובאפשרותו לעשות כן. ובמה שכתבו שהוא אינו עושה כן מפני שאין לו באזור מגוריו, הכחיש זאת במכל וכל, שאינו נכון כלל, וכמה וכמה משכיניו מחוברים לגנרטור.

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' ספטמבר 19, 2012 9:09 pm

מורה צדק כתב:כעת נתפרסם שבקרוב חברת החשמל תעבור לפעול בשבת באטומציה (לכה"פ חלקית).
.

1 אומרים את זה כבר הרבה זמן כמדומני
2 יש כבר אוטומציה חלקית מזמן כמדומני
3 לפי דברי הרב דרזי בקובץ לעיל אזי אוטומציה מלאה זו הזיה דימיונית, אלא אם כן יש לך תורם לכמה מיליוני דולרים לכל שנה

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ד' ספטמבר 19, 2012 10:37 pm

למה באמת אין לו אם יש באפשרותו ובפרט שאביו שליט"א הורה להחמיר כמו שהביא בספרו בהלכות שבת ח"א מהדורת אלקיים תשע"א עמ' סה, ואולי בגלל מה שכ' שאז יחשבו שהוא אוחז שזה מעיקר הדין. ולא אבין מהו "אין בזה הוראה לרבים" הרי ספרו [הנ"ל] נכתב לרבים וכותב שם שיש "טעם ויסוד חשוב לחומרא זו" וכן שאביו נשאל ע"י ר' עמרם אזולאי והורה לו שיש צורך להחמיר בזה יעו"ש. כלו' שיש הוראה לרבים שיש בזה ענין "ויסוד חשוב" להחמיר בזה.
ולבר מן דין הגאון ר' שמעון בעדני שליט"א חתם על מכתבו של הגרנ"ק שליט"א שמחמיר בזה עד עיקר הדין ממש יעו"ש הובא לעיל. וחתנו הרב יפת מספר שעוד לפני אפשרות להתחבר לגנרטור היה מנתק הכל ושם במקרר קרחונים ואף בזמנים שהיו ג' ימים רצופים של יו"ט ושבת.
ועוד אזכיר שמה שכ' בספרו ילקו"י הנ"ל ומנסה להראות קולא דלא כשבות יצחק, האמת שלא דן בכל השאלות וצדדים ונידונים שיש בזה וכגון לפ"ע ושמא ירבה ועוד. ואולי ילכו תלמידיו לשאלו אם יש לו תשובות בדבר, יש עוד ספר שיצא עכשיו שהביא כל הנידונים שנקרא "חשמל בשבת בזמנינו" של ישראל מורגנשטרן.

אוטומטי חלקית לא תועיל כידוע לא מצד חילול השם ולא מצד מעשה שבת, היינו שאם נאמר שעד היום עשו 150 פעולות ועכשיו רק 75 לא הועיל לנו ולא מידי. אמנם נקוה שיפחיתו כמה שיותר כמו שכ' מרן הקה"י באגרת שאנו מקדמים בשמחה כל צמצום במלאכות אבל עדיין אינו מתיר. ולבר מן דין כבר שנים מבטיחים שהוא אוטומטי או "עוד מעט" יהיה אוטומטי וע"ז נאמר "אשר פיהם דבר שוא".
נערך לאחרונה על ידי אין אדם אוסר ב ד' ספטמבר 19, 2012 10:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ד' ספטמבר 19, 2012 10:42 pm

מ

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' ספטמבר 19, 2012 10:49 pm

יש הבדל גדול בין מה שמישהו בא ושואל ורוצה להחמיר שמתירים לו להחמיר לעצמו, לבין להורות לרבים הוראה גורפת להתחבר לגנרטור, שאת זה לא עושים.
בילקוט יוסף על שבת יש נידון ארוך בזה לגבי אם יוצאים י"ח בהדלקת נרות שבת בחשמל, ושם תירץ את כל העניינים, ולית חישש. ובקונט' של הרב מורגנשטרן אין כל חידוש לעומת מה שהיה מפורסם קודם.
ולמיטב ידיעתי, גם למרן הגאון ר' עובדיה יוסף שליט"א אין גנרטור בבית.

ולגבי הרב בעדני, חתנו הרב יפת ידוע בנטייתו לחוגי החזו"א.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ה' ספטמבר 20, 2012 4:15 pm

מורה צדק כתב:יש הבדל גדול בין מה שמישהו בא ושואל ורוצה להחמיר שמתירים לו להחמיר לעצמו, לבין להורות לרבים הוראה גורפת להתחבר לגנרטור, שאת זה לא עושים.
בילקוט יוסף על שבת יש נידון ארוך בזה לגבי אם יוצאים י"ח בהדלקת נרות שבת בחשמל, ושם תירץ את כל העניינים, ולית חישש. ובקונט' של הרב מורגנשטרן אין כל חידוש לעומת מה שהיה מפורסם קודם.
ולמיטב ידיעתי, גם למרן הגאון ר' עובדיה יוסף שליט"א אין גנרטור בבית.

ולגבי הרב בעדני, חתנו הרב יפת ידוע בנטייתו לחוגי החזו"א.



שוב לא אבין דבריו רהיטת הדברים בילקו"י החדש מה' אלקיים (תשע"א) עמ' סה שיש לזה יסוד חשוב כלו' לא איזה חומרא שצריך לקבל "היתר" להחמיר אותה כדי לצאת מכלל כל המחמיר הרי"ז שוטה, וכן במכתבו שנכתב עבור מתפללי ביהכ"נ בנתניה דיבר ברור שפשוט שעדיף להתחבר יעו"ש לשונו. והסיבה שאין לאביו כמו שכ' שם בילקו"י שלא עושה דברים שחושש שיבינו שזה עיקר הדין ממש. אבל ההוראה שמורה למי שבא לשאול אם יש צורך להחמיר היא שכן להחמיר יעו"ש מה שהורה לר' עמרם אזולאי זצ"ל והילקו"י מביא את בתור ראיה שיש מקור חשוב לנושא.
מה שכ' גבי הרב בעדני, אם כוונתו שהחתן הוא נוטה לחוגי החזו"א אינו נוגע לנד"ד כי לא ממנו אנו למדים אלא מה שמספר על חמיו, ואם כוונתו על הרב בעצמו ג"כ אינו נוגע לנד"ד כי שדיברו עימו ע"ז לא הזכיר כלל חזו"א וחילול השם אלא הענין של מעשה שבת שעובדים שם יהודים בשבילנו רח"ל ומרבים מלאכות עבור הבריאים וד"ז אינו נוגע למה שהעולם קוראים "חידוש" של החזו"א גבי חילול השם. והראיה שהרבה רבנים התחילו לאסור מחמת מעשה שבת אחר שנתברר האמת המרה. ועוד אזכיר שבאותו שיחה הזכיר את "חכם עובדיה" כמה וכמה פעמים גבי נושא שקשור בעקיפין. וביותר מה הוי אם נוטה לחזו"א, הרי מאחר והוא נחשב היום מפוסקי ע"מ ואדם גדול, אם מורה בזה לנהוג כחזו"א, אזי מי שהולך אחר פסקיו איך ידחה פסק זה כי "קשור לחזו"א" וכי שני לן חזו"א שכל היוצא מפיו אז ההלכה היא הפוך.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ו' נובמבר 02, 2012 1:58 am

עוד חומר
קבצים מצורפים
מאליבאדהלכתא.pdf
(561.36 KiB) הורד 561 פעמים

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ש' נובמבר 03, 2012 6:02 pm

ועוד קצת מהגרח"ק שליט"א
קבצים מצורפים
ק.pdf
(1012.13 KiB) הורד 397 פעמים

מבית ומחוץ
הודעות: 43
הצטרף: א' נובמבר 04, 2012 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מבית ומחוץ » א' נובמבר 04, 2012 11:51 pm

טענות שאין מתייחסים אליהם כ"כ האוסרים והם: אי אספקת חשמל בשבת היא פיקוח נפש ממש, ולא רק לבתי חולים. ישנם יישובי ספר, שאם לא תהיה בהם תאורה , יש חשש ביטחוני לחיי התושבים, וכן, אנשים רבים צמודים למכשירי חשמל לצרכי בריאותם, והפסקת חשמל מסוכנת לחייהם, רק לאחרונה התפרסם על בחור שנפטר בארה"ב מפני הפסקת החשמל שם, והמכשיר החיוני אליו היה מחובר, חדל לעבוד.

ועוד, הגזים אחד הכותבים באחד מגליוני אליבא דהלכתא, לאסור פתיחת מים בשירותים בשבת. ו"הואיל" להקל מצד כבוד הבריות, אך פסק שאם זה בבית כנסת, אין בכך משום כבוד הבריות, כי אין יודעים שזה הוא...
כותב נכבד, לא הייתי רוצה שתכנס אל בית הכנסת שלי בשבת. (וסביר להניח שאחר שכתבת את הדברים, לגביך אין זה שייך, כי ידעו שזה אתה .)

קשר של קיימא
הודעות: 144
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 5:58 pm

לקבלת קונטרס

הודעהעל ידי קשר של קיימא » ה' נובמבר 08, 2012 7:09 pm

להורדת קונטרס בנושא דעת פוסקי בענין שימוש בחשמל בשבת:

https://dl.dropbox.com/s/7bm5d0yuu9e70r ... C.zip?dl=1


.
קבצים מצורפים
ללא שם צ.jpg
דף השער
ללא שם צ.jpg (85.77 KiB) נצפה 12611 פעמים
נערך לאחרונה על ידי קשר של קיימא ב ש' נובמבר 17, 2012 9:36 pm, נערך 7 פעמים בסך הכל.

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאירי » ה' נובמבר 08, 2012 8:46 pm

מבית ומחוץ כתב:טענות שאין מתייחסים אליהם כ"כ האוסרים והם: אי אספקת חשמל בשבת היא פיקוח נפש ממש, ולא רק לבתי חולים. ישנם יישובי ספר, שאם לא תהיה בהם תאורה , יש חשש ביטחוני לחיי התושבים, וכן, אנשים רבים צמודים למכשירי חשמל לצרכי בריאותם, והפסקת חשמל מסוכנת לחייהם, רק לאחרונה התפרסם על בחור שנפטר בארה"ב מפני הפסקת החשמל שם, והמכשיר החיוני אליו היה מחובר, חדל לעבוד.

למה "לא מתייחסים"? האם קראת את כל החומר, האם כבר הי' לנגד עיניך הספר החדש של מורגנשטרן? אתה חוזר על טענה שחוקה, זה הטענה העיקרית שמתייחסים לה, משום פיקוח נפש אפשר ואפשר להפעיל את כל מערכת החשמל כל מה שצריך ללא הגבלה, הבעיה היא שהבריאים הם אלו שגורמים לכך שצריך ריבוי פעולות, ואם הם לא היו משתמשים, הי' מספיק לכל חולי עמך ישראל ולכל צרכי ה'ביטחון' וכו' וכו'.
זה לא שאם הבריאים היו משתמשים לבד אז היה מספיק לולי שיהיו החולים משתמשים, כי אז תעלה השאלה: מי אמר שהבריאים צריכים ליקח בחשבון את החולים, אני ישתמש כדרכי ומה שצריך ריבוי לחולים הרי מותר משום פיקו"נ, ויש לדון בזה, אבל מה לעשות שהמציאות היא שמצד הבריאים לבד כבר צריך לריבוי מלאכות, ולזה אין שום היתר ח"ו.

קשר של קיימא
הודעות: 144
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 5:58 pm

Re: לקבלת קונטרס

הודעהעל ידי קשר של קיימא » ה' נובמבר 08, 2012 9:48 pm

.

מבית ומחוץ
הודעות: 43
הצטרף: א' נובמבר 04, 2012 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מבית ומחוץ » ו' נובמבר 09, 2012 1:52 am

ר' מאירי, התייחסות כמו שלך, אינה התייחסות רצינית לטענה.
העניין הוא כך, כאשר מגיע העובד היהודי לעבודתו בחברת החשמל, מדווחים לו ש10,000 בריאים משתמשים בשכונה פלונית בשבת וגם 2 חולים, והחשמל נפל, או שהוא צריך להרים או להוריד כפתור בשביל להמשיך להם את הזרם, האם עליו לעשות את הפעולה? הוא חייב לעשות את הפעולה!! כי אם לא, ימותו 2 חולים.
עכשיו, לטענה, שאני כבריא מחייבם לעבוד, אני מצידי, שמדליק 2 מאווררים, או תנור, וכמה מנורות ומכשירי חשמל ביתיים , לא משפיע כלום, אלא המונים אחרים, הצריכה שלי, לא מעלה ולא מורידה, אז למה לך לקבוע מסמרות כי "אין היתר??"
וגם אם תאמר שהעבירה היא שאינני מתאגד עם כלל שומרי המצוות, זה ודאי לא קשור עכשיו, לשבת זו שאני עומד בפניה, מה גם, שספק אם כך יהיה יחסך מאיזה עובד הרמת כפתור, שהרי , כפי שראיתי את התיאור באחד הפרסומים, בחברת חשמל יודעים לפי הסטטיסטיקה שבליל שבת צורכים כך וכך ואטים, ואז מסדרים לפי זה. אבל , הרי אם נניח ביום רגיל משתמשים ב1,000 ואט, ובליל שבת 500 ואט, הרי אם כל שומרי המצוות, או היהודים אפילו, יפסיקו לצרוך חשמל, יהיה צורך נניח ב100 ואט גם אז יצטרכו לסדר אחרת את הכפתורים מהחול, ותמיד יחללו שבת, אם כך או אחרת. והשתמשותי הפרטית, או אף של כל העיר, לא מוסיפה או מפחיתה בחילול השבת שיהיה ממילא.
נכון שהלב דואב על חילול השבת , שנעשה על ידם לא בשביל החולים, אלא ששבת לא חשובה בעינהם, ה' ירחם, אבל אפש"ל שאין זה איסור הלכתי .

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ב' נובמבר 12, 2012 9:06 am

בעל הקנה בשם. ומפי עד נאמן שמעתי שסיפר ששאל לו בעצמו ותשובתו בענין השימוש "איסור חמור" עכ"ל
מבואר בתשובה לפנינו דהתיר תוספת אורה בלבד ואסר אם לא היה אור נוסף כשר. וגם שיש גם אור כשר מצדד שראוי להמנע מחשש איסור מסייע וחילול השם.
קבצים מצורפים
ד.jpg
ד.jpg (173.28 KiB) נצפה 12507 פעמים

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאירי » ב' נובמבר 12, 2012 9:58 pm

מבית ומחוץ כתב:ר' מאירי, התייחסות כמו שלך, אינה התייחסות רצינית לטענה.
העניין הוא כך, כאשר מגיע העובד היהודי לעבודתו בחברת החשמל, מדווחים לו ש10,000 בריאים משתמשים בשכונה פלונית בשבת וגם 2 חולים, והחשמל נפל, או שהוא צריך להרים או להוריד כפתור בשביל להמשיך להם את הזרם, האם עליו לעשות את הפעולה? הוא חייב לעשות את הפעולה!! כי אם לא, ימותו 2 חולים.
עכשיו, לטענה, שאני כבריא מחייבם לעבוד, אני מצידי, שמדליק 2 מאווררים, או תנור, וכמה מנורות ומכשירי חשמל ביתיים , לא משפיע כלום, אלא המונים אחרים, הצריכה שלי, לא מעלה ולא מורידה, אז למה לך לקבוע מסמרות כי "אין היתר??"
וגם אם תאמר שהעבירה היא שאינני מתאגד עם כלל שומרי המצוות, זה ודאי לא קשור עכשיו, לשבת זו שאני עומד בפניה, מה גם, שספק אם כך יהיה יחסך מאיזה עובד הרמת כפתור, שהרי , כפי שראיתי את התיאור באחד הפרסומים, בחברת חשמל יודעים לפי הסטטיסטיקה שבליל שבת צורכים כך וכך ואטים, ואז מסדרים לפי זה. אבל , הרי אם נניח ביום רגיל משתמשים ב1,000 ואט, ובליל שבת 500 ואט, הרי אם כל שומרי המצוות, או היהודים אפילו, יפסיקו לצרוך חשמל, יהיה צורך נניח ב100 ואט גם אז יצטרכו לסדר אחרת את הכפתורים מהחול, ותמיד יחללו שבת, אם כך או אחרת. והשתמשותי הפרטית, או אף של כל העיר, לא מוסיפה או מפחיתה בחילול השבת שיהיה ממילא.
נכון שהלב דואב על חילול השבת , שנעשה על ידם לא בשביל החולים, אלא ששבת לא חשובה בעינהם, ה' ירחם, אבל אפש"ל שאין זה איסור הלכתי .


אם ההתייחסות שהוזכרה אינה 'רצינית' אז מה צריך כ"כ להתפתל באריכות כדי להסביר הצד שלך, לדעתי הפשוטה כאשר ברור כי אם כל המשתמשים הבריאים לא היו משתמשים הרי שהיה מספיק די והותר לחולים, נמצא שאני ואתה וכו' וכו' שותפים ח"ו לדבר עבירה, ואי אפשר לפתור עצמך שבמילא יחללו שבת, כיון שבשימוש אתה שותף להכל, ולמה הדבר דומה, לעשרה שהיכו אדם בבת אחת והרגוהו, שכולם חייבים, ואכמ"ל.
הטענה שתמיד יחללו שבת גם במיעוט צריכה איננה נכונה, כיון שגם אם רק ימעיטו בחילול שבת זה כבר סיבה מספקת, והנידון הוא על ריבוי המלאכות ולא על חילול שבת בכללות. אף אחד לא חושב שאם סוגרים חברה בשבת מחמת החרדים, אז כל עובדי החברה החילונים כבר לא מחללים שבת בביתם, אבל את נפשינו הצלנו.

מבית ומחוץ
הודעות: 43
הצטרף: א' נובמבר 04, 2012 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מבית ומחוץ » ג' נובמבר 13, 2012 12:47 am

ר' מאירי, הארכתי ולא בכדי, כדי לא לדבר בסיסמאות. הסברתי דעתי היטב, שגם אם נניח שכל היהודים הבריאים לא היו משתמשים, היה איזה אחד בחברת חשמל מחלל שבת פחות, (שזה לא מוכח, אולי כמחצית מהחשמל מגיע לגויים, או לתאורת רחובות ועוד, שזה תמיד ימשך ). אני, הפרטי, בהשתמשותי המועטה לא גורם לאף אחד חילול שבת.
צודק אתה שזו מציאות לא ראויה, שכנראה אפשר להם למעט בחילול שבת, והם לא עושים זאת, אבל לעניין הלכה, מה שונה זה ממה שנפסק בשמירת שבת כהלכתה, שאם נפל החשמל בשכונה גדולה שיש שם חולים, ובאו ותיקנו חברת החשמל בשבת , מותר גם לבריאים להשתמש. מאי שנא מהכא. ?

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאירי » ד' נובמבר 14, 2012 1:05 pm

מבית ומחוץ כתב:צודק אתה שזו מציאות לא ראויה, שכנראה אפשר להם למעט בחילול שבת, והם לא עושים זאת, אבל לעניין הלכה, מה שונה זה ממה שנפסק בשמירת שבת כהלכתה, שאם נפל החשמל בשכונה גדולה שיש שם חולים, ובאו ותיקנו חברת החשמל בשבת , מותר גם לבריאים להשתמש. מאי שנא מהכא. ?

אין הנידון דומה כלל, לא עיינתי בדבריו, אבל אם המדובר הוא בתוך השבת, אין שום שייכות, שהרי מה יכולים הבריאים לעשות הרי הפעולה היא חד פעמית ומותרת לצורך החולים, ואין כאן שום איסור מצד הבריא, משא"כ בדבר המצריך כל הזמן פעולות הוספת פחם בגלל השימוש של הבריאים, וזה דבר שניתן למנוע אם מערב שבת תעבור לזרם אחר של גנרטור, משא"כ במקרה הנ"ל שאתה כבר מחובר בשבת לחשמל הרגיל שאין בידך להפריד בינך לבין החולה. בגנרטורים שכונתיים ג"כ כשנופל ויש חולים אז מרימים חזרה וממילא נדלק לכולם, אם יש חולה שי"ב סכנה ניתן להפעיל גם ע"י ישראל, זה בפעולה אחת, ואם החולים א"ב סכנה אז עושים ע"י גוי.

מבית ומחוץ
הודעות: 43
הצטרף: א' נובמבר 04, 2012 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מבית ומחוץ » ד' נובמבר 14, 2012 6:31 pm

ר' מאירי, הפועל הלז שעוסק במלאכתו להוסיף פחם או להוריד ולהעלות כפתורים, עושה זאת בהיתר, ככל הפעולות שהוא עושה על מנת להזרים את החשמל, שאר החילולי שבת שלו בעניינים אחרים אינם מעניינים אותי (במישור ההלכתי) מכיוון שאינם מיועדים להולכת החשמל אלי, והפעולות מהם אני נהנה בשבת, מותרות לו. על אף שהוא אינו יודע מהי שבת או אף רח"ל מחללה במזיד.
זה מה שנלמד מאותה הלכה שנפסקה בשמירת שבת כהלכתה.
לגבי הטענה השנייה, שאני על ידי השתמשותי גורם לו לכך, הרי כולם מודים שבמישור העובדתי הדברים מעורפלים, אם יוכח שכל משתמש בפני עצמו , בגללו נאלץ עובד יהודי להוסיף אבן פחם בשבת, היה הנידון שונה, אבל במצב הנתון כעת, אין זה כך, ולפי מה שידוע, גם אלף אנשים שיתנתקו מהחשמל בשבת, לא ממעיט מחילולי השבת הנעשים בתחנת הכח.

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאירי » ד' נובמבר 14, 2012 10:11 pm

מבית ומחוץ כתב:ולפי מה שידוע, גם אלף אנשים שיתנתקו מהחשמל בשבת, לא ממעיט מחילולי השבת הנעשים בתחנת הכח.


חבל לי לבזבז אנרגיה, רק אם מותר לבקש אולי תקרא קודם את כל החוברת ששמו פה באשכול, ורצוי בהחלט גם את הספר של הר' מורגנשטרן, אולי משם תצליח להבין את שורש הבעיה.

מבית ומחוץ
הודעות: 43
הצטרף: א' נובמבר 04, 2012 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מבית ומחוץ » ד' נובמבר 14, 2012 10:37 pm

מכיר אנוכי את טענותיהם הבסיסיות של כותבי הקונטרסים, אף שלא קראתי כמובן את כולם לעומקם ורוחבם. ואם יש משהו ספציפי שחושב אתה שפורך את דבריי אשמח אם תציינו.
והנה אחר כותבי זאת ראיתי שהביא סברא זו בספר קדושת השבת - חשמל בשבת מאת הרב משה הררי, שיצא לאור בתשס"א. (ואינו באוצר ) שהביא ששאל את הגרי"ש אלישיב ואף שאמר לו שזה "יותר מחומרא" אך אינו "איסור מדינא" להשתמש בחשמל, אמר כי אדם אחד שיתנתק אינו מעלה ואינו מוריד מבחינת החילול שבת, ולכן אינו גורם לחלול שבת, ולכן גם אין איסור שימוש למי שמתארח במקום אחר , או מתפלל בבי"כ שם אין גנרטור, שמותר לו להשתמש בחשמל, או אם היתה תקלה בגנרטור והאור עבר לחשמל.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי גילוי » ד' נובמבר 14, 2012 11:51 pm

[b]לאחר כ"כ הרבה פטפוטי סרק הגיע הזמן...[/b]
א' שימוש בודד של אדם אחד אינו מעלה ולא מוריד כלל דבר זה מוסכם כמד' על כל העוסקים בדבר
ב' באופן כללי עובדי ח"ח מייצרים בהיתר משום שאין בידם אפשרות לייצר רק לצורך החולים ולכ' אין שום נפק"מ במה שכוונתם לא רק לשם שמים אלא לייצר לכל מדינת ישראל [ואף אם נודה שיש מקרים שעושים פעולות שלא לשם פיקו"נ מ"מ אינו אלא ספק ועוד שהפועל עצמו אינו יודע בודאות שאין בפעולותו פיקו"נ והוא חייב לבצע את כל ההוראות]
ג' להאמור לעיל אות ב אין מקום לאסור הנאה משום מעשה שבת
ד' להאמור לעיל אות ב' אין מקום לאסור משום לפני עיור אלא דיש לדון דהוי מכניס לפיקו"נ, ומעתה לפי המבואר באות א' יש לדון האם הרבה אנשים יחד שמכניסים לפיקו"נ וכל אחד לחוד אינו מעלה ולא מוריד האם איכא בכה"ג איסור או לאו, ושמעתי מאחד מגדוי ת"ח והמורים בימינו שלדעתו לית בזה בית מיחוש [כלומר אין מקום לאסור מדינא אבל יש להחמיר מסיבות אחרות]
ה' בעניין חילול השם כבר תמה האגרו"מ מה שייך חילול השם הרי מותר משום פיקו"נ ויש להאריך בזה

ו' מי לא נהנה בהליכתו ברחוב לאור פנסי רחוב, ובהביטו על מספרי הבנינים המוארים באור חשמל, איזה אישה אינה הולכת למקווה, ומלבד הטבילה עצמה מתלבשת וכו' לאור חשמל, מי לא נהנה מעופות שבקעו מביצים שהיו במדגרה בחשמל וכו' -

יש הרבה לדון בכל מה שכתבתי וכו' וכו' אבל זה כבר דורש עיון ארוך ומעמיק ואין מקומו כאן בפורום


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים