מורה צדק כתב:אחרי פטירתו של הגאון הרב בן ציון אפשר לפרסם בשמו כל מיני דברים שהוא לא אמר ולא סבר, וכך דרכם של כמה מהמתיימרים להיות תלמידיו.
אין אדם אוסר כתב:גבי הגרב"צ אבא שאול זצ"ל שאלתי אני קמיה בנו ר' אליהו שליט"א רי"ש אור לציון מה הייתה דעת אביו זצ"ל, ואמר שאביו הלך לראות תחנת כח באשדוד ורק אחר שנתברר לו שאין בזה מעשה שבת התחיל להשתמש. ומה שהשתנה לו ממה שראה שם, כנראה שהכל היה אוטומטי. והדגיש והזהיר שאינו יודע אם אפשר ללמוד מהנהגת אביו מאחר שהיום התברר שהמצב של העבודה וחילול שבת בחברת החשמל חמור הרבה יותר ושכן שמע שהרב אלישיב שליט"א חושש לדינא בכל זה.
למאי_נמ? כתב:מורה צדק כתב:אחרי פטירתו של הגאון הרב בן ציון אפשר לפרסם בשמו כל מיני דברים שהוא לא אמר ולא סבר, וכך דרכם של כמה מהמתיימרים להיות תלמידיו.
מה הבסיס של כבודו לקבוע שהרב אליהו אבא-שאול שליט"א משקר (ושדעת אביו להתיר אע"פ שמחללים שבת)?
מורה צדק כתב:לא קבעתי שהוא משקר, אלא שקשה לקבל את דעתו.
מורה צדק כתב:עי' יביע אומר ח"ט סי' קח.
אני רואה כאן דבר מאוד מוזר, דעתו של הגאון הרב בן ציון היתה שאפשר להשתמש בחשמל בשבת, והוא ידע את דעת החזון איש, יכול להיות שהמצב השתנה ולפ"ז גם הדין משתנה, והנה קם אחד מתלמידיו וכותב שרבו היה חושש לחזו"א בהכל, וכך צריך לעשות.
למי הפתרונים?
מורה צדק כתב:כעת נתפרסם שבקרוב חברת החשמל תעבור לפעול בשבת באטומציה (לכה"פ חלקית).
.
מורה צדק כתב:יש הבדל גדול בין מה שמישהו בא ושואל ורוצה להחמיר שמתירים לו להחמיר לעצמו, לבין להורות לרבים הוראה גורפת להתחבר לגנרטור, שאת זה לא עושים.
בילקוט יוסף על שבת יש נידון ארוך בזה לגבי אם יוצאים י"ח בהדלקת נרות שבת בחשמל, ושם תירץ את כל העניינים, ולית חישש. ובקונט' של הרב מורגנשטרן אין כל חידוש לעומת מה שהיה מפורסם קודם.
ולמיטב ידיעתי, גם למרן הגאון ר' עובדיה יוסף שליט"א אין גנרטור בבית.
ולגבי הרב בעדני, חתנו הרב יפת ידוע בנטייתו לחוגי החזו"א.
מבית ומחוץ כתב:טענות שאין מתייחסים אליהם כ"כ האוסרים והם: אי אספקת חשמל בשבת היא פיקוח נפש ממש, ולא רק לבתי חולים. ישנם יישובי ספר, שאם לא תהיה בהם תאורה , יש חשש ביטחוני לחיי התושבים, וכן, אנשים רבים צמודים למכשירי חשמל לצרכי בריאותם, והפסקת חשמל מסוכנת לחייהם, רק לאחרונה התפרסם על בחור שנפטר בארה"ב מפני הפסקת החשמל שם, והמכשיר החיוני אליו היה מחובר, חדל לעבוד.
מבית ומחוץ כתב:ר' מאירי, התייחסות כמו שלך, אינה התייחסות רצינית לטענה.
העניין הוא כך, כאשר מגיע העובד היהודי לעבודתו בחברת החשמל, מדווחים לו ש10,000 בריאים משתמשים בשכונה פלונית בשבת וגם 2 חולים, והחשמל נפל, או שהוא צריך להרים או להוריד כפתור בשביל להמשיך להם את הזרם, האם עליו לעשות את הפעולה? הוא חייב לעשות את הפעולה!! כי אם לא, ימותו 2 חולים.
עכשיו, לטענה, שאני כבריא מחייבם לעבוד, אני מצידי, שמדליק 2 מאווררים, או תנור, וכמה מנורות ומכשירי חשמל ביתיים , לא משפיע כלום, אלא המונים אחרים, הצריכה שלי, לא מעלה ולא מורידה, אז למה לך לקבוע מסמרות כי "אין היתר??"
וגם אם תאמר שהעבירה היא שאינני מתאגד עם כלל שומרי המצוות, זה ודאי לא קשור עכשיו, לשבת זו שאני עומד בפניה, מה גם, שספק אם כך יהיה יחסך מאיזה עובד הרמת כפתור, שהרי , כפי שראיתי את התיאור באחד הפרסומים, בחברת חשמל יודעים לפי הסטטיסטיקה שבליל שבת צורכים כך וכך ואטים, ואז מסדרים לפי זה. אבל , הרי אם נניח ביום רגיל משתמשים ב1,000 ואט, ובליל שבת 500 ואט, הרי אם כל שומרי המצוות, או היהודים אפילו, יפסיקו לצרוך חשמל, יהיה צורך נניח ב100 ואט גם אז יצטרכו לסדר אחרת את הכפתורים מהחול, ותמיד יחללו שבת, אם כך או אחרת. והשתמשותי הפרטית, או אף של כל העיר, לא מוסיפה או מפחיתה בחילול השבת שיהיה ממילא.
נכון שהלב דואב על חילול השבת , שנעשה על ידם לא בשביל החולים, אלא ששבת לא חשובה בעינהם, ה' ירחם, אבל אפש"ל שאין זה איסור הלכתי .
מבית ומחוץ כתב:צודק אתה שזו מציאות לא ראויה, שכנראה אפשר להם למעט בחילול שבת, והם לא עושים זאת, אבל לעניין הלכה, מה שונה זה ממה שנפסק בשמירת שבת כהלכתה, שאם נפל החשמל בשכונה גדולה שיש שם חולים, ובאו ותיקנו חברת החשמל בשבת , מותר גם לבריאים להשתמש. מאי שנא מהכא. ?
מבית ומחוץ כתב:ולפי מה שידוע, גם אלף אנשים שיתנתקו מהחשמל בשבת, לא ממעיט מחילולי השבת הנעשים בתחנת הכח.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים