מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדר הפרקים ב'משנה תורה' להרמב"ם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אלי_ש
הודעות: 990
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

סדר הפרקים ב'משנה תורה' להרמב"ם

הודעהעל ידי אלי_ש » א' יולי 22, 2012 5:37 pm

האם ידוע על שינויים (בכתבי-יד או בדפוסים) בסדר הנושאים ב'משנה תורה' להרמב"ם?
אין כוונתי לשינויי סדר בתוך הפרקים עצמם, אלא כגון ש"הלכות יום טוב" יופיעו לפי "הלכות שביתת עשור" (במקום אחריהם כבנדפס) וכדומה.
אשמח אם מישהו יוכל להפנות אותי לדוגמאות, או למישהו שעסק בזה.
תודה מראש.

תוכן
הודעות: 6443
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: סדר הפרקים ב'משנה תורה' להרמב"ם

הודעהעל ידי תוכן » א' יולי 22, 2012 6:42 pm

הרמב"ם חיבר בין פרקים כמדומני כדי להגיע לאלף פרקים. כן זכור לי.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: סדר הפרקים ב'משנה תורה' להרמב"ם

הודעהעל ידי הבונה » א' יולי 22, 2012 6:47 pm

אלי_ש כתב:האם ידוע על שינויים (בכתבי-יד או בדפוסים) בסדר הנושאים ב'משנה תורה' להרמב"ם?
אין כוונתי לשינויי סדר בתוך הפרקים עצמם, אלא כגון ש"הלכות יום טוב" יופיעו לפי "הלכות שביתת עשור" (במקום אחריהם כבנדפס) וכדומה.

קצת קשה לומר כך, כי הרמב"ם בהקדמתו מסדר את סדר ההלכות, אלא שתמיד ניתן לומר שמי שסידר את ההלכות כלפנינו שינה גם בהקדמה. אבל אני מניח שאם היה כזה דבר פרנקל כבר היו מציינים על כך.
עכ"פ, לפני המגיד משנה שהיה תלמיד הרשב"א היה הסדר כלפנינו, כי הוא נותן טעמים בהקדמה לכל ספר לסידור ההלכות, למשל:
הלכות שביתת עשור. וראוי היה להקדימן לשאר להיותו חמור מן השאר ומוזהר בהרבה דברים. ולהיותו יום כפרה ולקדוש ישראל מכובד. ולהיות איסור המלאכה בו בשוה עם איסור השבת ולא נתבארו בו פרט המלאכות רק להשוותן בכלל עם השבת לפיכך היה ראוי לסמוך הלכותיו להלכות שבת:
הלכות שביתת יו"ט. והוא כולל לשלשת הרגלים ולר"ה לפי שהשביתה בהם שוה וראוי הוא להיות הדבר הכולל לכולם קודם הדבר הפרטי לאחד מהם:

אלי_ש
הודעות: 990
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

Re: סדר הפרקים ב'משנה תורה' להרמב"ם

הודעהעל ידי אלי_ש » א' יולי 22, 2012 7:24 pm

תודה רבה הבונה! דבריך מסתברים.
הסיבה לשאלתי הייתה כדלקמן:
נמצאים אצלי שרידי דפים מכת"י על קלף של 'משנה תורה' (כתיבה אשכנזית-איטלקית, מהמאה ה-15 בערך), בראש הלכות שקלים ישנה כותרת: "הלכות מגילה וחנוכה, הלכות שקלים".
באמצע הפרק השני של הלכות שקלים נקטע הכת"י, ומתחיל שוב באמצע הלכות מגילה, ולא ברור לי אם רק בכותרת הנ"ל שולבו (בטעות?) הלכות שקלים עם הלכות חנוכה ומגילה, או שמא כך היה גם הסדר בכתה"י.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 253 אורחים