מאמר זה כבר הועלה כאן באחד האשכולות, אך שם התמקדו בעיקר ב'פיקנטריה'. אולי עכשיו יתמקדו יותר בגופם של דברים.
צביב כתב:שמעתי חידוש עצום בשמו
נודר נדר שיתן צדקה לעני פלוני
ובא לבי"ד שיתירו לו את מה שאמר עני פלוני
מותר לבי"ד להתיר לו
ואין להם שום איסור [ודו"ק היטב]
המקפיץ כתב:באחד מהעיתונים הובא דבר מעניין באיש אחד דתקיף ליה עלמא והרגיש שנותרו לו שעות מספר, ואשתו היתה נופלת לחליצה לפניו אחיו שהתגורר רחוק ואף היה חילוני מאד, והיה חשש גדול של עגינות. ואם היה הדבר ביום חול היו כותבים גט אלא שהיה זה בשבת. הלכו לרב אלישיב, והלה בירר אם יש בקרוב אשה פנויה קרובה של האח. התברר שיש אשה כזו, והורה הרב שיקדש הבעל את האשה, (והתיר לו חדר"ג ושבות של קדושי אשה בשבת) וכיון שאשה שניה זו אסורה ליבם הרי היא פוטרת צרתה. (אולי היה מדובר באחות אשתו של היבם, הגם שהמציאות כולה רחוקה מאד, למצוא אשה קרובה ופנויה וגם שגרה בסמיכות).
ברסלב כתב:ראה כאן ואמור לי מי ממציא גלגלים.
העליתי צילום רק מההתחלה כמובן, וצריך לעיין שם עד הסוף.
ברסלב כתב:ברסלב כתב:ראה כאן ואמור לי מי ממציא גלגלים.
העליתי צילום רק מההתחלה כמובן, וצריך לעיין שם עד הסוף.
עיינתי מלמעלה בדף שהעלית הרב מאיר חכמים, ואני לא מבין מדוע הוא מדבר שם באופן שנדר על דבר שעדיין לא בא לעולם, שבאופן זה, גם המחנה אפרים כותב ומאריך שאם זה דבר שלא בא לעולם אין העניים זכים בזה, מה שכתבנו לדון, באשכול, זה במידה ונדר מעות לתתו לעני לאחר שזה היה ברשותו, ועל זה כותב המחנה אפרים שהוא שייך לעניים, ומדין, אמירה לגבוה כמסירתו להדיוט, ראה שם כל העניין.
מענה לשון כתב:הנה ידועה דעתו של הגרש"ז אויערבך להתיר פתיחתלשונית של פחית בשבת ואין בזה משום מחתך משום דמחתך הוא רק כשרוצה לחתוך לפי מידה מסוימת אבל כאן הוא עושה זאת רק כדי שיהא לו נח לפתוח ומותר.
ושמועה מהימנה שמעתי שכשהגיע הדבר לפני הגרי"ש נענה ואמר גאנץ פיין אבל מי אמר שזוהי הסברא באיסור מחתך, והיאך אפשר להתיר על סמך סברא גרידא.
האם יהי נכון לומר לאור זאת (או אם יש עוד מקורות) שהרבה מפלוגתות הגרי"ש והגרש"ז הם האם ניתן להתיר על בסיס סברא טובה או שצריך איזה ראיות מראשונים וכד' שזו הסברא ואין בלתה?
צביב כתב:שאלה מפורסמת כמדומה מהגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א
קטן שהגיע לחינוך בירך ברכת המזון, ואביו טוען שלא בירך, מה יעשה
והגרי"ש זצ"ל פשט זאת מהרמב"ן ביבמות דף פ"ה: ד"ה אלא
אמר רב אשי מחזיר ספק סוטתו איכי בינייהו
לאו דוקא מחזיר,
שאם גרשה מאי היא דאמרן ולרבי מתיא בן חרש דאמר עשאה זונה הא לא מרגלא ליה
הא מרגלה ליה וכו' [ע"כ הרמב"ן]
והנה האשה צריכה להפסיד כתובה מסברת מרגלא, מכיון שהיא גורמת איסור
אומנם היא טוענת שהיא טהורה ומותרת, ומרגלא מכח היתר ולא משום איסור
אבל בי"ד פוסקים שהיא אסורה
וכך יש לה לנהוג,
וה"ה לקטן זה יש לנהוג כדברי אביו
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 738 אורחים