גאולה בקרוב כתב:לקראת הפרשיות המחוברות מטות-מסעי, יש שואלים עד איזה דור ותקופה מצאנו עדיין שיש שנהגו לקרוא את התורה בשבת ולסיים פעם בשלוש/שבע שנים?
יתר10 כתב:האם ישנה רשימה מפורטת של הסדרים איך היתה החלוקה?
חכם באשי כתב:פעם בשבע שנים?! היכן מצאת כזו שיטה?
חכם באשי כתב:מאמרו המשובח של פרופ' עופר בכלל אינו שייך לנושא של האשכול!
הוא מדבר על סדרי נביאים וכתובים. שהיה מנהג קדום בארץ ישראל, לחלק את כל הנביאים וכתובים ו'לקרוא' בהם (שלא בציבור, כנראה) כסדר, בכל יום (פרט למגילות, שנקראו בזמנים מיוחדים), עד שהשלימום פעם בשנה, כנראה.
ואגב,
חבל שר' אבישי מזכה הרבים טרח וסרק את המאמר, והוא מצוי ברשת (לבעלי גישה).
לייטנר כתב:בקשר לקריאת התורה פעם בשלוש/שבע שנים, יש מאמר נפלא של שלמה נאה (כמדומני בתרביץ).
איש_ספר כתב:השאלה מתי הם עושים שובבי"ם.
עשוי לנחת כתב:איש_ספר כתב:השאלה מתי הם עושים שובבי"ם.
יוצא ככה בין שבועות לחנוכה...
בברכה המשולשת כתב:לייטנר כתב:בקשר לקריאת התורה פעם בשלוש/שבע שנים, יש מאמר נפלא של שלמה נאה (כמדומני בתרביץ).
נאה, שלמה סדרי קריאת התורה בארץ-ישראל : עיון מחודש תרביץ סז,ב (תשנח) 167-187
איש_ספר כתב:כקוריז:
ראיתי פעם עלון של סטונדטים דתיים, איני זוכר את שמו (י' לי' היה כותב שם הרבה) ושם התנהל ויכוח בין המציעים לחזור לקריאה התלת שנתית כדי למנוע דיבורים בקריה"ת, וכן זליגת הקהל אל חצר בית הכנסת בעת הקריאה, לבין השוללים בנימוק שלא ניכר חילוק בהתנהגות הקהל בין קריאת פרשת פנחס לבין מועד קריאת נצבים. ואחר זמן ראיתי שאצל הרפורמים בארה"ב או עמיתיהם הקונ' אכן קוראים בתלת שנתי... השאלה מתי הם עושים שובבי"ם.
מז -
בני א"י - קורים העם הפרשה וש"ץ סדרים.
בני בבל - קורא הש"ץ הפרשה והעם יעמדו וישמע מילה במילה.
מח -
בני בבל - עושים בכל שנה ושנה שמחת תורה בחג הסוכות, ובכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר קורין בפרשה אחת.
בני א"י - אין עושין שמחת תורה אלא אחת לשלש שנים ומחצה וביום שישלימהו. הפרשה שקורין בפלך זה אין קורין בזה.
חכם באשי כתב:ישבב נכבדי,
חבל לך לפלפל בדברי ה'חילוקים' קודם שהנך מעיין במהדורותיהם של רב"מ לוין ומ' מרגליות. שניהם באוצר.
חכם באשי כתב:איש_ספר כתב:כקוריז:
ראיתי פעם עלון של סטונדטים דתיים, איני זוכר את שמו (י' לי' היה כותב שם הרבה) ושם התנהל ויכוח בין המציעים לחזור לקריאה התלת שנתית כדי למנוע דיבורים בקריה"ת, וכן זליגת הקהל אל חצר בית הכנסת בעת הקריאה, לבין השוללים בנימוק שלא ניכר חילוק בהתנהגות הקהל בין קריאת פרשת פנחס לבין מועד קריאת נצבים. ואחר זמן ראיתי שאצל הרפורמים בארה"ב או עמיתיהם הקונ' אכן קוראים בתלת שנתי... השאלה מתי הם עושים שובבי"ם.
כבר היו דברים לעולמים!
קהילת בני ארץ ישראל בפוסטט העתיקה היו משכנעים את חבריהם, מבית הכנסת הבבלי (אלעירקין), שעדיף להגיע להתפלל אצלם, כי הקריאה בתורה יותר קצרה! עי' בספרו של פליישר שרשמתי לעיל.
חכם באשי כתב:ישבב נכבדי,
חבל לך לפלפל בדברי ה'חילוקים' קודם שהנך מעיין במהדורותיהם של רב"מ לוין ומ' מרגליות. שניהם באוצר.
הבונה כתב:יתר10 כתב:האם ישנה רשימה מפורטת של הסדרים איך היתה החלוקה?
יש, למשל בתנ"ך קורן יש גם מיספור סדרות לכל התנ"ך, מלבד מיספור הפרקים.
וכמדומה שגם יש שם דיון במבוא בפרטים שונים, למשל, מה המשמעות של הסדרות בנ"ך.
ומשום מה סכום הסדרות בכל חומש, מופיע בכל דפוסי החומש בסוף כל ספר.
איש_ספר כתב:כקוריז:
ראיתי פעם עלון של סטונדטים דתיים, איני זוכר את שמו (י' לי' היה כותב שם הרבה) ושם התנהל ויכוח בין המציעים לחזור לקריאה התלת שנתית כדי למנוע דיבורים בקריה"ת, וכן זליגת הקהל אל חצר בית הכנסת בעת הקריאה, לבין השוללים בנימוק שלא ניכר חילוק בהתנהגות הקהל בין קריאת פרשת פנחס לבין מועד קריאת נצבים. ואחר זמן ראיתי שאצל הרפורמים בארה"ב או עמיתיהם הקונ' אכן קוראים בתלת שנתי... השאלה מתי הם עושים שובבי"ם.
אורח_נטה כתב:איש_ספר כתב:כקוריז:
ראיתי פעם עלון של סטונדטים דתיים, איני זוכר את שמו (י' לי' היה כותב שם הרבה) ושם התנהל ויכוח בין המציעים לחזור לקריאה התלת שנתית כדי למנוע דיבורים בקריה"ת, וכן זליגת הקהל אל חצר בית הכנסת בעת הקריאה, לבין השוללים בנימוק שלא ניכר חילוק בהתנהגות הקהל בין קריאת פרשת פנחס לבין מועד קריאת נצבים. ואחר זמן ראיתי שאצל הרפורמים בארה"ב או עמיתיהם הקונ' אכן קוראים בתלת שנתי... השאלה מתי הם עושים שובבי"ם.
המדובר לכאורה במאמר של מנחם בן ישר שפורסם ב'דעות' -ביטאון האקדמאיים הדתיים בישראל גיליון כז שנת תשכ"ה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 26&hilite=
בריושמא כתב:הרב 'עשוילנחת' כתב שלא בנחת 'פוי'.
על המלה פוי ועל הקשר שלה למנהג באשכנז כיצד לומר 'פי ה' דבר' ועל נוסח ברוך שאמר
כתב נפתלי וידר מאמר נפלא, מרתק ומעמיק.
לא אציין היכן נמצא המאמר שמא יכתוב שוב הרב 'עשוילנחת' שלא בנחת פוי.
בריושמא כתב:במסכת דרך ארץ נאמר: 'אהב את השמא'.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 386 אורחים