חיס כתב:כן יצא לאור עוד ספרים ממנו כמו "זכרון אבות" על פרקי אבות. (תשס"ב)
ולאחרונה ע"י מכון "עוז והדר" ראה שם מבוא על תולדות המחבר ועל הספר.
והגדה של פסח עם "מדרש בחדוש" ע"י מכון גרן ארנ"ן (תש"ע)
חכם באשי כתב:ויש שהסמיכו לו את 'זאת הפעם' שאמר אדם, משמע, שהיה 'פעם' קודמת.
בשלב יותר מאוחר, זוהתה ה'חוה הראשונה' עם לילית (ע"פ עירובין ק ע"ב, אם זכרוני אינו בכזיב).
חיס כתב:כן יצא לאור עוד ספרים ממנו כמו "זכרון אבות" על פרקי אבות. (תשס"ב)
ולאחרונה ע"י מכון "עוז והדר" ראה שם מבוא על תולדות המחבר ועל הספר.
חיס כתב:נכון מאד לתקן מכון "הוד והדר"
חלק במדבר כבר יצא לאור בלונדון ע"י המכון להוצאת כתבי ארנ"ן [תשנ"ב]
אביר לב כתב:חיס כתב:כן יצא לאור עוד ספרים ממנו כמו "זכרון אבות" על פרקי אבות. (תשס"ב)
ולאחרונה ע"י מכון "עוז והדר" ראה שם מבוא על תולדות המחבר ועל הספר.
צריך לתקן מכון "הוד והדר".
המכון הוקם להוציא כתבי הרב ארנ"ן, ראשי וסופי תיבות של שמו אליעזר נחמן
הספר גרן ארנן נמצא ממנו תשעה קבצים גדולים בכ"י, ונמצא בשלבי עריכה מתקדמים.
מכון חכמי ספרד כתב:הקפצה -
האם ידוע לציבור מקום שריכז פרטים אודות רבי אליעזר נחמן פואה?
ושא_נס כתב:אנצל את ההזדמנות באשכול זה לבקש מהעוסקים והבקיאים בתורת הרב פואה זצ"ל, האם בכללות חיבוריו הוא מזכיר מסכת אבות דרבי נתן? ואם כן, אשמח למראי מקומות.
תודה וברכה
מכון חכמי ספרד כתב:הקפצה -
האם ידוע לציבור מקום שריכז פרטים אודות רבי אליעזר נחמן פואה?
ושא_נס כתב:תודה רבה לך חכם א' זעירא, החכמתני.
מה שכתבת: "המעניין הוא שבזכרון אבות פ"א מי"ב (עמ' כח) קרא לאדר"נ בשם "מדרש"", הפשוט אצלי כי לא ראה המאמר באדר"נ עצמו בו בפרק, אלא סמך על המובא בילקוט שמעוני זה פעמים. ושילקוט שמעוני יכונה "מדרש", הוא מצוי לעתים.
איך שיהיה, מעיון מהיר במקורות שציינת יש להעיר כך: זכרון אבות עמ' יג - כנראה נמשך אחר המפרשים בעניין, ואין הכרח שראה אדר"נ בשרשו (כמובן לא כתב בהדיא "אדר"נ" אלא המהדיר השלים).
עמ' כח ועמ' מא - גם באלו לא כתב בפירוש אדר"נ. שניהם מפורסמים בעולם, והמקור בפשיטות מברטנורא על אתר בשם אדר"נ, שמקורו כפי זכרוני מרשב"ץ במגן אבות. או שראה בילקוט שמעוני כנ"ל.
עמ' קנז - גם בזה לא כתב אדר"נ בפירוש. כתב כפי הידוע שרע"ק היה עם הארץ עד גיל ארבעים. ושמא כונתו לספרי בסוף הברכה. איך שיהיה נראה כי לא ראה אדר"נ בשרשו גם בזה.
המהדיר מפנה לאדר"נ (שכנראה שאב מדבריו) בעמ' נב - לענ"ד הציון הזה לא מוכרח, ואם כבר עדיף לומר שראה בפרקי רבי אליעזר המבוסס על אדר"נ נו"ב.
עמ' פא - אין קשר כ"כ עם אדר"נ.
עמ' קא - כנ"ל.
עמ' רב - יותר נראה שכונתו לפר"א בראשו. ואין הכרח דוקא אדר"נ.
עמ' רט - קשור לעמ' יג, בענין צדוק וביתוס. ולענ"ד לא מוכרח שראה כן באדר"נ עצמו.
לו היה לו אדר"נ, סביר להניח שכפרשן לפרקי אבות היה משתמש באדר"נ בשמה תמידים כסדרם, כדרך מפרשים רבים שביארו מסכת אבות. ואדרבה מכל מראי המקומות הנ"ל מוכח בודאות אצלי שלא השתמש באדר"נ בביאורו לאבות באופן ישיר. וכלל זה נקוט בידי שכשמשלימים מראי מקומות בדברי אחרונים, בשעה שמשלימים מספרים שהיו בידיהם - מה טוב ומה נעים, כי באמת מסתבר שכונתם הברורה למה שלמדו בספרים שהכירו. וכשיש להשלים מ"מ בספריהם מספרים שלא היו בידם בודאות, יש לחתור ולוודא שבאמת הכונה לאותו מראה מקום, ושאין מ"מ אחר מהספרים שהיו בפניהם. וכשיש בכל אופן להשלים מ"מ מספרים שלא היו בידיהם, על הרוב יימצא שהעתיקו ממקור ביניים, ולענ"ד יש להשלימו גם המקור ביניים כחלק מהציון, ולהדגיש זאת. וגם במפתחות יש לסמן הדבר, להבדיל מה היה בודאות לפני המחבר, ומה המהדיר ציין מדעתו. וכל זאת כדי שיהיה אפשר להסתמך על המפתחות בבטחה מבחינת הספרים שהיו בודאות לפני המחבר, ושאליהם ציין.
**
הגדת פסח
עמ' צב - השלמת המהדירים. ולא הבנתי מה מצאו באדר"נ, זו משנה מפורשת באבות פ"ה מ"ב, וברור שלזה כונתו.
עמ' רמג - השלמת המהדירים. וכבר כתבו שם בנוסף לאדר"נ "ועוד", וברור שנתכוין ל"ועוד". ומעיקרא לומר שהיה לו אדר"נ נו"ב זהו חידוש גדול.
עמ' רעט - השלמת המהדירים. ושוב זה נו"ב והוא חידוש, ויותר מסתבר שכונתו לאיזה זוהר בענין זה.
*
מכל הנ"ל מוכח לי לעת עתה, שלפני הרב פואה לא היתה מסכת אדר"נ. ולכל הפחות בספריו הנזכרים איננו מזכיר במפורש ולו פעם אחת, וכל המקומות שהשלימו אליה, או שהעתיק מכלי שני, או שנתכוין למקבילות אחרות. ומעיקרא עד שנת הדפסת ספרו מדרש בחדוש, נדפסה מסכת אדר"נ רק פעמים.
יבואו הבקיאים והעורכים את תורתו, ויאירו עינים על המקומות האחרים בספרי קדשו.
ושא_נס כתב:אשמח אם תשלח ציטוטים ומראי מקומות מדוייקים, ונוכל לזהות בנקל.
לא אופתע כלל אם גם את אלו העתיק מכלי שני דוגמת ילקוט שמעוני.
*
במ"ש לעיל בענין צדוק וביתוס, הדברים מגיעים למה שחקר בספר אבות הראש ח"א, האם הם עצמם פקרו או שרק תלמידיהם. והרב פואה תפס בפשיטות שצדוק וביתוס עצמם שנו ופירשו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 712 אורחים