ארי במסתרים כתב:מהי הסיבה באמת שלא כולם ילכו? איזה עניין יש להיפטר ממצוות ציצית?
ארי במסתרים כתב:ולענ"ד לכאו' זה יותר מהודר מאשר הציצית שאנו לובשים היום שהיא בגד מיוחד בשביל ציצית)
אוצר החכמה כתב:אבל וודאי יש הידור בזה מצד הגודל שט"ק שלנו אפילו הגדולים אין גדול היום מתכסה בזה ארעי ויוצא לשוק וכבר האריכו בזה האחרונים.
הוגה כתב:אך מ"ש הרב "בברכה" שלכן יש מי שמתעטף בט"ג כל היום, באמת זה לא רק מצד הידור הגודל, אלא הוא רוצה להרויח ג"כ דעות כמה מהראשונים שמצות ציצית בעיטוף דוקא, וסבירא להו ש"עיטוף" היינו עטיפת הגוף וי"א עטיפת הראש, ושלכן היו שפסלו ט"ק שלנו, כמבואר כ"ז בב"י סי' ח'.
אוצר החכמה כתב:רק למה הוא לא לובש גם ט"ק? וע"פ אריז"ל יש עניין נפרד גם בט"ק.
רק בשבת אולי יש הידור להחמיר, אע"פ שמבואר באחרונים שגם אם חייב מספק אין בזה טילטול.
בברכה המשולשת כתב:אבל נראה לענ"ד שאפשר לפרש כוונתו על טלית קטן גדולה ובדרך עיטוף (וכפי שהאריך בכך, בהקשר אחר, הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א בקונטרס ויצץ ציץ).
הוגה כתב:בברכה המשולשת כתב:אבל נראה לענ"ד שאפשר לפרש כוונתו על טלית קטן גדולה ובדרך עיטוף (וכפי שהאריך בכך, בהקשר אחר, הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א בקונטרס ויצץ ציץ).
איני מבין, לדעת האר"י ההבדלים בין ט"ק לט"ג, הם (אשר ידוע לענ"ד): א' - ט"ג זהו מעל הבגדים וט"ק "על החלוק מתחת המלבושים", ב' - ט"ק זמנו "תמיד ביום ובלילה ולישן עמו" בביה"כ ובשעת תשה"מ, משא"כ ט"ג, ג' - למנהג האר"י בט"ק שני נקבים סמוכים זל"ז משא"כ בט"ג, ד' - בט"ק לא יהיו בתי זרועות לידים, ה' - ט"ק שיעורו עד מקום החזה (ואולי בזה כוונתו לכה"פ).
עוד מבואר בכ"מ שינויי כוונות ט"ק וט"ג, וששתיהם נצרכים, א"כ איני מבין איך אפשר לוותר - אליבא דהרוצה לצאת כדעת האר"י - על ט"ק על כל המשמעויות שבה המעשיות והפנימיות ?
בברכה המשולשת כתב:שכוונתו היתה לט"ק הנהוגה בזמנו שהיתה גדולה ובדרך עיטוף (ועל דרך הנהגת אדוננו הגר"א בטלית קטן).
הוגה כתב:בברכה המשולשת כתב:שכוונתו היתה לט"ק הנהוגה בזמנו שהיתה גדולה ובדרך עיטוף (ועל דרך הנהגת אדוננו הגר"א בטלית קטן).
שוב פעם איני מבין הכוונה.. מנין שהטלית הנהוגה בזמנו של האר"י היתה גדולה ? אדרבה, לשון שער הכוונות: "נמצא כי הטלית אינו מלביש רק עד שליש ת"ת שהוא רובו של גוף האדם עד החזה אשר משם יצאה הנו"ק..", והיינו עד החזה ועד בכלל, וכמ"ש כ"ז בכה"ח סי' ט"ז. (ועי' בא"ח לך לך אות י"א וי"ב).
מה זה "בדרך עיטוף" ? - הט"ק שנהגו בה מזמן הראשונים האו"ז וכו' הרי היא כט"ק שלנו, שלובשים הבגד דרך החור, ובזה נחלקו הראשונים אם יוצא י"ח או לא, ותלוי אם צריך עיטוף או לא, וגם תלוי אם נחשב עיטוף. וטלית כזו ס"ל להאר"י שאדרבה, צריך אותה, ולבש את הט"ק זו כמנהגינו היום בלבישתה (רק בד' אמות של שעת הלבישה נהג בה כמנהג ט"ג שלנו בעטיפת ישמעאלים).
דעת הגר"א שהט"ק תגיע עד הברכים, ואל"כ - דנו האחרונים לשיטתו שאסור לצאת בזה לרה"ר, ודאי איננה דעת שעה"כ, שמצריך רק עד סוף החזה, וכנ"ל.
הוגה כתב:דעת הגר"א שהט"ק תגיע עד הברכים, ואל"כ - דנו האחרונים לשיטתו שאסור לצאת בזה לרה"ר, ודאי איננה דעת שעה"כ, שמצריך רק עד סוף החזה, וכנ"ל.
איש_ספר כתב:הוגה כתב:דעת הגר"א שהט"ק תגיע עד הברכים, ואל"כ - דנו האחרונים לשיטתו שאסור לצאת בזה לרה"ר, ודאי איננה דעת שעה"כ, שמצריך רק עד סוף החזה, וכנ"ל.
הגר"א? איפה?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 679 אורחים